Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

canon EF2xII extender in combinatie met een canon EF 100-400mm L IS USM

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • canon EF2xII extender in combinatie met een canon EF 100-400mm L IS USM

    ik heb een EOS 5D met daarop een EF100-400 L IS USM , nu heb ik er een EF2xII extender bij gekocht , er was mij verteld dat dan de autofocus gewoon zou werken omdat deze lens compatible is.

    nou de auto focus doet niks , ligt dit misschien aan een instelling ? of hebben ze me gewoon voorgelogen ?

    groeten the assassin
    Canon EOS 5D / 24-105mm L IS USM / 100-400mm L IS USM / 70-200mm f2.8 L IS USM / speedlight 580ex

  • #2
    Re: canon EF2xII extender in combinatie met een canon EF 100-400mm L IS USM

    DE 100-400 lens heeft een opening van F4.0-5.6. Met een 2x extender wordt dit dus een F8.0-F11. Nu kunnen de Canon professionele (1-reeksen, en ook de 5-reeks?) slechts tot maximumF8 automatisch scherpstellen. De amateurseries werken zelfs slechts tot F5.6. Dit verklaart dus waarom je toestel niet meer automatisch scherpstelt. Er bestaat echter een truukje om je toestel te "misleiden" zodat hij denkt dat het een F5.6 lens is dat op je toestel zit. Het komt erop neer dat je een of ander contact op de extender moet afplakken. Ik zoek even op of ik hier nog iets van kan vinden...
    meer foto's op http://www.flickr.com/photos/8416810@N06/

    Comment


    • #3
      Re: canon EF2xII extender in combinatie met een canon EF 100-400mm L IS USM

      gevonden

      Kijk eens naar de eerste tip op deze link :

      meer foto's op http://www.flickr.com/photos/8416810@N06/

      Comment


      • #4
        Re: canon EF2xII extender in combinatie met een canon EF 100-400mm L IS USM

        EF 100-400 is, dacht ik, 4.5 - 5.6, dus met 2 x Tcon wordt dit 9.0 minimum en is ie ook nie meer AF met de 1 reeks toestellen.
        :::: Canon :::: 1D MkII N
        :::: Lenzen :: 17-40 4.0│24-105 4.0 IS│70-200 2.8 IS│100-400 4.5-5.6 IS
        :::: Varia ::::: 1.4 X│1.7 X│2.0 X│420EX│G6

        Comment


        • #5
          Re: canon EF2xII extender in combinatie met een canon EF 100-400mm L IS USM

          Ze hebben je verkeerd ingelicht, als je een 2x tc gebruikt op een 100-400 L IS, dan wordt de grootste diafragma-opening f11 (op 400mm).

          De niet professionele camera's (daar valt de 5D nog net onder) hebben een AF-systeem dat tot f5,6 goed werkt. Daarom hebben ze in de camera ook die beperking gestopt, om te voorkomen dat de autofocus onnauwkeurig zou werken. Bij de 1D-series kan je de AF nog laten werken met f8-lenzen, maar daar zitten andere AF-sensors in.

          Ik heb ooit mijn 100-400L getest met een 2x TC, en dan wordt de zoeker van mijn 20D zo donker (f11), dat het zelfs op een zonnige dag bijna onmogelijk wordt om handmatig scherp te stellen. En als het dan toch lukt om scherp te stellen, dan hou je nog steeds een foto met heel weinig detail over omdat die combinatie optisch niet al te best is.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Re: canon EF2xII extender in combinatie met een canon EF 100-400mm L IS USM

            Ik zou die extender gewoon weer terugbrengen, omdat ze je verkeerd hebben ingelicht. Tevens is het beeld van een 2x TC + 100-400 niet echt fraai, tenzij je echt een superscherp exemplaar hebt. Een 2x TC is alleen aan te raden op superscherpe primes zoals de 300/400 F2.8 en 500/600 F4.
            Zelfs met een 1.4 TC op een 100-400 hebt je nog veel focusproblemen (afplakken pinnen)
            Gebruik voor een 2x TC een lens met maximale diafragma 2.8, en voor een 1.4 TC diafragma F4. Dan zit je altijd goed, zonder truukjes toe te passen.
            :30D::5D::Sigma 18-50 F2.8 EX DC::Canon 17-40L F4::Canon EF 70-300 F4-5.6 IS USM::Canon 100 F2.8 macro::Canon EF 300L F4 IS::knutselspul:

            Comment


            • #7
              Re: canon EF2xII extender in combinatie met een canon EF 100-400mm L IS USM

              Nog een mogelijkheid: pak een Tamron 2X TC i.p.v. een Canon. De Tamron TC's namelijk geven de gegevens van het objectief onveranderd door aan de body (en vice versa) waardoor de body niet eens weet dat er een TC tussen zit. Let wel: je hebt echt een bak licht nodig om nog een beetje te kunnen focuseren op f/11. Ik heb het ooit wel eens geprobeerd op mijn 5D, maar het houdt niet over (overigens had ik verwacht dat het ding aanzienlijk onscherper zou tekenen en dat viel heel hard mee!).

              Hoe andere merken zich gedragen weet ik niet. De sigma convertors staan goed aangeschreven, maar voor zover ik weet maken die zichzelf ook kenbaar aan de body. Soligor is ook nog een optie, maar daar weet ik verder niets van.

              Comment

              Working...
              X