Belgiumdigital.com in samenwerking met
Weergegeven resultaten: 1 t/m 22 van 22

Standaard Coatingfoutje of vlek aan de binnenkant van een lens

Hallo,

Ik heb een occasielens gekocht Nikon AF-S 24-120mm f 4 G ED en ik heb die uitgetest en ze werkt perfect denk ik. Ik kan geen fouten vinden. Er zijn ook geen krassen op en de lens zou altijd gebruikt geweest zijn met een UV filter op. (die filter werd trouwens meegeleverd) Het enige wat mij wat stoort is een vlekje ongeveer in het midden van de lens aan de binnenkant. Ik heb geprobeerd een foto te nemen en aangeduid met een rode pijl. Wat zou de oorzaak hiervan kunnen zijn en heeft dat enige invloed op de foto's?
    Bedankt voor alle info hieromtrent,
    Raf.

DSC_8303 by Raf Strobbe, on Flickr
    Laatst gewijzigd door muesli; 11 december 2017 om 16:40 Reden: foto vervangen door een duidelijker beeld

Standaard Re: Coatingfoutje of vlek aan de binnenkant van een lens

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door muesli Bekijk bericht
    Hallo,

Ik heb een occasielens gekocht Nikon AF-S 24-120mm f 4 G ED en ik heb die uitgetest en ze werkt perfect denk ik. Ik kan geen fouten vinden. Heeft dat enige invloed op de foto's?
    Geef je hier niet het antwoord op je eigen vraag?

Dat zie je liever niet, maar kan meestal totaal geen kwaad.

Het kan een stofje zijn - of erger (fungus/meeldauw) - de resolutie is te laag om dat uit te kunnen maken. Je moet dat echt grondig nakijken - en als ie nog in garantie is via de store - terugsturen als 't eentje is.
    Als dat niet kan - overweeg dan om 'm te laten reinigen.

Bedankt voor de reacties demeyereg en mutley69.
    Het is geen stofje of fungus maar een fout in de lens zelf denk ik (kleine luchtblaasjes misschien). Reinigen heeft dus geen zin denk ik.
    Ik doe nog verder tests maar zoals demeyereg schrijft kan het waarschijnlijk geen kwaad want ik zie geen vlekken of vervormingen.
    Ik stelde de vraag hier omdat er misschien andere forumleden hetzelfde hebben met een of andere lens en om hun ervaringen te horen.
    grts,
    Raf.

Blaasjes in een Nikon lens
    Dat geloof je toch zelf niet hoop ik?
    Schimmel lijkt het mij ook niet, het lijkt me meer op een vlekje opgedroogde olie of ander smeermiddel.
    Op YT eens zoeken hoe je aan het voorste element kunt geraken en dan onder een loep analyseren.
    FUJIFILM: X-T1 | FUJIFILM: X-E2s | Samyang 12mm f/2.0 NCS CS[/B] | Fujinon XF18-55mm f/2.8-4 R LM OIS | Fujinon XF 18-135mm OIS WR f/3.5-5.6 | Fujinon XF 27mm f/2.8 R | Fujinon XF35mm f/1.4 R | NISSIN i60A.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
    Blaasjes in een Nikon lens
    Dat geloof je toch zelf niet hoop ik?
    Schimmel lijkt het mij ook niet, het lijkt me meer op een vlekje opgedroogde olie of ander smeermiddel.
    Op YT eens zoeken hoe je aan het voorste element kunt geraken en dan onder een loep analyseren.
    Bedankt voor de reactie.
    Blaasjes zullen het wel niet zijn maar inderdaad iets dat lijkt op opgedroogde kleine oliespatjes. Ik zal nog eens proberen een betere foto ervan te nemen.
    Op YT had ik reeds gezocht maar ik vond niets over een dergelijke Nikon lens. Wel over een Canon lens en waarschijnlijk is dat identiek.
    Daar toont men dat je eerst een (plastic?) afdekring moet lospeuteren en daarachter zitten dan de kleine schroefjes om het voorste element los te schroeven. Men toont dit wel bij oudere goedkopere lenzen om schimmels te verwijderen maar niet bij duurdere nieuwe.
    Misschien beter toch niks doen als dat geen noemenswaardig probleem geeft op de foto's?
    grts,
    Raf.

Lensfouten in het voorste lenselement en hun invloed
    dirty_lens

Ik heb het eens voorgehad met een lens waar een vliegje tussen de eerste twee lens elementen terecht was gekomen. Doordat het een zoomobjectief is was het mormel geplet tussen die eerste 2 glazen.
    Heb ik voorzichtig de lens open gemaakt aan de voorkant en het was opgelost door de glazen te reinigen met isopropanol.
    Hoe het mogelijk is dat het vliegje zo tussen die elementen terecht was gekomen is mij ook een raadsel maar het is wel echt gebeurt.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
    Ik heb het eens voorgehad met een lens waar een vliegje tussen de eerste twee lens elementen terecht was gekomen. Doordat het een zoomobjectief is was het mormel geplet tussen die eerste 2 glazen.
    Heb ik voorzichtig de lens open gemaakt aan de voorkant en het was opgelost door de glazen te reinigen met isopropanol.
    Hoe het mogelijk is dat het vliegje zo tussen die elementen terecht was gekomen is mij ook een raadsel maar het is wel echt gebeurt.
    Bedankt voor deze info. Om de voorkant open te maken heb je dan ook de plastic afdichtingsring moeten verwijderen om aan de schroeven te kunnen?
    grts,
    Raf.

Als je er niets van op de foto ziet zou ik mij er niet aan storen, schimmel zal het wel niet zijn, ik denk trouwens dat in de recente lenzen dat nog maar zelden voorkomt.

Mvg Yves.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door muesli Bekijk bericht
    Bedankt voor deze info. Om de voorkant open te maken heb je dan ook de plastic afdichtingsring moeten verwijderen om aan de schroeven te kunnen?
    grts,
    Raf.
    Ik heb een zeer slecht geheugen
    Ik weet zeker dat ik een soort ringetje heb moeten optillen die net naast/rond het glas zit.
    Daaronder zaten dan vijsjes naar ik mij meen te herinneren. Het eerste glaselement zat wel in een constructie waarbij je de afstand kan regelen. Vermoedelijk om front of backfocus in te stellen.
    Ik heb er voor het losmaken een kras gemaakt in de plastiek zodat ik wist hoe ik het precies op de zelfde plaats terug kon monteren nadien.
    Verder ging dat heel eenvoudig en waren de eerste glaselementen zo in mijn handen.
    Netjes gepoetst en stof weggeblazen en dan terug afmonteren.
    Eigenlijk niets erg als je een klein beetje handig bent.

Als je met je vingers aan glas moet komen dan best van die chirurg handschoenen aandoen.
    Glas en matglazen nooit met blote vinders aanraken want vroeg of laat, en eerder vroeg dan later, zullen er uitwasemingen te voorschijn komen.
    FUJIFILM: X-T1 | FUJIFILM: X-E2s | Samyang 12mm f/2.0 NCS CS[/B] | Fujinon XF18-55mm f/2.8-4 R LM OIS | Fujinon XF 18-135mm OIS WR f/3.5-5.6 | Fujinon XF 27mm f/2.8 R | Fujinon XF35mm f/1.4 R | NISSIN i60A.

Bedankt voor de tips en de goede raad.
    Ik wacht toch nog even af. Wanneer ik er niets van merk op de foto's laat ik dat zo. In het andere geval zal ik proberen zo voorzichtig mogelijk tewerk te gaan en geen glas aan te raken met de vingers.
    Raf.

Yves, ik wens toch even aan te geven dat ik het niet eens ben met uw standpunt. Het komt iets vaker voor dan u beschrijft - al is het zo dat moderne lenzen ietswat minder gevoelig zijn omdat ze beter afgesloten zijn - maar toch komt het nog vaker voor dat u denkt.
    Dus ik zou toch graag een uitsnede willen zien - het lijkt op een fijn haartje - maar die uiteinden daar hou ik niet van - alleen kan het gewoon met het bokeh van de lens te maken hebben. Ik zou liefst een foto zien op f5.6 of f8 genomen, hier hebben we scherpte nodig op dat haartje.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mutley69 Bekijk bericht
    Yves, ik wens toch even aan te geven dat ik het niet eens ben met uw standpunt. Het komt iets vaker voor dan u beschrijft - al is het zo dat moderne lenzen ietswat minder gevoelig zijn omdat ze beter afgesloten zijn - maar toch komt het nog vaker voor dat u denkt.
    Dus ik zou toch graag een uitsnede willen zien - het lijkt op een fijn haartje - maar die uiteinden daar hou ik niet van - alleen kan het gewoon met het bokeh van de lens te maken hebben. Ik zou liefst een foto zien op f5.6 of f8 genomen, hier hebben we scherpte nodig op dat haartje.
    Ik heb vandaag een betere foto kunnen nemen op f 9 en die vervangen. Hier zie je veel duidelijker die kleine vlekjes die met elkaar verbonden zijn.
    grts,
    Raf.

Nu ik die nieuwe foto zie blijf ik overtuigd dat het druppeltje olie of vet is.
    En eerlijk, als het geen invloed heeft op de foto's, en het ergert u niet, zou ik eraf blijven.
    Mocht dat vlekje überhaupt groter worden, dan heb je met schimmel te maken maar dat zou me ten zeerste verwonderen want schimmel ziet er heel anders uit.

Ik volg Red Falcon in z'n uitleg, incl. de tip om de lens op te volgen.

FWIW .. het lijkt mij of er iemand "uitgeschoven" is met de punt(en?) van een lensspanner tool en een put-kras-put-kras-put achtergelaten heeft ...

Het voorste glas kan heel wat aan voor je iets merkt op de foto. Oude Russische lenzen staan er om bekend regelmatig blaasjes in het glas te vertonen, vaak groter dan dit en ook dat had geen weerslag op het resultaat. Spijtig natuurlijk, omdat iedereen een gave lens verkiest.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door quidam Bekijk bericht
    Het voorste glas kan heel wat aan voor je iets merkt op de foto. Oude Russische lenzen staan er om bekend regelmatig blaasjes in het glas te vertonen, vaak groter dan dit en ook dat had geen weerslag op het resultaat. Spijtig natuurlijk, omdat iedereen een gave lens verkiest.
    Russische objectieven werden in de eerste plaats gemaakt voor het leger en die waren super perfect.
    Objectieven met kleine foutjes werden aan de westerse wereld verkocht.
    Objectieven met grotere fouten kwamen te koop op de Russische markt.
    Ik heb hier vier Russische objectieven en aan geen is een foutje te merken.
    Dus best niet veralgemenen.

Hier idem,een Hartblei superrotator.Oekraïne ?Geen luchtbelletjes te zien.

Bij de Russische objectieven zijn er schijnbaar een aantal "verhalen" in het leven geroepen die iedereen grif over neemt zonder dat er daarvoor harde bewijzen zijn over hun juistheid, van dan af gaan die verhalen een eigen leven leiden ... desnoods opgesmukt met de nodige details ... waar de waarheid het laat afweten vult de verbeelding het wel aan !
    De Russen hebben bvb Carl Zeiss in Jena ingepalmd/pikt en zijn dan gewoon "crappy" lenzen gaan maken met het glas uit de stocks van Zeiss en samen met hun technici en hun technologie ... bah ja .. waarom niet haha ... De Amerikanen pikten Werner Von Braun en een paar jaren later vlogen ze naar de maan ... Die Russen moeten dus wel ongelofelijke dommekl..... geweest zijn

Soortgelijke discussies

1. binnenkant kerk
    Door YoeriV in forum Beginnershoek
    Reacties: 8
    Laatste bericht: 18 juli 2014, 22:08
  2. Binnenkant
    Door Foantje in forum Transport
    Reacties: 5
    Laatste bericht: 4 juni 2011, 14:16
  3. vlek op lens: wat te doen?
    Door disco in forum Camera's
    Reacties: 3