Pagina 2 van 2 EersteEerste 1 2
Weergegeven resultaten: 26 t/m 48 van 48

Discussie: Een zwaar dilemma.

Standaard Re: Een zwaar dilemma.

Voor wat het waard is:

Overlappende lenzen hebben is niet erg, kan zijn voordeel hebben.
    Maar het wringt bij jou, en bij mij zou het dat ook doen.

Na toch al wat lenzenwissels, heb ik nu enkel nog 1 zoom en dat is een 24-120 f4 (nikon).
    Voor de rest enkel primes. Die zoom gebruik ik enkel wanneer het echt nodig is en voor de rest staat er praktisch altijd een prime op.
    En dat bevalt me prima.
    Het hangt er natuurlijk ook vanaf wat je graag fotografeert.
    Maar als ik lees dat je voornamelijk landschappen doet, dan zie ik niet in waarom je meerdere lenzen zou nodig hebben, die elkaar dan ook nog overlappen.
    Met die 24-120 bvb zou je toch alles moeten kunnen doen.
    Groetjes,
    Dominic

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door zibro Bekijk bericht
    Voor wat het waard is:
    Met die 24-120 bvb zou je toch alles moeten kunnen doen.
    Ieders mening is het waard, maar helaas maak Canon geen 24-120.
    Maar ondertussen heb ik bij de 17-40 en de 24-70 de 70-300 no gekocht.
    Canon heeft uitstekend werk geleverd met deze lens.
    Super snelle AF, jaja zelfs sneller dan een L lens en bovendien geruisloos.
    De lens is ook erg scherp en is in het geheel niet te vergelijken met zijn voorganger.
    Ik vind het een geslaagde aankoop.

En ja, de Sigma is definitief afgevoerd.
    FUJIFILM: X-T1 | FUJIFILM: X-E2s | Samyang 12mm f/2.0 NCS CS | Fujinon XF18-55mm f/2.8-4 R LM OIS | Fujinon XF 18-135mm OIS WR f/3.5-5.6 | Fujinon XF 27mm f/2.8 R | Fujinon XF35mm f/1.4 R | NISSIN i60A.

Misschien moet je je "probleem" eens vanuit een ander gegeven benaderen om een antwoord voor jezelf te vinden.

Stel: Je hebt de 17-40, 24-70 en 70-300 en je bent verplicht om er één weg te doen. Welke zou je dan wegdoen (maak een rangorde)?

Voor mij persoonlijk zou de 17-40 altijd blijven. Ik werk al jaren bijna uitsluitend met een 18-35(Nikon) en die zou ik niet willen missen voor landschappen/urban/straat.
    Heb ook een tele: 70-210; gebruik die haast niet omdat mijn interesse daar veel minder ligt maar tele is tele en dat los je niet op door een "paar stappen" te zetten.

In het analoge tijdperk had ik een 35-70 als kitlens om te starten. Na een tijdje merkte ik dat ik eigenlijk altijd op 35mm fotografeerde en vooral sakkerde dat ik niet breder kon. Omdat mijn budget beperkt was kocht ik dan een 24mm prime en sindsdien is de 35-70 er nooit meer op geweest.

Ja, strict gezien is zoomen niet hetzelfde als een paar stappen zetten (soms kan je die zelfs niet zetten bv oever ve rivier etc...).
    Het gemis evenwel tussen 40mm en 70mm lijkt mij aan de andere kant toch ook geen drama.

Er zal altijd wel een moment komen dat je een bepaald shot niet kan maken omdat je niet de "juiste" lens (mee) hebt maar dat is voor mij dan juist de uitdaging dat je als fotograaf een "creatieve" oplossing zoekt om toch een interessante foto vh onderwerp te maken.
    In dat geval zal dat "gemis" je dwingen tot andere standpunten waar je eerder niet aan dacht maar "onverhoopt" een prachtige foto oplevert.
    Om maar te zeggen dat een "teveel" aan mogelijkheden (brandpuntafstanden) evenzeer je creativieit kan afremmen dan je tot voordeel zijn.

Ik hoop dat ik het je nu nog wat moeilijker heb gemaakt.
    Laatst gewijzigd door tcf; 3 juli 2018 om 13:05

Mijn keus is al gemaakt hoor.
    Verleden zomer heb ik de kanalen en de meren van Mol gefotografeerd.
    Toen had ik bij mijn Canon de 17-40 + Jupiter 11 (135mm) mee en toch kwam ik nog mm's te kort.
    Nu heb ik al een tijdje besloten om de 17-40, de 24-70 en de 70-300 te houden.
    En dan heb ik nog altijd mijn Fuji materiaal hé.
    FUJIFILM: X-T1 | FUJIFILM: X-E2s | Samyang 12mm f/2.0 NCS CS | Fujinon XF18-55mm f/2.8-4 R LM OIS | Fujinon XF 18-135mm OIS WR f/3.5-5.6 | Fujinon XF 27mm f/2.8 R | Fujinon XF35mm f/1.4 R | NISSIN i60A.

Dank je K-2 !Afgezien van een 70-200 f2.8 IS ( die werkelijk bruikbaar is bij elk type fotografie, ben ik een absolute voorstander van (snelle) primes liefst in de regio 35 á 50mm.

Wil ook absoluut geen gelijk hebben, ga al jarenlang met mijn studenten fotografie in dialoog, probeer te helpen op basis van mijn ervaring en of foute aankopen.

In ieder geval Laatste keer dat ik zal reageren op de vraag van mensen om te helpen beslissen, als hun besluit toch al vast staat !?

Beslis voor jezelf beste mensen !

Zeker niet om dan te moeten lezen dat ik er geen barst van snap !, gaat me nét iets te ver !

Maar wou zeker nog even reageren op jou fatsoenlijke mailtje K-2 !Bedankt en nog veel fotografie met je primes ! (En een wit wijntje dat zou zeker eens mogen !)
    Groetjes
    Luc
    Groetjes

Lukathi

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Lukathi Bekijk bericht
    Dank je K-2 !Afgezien van een 70-200 f2.8 IS Wil ook absoluut geen gelijk hebben, ga al jarenlang met mijn studenten fotografie in dialoog, probeer te helpen op basis van mijn ervaring en of foute aankopen.

In ieder geval Laatste keer dat ik zal reageren op de vraag van mensen om te helpen beslissen, als hun besluit toch al vast staat !?

Beslis voor jezelf beste mensen !
    Ha, een schoolmeester, zegt veel......

Verkoop de 24-70 !
    Lukathi;4653134]Veruit het meest veelzijdige bereik ?
    Dan zou ik voor jou zeggen " verkoop alles en hou je 24-70 !
    "Paar stappen verhaal " heeft niets te maken met "Overlap tussen breedhoek en standaardzoom"
    Geen idee waarom ik nog reageer. , maar als iemand een vraag stelt dan lees IK ze zorgvuldig

Beste K-2
    Red Falcon somt een aantal objectieven op, waaronder de 24-70, én hij stelt de vraag of de 17-40 de 24--70 overlapt, ÍK kom niet zomaar op de proppen met de 24-70 en lees zorgvuldig wat er staat ! Dus kom dan aub niet met zo een simplistische reply naar mij toe !?

Heb jaren gewerkt met een 300 2.8 en een 35 1.4 Argumenteren vind ik prima, moet kunnen, ... maar niet op deze manier
    Geen idee waarom ik nog reageer. , maar als iemand een vraag stelt dan lees IK ze zorgvuldig

Alsof ik niet weet hoe gemakzuchtig overlappende zoomlenzen wel zijn !? Alsof ik niet weet dat je niet altijd kan zoomen met je voeten ?
    Alsof ik niet weet dat dat je beeld inhoudelijk verandert met een andere brandpuntafstand...
    Heb jaren gewerkt met een 300 2.8 en een 35 1.4 en dat zoomen met mijn voeten, heeft mijn beelden geen schade berokkent!!
    Lukathi;4653408]Geen idee waarom ik nog reageer. , maar als iemand een vraag stelt dan lees IK ze zorgvuldig.
    Red Falcon somt een aantal objectieven op, waaronder de 24-70, én hij stelt de vraag of de 17-40 de 24--70 overlapt.
    Euhhhh dacht je dat Luc dat soms niet weet Lukathi?

Alsof ik niet weet hoe gemakzuchtig overlappende zoomlenzen wel zijn !? Alsof ik niet weet dat je niet altijd kan zoomen met je voeten ? Alsof ik niet weet dat dat je beeld inhoudelijk verandert met een andere brandpuntafstand...

Zal ik dan maar zeggen, koop maar al het glas van 8- 1200mm want anders moet je n poot verzetten !
    Demeyereg,
    Maar zo te zien aan jullie portfolio(welke ?) snappen JULLIE er veel van !

Kan ook gewoon opmerken dat je niet moet vragen aan anderen om te beslissen over je aankopen, misschien !?

Heb geen gelijkgestemde zielen nodig hier.
    Nu snap IK geen barst meer van je wisselvallige uitleg Lukathi, en wat betreft mijn portfolio,
    die is er wel degelijk, ook in tijdschriften, maar enkel bestemd voor vrienden.
    Laatst gewijzigd door demeyereg; 4 juli 2018 om 10:50

Social media hebben veel voordelen, maar ook nadelen. Een ervan is dat je elkaars houding en bedoeling veel moeilijker kan inschatten aangezien alles via het toetsenbord gaat. Levert regelmatig misverstanden op, zoals ook hier weer aangetoond is... Hetzelfde heb ik ook altijd al gezien in bedrijfscontext met emails die tot misverstanden leiden, met overloze discussies en email chains tot gevolg. Mensen vergeten wel eens dat ze ook morgen nog met elkaar samen moeten werken.

Ik weet niet van waar je bent, maar een terrasje in het Waasland of Antwerpen is bij dit weer altijd mooi meegenomen :-)
    "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Wat is:
    - email chains? (een email aan een ketting?)
    - een snelle lens? (een lens die aan 200km/h rijd?)
    Dit is een Nederlandstalige site!

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
    MarkIII
    dus "rode valk", "3de generatie", of zo ?

een email aan een ketting?
    Neen, "email" moet je dan vertalen...: dus een "electronische postketting" of zo
    Veel succes met de verdere oefening in taalzuiverheid.
    Laatst gewijzigd door K-2; 4 juli 2018 om 10:54
    "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
    Ha, een schoolmeester, zegt veel......

Aouch!, de man spelen ipv de bal !? ( gelukkig hecht ik meer belang aan de feedback van mijn studenten dan die van jou )

Euhhhh dacht je dat Luc dat soms niet weet Lukathi? Waarom vraagt ie het dan ?

Nu snap IK geen barst meer van je wisselvallige uitleg Lukathi, en wat betreft mijn portfolio,
    die is er wel degelijk, ook in tijdschriften, maar enkel bestemd voor vrienden.
    Trek je niks aan van een schoolmeester, Rode valk had blijkbaar al Een tijdje (?) besloten wat hij gaat houden !?

Dus eigenlijk onnodige post en ditto reacties !

En blij voor jou dat je in tijdschriften staat !

Jouw portfolio is enkel bestemd voor vrienden, die van mij mag door iedereen gezien worden !

Groetjes
    Schoolmeester Luc
    Groetjes

Lukathi

Wat is:
    Wat is:
    Rode Valk,

Snelle lens ? Men spreekt reeds van een snel objectief * vanaf 140km/hr !

* lens is een verkeerde benaming, een objectief bestaat uit meerdere lensen !(jawel weeral een gratis les in een omgekeerde wereld !

Trouwens " snelle lens " is perfect nederlands hoor !
    Oh het forum Belgisch digitaal is nederlandstalig !?

-site ?

Sorry Rode Valk en co, bied mijn verontschulgigingen aan voor al het (idioot) ageren en reageren alhier !
    Groetjes

Lukathi

Snelle lens ? Men spreekt reeds van een snel objectief * vanaf 140km/hr !
    Die mag je dan alleen in Duitsland gebruiken zeker?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
    Die mag je dan alleen in Duitsland gebruiken zeker?
    Ja, ofwel met een zwaailicht er bovenop

Dan krijg je een probleem met je WB.

Yap, én er moet een ster op staan !
    Groetjes

Lukathi

Luc, "een snelle lens" is een lichtsterk objectief. (Hoe ze ertoe gekomen zijn dat zo te noemen mag Joost weten, maar dit is een aangenomen omschrijving.)
    Dat klakkeloos overnemen van Amerikaanse termen klopt dus niet altijd.
    Noem me gerust Rode Valk of Roter Falke of ook nog Faucon Rouge maakt mij geen zier uit.
    En trouwens, ik had echt nog niet beslist wat ik zou doen voor ik mijn vraag stelde, de 17-40 houden of de 12-24 kopen.
    Moest ik er het geld voor over hebben dan was het geen probleem en kocht ik de EF 11-24.

Hey Luc,

Anders neem ik die 24-70 wel over hoor

grts
    Sieg
    Voor meer foto's ; www.sieg.be

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
    Hey Luc,

Anders neem ik die 24-70 wel over hoor

grts
    Sieg
    Hoeveel geef je er voor?
    Nee Sieg, dat is er eentje die blijft.

Waar gaat dit over? Volgens je onderschrift heb je alleen Fujispul....
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Luc, "een snelle lens" is een lichtsterk objectief. (Hoe ze ertoe gekomen zijn dat zo te noemen mag Joost weten, maar dit is een aangenomen omschrijving.)
    Dat klakkeloos overnemen van Amerikaanse termen klopt dus niet altijd.
    Noem me gerust Rode Valk of Roter Falke of ook nog Faucon Rouge maakt mij geen zier uit.
    En trouwens, ik had echt nog niet beslist wat ik zou doen voor ik mijn vraag stelde, de 17-40 houden of de 12-24 kopen.
    Moest ik er het geld voor over hebben dan was het geen probleem en kocht ik de EF 11-24.

Laat deze wel kloppen, "snel" .....omdat je er snelle(re) sluitertijden mee kan behalen !
    Luc
    Groetjes

Lukathi

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
    Waar gaat dit over? Volgens je onderschrift heb je alleen Fujispul....
    Naast mijn "Fujispul", zoals jij het uitdrukt, heb ik dus Canon EOS Digitaal, Canon FD, Yashica en zelfs twee Olympus toestellen.
    Laatste drie wel allemaal analoog. En ik heb eigenlijk nog meer analoog "spul" zoals een Jupiter 11, een Helios 44 met 13 lamellen en een Zenith B met een Industar - 50 - 2.
    De lijst met FD lenzen, sorry objectieven, is te lang om hier op te sommen, maar weet dat ik alle zes de A serie toestellen van Canon heb en dat die werken zoals het hoort.
    Mijn handtekening zegt bijlange na niet alles omdat BD die mogelijkheid niet bied.

En het gaat hem erover of ik mijn EF 17-40mm f/4 USM zou houden of zou vervangen door een Sigma 12-24mm F/4.5-5.6 EX DG.
    Inmiddels ben ik er uit door goede raadgevingen.
    Ondanks de goede beoordelingen van de Sigma behoud ik mijn 17-40.

17-40 is een hele goede lens vind ik, ik heb deze met veel plezier vele jaren gebruikt
    Het enige waar ik me wat aan stoorde was de onscherpte naar de hoeken toe.
    Daarom ook dat ik die lens vorig jaar vervangen heb door de 16-35 f4, die is scherper, ook naar de hoeken toe en heeft ook minder vervorming en qua prijs valt deze ook goed mee

grts
    Sieg
    Voor meer foto's ; www.sieg.be

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
    17-40 is een hele goede lens vind ik, ik heb deze met veel plezier vele jaren gebruikt
    Het enige waar ik me wat aan stoorde was de onscherpte naar de hoeken toe.
    Daarom ook dat ik die lens vorig jaar vervangen heb door de 16-35 f4, die is scherper, ook naar de hoeken toe en heeft ook minder vervorming en qua prijs valt deze ook goed mee

grts
    Sieg
    Als de 16-35 f4.0 beter is dan de 17-40 zou dat inderdaad geen slecht idee zijn voor TS.
    Een beter objectief en iets minder overlap en bovendien ook nog een milimetertje meer groothoek
    wat het soms kan maken aan de groothoek kant.��

Pagina 2 van 2 EersteEerste 1 2

Soortgelijke discussies

1. te zwaar?
    Door wil53 in forum Macro & Close-Up
    Reacties: 7
    Laatste bericht: 28 augustus 2010, 21:04
  2. 35 Ton zwaar
    Door beauceron in forum Mensen
    Reacties: 7
    Laatste bericht: 24 december 2006, 05:35
  3. Zwaar