Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Concerten : (D700 + Sigma 70-200mm) OF (D90 / D300 + Nikkor 70-200mm)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Concerten : (D700 + Sigma 70-200mm) OF (D90 / D300 + Nikkor 70-200mm)

    Hallo,

    Ik sta voor een keuze die me al veel kopzorgen heeft bezorgd. Hoe meer ik erover lees, hoe moeilijker het wordt

    Ik wil (vooral voor concertfotografie) een goede body-lenscombinatie.

    Ik dacht aan een Nikon D700 + Sigma 70-200 , maar anderen raden me een DX (D90 of D300) aan met de befaamde Nikon 70-200 lens.

    D700 : hoge isowaarde -> ideaal voor concerten, duur, 'slechts' 200 mm tele op FX
    D300 : snellere AF, meer knoppen (minder 'menuzoeken'), betere body dan D90
    D90 : betere iso en goedkoper dan D300

    Daarnaast de lens : ik geloof gerust dat de Nikon beter is, maar de Sigma + D700 zal qua autofocus toch ook niet zo slecht zijn ? Of toch maar een DX met een dure maar goede Nikon lens ? (want de body vervang je en de lens blijft...)

    Zijn er nog mensen die voor deze keuze stonden (en die concerten doen) ?

    Alvast bedankt!!

  • #2
    Re: Concerten : (D700 + Sigma 70-200mm) OF (D90 / D300 + Nikkor 70-200mm)

    Van de D700 ga je absoluut geen spijt hebben. De camera is gewoon een must-have wanneer hoge iso's van tel zijn; in deze lijkt mij dit toch zeker het geval.
    Die 'slechts" 200 mm moeten m.i. toch volstaan voor concertfotografie?
    Minder glas dan vroeger, maar beter.

    Comment


    • #3
      Re: Concerten : (D700 + Sigma 70-200mm) OF (D90 / D300 + Nikkor 70-200mm)

      Oorspronkelijk geplaatst door vantje Bekijk bericht
      Die 'slechts" 200 mm moeten m.i. toch volstaan voor concertfotografie?
      Ik mis toch de "300mm" van de D300 sinds ik overgeschakeld ben naar de D700, maar ik kan er mee leven, want er is ook geen echt alternatief.

      PS er staat bij te koop een Nikkor 70-200 te koop, dus dan is misschien die mogelijk met een D700.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #4
        Re: Concerten : (D700 + Sigma 70-200mm) OF (D90 / D300 + Nikkor 70-200mm)

        Bedankt voor de tips !

        Wat de 70-200 van Nikon betreft, is er dan ook de vraag of toch de nieuwe versie van die lens niet te verkiezen is. Voor een DX is de vorige lens perfect geschikt, maar je leest niet altijd positieve commentaar over de oudere 70-200 in combinatie met een FX zoals de D700 ...?

        thx

        Comment


        • #5
          Re: Concerten : (D700 + Sigma 70-200mm) OF (D90 / D300 + Nikkor 70-200mm)

          absoluut voor de D700 gaan als je de keus hebt! en samen met een 85mm 1.4 is het een heel sterke combinatie voor donkere ruimtes....

          http://www.flickr.com/photos/d_oracle/4138714707/

          Camera: Nikon D700
          Exposure: 0.004 sec (1/250)
          Aperture: f/1.4
          Focal Length: 85 mm
          ISO Speed: 6400
          some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
          Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

          Comment


          • #6
            Re: Concerten : (D700 + Sigma 70-200mm) OF (D90 / D300 + Nikkor 70-200mm)

            ik zit met min of meer hetzelfde probleem, alleen heb ik het geld niet.
            ik heb wel al een body (fuji S5), dus die blijft, maar nu vraag ik mij af of ik voor de sigma 70-200 of voor een 85mm f1.8 zou gaan (1.4 kost 600euro meer, de prijs van de 70-200).

            TS eerst natuurlijk!
            maar ik lees wel mee
            hoe meer f**k hoe meer vreugd

            **=ol

            Comment


            • #7
              Re: Concerten : (D700 + Sigma 70-200mm) OF (D90 / D300 + Nikkor 70-200mm)

              Geen gemakkelijke vraag , mijn 5 cent:

              De bodykeus van D700 is zeker de beste keus gevolgd door D300 en als laatste D90. Reden: de snelheid, focusaccuraatheid en iso.

              Naar lens keus is de vraag of via een organisatie een frontstage accreditatie hebt of niet.
              Maw kun je dichtbij het podium geraken en je gemakkelijk bewegen of moet je weg zien te wurmen tussen het publiek.

              Een 85mm is een goedkope keus, licht sterk maar beperkt in mogelijkheden. MAw als je voor een organisatie fotografeerd hebben ze wel graag voldoende afwisseling in je opnames en dus is een prime hiervoor minder geschikt.

              70-200 biedt je veel meer mogelijkheden dan een prime.
              Maar sta je tussen het publiek is een 70-200 niet erg comfortable voor jezelf en de personen rond je .

              70-200 sigma is een goeie lens verhouding prijs/kwaliteit maar ik heb ze ingeruild voor een nikon omwille van de meerwaarde die de VR biedt en iets in heel moeilijke omstandigheden maw volledig open 2.8 een tikje scherper.

              70-200 2.8 VR II is vooral naar FF geschikter dan de VR I maar of je het verschil gaat opmerken op een opname
              mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

              IMac/IPad/Mac Air 
              D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

              Comment


              • #8
                Re: Concerten : (D700 + Sigma 70-200mm) OF (D90 / D300 + Nikkor 70-200mm)

                Oorspronkelijk geplaatst door Tyrr Bekijk bericht
                ik zit met min of meer hetzelfde probleem, alleen heb ik het geld niet.
                ik heb wel al een body (fuji S5), dus die blijft, maar nu vraag ik mij af of ik voor de sigma 70-200 of voor een 85mm f1.8 zou gaan (1.4 kost 600euro meer, de prijs van de 70-200).

                TS eerst natuurlijk!
                maar ik lees wel mee
                Ik heb de 85/1.8 AFD en ben uiterst tevreden over de superieure optische kwaliteiten van deze lens; persoonlijk zou ik die 600 euro extra niet kunnen uitgeven voor een f1.4.
                Optisch zijn ze heel erg aan elkaar gewaagd en het verschil zit 'm echt in details:
                f1.4 http://www.slrgear.com/reviews/showp...duct/99/cat/12
                en de f1.8 http://www.slrgear.com/reviews/showp...uct/100/cat/12
                Minder glas dan vroeger, maar beter.

                Comment


                • #9
                  Re: Concerten : (D700 + Sigma 70-200mm) OF (D90 / D300 + Nikkor 70-200mm)

                  Oorspronkelijk geplaatst door devid Bekijk bericht
                  70-200 sigma is een goeie lens verhouding prijs/kwaliteit maar ik heb ze ingeruild voor een nikon omwille van de meerwaarde die de VR biedt en iets in heel moeilijke omstandigheden maw volledig open 2.8 een tikje scherper.
                  voor wat het waard is, ik heb ook de Sigma 70-200 2.8 gehad (op Canon welteverstaan, maar naar Nikon toe zal dit wel niet veel verschil uitmaken) en op zich geen slechte lens maar de AF is wat aan de trage kant (zelfs met HSM) en de lens (misschien mijn exemplaar) was niet echt bruikbaar op 2.8.

                  Ik heb sinds een tijdje de 70-200 2.8 IS (de Canon-variant van de Nikon 70-200 2.8 VR) en ik die is elke € die ze kostte (ok, dat is wel wat geld) waard

                  Ik zou het eerlijk gezegd zonde vinden als je een topbody (zoals de D700) met een lens als de Sigma 70-200 2.8 te gaan gebruiken. Nogmaals : het is prijs/kwaliteit geen slechte lens als je een goed exemplaar hebt maar ik denk dat een D700 veeleisend is voor het gebruikte glas dus zou het wat zonde zijn als je er de Sigma op zet.

                  Misschien is de gulden middenweg een D700 (of D300) en daarbij een tweedehands 80-200 2.8 van Nikon?
                  With Canon, I can (or at least try)
                  Photastic.be ~ Passion for the picture
                  Nieuwe site

                  Comment


                  • #10
                    Re: Concerten : (D700 + Sigma 70-200mm) OF (D90 / D300 + Nikkor 70-200mm)

                    Nog een andere optie is één (of meer) prime(s) toe te voegen zoals de
                    Nikkor AF-D 135mm f/2.0 DC. Gecombineerd met een teleconvertor (1,4) geeft me dat : 50mm (heb ik al), 135mm, 135x1,4=190mm

                    Maar dat betekent wisselen tijdens de concerten. Mensen hier die alleen primes gebruiken tijdens concerten en het "zoom-aspect" niet missen ?

                    Bedankt!

                    Comment


                    • #11
                      Re: Concerten : (D700 + Sigma 70-200mm) OF (D90 / D300 + Nikkor 70-200mm)

                      Oorspronkelijk geplaatst door Bobby Peru Bekijk bericht
                      Nog een andere optie is één (of meer) prime(s) toe te voegen zoals de
                      Nikkor AF-D 135mm f/2.0 DC. Gecombineerd met een teleconvertor (1,4) geeft me dat : 50mm (heb ik al), 135mm, 135x1,4=190mm

                      Maar dat betekent wisselen tijdens de concerten. Mensen hier die alleen primes gebruiken tijdens concerten en het "zoom-aspect" niet missen ?

                      Bedankt!
                      die optie zou ik alleen overwegen als ik 2 bodies had. Je mist shots als je voortdurend moet wisselen...
                      With Canon, I can (or at least try)
                      Photastic.be ~ Passion for the picture
                      Nieuwe site

                      Comment


                      • #12
                        Re: Concerten : (D700 + Sigma 70-200mm) OF (D90 / D300 + Nikkor 70-200mm)

                        De D700 is idd schitterend op hoge iso die gaat 1 tot 2 stops beter dan de D300 en daar kan je mits goed belichten goede foto's op iso 1600 uithalen hoor. Als je echt alleen concerten doet zou ik wel voor de D700 gaan. De kwaliteit is gewoon schitterend. Ik heb deze in combinatie met de sigmalens getest en de nikon mag dan beter zijn de foto's blijven fantastisch.
                        Grtz
                        Thomas

                        Comment


                        • #13
                          Re: Concerten : (D700 + Sigma 70-200mm) OF (D90 / D300 + Nikkor 70-200mm)

                          ik werk enkel met primes. omdat je bijna constant dezelfde hebt zitten is het niet zo een probleem. een crop is snel gemaakt nadien. de meeste concert foto's worden toch niet groot geprint dus aantal pixels speelt minder.
                          Wat wel speelt, is de stop of 2 die je goedkoop extra hebt met primes tov de dure zooms.
                          Het hangt natuurlijk ook wat af van welke concerten je doet.
                          Voor close-up zou ik naar 85mm f1.8 willen, en die 135 f2 moet ik eens bekijken (nog nooit gezien, maar klinkt interessant). ik doe meestal optredens waar je vrij kort bij de muzikanten kan komen. en zij kennen je na een tijdje ook, dus dat ik ook geen probleem.

                          Ik heb eigenlijk nog maar zelden gemist door lenswissel, maar al wel vaak door te weinig licht.
                          nu men laatste reeks in de roma weer van dat
                          iso 3200, f1.8 tot 2.8 en sluitertijd vaak niet boven 1/60 uitkomen, als ik mij draai voor publiek, kreeg ik standaar 'Lo' te zien. dat wilt zeggen langer dan 1/8 als ik op halfautomaat werk. Niet echt iets om dansende mensen te fotograferen lijkt me

                          zoals je hierboven leest, ben ik ook even oer zoom aant twijfelen geweest, maar vrijdag heeft me anders doen besluiten.
                          Last edited by Tyrr; 1 februari 2010, 18:16.
                          hoe meer f**k hoe meer vreugd

                          **=ol

                          Comment


                          • #14
                            Re: Concerten : (D700 + Sigma 70-200mm) OF (D90 / D300 + Nikkor 70-200mm)

                            Ik sluit mij aan bij Tyrr, lichtsterke zooms zijn handig, maar blijven toch 'beperkt' tot f2.8. Er zijn een aantal heel lichtsterke primes die heel goed presteren en toch meevallen inzake prijs: de 50/1.4 en de 85/1.8,
                            Lenzenwissel tijdens een concert lijkt mij niet zo'n groot probleem, want je hebt normaal toch tijd genoeg om dit te doen zonder echt veel te missen.
                            Minder glas dan vroeger, maar beter.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Concerten : (D700 + Sigma 70-200mm) OF (D90 / D300 + Nikkor 70-200mm)

                              Oorspronkelijk geplaatst door vantje Bekijk bericht
                              Ik sluit mij aan bij Tyrr, lichtsterke zooms zijn handig, maar blijven toch 'beperkt' tot f2.8. Er zijn een aantal heel lichtsterke primes die heel goed presteren en toch meevallen inzake prijs: de 50/1.4 en de 85/1.8,
                              Lenzenwissel tijdens een concert lijkt mij niet zo'n groot probleem, want je hebt normaal toch tijd genoeg om dit te doen zonder echt veel te missen.
                              natuurlijk is de lichtsterkte mooi & handig maar als je maar 3 nummers mag fotograferen, blijf ik er toch van overtuigd dat het niet handig werken is.

                              Bovendien heb ik eerlijk gezegd nog geen echte nood gehad aan een lichtsterkere lens. Ik gebruik momenteel een 1D2 + 70-200 2.8 IS en kom toch altijd thuis met redelijk wat bruikbaar materiaal. Ik heb ALTIJD een 85 1.8 mee maar ze is nog nooit uit mijn tas gekomen. Ik heb zelf ook wel getwijfeld om mijn 70-200 om te ruilen tegen primes maar kreeg toen de opmerking dat voor mijn doel (concerten, communies, occasioneel een trouwerij), je hiervoor best wel 2 bodies hebt.
                              With Canon, I can (or at least try)
                              Photastic.be ~ Passion for the picture
                              Nieuwe site

                              Comment

                              Working...
                              X