Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

een goede reislens

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • een goede reislens

    Ik heb al eens gezocht in het forum naar raadgevingen i.v.m. goede reislenzen maar geraak er toch niet zo goed uit.

    Ik ben een beginner/leek en heb me enkele maanden terug een Canon 350D aangeschaft. Voorlopig fotografeer ik gewoon met de kitlens en was van plan hier nog wat mee te experimenteren om dan later een betere lens aan te schaffen.

    Nu vertrek ik binnen een maand naar Latijns Amerika en zou dus graag mooie foto's kunnen trekken. Het zal een redelijk avontuurlijke reis worden met de rugzak, dus ik kan geen arsenaal aan lenzen meenemen. Het liefst neem ik slechts 1 lens mee, als het niet anders kan 2.

    Er staat een tocht door de jungle op het programma waar ik waarschijnlijk tal van mooie vogels en andere beestjes zal tegenkomen, dus een redelijk zoombereik is wel nodig. Anderzijds lees ik hier dat de meeste budgetvriendelijke en compacte zoomlenzen een slechte lichtsterkte hebben.

    Ik zie door het bos de bomen niet meer. Welke lens zouden jullie mij aanraden? Gezien ik nog een beginner ben, heb ik geen zin een fortuin uit te geven aan een lens. Ik geef liever meer geld uit als ik echt weet dat de lens perfect is voor mij, maar daarvoor moet ik nog wat meer ervaring opdoen om dat te weten.

  • #2
    Re: een goede reislens

    Sigma 18-200 mm F3.5 - 6.3 DC is mss een mogelijkheid. Kost je ong. 350 euro's.
    Een groot bereik en betaalbaar alleen niet zo lichtsterk.

    Of deze Tamron AF 18-200MM F/3.5-6.3 XR Di II. Is ietsje duurder dan de Sigma.


    Grz.
    DucBlade
    Nikon + glasbak
    Failure is always an option...

    Comment


    • #3
      Re: een goede reislens

      Om die reden heb ik me vandaag een 70-300 DO aangeschaft. Interessant zoombereik, licht, portabel, en toch een mooie kwaliteit. Ik heb onlangs al een paar uur geëxperimenteerd met deze lens, en ik vind dit toch wel een lens waarmee je mooie foto's kan maken. Ik weet dat de meningen over deze lens nogal verdeeld zijn, maar ik vind de praktische inzetbaarheid van deze lens toch heel bijzonder. Aangezien je al de kitlens hebt, heb je hiermee al een groot bereik. Ik doe zelf ook veel trekkings, en heb inderdaad ook geen behoefte om een paar kg lenzen mee te sleuren. Canon heeft lenzen die optisch betere resultaten mogelijk maken, maar die wil je geen paar weken meesleuren (ik toch niet). Een budgetvriendelijker alternatief is de gewone 70-300 IS USM. Deze kost ongeveer de helft van de prijs, maar is wel iets groter, maar is ook niet zwaar. Niettemin geeft de DO-uitvoering toch wel een soliedere indruk.
      Religion, to me, is a bureaucracy between man and God that I don't need.

      Comment


      • #4
        Re: een goede reislens

        Hier staat een 70-300mm voor 199 euro:


        Mss ook een optie ?
        Nikon + glasbak
        Failure is always an option...

        Comment


        • #5
          Re: een goede reislens

          Alvast bedankt voor de antwoorden. Mijn schrik bij die grote zoomlenzen is of ik er wel scherpe foto's mee zal kunnen nemen zonder statief. Hebben jullie daar ervaring mee?

          Ik zag eerst het verschil niet tussen die 70-300 lens van Sigma (zoals die die te koop wordt aangeboden) en die IS USM van Canon niet, deze laatste kost anders wel het dubbele. Ik heb dan gemerkt dat er op die Canon dus een beeldstabilisator zit en dat zal het prijsverschil wel verklaren. In mijn geval is zoiets wel aangewezen. Het blijft natuurlijk wel een grote lens om mee te sleuren.

          Hoe stabiel is die 18-200 lens?
          Last edited by Kuifje; 28 december 2006, 22:42.

          Comment


          • #6
            Re: een goede reislens

            Je zal met die zooms nooit écht scherpe foto's maken. Als je klassefoto's wil, zal je moeten betalen, en anders moet je met minder kwaliteit genoegen nemen. Ik heb de Sigma 70-300 APO Macro SUPER II gehad, en die is traag, niet lichtsterk en niet scherp. Met die van Canon is dat niet anders.
            Als je vogeltjes wil fotograferen, zal je aan 300mm trouwens niet genoeg hebben. Wel voor grotere dieren, maar niet voor vogels.
            ______
            www.vue.photo

            Comment


            • #7
              Re: een goede reislens

              volgende maand is het zomer in latijns amerika, dus veel licht, dus korte sluitertijden mogelijk: zelfs op 300 mm zonder beeldstabilisatie kan je dan nog scherpe foto's maken

              erik
              erik, Nikon materiaal

              'aforismen zijn aan mij niet besteed' (ikzelf)

              Comment


              • #8
                Re: een goede reislens

                Oorspronkelijk geplaatst door erikdk Bekijk bericht
                volgende maand is het zomer in latijns amerika, dus veel licht, dus korte sluitertijden mogelijk: zelfs op 300 mm zonder beeldstabilisatie kan je dan nog scherpe foto's maken

                erik
                Als je een scherpe lens hebt, ja. Op 300mm was mijn Sigma zo soft als de pest.
                ______
                www.vue.photo

                Comment


                • #9
                  Re: een goede reislens

                  Ik denk dat ik dan liever wat op zoombereik inboet dan op scherpte. Ik heb weinig aan onscherpe foto's. Ik ben nog maar een amateur en moet nog niet beginnen hopen topfoto's te nemen, ik durf nu dus ook nog geen superdure lenzen aan te schaffen. Ik vind gewoon dat ik als ik naar zo'n gebied trek, ik best wel een beter bereik heb dan wat ik nu met mijn kitlensje heb. Dat ik nog geen superfoto's van vogels kan trekken, dat is dan maar zo. Ik moet realistisch blijven.

                  Welke lenzen tot 200, die nog betaalbaar zijn, scoren beter qua lichtsterkte?

                  Comment


                  • #10
                    Re: een goede reislens

                    Zeg eens hoeveel je wil uitgeven?
                    ______
                    www.vue.photo

                    Comment


                    • #11
                      Re: een goede reislens

                      De ideale reislens is een 18-200, maakt niet uit welk merk, kwalitatief zijn de Sigma en de Tamron vrij gelijk. Scherpe foto's maken kan je dus WEL met deze lenzen, zeker als er voldoende licht aanwezig is, je moet er alleen op letten dat je sluitertijd kort genoeg is in het telebereik, minstens 1/200 liever nog iets korter, aangezien er ginder nog al veel goed weer is en veel licht verwacht ik niet teveel moeilijkheden op dat gebied, is er toch een beetje weinig licht, zet dan gewoon je ISO wat hoger.
                      Scherpte op een computerscherm ( waar de meesten hier op beoordelen ) is niet te vergelijken met scherpte bij afgedrukte exemplaren, op het forum zijn er veel "pixelpeepers" ( oops, ik was ook zo ) Maar je moet dat allemaal wat relativeren.
                      Belangrijk punt bij reislenzen : je MOET breedhoek hebben, je gaat het je beklagen als je die niet bij hebt, neem dus nooit één enkele lens mee die begint aan 70 mm of zo . . .
                      There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                      A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                      Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

                      Comment


                      • #12
                        Re: een goede reislens

                        hey ,
                        wat dacht je van de 50-150mm van sigma,draait rond de 650€ en is lichtsterk over de ganse lijn ,(2.8f) de reviews die ik gelezen heb zijn positief tot hier toe , en de mogelijkheid bestaat dat ik me deze aanschaf , de prijs ligt goed , en het bereik ook ,je kan ze combineren met een 1.4 ex extender,wat je bereik opmerkelijk verhoogt ,zonder kwaliteit in te boeten ,een 2.0x raad ik je af ,te veel verlies aan kwaliteit.
                        Mvg.des

                        Comment


                        • #13
                          Re: een goede reislens

                          Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
                          De ideale reislens is een 18-200, maakt niet uit welk merk, kwalitatief zijn de Sigma en de Tamron vrij gelijk. Scherpe foto's maken kan je dus WEL met deze lenzen, zeker als er voldoende licht aanwezig is, je moet er alleen op letten dat je sluitertijd kort genoeg is in het telebereik, minstens 1/200 liever nog iets korter, aangezien er ginder nog al veel goed weer is en veel licht verwacht ik niet teveel moeilijkheden op dat gebied, is er toch een beetje weinig licht, zet dan gewoon je ISO wat hoger.
                          Scherpte op een computerscherm ( waar de meesten hier op beoordelen ) is niet te vergelijken met scherpte bij afgedrukte exemplaren, op het forum zijn er veel "pixelpeepers" ( oops, ik was ook zo ) Maar je moet dat allemaal wat relativeren.
                          Belangrijk punt bij reislenzen : je MOET breedhoek hebben, je gaat het je beklagen als je die niet bij hebt, neem dus nooit één enkele lens mee die begint aan 70 mm of zo . . .
                          Inderdaad!
                          Zo hoor ik ook nog eens iets zinnigs!
                          Henri

                          Comment


                          • #14
                            Re: een goede reislens

                            Oorspronkelijk geplaatst door DES Bekijk bericht
                            hey ,
                            wat dacht je van de 50-150mm van sigma,draait rond de 650€ en is lichtsterk over de ganse lijn ,(2.8f) de reviews die ik gelezen heb zijn positief tot hier toe , en de mogelijkheid bestaat dat ik me deze aanschaf , de prijs ligt goed , en het bereik ook ,je kan ze combineren met een 1.4 ex extender,wat je bereik opmerkelijk verhoogt ,zonder kwaliteit in te boeten ,een 2.0x raad ik je af ,te veel verlies aan kwaliteit.
                            Mvg.des
                            Dan kan je beter voor deze gaan. Puike lens en kost evenveel.
                            ______
                            www.vue.photo

                            Comment


                            • #15
                              Re: een goede reislens

                              Hartelijk bedankt voor de goede raad allemaal. Ik ben nu eens gaan kijken in fotowinkels en vind die 70-300 lenzen toch wat te groot, zeker gezien ik dan ook nog mijn kitlens moet meenemen.

                              Ik zal dus gewoon de raad van de meerderheid volgen en gaan voor de 18-200. Die lens ziet er redelijk compact uit en met 1 lens heb ik genoeg.
                              Later, als ik wat meer ervaring heb, kan ik me betere lenzen beginnen aanschaffen. Nu voor deze reis is gewicht en grootte toch wel van belang.

                              Comment

                              Working...
                              X