Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

defect sony 16-18 3,5-4,5 CZ herstellen, of nieuwe 18-135SAMe

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • defect sony 16-18 3,5-4,5 CZ herstellen, of nieuwe 18-135SAMe

    Gisteren tijdens fotograferen plots een krrrrr-geluid bij het scherpstellen.
    Gedaan met scherpstellen, enkel nog dit krakend geluid komt er uit de lens.
    Veronderstel dat de motor in de lens of een tandwieltje (?) het begeven heeft.
    Manueel kan er wel nog gefocust worden, maar erg handig en makkelijk is dit niet.
    Lens is 4 jaar oud, loont het de moeite om deze te laten herstellen?
    Is echt wel balen dat deze lens defect is!

    Of kijk ik uit naar een 18-105 of 18-135? Zijn er bij sigma of tamron andere optisch evenwaardige lenzen aan de 16-80?
    De sony 18-135sam krijgt blijkbaar vrij goede kritieken, evenwaardig aan de 16-80cz, maar dan mis ik wat breedhoek.
    Last edited by guido1956; 21 december 2013, 21:42.
    Sony RX10 Mark IV
    nog een fijne dag verder!
    Guido

  • #2
    Re: defect sony 16-18 3,5-4,5 CZ herstellen, of nieuwe 18-135SAMe

    De 16-80 is een lens met Zeiss-glas, je bent maw. goed gewoon. Je wil die wellicht laten herstellen. 2dehands gaat je die lens ongeveer nog 350 à 450€ kosten, nieuw is 't nog veel meer. Je wil ook die 16mm liefst behouden - dan zou ik nagaan wat herstel zou kosten. Het feit dat ie een grindend geluid maakt wijst op plastieken onderdelen die beschadigd zijn. (gears). Google dat en zoek ook 's op dyxum - naar soortgelijke voorvallen - dan weet je wat er loos is.

    De Tamron 17-50 f2.8 is goed - moet je niet aan twijfelen - maar die zeiss is en blijft een zeiss. De 18-105 van Sony is een goeie lens, maar zoals je zelf zegt die 16mm is handig.
    Je zit dus inderdaad met iets in plastiek wat defect is - informeer u bij Sony wat dat zou kosten, meestal is dat een vast bedrag voor herstelling - meevallen gaat dat niet doen, maar mogelijks betaal je minder dan een nieuwe - zelfs een tamron of een sigma.

    Ik heb in een sony-store gehoord dat men in Deinze een hersteldienst zou hebben. Bel 's - misschien wil men er een bedrag op plakken, een eerste raming. Het gaat de AF-motor niet zijn - eerder een gear-tandwieltje. Het probleem is dat Sony vaste tarieven hanteert voor herstel.

    SCD - SERVICE CENTER DEINZE Kapellestraat 95 9800 Deinze Vast telefoon nummer 09 386 76 67

    http://www.techrepair.nl/sony/lens-reparatie.html - die zitten net boven de grens dacht ik, dus ook nog te doen. (Bergen op Zoom).

    De 18-135 kan je soms in OEM kopen - dan is ie goed te doen qua €€€. Een ander overweegbaar alternatief dat we zien opduiken is de 16-50 f2.8 van Sony - maar dat hangt af van je lens-setup en gebruik.
    Last edited by mutley69; 22 december 2013, 12:05.

    Comment


    • #3
      Re: defect sony 16-18 3,5-4,5 CZ herstellen, of nieuwe 18-135SAMe

      Bedankt Mutley voor je adequate antwoord. Het helpt me een hele stap vooruit. Maandag neem ik contact op met het Service Center, en misschien kan ik langsgaan en kunnen me ze al een idee geven.
      Er zijn hier een tweetal 2dehandslenzen te koop voor een 450euro. Nieuw kost die nu met de cashback een 630 euro, erg groot is het prijsverschil dus niet.
      Had ook al een paar alternatieven opgezocht, maar ik hou wel van de range 16-80, en vooral van die 16mm .
      Erg dringend is het niet want ik heb nog de tamron18-250 die ik kan gebruiken. Had die al bij mijn A100 waar die wel behoorlijk op was. Echter op de A700 gaat de AF tergend traag. Overweeg om die te vekopen en om een ander zoombereik aan te schaffen.

      Maar eerst eens zien wat ze in Deinze zeggen.

      prettig eindejaarsfeesten alvast
      Sony RX10 Mark IV
      nog een fijne dag verder!
      Guido

      Comment


      • #4
        Re: defect sony 16-18 3,5-4,5 CZ herstellen, of nieuwe 18-135SAMe

        kan enkel zeggen dat de hersteldienst in Deinze super is en eerlijk, vraag naar Hans en die zal je wel zeggen of het de moeite loont
        Sony 70-400 G F4-5.6 Sigma 70-200(2.8), Sonny 18-70 (3.5-5.6), Sony 16-50/2.8 Sony A77/2 Sony A99/2
        https://www.flickr.com/photos/redgy1/albums

        Comment


        • #5
          Re: defect sony 16-18 3,5-4,5 CZ herstellen, of nieuwe 18-135SAMe

          Oorspronkelijk geplaatst door Redgy1 Bekijk bericht
          kan enkel zeggen dat de hersteldienst in Deinze super is en eerlijk, vraag naar Hans en die zal je wel zeggen of het de moeite loont

          Thanks Redgy, ga donderdag langs met de lens. Via foon hebben ze me een raming van 180 euro gegeven. Als dit correct is valt dit reuze mee!

          leuke eindejaarsfeesten
          Sony RX10 Mark IV
          nog een fijne dag verder!
          Guido

          Comment

          Working...
          X