Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Full Frame Fisheyes (NIkon, Sigma, Zenitar)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Full Frame Fisheyes (NIkon, Sigma, Zenitar)



    Er zijn full frame fisheyes van Canon, NIkon, Sigma, Zenitar en vast enkele die ik nog niet gehad heb. Ik heb vandaag de laatste 3 vergelijkend getest; zie het album in de onderstaande link.
    De beeldhoek van de Canon en de Nikon zijn het grootst, gevolgd door de Sigma. De Zenitar heeft de kleinste beeldhoek.
    Die lens van Sigma is wat groter en zwaarder dan de anderen.Daarop volgen in formaat de Canon, de Nikon en de Zenitar. De eerste drie hebben AF, de Zenitar alleen MF.
    Op zich is AF op een fisheye niet zo belangrijk wegens de grote scherptediepte.
    De Canon heb ik hier helaas niet kunnen mee testen want ik heb daar niets meer van en voor, maar qua scherpte lijkt die lens op de Nikon, alleen meer chromatische aberraties naar de randen toe.
    Wat betreft de Zenitar: die is het goedkoopste, qua scherpte vol open wat zacht, maar verder goed. De beeldhoek is zoals gezegd iets kleiner. Ook meer flare bij foto's recht tegen de zon in genomen. Houd je in je opstelling hiermee rekening dan hoeft flare bij de Zenitar niet per se een issue te zijn, zie de laatste foto in de reeks.
    Ik heb hier natuurlijk de Zenitar voor Nikon gebruikt. Deze werkt als een normale ai of ais lens. Op mijn Canon 5D had ik vorig jaar de ervaring dat de spiegel er op bleef hangen. Wel lichtmeting natuurlijk maar alleen op het vooraf ingetelde diafragma.

    I've been interested in photography, gear and people for a long time. About 50 years ago I saved some money to buy my first camera and ever since I've been a keen photographer. Contact: spanjaartrob@gmail.com
    Last edited by Spanjaart; 27 januari 2009, 08:38.
    Sony en Olympus
    Fotoseries

  • #2
    Re: Full Frame Fisheyes (NIkon, Sigma, Zenitar)

    Rob, ik heb even naar je beelden gekeken en vergeleken. Nikon lijkt mij de beste, al lijkt er serieus wat vignettering op f2.8. De Zenitar is inderdaad te soft. De Sigma lijkt wel goed, maar ik hou meer van de kleurweergave van de Nikon.
    Minder glas dan vroeger, maar beter.

    Comment

    Working...
    X