Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fish-eye lens

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Fish-eye lens

    Hoi

    Aangezien ik geinteresseerd ben in fish-eye lenzen. Maar er weinig informatie over vind betreft: waar kan ik het kopen, hoeveel kost een degelijke fish-eye lens..., had ik dat graag eens aan jullie gevraagd.
    En wat zijn misschien jullie ervaringen ermee, voor wat kan men het gebruiken etc.

    Moesten sommige mensen weten waar je zoiets aan een goede prijs kan kopen, ik heb momenteel een Canon EOS 350D.

    Alvast bedankt! Robin
    Last edited by rvandenacker; 26 november 2007, 17:34. Reden: Cameratype
    If it doesn't break you, it makes you stronger!!

  • #2
    Re: Fish-eye lens

    wil je een echt fisheye effect, dan heb je op je 350D toch weinig milimeters nodig...(8-10mm)

    om te beginnen kan je kijken naar de alombekende peleng 8mm. deze kost niet zoveel (+-250 euro), geeft je fantastische resultaten, maar is wel volledig manueel (diafragma én scherpstelling volledig manueel)


    je kan ook voor de sigma 8mm gaan. deze betaal je een pak meer, maar is wel automatisch


    en last but nog least heb je de tokina 10-17 fisheye zoom! Deze is volgens mij de leukste en handigste lens om op een 350D te hebben



    voor het geval dat je een 16 of 15mm fisheye overweegt, zeg ik alvast op voorant dat het fisheye effect op jou toestel zeer klein zal zijn



    meer keuze dan deze lenzen kan ik niet meteen bedenken. Je kan ze kopen in de meeste online winkels (zoals www.konijnenberg.be , www.cameranu.nl...)
    de peleng kan je ook in België kopen,maar die betaal je wel veel hier (300 euro denk ik) terwijl ik de mijne inclusief verzending slechts 195 euro heb betaald op www.eastwave.ca
    Last edited by Matthias; 26 november 2007, 18:29.
    5DmkIII en wat glas

    Comment


    • #3
      Re: Fish-eye lens

      Bedankt voor je reactie, ben al meteen wat aan het opzoeken geweest voor die laatste en hij lijkt me wel chiq , maar nu vraag ik me wel af of ie ook op een canon pas aangezien er soms "voor nikon" bij staat . Objectieven zijn toch voor elk merk specifiek gemaakt of vergis ik me daarin?

      Grtz robin
      If it doesn't break you, it makes you stronger!!

      Comment


      • #4
        Re: Fish-eye lens

        Oorspronkelijk geplaatst door rvandenacker Bekijk bericht
        Bedankt voor je reactie, ben al meteen wat aan het opzoeken geweest voor die laatste en hij lijkt me wel chiq , maar nu vraag ik me wel af of ie ook op een canon pas aangezien er overal nikon bij staat

        Grtz robin
        past zonder probleem op canon
        zie deze:

        5DmkIII en wat glas

        Comment


        • #5
          Re: Fish-eye lens

          Vooraleer veel geld uit te geven aan een fisheye weet je best op voorhand welke soorten er bestaan,
          en welk resultaat ze geven op digitale camera's met een cropfactor.

          Je hebt diagonale en circulaire fisheyes. Deze uitleg geldt voor analoge (kleinbeeld) SLR's of fullframe DSLR's.

          Circulaire fisheyes (echte fisheyes) maken cirkelvormige beelden, en de rest van het beeld blijft onbelicht.
          Iedere middellijn van het cirkelvormige beeld komt overeen met een beeldhoek van 180°
          Een voorbeeld is de 8mm circular fisheye van Sigma. Je kan er de hemel in één keer mee fotograferen.

          Diagonale fisheyes hebben ook een beeldhoek van 180°, maar geven de 180° enkel weer in de diagonaal van het beeld.
          Dat zorgt er voor dat het volledige beeld wordt gevuld. Een voorbeeld is de 15mm diagonal fisheye van Sigma.

          Het is een kunst om zodanig te fotograferen dat er aan de gemaakte foto eigenlijk niet meteen kan gezien worden dat het een fisheye-opname is,
          tenzij je echt wil spelen met de typische tonvormige vertekening van een fisheye.
          Wanneer je echter aan supergroothoekfotografie wil doen zal een rectilineaire supergroothoeklens minder snel gaan vervelen.

          Nogmaals, op een digitale SLR met cropfactor verlies je erg veel van het effect.
          Ik grijp dus voorlopig ook nog steeds terug naar mijn analoge SLR als ik een fisheye gebruik.
          David Gyselaers | fotoclub Omni-Foto Diepenbeek

          Comment


          • #6
            Re: Fish-eye lens

            http://www.pixel-peeper.com/lenses/?lens=257 : sigma 8mm

            http://www.pixel-peeper.com/lenses/?lens=1089 : tokina

            Verschillende foto's, voor bijna alle lenzen en alle soorten camera's
            Mvg. Renzowoef
            Canon 400D, EF 55-200mm, EFS 18-55mm, 50 mm 1.8, sigma10-20mm, soligor tussenringenset

            Comment

            Working...
            X