Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon EF-S 17-85mm f/4-5.6 IS USM aanschaf vraag

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon EF-S 17-85mm f/4-5.6 IS USM aanschaf vraag

    Dag mensen,

    Voor een vriendin zou ik graag wat informatie krijgen met betrekking tot het Canon objectief EF-S 17-85mm f/4-5.6 IS USM.

    De reviews op het internet heb ik gelezen en daar wordt duidelijk dat de 17 mm stand niet het beste is.

    Mijn vraag danwel zorg gaat voornamelijk over de lichtsterkte f/4-5.6 . Zelf ben ik een Nikon mens en wil me hier eigenlijk niet in verdiepen maar ik verwacht problemen bij fotograferen met minder licht zoals schemering. De dame in kwestie wil verschillende dingen gaan doen met de camera en kan niet echt een specifieke voorkeur aangeven.

    Canon liefhebbers danwel gebruikers, help haar uit de brand.

    Grt Bastiaan

    p.s. camera wordt een 450
    amor fati

  • #2
    Re: Canon EF-S 17-85mm f/4-5.6 IS USM aanschaf vraag

    Oorspronkelijk geplaatst door Sus Antigoon Bekijk bericht
    Dag mensen,

    Voor een vriendin zou ik graag wat informatie krijgen met betrekking tot het Canon objectief EF-S 17-85mm f/4-5.6 IS USM.

    De reviews op het internet heb ik gelezen en daar wordt duidelijk dat de 17 mm stand niet het beste is.

    Mijn vraag danwel zorg gaat voornamelijk over de lichtsterkte f/4-5.6 . Zelf ben ik een Nikon mens en wil me hier eigenlijk niet in verdiepen maar ik verwacht problemen bij fotograferen met minder licht zoals schemering. De dame in kwestie wil verschillende dingen gaan doen met de camera en kan niet echt een specifieke voorkeur aangeven.

    Canon liefhebbers danwel gebruikers, help haar uit de brand.


    Grt Bastiaan

    p.s. camera wordt een 450
    Het is een goed reportage-objectief. Wel een aantal foutjes, maar met IS die wel degelijk zijn nut bewijst.

    Comment


    • #3
      Re: Canon EF-S 17-85mm f/4-5.6 IS USM aanschaf vraag

      Dag Bastiaan,
      De EF-S 17-85mm f/4-5.6 is niet meteen de beste lens die canon heeft voortgebracht. Leuk bereik , IS, maar niet bijzonder scherp. Kwa lichtsterkte is deze met een grooste opening op 4 zelfs met de IS geen goede lens zonder uitbundig dag licht .
      Met weinig licht moet je bij Canon , net zoals bij de nikkors, naar 1,8 of 2,8 lenzen gaan. De 17 -55 2,8 efs IS is een bijzonder goede lens evenwaardig an zijn nikkor variant, maar wel een beetje prijzig . Je hebt ook de 24 - 70 2,8maar niet handig op een 1,5 crop camera en nog duurder. De op deze site veel besproken Tamron 17 - 50 2,8 daarentegen is ook een zeer goede scherpe licht sterke lens voor een 400 euro. De goedkoopste oplosing is de 50mm 1,8 ( 80 euro) voor zijn geld is dat een "top lensje".

      Groet
      Marc
      Nikon F100 - Nikkor 28-70mm f/2.8 - oly mju II 35mm 2,8 - Olympus zoom 140

      https://www.flickr.com/photos/138780768@N04/albums

      Comment


      • #4
        Re: Canon EF-S 17-85mm f/4-5.6 IS USM aanschaf vraag

        Zonder vooropgesteld budget geen complete raad natuurlijk.

        Een goed objectief om te beginnen is alvast de kitlens: 18-55 IS. Persoonlijk vind ik dat die het beter doet dan de 17-85 IS, en ik denk dat er nog velen dat vinden. Da's dan meteen het goedkoopste alternatief, want die zit erbij. wil ze er dan later nog een telezoom bij, is de 55-250 IS een prima aanvulling.

        Zoals aangehaald, is ook de Tamron 17-50 2.8 een prima lens, maar zonder IS. Persoonlijk vind ik dat geen enkel probleem, omdat wat lagere sluitertijden met dergelijke lenzen niet meteen problematisch hoeven te zijn. Ook die is niet duur, en zeker niet voor wat ie presteert.

        Wil je nog betere kwaliteit, dan kan je naar de 17-40 f4L gaan. "Maar" f4 zeggen er velen, maar hier geldt ook: voor dergelijke brandpunten niet problematisch. Tweedehands wordt die hier met de regelmaat van de klok voor 450-500€ van de hand gedaan. Die lens is zo goed, dat de mijne alvast nooit van eigenaar zal wisselen. Wil je later naar een fullframe toestel evolueren, dan is deze ineens superbreed.

        Wil je lichtsterkte én IS, dan is de 17-55 2.8 IS dé lens. Schitterend in elk opzicht en onverslaanbaar als je het geld ervoor over hebt en niet meteen naar full frame overschakelt. Maar wel prijzig dus.

        Ik wilde het verder niet meteen zeggen, maar ik heb ook nog een Tamron 17-35 2.8-4 liggen. Prima lens, heel scherp ook (kan altijd foto's laten zien), wel wat trager in focus, maar niet trager dan de andere Tamron, en aangezien hij tweedehands is gaat hij voor weinig geld de deur uit.

        Desondanks blijft de kitlens de goedkoopste oplossing, en misschien wel de way to go als je pas begint. Deze lens is niet meer te vergelijken met de oude kitlens.
        Staar je in dit segment van lenzen niet blind op lichtsterkte. Daarvoor kan je voor weinig geld een 50 1.8 in huis halen. Een sluitertijd van minder dan 1/60 zorgt sowieso voor bewegingsonscherpte van je onderwerp, dus daar blijf je toch boven. Beweegt je onderwerp niet, dan is er snel een steun gevonden waar de camera op kan staan. Klaar. Voor landschappen draai je dan je diafragma weer dicht, en dan speelt een groot maximaal diafragma al helemaal geen rol meer.

        Tot slot: bovenstaande objectieven zijn wat mij betreft van de eerste tot de laatste boven de 17-85 IS te verkiezen...
        ______
        www.vue.photo

        Comment


        • #5
          Re: Canon EF-S 17-85mm f/4-5.6 IS USM aanschaf vraag

          Ik weet niet wat de 17-85 kost, maar ik vind het vergeleken mijn 17-55 2.8 en mijn 24-105 een slechte lens. Erg veel chromatic abberation, veel te soft, moest echt veel unsharp mask toepassen en kwa kleur veel te dof.

          De Tamron 17-50 en zeker de 17-40L vond ik een betere lens.
          Bruidsfotografie www.totaalfotografie.nl

          Comment


          • #6
            Re: Canon EF-S 17-85mm f/4-5.6 IS USM aanschaf vraag

            Wa's me dat hier zeg??
            De 17-85 wordt hier afgebroken alsof het de slechtste lens is in het Canon gamma!?

            Ik heb de 17-85 al drie jaar in gebruik en ben er redelijk tevreden van.
            Géén last van chromatische abberatie noch doffe kleuren of onscherpe foto's.
            Enkel te gebruiken bij uitbundig daglicht?? yeah right

            Enig minpunt is de lichte vertekening bij 17mm, soms lastig bij het fotograferen van gebouwen en rechte lijnen.

            Het zeer bruikbare bereik en de goed werkende IS maken deze lens een prima all-rounder, kwaliteit voor zijn geld.

            Dat de 17-55 2.8 beter is mag wel, gezien die het dubbele kost van de 17-85.
            www.bigducksix.be

            Comment


            • #7
              Re: Canon EF-S 17-85mm f/4-5.6 IS USM aanschaf vraag

              Oorspronkelijk geplaatst door Sus Antigoon Bekijk bericht
              Mijn vraag danwel zorg gaat voornamelijk over de lichtsterkte f/4-5.6 . Zelf ben ik een Nikon mens en wil me hier eigenlijk niet in verdiepen maar ik verwacht problemen bij fotograferen met minder licht zoals schemering.
              Of je nu Nikon, Oly, Pentax of Canon hebt f4-5,6 is hetzelfde en geeft op alle camera's het zelfde effect
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

              Comment


              • #8
                Re: Canon EF-S 17-85mm f/4-5.6 IS USM aanschaf vraag

                Oorspronkelijk geplaatst door BigDuckSix Bekijk bericht
                Wa's me dat hier zeg??
                De 17-85 wordt hier afgebroken alsof het de slechtste lens is in het Canon gamma!?

                Ik heb de 17-85 al drie jaar in gebruik en ben er redelijk tevreden van.
                Géén last van chromatische abberatie noch doffe kleuren of onscherpe foto's.
                Enkel te gebruiken bij uitbundig daglicht?? yeah right

                Enig minpunt is de lichte vertekening bij 17mm, soms lastig bij het fotograferen van gebouwen en rechte lijnen.

                Het zeer bruikbare bereik en de goed werkende IS maken deze lens een prima all-rounder, kwaliteit voor zijn geld.

                Dat de 17-55 2.8 beter is mag wel, gezien die het dubbele kost van de 17-85.
                Ik volg je volledig, ik heb deze ook al klein jaartje in gebruik in combinatie met 40D, om de 1 of andere reden is dit het zwarte schaap onder de canon ef-s lenzen.

                Op crop camera's schitterend bereik, degelijke bouwkwaliteit, zeer goed werkende IS, prima scherpte en voldoende lichtsterk voor all-round reisfotografie. Uiteraard is de 85 1.2 op 300 % beter, maar dit is niet de vraagstelling

                Zal in combinatie met 450d prima resultaten geven.
                We all go a little mad sometimes. Haven't you?
                Eindelijk webstek http://patrickfranqui.zenfolio.com

                Comment


                • #9
                  Re: Canon EF-S 17-85mm f/4-5.6 IS USM aanschaf vraag

                  Oorspronkelijk geplaatst door romulus Bekijk bericht
                  Ik volg je volledig, ik heb deze ook al klein jaartje in gebruik in combinatie met 40D, om de 1 of andere reden is dit het zwarte schaap onder de canon ef-s lenzen.

                  Op crop camera's schitterend bereik, degelijke bouwkwaliteit, zeer goed werkende IS, prima scherpte en voldoende lichtsterk voor all-round reisfotografie. Uiteraard is de 85 1.2 op 300 % beter, maar dit is niet de vraagstelling

                  Zal in combinatie met 450d prima resultaten geven.
                  ik treed je hier in bij.
                  Last edited by powerkiller; 10 januari 2009, 21:29.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Canon EF-S 17-85mm f/4-5.6 IS USM aanschaf vraag

                    Tja. 'k heb deze lens zelf nooit gehad maar de tests zoals die van Photozone.de liegen er toch niet om. En niet dat het dan een extreem slechte lens is ofzo... maar er zijn simpelweg gewoon betere alternatieven beschikbaar imho.

                    IQ primeert bij mij. Vandaar dat ik de Tamron 17-50mm heb gekozen boven de 17-85mm. Liever had ik nog de Canon 17-55mm gehad of anders de 24-105 + een 10-22mm maar gezien dit financieel op dat moment niet haalbaar was, was de Tamron de next best thing. En ondanks dat ik nog steeds wel graag zou switchen naar de Canon varianten ben ik over de IQ héél erg tevreden over de Tamron. (Alleen mis ik de IS en USM...)
                    www.indetailfotografie.nl

                    Comment


                    • #11
                      Re: Canon EF-S 17-85mm f/4-5.6 IS USM aanschaf vraag

                      Dag,

                      Allemaal bedankt voor de reacties. Ik ga het even rustig doornemen en doorspreken met de dame in kwestie!

                      Groeten,

                      Bastiaan

                      http://picasaweb.google.nl/the.kadee...09777261724834
                      Last edited by Sus Antigoon; 11 september 2008, 14:12.
                      amor fati

                      Comment


                      • #12
                        Re: Canon EF-S 17-85mm f/4-5.6 IS USM aanschaf vraag

                        de mijne is te koop.....

                        Comment


                        • #13
                          Re: Canon EF-S 17-85mm f/4-5.6 IS USM aanschaf vraag

                          Ik treed Romulus en Powerkiller volledig bij.

                          Heb geen ervaring met de Tamron en natuurlijk is de 17-55/2.8 beter, maar voor zijn geld (250 euries tweedehands) ben ik er zeer tevreden over.

                          De vervorming op 17mm is indeed wel merkbaar. check mijn post in fotoverhalen voor voorbeelden. (alles tot de dieren is met de 17-85,bewerking : crops, rotation en 10% sharpen in bdsizer)

                          http://forum.belgiumdigital.com/f68/...es-227782.html
                          Jeroen

                          Comment


                          • #14
                            Re: Canon EF-S 17-85mm f/4-5.6 IS USM aanschaf vraag

                            Als ik nog even een negatief punt mag toevoegen: mijn 17-85 is kapot gegaan omdat het diafragma er de brui aan gegeven heeft, en ik heb er hier bij 'te koop' onlangs eentje gezien met hetzelfde probleem.

                            Voor de rest is het inderdaad niet echt een schitterende lens - maar voor 'gewoon gebruik' zeker goed genoeg.
                            Grootste pluspunt: voor een cropcamera het perfecte bereik - spijtig dat Canon er voor crop geen heeft met hetzelfde bereik, maar dan kwalitatief beter.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Canon EF-S 17-85mm f/4-5.6 IS USM aanschaf vraag

                              spijtig dat Canon er voor crop geen heeft met hetzelfde bereik, maar dan kwalitatief beter.
                              I share your pain. (17-85/2.8 IS)
                              Jeroen

                              Comment

                              Working...
                              X