Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

D80 maar welke lens

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • D80 maar welke lens

    Beste,

    Ik volg dit forum al een tijdje en heb ook alle topics rond de Nikon D80 met intresse gevolgd. Nu sta ik zelf op het punt deze aan te schaffen, maar ik zit met een keuzeprobleem rond de lens.

    ik lees namelijk links en rechts dat de kitlens 18-70 niet zo'n scherpe beelden zou opleveren als bijvoorbeeld 50mm F/1.8. Klopt dit?

    Ten tweede schijnt het ook zo te zijn dat 50mm door de crop factor min of meer zou overeenkomen met 85mm op een analoge camera? klopt dit?
    Ik zou namelijk een lens willen die zoveel mogelijk 50mm op een analoge camera benaderd. Dus zou ik korter moeten gaan zien, naar 35mm bijvoorbeeld?

    Alvast bedankt voor jullie advies.
    Last edited by Swiers; 10 juni 2007, 20:26.

  • #2
    Re: D80 maar welke lens

    Ga voor de 18-70 kit.

    En lees verder het objectief advies op m'n site
    Er zijn geen antwoorden, alleen keuzes: http://www.hansbraakhuis.nl/

    Comment


    • #3
      Re: D80 maar welke lens

      De cropfactor is 1,5 dus als je 50mm wil moet je naar 35mm gaan.
      Uiteraard is de 50mm scherper, je praat over een prime tov een 18-135mm . Een 70-135 kitlens ken ik niet echt, er is een 18-70 en een 18-135mm.

      Ikzelf bezit een 17-70sigma en 50mm nikkor 1.8,de 50is uiteraard wel scherper.
      Wat wil je fotograferen? tele?breedhoek?macro?
      Met een prime kan je uiteraard niet zoomen.....


      -M-
      Mijn site...
      vandaelefotografie.be
      * BD0916BE *

      Comment


      • #4
        Re: D80 maar welke lens

        die 70-135 was een foutje, zat met beide kitlensen in mijn hoofd.

        bedankt voor je link hans, heb em helemaal doorgelezen en veel vragen zijn beantwoord .

        momenteel heb 2 voorkeuren;

        enerzijds de camera leren kennen. Ik heb altijd met een AE-1 gefotografeerd en een 50mm lens (ja oude dingen ). En heb nog 0 ervaring met DSLR.

        Anderzijds wil ik eer ik de camera volledig beet heb, interieurs fotograferen. Tegen dan zal ik waarschijnlijk in een groothoek moeten investeren, in combinatie met die 50mm (voor meer details vast te leggen, zoals omlijsting + deur en deel van een muur).

        Comment


        • #5
          Re: D80 maar welke lens

          Bedenk eerst of 18mm je genoeg groothoek oplevert. De kitlens 18-70 is echt een wondertje voor zo weinig geld. Gat 18 (=27mm in de ff wereld) je niet genoeg groothoek opleveren neem dan een 12-24 ((Tokina of Nikon afhankelijk van je budget). heb je een 12-24 dan kan je in het standaardbereik vaak al met een bijna gratis 28-80 volstaan.
          Sony en Olympus
          Fotoseries

          Comment

          Working...
          X