Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon EF 75-300 versus Tamron 28-200

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon EF 75-300 versus Tamron 28-200

    Ik ben een complete newbee als het op't vlak van fotografie aankomt.
    Ik ben stilaan op zoek naar een budgetvriendelijk maar degelijk zoomobjectief voor m'n 350D
    Volgende lenzen weet ik te koop staan.

    Tamron 28-200 AF Aspherical XR 3.5-5.6
    en
    CANON EF 75-300 mm F4-5,6 III USM

    als ik even tel heeft de tamron een zoombereik van 7x en de Canon een van 4x
    (of hoe moet ik dat uittellen)
    Welke lens heeft nu het grootste bereik, de tamron omwille van 7x of de Canon omwille van de 300mm.

    Is het evt nuttig om beide lenzen te kopen of is er zoveel overlap in dat ik er best maar 1tje neem? (heb ook al de 18-55 kitlens van de 350D)

    heeft er iemand goede raad bij het kiezen van een lens?
    waar moet ik overal op letten?

    alvast bedankt,

    YoDo
    *** Canon Eos 350D met standaard 18*55 lens ***

  • #2
    Re: Canon EF 75-300 versus Tamron 28-200

    Hoi!

    Beide getallen zijn niet te vergelijken...

    Voorbeeldje:
    100-300 = 3x zoom
    MAAR als je een tele nodig hebt dan moet je naar het bereik kijken en niet naar de factor.
    24-27 zou ook 3x zijn maar daar ga je minderl mee bijtrekken...

    Zoek dus een lens volgens wat je ermee wil doen en fde actor zal dan aangeven wat het verschil is tussen de min en max zoom.

    Denk er verder aan dat hoe groter die factor wordt hoe minder scherp de lens zal presteren. De beste resultaten zijn dus te verkrijgen met de prime-lenzen indien je ze natuurlijk in dezelfde categorie gaat kiezen.
    Ik ken verder de lenzen niet maar ook een kleinere F-waarde geeft een betere lens omdat die meer lichtgevoelig is. In dit geval is het verschil miniem.

    Probeer eens via de zoekfunctie hier de beoordeling van de leden te bekijken? Kans is groot dat ze in enkele topics aan bod komen.

    Beykes,
    Johan.
    Groetjes, Johan "Loloboy" Masschalck
    BE-Wommelgem
    .: 20D & D700 :.

    Comment


    • #3
      Re: Canon EF 75-300 versus Tamron 28-200

      De Tamron kan over een groter bereik zoomen, maar door de 300mm van de Canon is het mogelijk om het onderwerp meer vergroot op je sensor (foto) te krijgen.

      Die Canon is misschien wel budgetvriendelijk, maar mijn ervaring is dat ze tussen de 200 en 300mm niet echt veel contrast geeft in je foto's, en dat ze over de hele lijn vrij veel last heeft van CA (paarse randjes rond onderwerpen met een groot contrast). De autofocus van die 75-300 is ook eerder traag.
      Ik heb de eerste foto's van de nieuwe Canon 70-300 IS gezien, en dat is een flinke verbetering. Die foto's zien er veel beter uit . Hopelijk brengen ze nu voor de mensen met een beperkter budget ook een niet-IS versie uit van die lens, en stoppen ze de productie van hun oude 75-300.

      Een alternatief voor de Canon 75-300 is de Sigma 70-300 f4-5,6 APO DG Macro die je kan vinden voor 229 euro.
      Die zou volgens de meeste gebruikers beter zijn dan de Canon. Dat is wel geen echte (1:1) macrolens, maar voor wat grotere onderwerpen (bijvoorbeeld vlinders) zou die toch bruikbaar zijn (daarvan heb ik hier toch al wat voorbeeldjes gezien ).

      De Tamron heb ik zelf nooit gebruikt, dus heb ik er ook geen ervaring mee.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment

      Working...
      X