Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

EF17-40f4.0L vs. EF17-35f2.8L

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • EF17-40f4.0L vs. EF17-35f2.8L

    los van lichtsterkte en bereik,
    zijn deze twee lenzen aan elkaar gewaagd?
    qua beeldkwaliteit, snelheid en bouw ...
    ik zoek namelijk "iets breeds" voor mijn huidige 10D ...
    (en ik hààt telescoop-zooms ...)

    mm
    ∏__|_ ∏__|_
    "no rules, great shots"
    Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

  • #2
    Re: EF17-40f4.0L vs. EF17-35f2.8L

    Hey Maarten,

    Offtopic:
    Hoe breed wens je te gaan? Persoonlijk vind ik 17mm niet zo breed. De EF-s 10-22 is echter heerlijk breed, helaas zijn EF-s lenzen later geïntroduceerd dan de 10D en dus niet standaard compatibel met de 10D. Echter wel met deze aanpassing.

    Als ik me niet vergis werken de Sigma 10-20 en Tokina 12-24 wél, zonder modificaties, op de 10D.

    Om nu te antwoorden op je vraag.
    Ik ken de 17-35 F2.8 L niet en heb nog nooit het genoegen gehad één te kunnen gebruiken. Wel heb ik gelezen dat velen de beeldkwaliteit van de 17-40 F4 L boven deze van de 17-35 F2.8 L verkiezen, enkelen suggesteren dat dit te maken heeft met het feit dat de 17-35 is ontworpen voor filmcamera's.

    Velen noemen de 17-40 F4 L en de 70-200 F4 L de "koopjes" in het Canon L-gamma. Ze leveren beiden schitterende beeldkwaliteit en scherpte. Uiteraard zijn ze met F4 niet echt lichtsterk, maar daar wil je het niet over hebben. Mijn 17-40 F4 is al enkele jaren oud en voelt nog steeds oerdegelijk aan.. eigenlijk is dit overkill voor een amateur die uiterst zorg draagt voor zijn materiaal. Ik ken de 17-35 niet, maar van de 17-40 kan ik alvast enkel loof uitspreken als het gaat om bouw en beeldkwaliteit.

    Sommigen vinden de beeldkwaliteit van de 17-40 F4 L in de hoeken, op een FullFrame, niet zo schitterend.
    Ik moet binnenkort op een avond in je buurt zijn, indien je wil kan ik proberen om even langs te komen met mijn 17-40..

    Mvg, Michiel
    Last edited by MichielBrugge; 9 januari 2008, 11:31.
    Canon R | Leica Q
    EF 35mm F1.4 L | RF 50mm F1.2 L | EF 85mm F1.2 L | EF 135mm F2.0 L
    Manfrotto statiefjes | Elinchrom, Canon en Yongnuo lichtjes
    [/COLOR]

    Comment


    • #3
      Re: EF17-40f4.0L vs. EF17-35f2.8L

      ik denk ook dat je met een goed exemplaar van de 17-40 de 17-35 zeker kan overstijgen hoor.
      mij viel het op toen ik de twee vergeleek, dat er bijna geen verschil in grootte en gewicht is (en dit ondanks het lichtsterkteverschil)
      groot voordeel (voor mij) is de weather sealing van de 17-40, iets dat de 17-35 niet heeft.
      dus als je de lichtsterkte niet nodig hebt, dan zou ik eerder voor de 17-40 gaan hoor. Is een lensje dat je zeker niet zal teleurstellen.

      qua bouw zijn ze zoals ik al zei nagenoeg gelijk, snelheid zal je ook niet veel verschil merken. (ik vind de 17-40 echt wel heel snel)

      maar als je echt breder wil gaan (de 17-40 is heus niet zoveel breder dan het simpele 18-55 kitlensje) dan zou ik eerder opteren voor een lens à la efs 10-22. Heb deze ook gehad na de 17-40 en de sigma 10-20 en de efs 10-22 moest voor geen van de twee lenzen onderdoen qua snelheid en beeldkwaliteit. Ze stak zelfs een heel pak boven de sigma uit op ALLE vlakken. De 10-22 is ondanks dat het een EFS lens is, zeer stevig gebouwd en voelde lekker in de hand (vooral met die grote, vlotte zoomring, dit in tegenstelling tot de sigma 10-20 waarvan ik de zoomring te stroef en onhandiger vond)
      5DmkIII en wat glas

      Comment


      • #4
        Re: EF17-40f4.0L vs. EF17-35f2.8L

        bedankt michiel voor je bijdrage.

        momenteel is m'n breedste 28mm, stamt nog vanuit m'n analoge tijd.
        17mm op 1.6crop komt daar (ongeveer) mee overeen, en ik heb vroeger
        nooit echt méér verlangd dan die 28mm, dus ...

        EFs lenzen zie ik niet zo zitten, o.a. vermits de (ooit) vervanger van
        m'n 10D nooit een X0D zal zijn maar eerder een XD ...

        dat de f4.0 een heel goeie lens is, heb ik al mogen horen,
        echter nog nooit zelf ondervonden, dus als je eens in de
        geburen bent zet ik ze graag eens op m'n eos.

        ik vrees dat ik zal moeten kiezen tussen de kwaliteit van de f4.0
        en de lichtsterkte van de f2.8 (of is de 16-35f2.8MkI beter?) ...

        hoe zit het met de 2dehands prijs van deze twee lenzen?
        en hebben ze alle de uiterst handige FullTimeManual mogelijkheid?

        mm
        ∏__|_ ∏__|_
        "no rules, great shots"
        Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

        Comment


        • #5
          Re: EF17-40f4.0L vs. EF17-35f2.8L

          Oorspronkelijk geplaatst door mm Bekijk bericht

          dus als je eens in de
          geburen bent zet ik ze graag eens op m'n eos.

          ik vrees dat ik zal moeten kiezen tussen de kwaliteit van de f4.0
          en de lichtsterkte van de f2.8 (of is de 16-35f2.8MkI beter?) ...

          hoe zit het met de 2dehands prijs van deze twee lenzen?
          en hebben ze alle de uiterst handige FullTimeManual mogelijkheid?

          mm
          ik zit hier in Gent op kot te studeren, dus als je mijn 17-40 eens zou willen komen uittesten, ben je altijd welkom...

          heb al vele malen gehoord dat je met een 16-35 2.8 mkI niet echt kwaliteit zal winnen tov de 17-40, enkel lichtsterkte

          een 17-40 vind je rond de 500 euro tweedehands, en een 17-35 zal rond de 600 euro schommelen afhankelijk van de staat van de lens
          FTM hebben ze volgens mij wel allebei hoor (alle ring type USM lenzen hebben dit)
          5DmkIII en wat glas

          Comment


          • #6
            Re: EF17-40f4.0L vs. EF17-35f2.8L

            Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
            dat je met een 16-35 2.8 mkI niet echt kwaliteit zal winnen tov de 17-40, enkel lichtsterkte
            als de kwaliteit (nagenoeg) gelijk is, kies ik
            voor €100 dan toch een volle stop licht (àls).

            mm
            ∏__|_ ∏__|_
            "no rules, great shots"
            Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

            Comment


            • #7
              Re: EF17-40f4.0L vs. EF17-35f2.8L

              Oorspronkelijk geplaatst door mm Bekijk bericht
              als de kwaliteit (nagenoeg) gelijk is, kies ik
              voor €100 dan toch een volle stop licht (àls).

              mm
              een 16-35 zal je wel wat meer dan 600 betalen hoor, dat zal je rond de 900 euro kosten
              5DmkIII en wat glas

              Comment


              • #8
                Re: EF17-40f4.0L vs. EF17-35f2.8L

                De 17-40 haalt het met rasse schreden van de 16-35 f2.8, niet van horen zeggen maar zelf testen gedaan! Als je echt de F2.8 nodig hebt ja ... maar anders resoluut voor de 17-40 gaan, ik heb er eentje en na de testen is de 16-35 bij mijne maat verkocht en de 17-40 is in de plaats gekomen.

                Bedenk bij dit alles dat Canon gewoon niet echt ne steengoeie groothoek heeft hé, blijkbaar moet dat héél moeilijk te maken vallen, maar nen adapter en dan ne 15mm van Leica voor slechts 6000 euro is voor mij der net iets over.

                MVG, Jeff
                Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

                Comment


                • #9
                  Re: EF17-40f4.0L vs. EF17-35f2.8L

                  De 16-35 F2.8 L I is inderdaad een goede mogelijkheid, die gaat wel al een stukje meer kosten dan een 17-40 F4 L. Ik heb 500Euro betaald voor mijn F4 , maar moet wel lukken voor 450Euro met wat zoeken, ik zie er toch regelmatig te koop in aangeboden. Volgens mij is de bouwkwaliteit tussen de 17-35 en 17-40 nagenoeg gelijk, maar zal de F4 het halen op beeldkwaliteit. De 16-35 en 17-40 zullen dan weer elkaars gelijke zijn voor beeldkwaliteit.. sommige reviews verkiezen de F4, anderen dan weer de F2.8. Maar een stop extra kan altijd van pas komen...

                  Ik geef een seintje als ik de buurt ben !

                  Groeten en graag gedaan,
                  Michiel
                  Last edited by MichielBrugge; 9 januari 2008, 12:40.
                  Canon R | Leica Q
                  EF 35mm F1.4 L | RF 50mm F1.2 L | EF 85mm F1.2 L | EF 135mm F2.0 L
                  Manfrotto statiefjes | Elinchrom, Canon en Yongnuo lichtjes
                  [/COLOR]

                  Comment


                  • #10
                    Re: EF17-40f4.0L vs. EF17-35f2.8L

                    Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357 Bekijk bericht
                    maar nen adapter en dan ne 15mm van Leica voor slechts 6000 euro is voor mij der net iets over.
                    da's nog eens een gedacht zie!

                    mm
                    ∏__|_ ∏__|_
                    "no rules, great shots"
                    Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

                    Comment


                    • #11
                      Re: EF17-40f4.0L vs. EF17-35f2.8L

                      Ik gebruik de 17-40 F/4 op een 5D en dit bevalt me enorm!

                      Ik heb het ooit overwogen om een 17-35 te kopen, maar toen ik
                      de beeldresultaten van dat exemplaar gezien heb, heb ik mijn lens maar bijgehouden!

                      Dus ik heb liever een scherpe f/4 lens dan een minder scherpe f/2,8 lens.
                      Toch in dit bereik... Want je zal met deze lens toch vaak rond f/8 - f/11 zitten.
                      How a terrible thing is knowledge, when it brings no profit to the wise?

                      Portfolio Website

                      Comment


                      • #12
                        Re: EF17-40f4.0L vs. EF17-35f2.8L

                        alé, merci jo. weer een stapje dichter bij de 17-40.
                        is't scherpteverschil zó merkbaar?

                        mm
                        ∏__|_ ∏__|_
                        "no rules, great shots"
                        Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

                        Comment


                        • #13
                          Re: EF17-40f4.0L vs. EF17-35f2.8L

                          Misschien een aspect dat naar de toekomst belangrijk zou kunnen worden: vignetering van de lens op een FF camera. Hoewel meestal vrij eenvoudig weg te werken is vignetering bij volle opening op een 17-40 significanter aanwezig dan op de 16-35. (weet niet hoe het met de 17-35 is).

                          Dit hoeft geen probleem te zijn, maar het verschil is er wel.
                          DigiCam

                          Comment


                          • #14
                            Re: EF17-40f4.0L vs. EF17-35f2.8L

                            Oorspronkelijk geplaatst door DigiCam Bekijk bericht

                            Dit hoeft geen probleem te zijn, maar het verschil is er wel.
                            Dat is waar, en zoals je zelf al zegt, is het makkelijk weg te werken, en zou voor mij eigenlijk geen probleem zijn. Altijd zal ik scherpte verkiezen boven geen vignettering...
                            5DmkIII en wat glas

                            Comment


                            • #15
                              Re: EF17-40f4.0L vs. EF17-35f2.8L

                              Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
                              Altijd zal ik scherpte verkiezen boven geen vignettering...
                              hier volg ik ook wel.
                              trouwens, persoonlijk vind ik "vignettering" niet per sé een slechte zaak

                              mm
                              ∏__|_ ∏__|_
                              "no rules, great shots"
                              Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

                              Comment

                              Working...
                              X