Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

focus probleem 2de hands nikno 14-24

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • focus probleem 2de hands nikno 14-24

    Dag allen,

    Ik heb een 2de hands nikon 14-24 gekocht. Bij mijn eerste uitvoerige testen kom ik echter een belangrijk probleem tegen. De lens heeft zeer veel last van back-focus. Ik heb een D600. Als ik vol open (f2.8) fotografeer kan ik geen scherpe fotos krijgen. Doe ik het met live view dan zijn ze perfect scherp (ter controle of het idd een back focus probleem is). Nu heb ik de adjustments opgedreven tot -20 maar zelfs dan heb ik nog back-focus. Hoe kan ik dit oplossen??? Op F8 zijn de fotos een pak scherper, maar nog heb ik de indruk dat met live view deze scherper zijn.

    Iemand een oplossing?

    groeten

    Klaas B
    Last edited by klaas b; 1 maart 2017, 19:53.

  • #2
    Re: focus probleem 2de hands nikno 14-24

    Ik weet niet of Procirep je in dit geval kan verder helpen met een herstelling/afstelling van de lens?

    Verstuurd vanaf mijn GT-S7390 met Tapatalk
    Nikon D5300 + Nikon D3300 + Nikkor 50 mm 1.8G + AF-S DX NIKKOR 18–55mm f/3.5–5.6G VR II + AF-S DX NIKKOR 55-200mm f/3.5–5.6G VR II + Sigma DG 70-300 4.5-5.6 + SIGMA 105MM F/2.8 EX DG MACRO OS HSM Nikon + Nissin I40 + YN 560

    Comment


    • #3
      Re: focus probleem 2de hands nikno 14-24

      Hoi,
      Dit zal een bezoekje naar Nikon België of Nikon Nederland worden (naargelang u woont).
      U had dit kunnen voorkomen door de testfoto's tijdens de aankoop te doen.
      Dan had de verkoper zich misschien kunnen verdedigen of met de lens kunnen blijven zitten.

      Comment


      • #4
        Re: focus probleem 2de hands nikno 14-24

        Procirep lost dat voor je op. Lens bij voorkeur samen met toestel binnenbrengen. Het ligt niet noodzakelijk (enkel) aan de lens.
        Geef voorbeeldfoto's mee op een usb'tje of zo, en stop er een beschrijving bij van je bevindingen.

        Geen idee hoe duur dit kan worden als je geen garantie meer hebt, maar deze lens is het zeker waard.
        Pieter
        --
        Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

        Comment


        • #5
          Re: focus probleem 2de hands nikno 14-24

          Mocht je langs komen op de Photodays dit weekend kunnen we wel eens kijken of het aan de lens zelf ligt.
          Reken op een 200 euro voor het afstellen van zo een lens door een Nikon service center.
          Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

          Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

          Comment


          • #6
            Re: focus probleem 2de hands nikno 14-24

            Ter info:
            In de loop van 2015 betaalde ik bij Procirep 71,39 euro voor de focusafstelling bij een 1.4 prime lens.
            Voor het afstellen van AF-systeem, nazicht, reiniging, update D800 kostte dat 137,55 Euro.
            Een vastgelopen 28-70 herstellen was duurder met een prijs van 366,80 euro.
            Dus niet echt een onoverkomelijke kost rekening houdend met de waarde van het materieel en de verbetering van het eindresultaat.
            mvg,
            Patric

            Comment

            Working...
            X