Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Frontfocus met Sigma 70-200mm F/2.8 (en Canon 40D)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Frontfocus met Sigma 70-200mm F/2.8 (en Canon 40D)

    Laat ik maar gelijk met de deur in huis vallen, maandag heb ik via marktplaat een Sigma 70-200 mm f/2.8 APO EX DG macro HSM gekocht. Voordat ik de lens ging halen heb ik op internet gezocht naar recensies en die waren zowel goed als slecht. Waar de lens wel eens last van had is frontfocus/backfocus. Tijdens mijn aankoop heb hier bewust op proberen te letten, maar de lens er niet op kunnen betrappen. De dag na de aankoop na een uurtje fotograferen in een park was mijn gevoel hiervan wel anders.

    Gister ben ik heel veel bezig geweest met het onderzoeken en uitzoeken van dit probleem en natuurlijk opzoek gegaan naar een mogelijke oplossing. Ik ben gaan zoeken op internet, bij Cameratools en Foto Kuipers langs geweest, mail contact gehad met Cameratools, Foto Kuiper, Foto Konijnenberg, Chipclean, Cameraland en Rofa. Ik heb dus veel research gedaan en zo ook wel veel wijzer geworden.

    Op internet ben ik ook verschillende dingen tegen gekomen, mijn 40D beschikt niet over 'micro adjustment software'. De lenzen 1DsMk III, 1DMk III, 5DMk II, 7D en 50D hebben dat wel, chipclean geeft ook eerlijk aan dat ze dat niet op een 40D kunnen. Bij Cameratools geven ze aan dat het in de lens zit en niet in mijn body's, want beiden geven deze resultaten. Het is volgens hun nodig om alleen de lens op te sturen (geschatte kosten €100,-), maar ik twijfelen of het hier beter van gaat worden, de Sigma 70-200 F/2.8 schijnt hier om bekend te staan.

    Ook ik heb gedacht dat het aan mijn body's kon liggen. Om dit uit te sluiten ben ik gister zelf nog aan de slag gegaan, heb namelijk een frocustestchart uitgevoerd. Hier is volgens mij uitgekomen dat ik totaal geen last heb van frontfocus op 200mm met mijn Canon lens en wel met de Sigma op 200mm diafragma f/5.0. Dit wordt alleen maar beter zichtbaar wanneer ik dus met de Sigma op f/2.8 ga schieten, maar dat kan mijn Canon lens niet aan op 200mm. Dus volgens mij kan dit niet aan mijn body liggen, dat is mijn vermoeden en is door verschillende bedrijven en fotografen bevestigd.


    Sigma 70-200 mm f/2.8


    Canon 70-300 mm f/4.0-f/5.6

    Ik kan alleen op internet niet vinden of het kalibreren van de lens met mijn body's (2x 40D) het probleem op kan lossen. Ik kan überhaupt al niet vinden of het met de 40D mogelijk is. Ik wil dan ook niet dat straks mijn body's goed met de Sigma om gaan maar probleem heeft met mijn andere lenzen. Hebben jullie hier ervaring mee en misschien tips voor?

    Zie hier mijn artikel hier nog wat voorbeelden en resultaten, op mijn blog!
    Check mijn photoblog @ www.me4all.nl

  • #2
    Re: Frontfocus met Sigma 70-200mm F/2.8 (en Canon 40D)

    Je kan hem door Sigma Benelux laten kalibreren (het objectief). Zij zullen dit echter niet op jouw camera doen, dus beste jouw resultaten meesturen.

    Ik ben er eens voor naar Sigma Benelux gereden en was binnen een uur prima opgelost. Is wel niet de normale werkwijze, maar mijn toenmalige body was direct door hen geleverd, wat mij enig voordeel gaf.


    edit: Niet elke 70-200 f2.8 van Sigma is te kalibreren. Is op serienummer na te zoeken...als dit niet kan...dan heb je bij deze "een kat in de zak"
    Mijn objectieven zijn all round...

    Comment


    • #3
      Re: Frontfocus met Sigma 70-200mm F/2.8 (en Canon 40D)

      Bedankt voor je reactie, alleen vraag ik mij dan ook af waar ik die lijst kan vinden?

      Ik heb trouwens vanavond de lens ook getest op een 7D en had het zelfde probleem...
      Last edited by Robbie Veldwijk; 23 februari 2012, 19:00.
      Check mijn photoblog @ www.me4all.nl

      Comment


      • #4
        Re: Frontfocus met Sigma 70-200mm F/2.8 (en Canon 40D)

        Ik had al voor je zitten zoeken, maar helaas de lijst niet kunnen vinden. Als je Sigma Benelux belt met je probleem en het serienummer doorgeeft dan kunnen zij voor je nazoeken of hij te kalibreren is.

        Ze kalibreren hem daar vaak met een "eigen" camera. Beste is dus om hen te vragen of ze de frontfocus kunnen constateren...en zo niet evengoed de door jouw geconstateerde correctie toe te passen. Bij mij was het ook pas de tweede keer helemaal goed verholpen.

        Waarschijnlijk zal je objectief wel dusdanig oud zijn dat ze er geld voor vragen. Maar dan is hij wel weer zo scherp als hij hoort te zijn
        Mijn objectieven zijn all round...

        Comment


        • #5
          Re: Frontfocus met Sigma 70-200mm F/2.8 (en Canon 40D)

          Oorspronkelijk geplaatst door Robbie Veldwijk Bekijk bericht
          Bedankt voor je reactie, alleen vraag ik mij dan ook af waar ik die lijst kan vinden?

          Ik heb trouwens vanavond de lens ook getest op een 7D en had het zelfde probleem...
          Een 7D kan je wel aanpassen aan de lens (microfocusadjust).
          Als dat lukt (ik vermoed dat de 7D niet van jou is), verkoop je 40D en koop een tweedehands 50D, die kan dat ook.

          Comment


          • #6
            Re: Frontfocus met Sigma 70-200mm F/2.8 (en Canon 40D)

            Het calibreren van je lens en je 40D moet je laten doen in een servicecenter.

            Voor de lens heb je twee mogelijkheden.

            Ofwel wordt ze opgestuurt naar sigma benelux waar de lens op 0 wordt gezet. Het meesturen van een geijkte/op nul gezette camera, wordt aanbevolen.

            Ofwel wordt de afwijking (front- of backfocus ) softwarematig opgeslagen in het geheugen van je camera.

            Bij een ijking van je lens moet je alle camera's waar je de lens op wil gebruiken ook op 0 laten zetten/calibreren. Dan kun je onderling wisselen.

            Als je de afwijking van de lens laat opslaan in het geheugen van de camera vorm je een koppel dat onafscheidelijk is.

            Ik heb 45€ betaald voor de calibratie van een canon 1.6 crop body en +-35€ voor de calibratie van een canon EF 70-200mm lens of een sigma 500mm.

            Voor de calibratie van een 1.3 crop of een FF body betaal ik 65€.

            Afwijkingen heb je op alle lenzen en op alle camera's.

            Als men iedere lens en iedere camera die de fabriek verlaat zou ijken waren er deze problemen niet. Maar dat zou veel te veel tijd en geld kosten;....daarom die micro-adjustfunctie op de nieuwe camera's.
            Groetjes
            ----JO

            Comment


            • #7
              Re: Frontfocus met Sigma 70-200mm F/2.8 (en Canon 40D)

              Jo, bedankt voor je verhelderende reactie! Dit is alleen mogelijk bij Sigma? Want ik kreeg ook te horen dat sommige bedrijfjes dit zelf kunnen, is dat onwaarschijnlijk of zou het best kunnen?
              Check mijn photoblog @ www.me4all.nl

              Comment


              • #8
                Re: Frontfocus met Sigma 70-200mm F/2.8 (en Canon 40D)

                Oorspronkelijk geplaatst door Robbie Veldwijk Bekijk bericht
                Jo, bedankt voor je verhelderende reactie! Dit is alleen mogelijk bij Sigma? Want ik kreeg ook te horen dat sommige bedrijfjes dit zelf kunnen, is dat onwaarschijnlijk of zou het best kunnen?
                Het kan best dat FotoKonijnenberg dat ook doet, ik denk dat ze hem dan wel naar hun werkhuis in Nederland sturen (allé dat hebben ze toch met een Tokina lens gedaan)

                Grts
                I try to do always my best.
                http://fotografieluc.jimdo.com/

                Comment


                • #9
                  Re: Frontfocus met Sigma 70-200mm F/2.8 (en Canon 40D)

                  Ik heb ooit eens ergens gelezen ( dacht ik ) dat Calumet in Antwerpen dat ook deed/doet ...???

                  Comment


                  • #10
                    Re: Frontfocus met Sigma 70-200mm F/2.8 (en Canon 40D)

                    Op de bijgevoegde foto's zie je toch dat de Canon ook last heeft van frontfocus?

                    Comment


                    • #11
                      Re: Frontfocus met Sigma 70-200mm F/2.8 (en Canon 40D)

                      Oorspronkelijk geplaatst door heaucheneaudt Bekijk bericht
                      Op de bijgevoegde foto's zie je toch dat de Canon ook last heeft van frontfocus?
                      dat wilde ik in het begin al zeggen, ze zijn allebij even slecht, ( de sigma is iets beter ) maar ik dacht , zal er wel naast zien, of hij heeft ne verkeerde tekst op ne verkeerde foto gezet. Want die zijn allebei hetzelfde evenveel frontfocus. ( En als die canon foto echt van je canon lens is, dan zal je beter je toestel binnendoen )

                      Comment


                      • #12
                        Re: Frontfocus met Sigma 70-200mm F/2.8 (en Canon 40D)

                        Moet dit niet getest worden met het diafragma volledig open?
                        Ik heb ook zo'n lens maar de hsm2.
                        Staat bij mij in de nikon op +5,een beetje frontfocus maar nu is hij goed.
                        In het begin kreeg ik die niet goed omdat ik het op de foute manier getest had.
                        Heb toen ergens een tutorial gelezen en nu is het ok.

                        Hier staat ook zo'n probleem :

                        Comment


                        • #13
                          Re: Frontfocus met Sigma 70-200mm F/2.8 (en Canon 40D)

                          Oorspronkelijk geplaatst door pixelmaniac Bekijk bericht
                          Moet dit niet getest worden met het diafragma volledig open?
                          Dat zou hij toch moeten weten als hij aan zoiets begint..
                          Foto in zwart wit nemen, met het kleinste diafragma, en +- 25x den afstand van uw brandpunt : bv, ne 50 mm is op 1 meter afstand van het "meetgeval" , nen 200mm is op 2,5 meter.
                          ( heb ook zo nen datacolor lenscalibreerder en werkt perfect.)
                          maar TS heeft ne 40D en kan dat dus niet doen. en aangezien beide lenzen ernaast zitten, denk ik dat zijn toestel...

                          Comment


                          • #14
                            Re: Frontfocus met Sigma 70-200mm F/2.8 (en Canon 40D)

                            Oorspronkelijk geplaatst door heaucheneaudt Bekijk bericht
                            Op de bijgevoegde foto's zie je toch dat de Canon ook last heeft van frontfocus?
                            Ik heb al mijn lenzen aan zo een test onderworpen, ....met het diafragma volledig open.

                            De conclusie was dat alle canonlenzen die ik had, allemaal frontfocus hadden.

                            Alle sigmalenzen hadden backfocus.

                            In eerste instantie getest op één enkele body, een 30D. Maar doordat ik me nog een paar andere, tweedehandse body's had aangeschaft ook met deze body's de test gedaan.

                            Dezelfde conclusie,...zowel op de 30D's, de 5D en de 1DmarkIIn. Zelfs tussen de camera's onderling waren er verschillen qua focus.

                            Dus vanaf fabriek zit er al een tolerantie/afwijking op de toestellen en lenzen.

                            Om nu te zeggen dat dit moedwillig gedaan wordt om andere merken( sigma, tamron etc....) ne loer te draaien zou misschien te ver gaan maar het valt op dat alle sigma's aan de éne kant van de 0 lijn zaten en alle canons aan de andere kant van de 0 lijn.

                            Bij canon worden de lenzen niet geijkt (op 0 gezet ) maar worden de afwijkingen van de lenzen opgeslagen in het geheugen van de camera waardoor er koppels worden gemaakt die bij elkaar horen. Dus lens en camera horen bij elkaar.

                            Als je het tegenwoordig zelf doet met de micro-adjustfunctie doe je hetzelfde,....je slaat de afwijking van de lens op in het geheugen van de camera. Maar de camera wordt niet op 0 gezet/geijkt.

                            Bij sigma kun je de lenzen op 0 laten ijken waardoor je ze kunt wisselen met iedere op 0 gezette/geijkte camera. Dit bespaart tijd en geld.Wat is het beste.........?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Robbie Veldwijk
                            Jo, bedankt voor je verhelderende reactie! Dit is alleen mogelijk bij Sigma? Want ik kreeg ook te horen dat sommige bedrijfjes dit zelf kunnen, is dat onwaarschijnlijk of zou het best kunnen?
                            Ik ben naar een gewoon camera servicecenter gegaan. Deze mensen herstellen, calibreren, vervangen onderdelen, doen sensorclean etc...van canon, nikon, sigma camera's en lenzen etc....kortom bijna alle merken.

                            De wachttijden vielen reuze mee. Voor een gewone ijking van een toestel en een paar lenzen moest ik een weekje wachten.

                            Voor het volledige nazicht, vervanging van een paar onderdeeltjes, proper maken, ijken etc...van mijn sigma 300-800mm en sigma 500mm heb ik een maand gewacht. Deze lenzen zijn onder verzekerde zending naar sigma benelux geweest.

                            Kameraad heeft er de sluiter van zijn 1DmarkIIn laten herstellen. Ik geloof dat hij hem op 14 dagen terug had.

                            En het voornaamste ......het was redelijk in de buurt..

                            Oorspronkelijk geplaatst door Scherpie
                            .........Foto in zwart wit nemen, met het kleinste diafragma, en +- 25x den afstand van uw brandpunt : bv, ne 50 mm is op 1 meter afstand van het "meetgeval" , nen 200mm is op 2,5 meter.....
                            Klopt, maar bij de 300-800mm werdt er toch gevraagd op welke afstand/mm ik het meeste werkte. Aan de hand hiervan kregen deze mm's de voorkeur als er een interne afwijking opzat. (zoom)

                            Als DOF niet je hoofddoel is bij een foto hoeft een kleine afwijking geen probleem te zijn.

                            Maar bij veel mm's (vogelfotografie etc... ), bij grote diafragma-openingen, waar de DOF zeer klein is (portret, macro etc ), valt de kleinste front- of backfocus direct op.

                            Voor kleine diafragma-openingen zoals architectuur, landschappen etc...waar men met f11-------f22 werkt zal het ook niet direct een probleem zijn.....of men moet perfectionist zijn...
                            Groetjes
                            ----JO

                            Comment


                            • #15
                              Re: Frontfocus met Sigma 70-200mm F/2.8 (en Canon 40D)

                              Ik heb de zelfde probleem gehad. De lens is 3 keer naar sigma doorgestuurd. Na de 3de keer is de lens geruild met een nieuwe. Dat was erger dan wat ik tot nu toe gezien had.

                              Ik heb de lens eindelijk terug gegeven en mijn geld terug gehad (alles heeft me 7 maand gekost!). Soms lukt het gewoon niet. En ik ben niet de enige met de horror verhalen over sig 70-200 af.

                              Ondertussen in de winkel heb ik canon 70-200 f/2,8 is geprobeerd. Het was spot-on accuraat!

                              Ik vind het spijtig want de lens is optisch prima voor dat prijs.

                              Daarna heb ik sig 50mm f/1,4 gekocht. Weer al front focus probleem. Maar sigma heeft deze kunnen kalibreren. Ik gebruik hem met plezier.

                              Veel succes.
                              http://rapierr.deviantart.com/ Canon 40D, MT-24ex, 580&430 ex II, st-e2....
                              MP-E 65mm f/2.8 1x-5x Macro; EF 100mm f/2,8 L IS USM Macro; Σ 180mm f/3.5 EX HSM DG Macro (TE KOOP); Σ 50mm f/1.4 EX HSM DG; Tamron 17-50mm F/2.8 SP; Kenko 2x Pro300 DGX

                              Comment

                              Working...
                              X