Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon EF 35mm f/2 Lens vs Samyang 35mm f/1.4

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon EF 35mm f/2 Lens vs Samyang 35mm f/1.4

    Ik wou me een 35mm lens voor op een crop-camera willen aanschaffen.
    Een beetje voor foto's op straat, van mensen, van sfeer... te maken.

    Mijn aandacht ging voorlopig vooral uit naar de Canon 35mm: deze is betaalbaar en lichtsterk.
    Maar nu kwam ik de Samyang 35mm tegen. Deze is iets lichtsterker, maar ook iets duurden. 'Nadeel' is wel dat deze geen AF heeft.

    Iemand ervaring met de Samyang?

  • #2
    Re: Canon EF 35mm f/2 Lens vs Samyang 35mm f/1.4

    Geen ervaring met de Samyang, wel met de Zeiss ZE 35/2 die ik een droom van een lens vindt - kan je tweedehands voor 600 euro op de kop tikken.

    Heerlijk voor landschappen en portretten (mits je onderwerp wat geduld heeft) en na twee maanden gebruik slaag ik er zelfs in om er ook op feestjes en theater (live view) mooie foto's uit te halen. Het blijkt subjectief te zijn, maar ik vind de scherpte-onscherpte balans en kleuren van de Zeiss wondermooi. Ik moet er eerlijkheidshalve aan toevoegen dat ik ze niet kan vergelijken met de 35/2 of 35/1.4 van Canon wegens nooit gehad. Deze lens heeft uiteraard ook enkel MF maar daarnaast ook focusbevestiging in zoeker die niet zaligmakend maar wel praktisch is - weet niet of Samyang die heeft. De ervaringen in gebruik zijn mogelijks gelijklopend met de Samyang (voor dan de MF) - of ie kwalitatief beter is, daar vind je zeker goede reviews van op internet.
    Fotograaf uit winterslaap ;-)
    7DII, Canon EF 400/5.6, Zeiss ZE 35/f2, Canon EF 85/f1.8 en Canon EF 135/f2

    Comment


    • #3
      Re: Canon EF 35mm f/2 Lens vs Samyang 35mm f/1.4

      Ik zou ze Samyang nog wel overwegen, maar gisteren las ik op het internet ook dat je het diafragma handmatig moet instellen. Is dat bij de Zeiss ook het geval of gaat dat daar wel automatisch?

      Heb er totaal geen ervaring mee en vraag me wel af hoe zo'n Samyang werkt...

      Comment


      • #4
        Re: Canon EF 35mm f/2 Lens vs Samyang 35mm f/1.4

        Das allemaal wel leuk die goedkope Samyang lenzen met goed scherp glas, maar je moet de tijd en de kennis hebben.
        Heb ook eens getwijfeld om de Samyang 14 2.8 te kopen, maar in feite betaal je enkel voor het glas en de omhuizing.
        De andere merken zouden hun prijs ook flink kunnen verlagen als ze de AF,... weglaten en alles manueel.
        Ga gewoon voor de Sigma 30 1.4 op crop, easy...

        Comment


        • #5
          Re: Canon EF 35mm f/2 Lens vs Samyang 35mm f/1.4

          De Sigma 30 heeft wat problemen met de AF heb ik al begrepen.

          Ik heb ook al gelezen dat de Canon 35mm optisch beter zou zijn? Maar of dit werkelijk klopt weet ik natuurlijk niet.

          Zelfs als we er van uit gaan dat de Sigma optisch vergelijkbaar/beter zou zijn, blijft de AF een probleem.

          Comment


          • #6
            Re: Canon EF 35mm f/2 Lens vs Samyang 35mm f/1.4

            Als het voor een crop is, zou ik ook die Sigma overwegen. Voor mijn 1D was het alvast geen optie. Ik hoop trouwens dat Sigma volgende maand (er komt een announcement op 3 januari) met een breedhoekprime voor FF op de proppen komt - een betaalbare 24/1.8 zou zeer welkom zijn.

            Voorts - over die Zeiss - daar kan je met de ZE-versie inderdaad alles instellen vanuit de body, enkel focus gebeurt manueel - maar dus wel met focusbevestiging in zoeker (groen lampje dat oplicht. Toch net iets meer dan wat glas en een behuizing...
            Fotograaf uit winterslaap ;-)
            7DII, Canon EF 400/5.6, Zeiss ZE 35/f2, Canon EF 85/f1.8 en Canon EF 135/f2

            Comment


            • #7
              Re: Canon EF 35mm f/2 Lens vs Samyang 35mm f/1.4

              Bij die Samyang moet je dus blijkbaar het diafragma manueel instellen en manueel focussen zonder focusbevestiging.

              Op zich gaat mijn voorkeur ook uit naar de Sigma, maar door die AF...
              Misschien maar best gewoon is een keer gaan testen en dan pas oordelen.

              Comment


              • #8
                Re: Canon EF 35mm f/2 Lens vs Samyang 35mm f/1.4

                Canon 35mm F2 is een superlensje, niet aan twijfelen. Zit bijna vastgeroest op mijn toestel , in de meeste situaties perfect in te zetten. Pas op met Sigma, persoonlijk (meerdere) slechte ervaringen mee aangaande front/back focus problemen !
                It's the mind and heart behind a camera that matters, not the gear.

                Comment


                • #9
                  Re: Canon EF 35mm f/2 Lens vs Samyang 35mm f/1.4

                  als je af wilt is er geen keuze.
                  Samyans is veel beter in alle andere opzichten.

                  Een compromis is sigma 30mm

                  Comment


                  • #10
                    Re: Canon EF 35mm f/2 Lens vs Samyang 35mm f/1.4

                    Geen AF op zich lijkt me niet het probleem.

                    Wel dat je geen focusbevestiging krijgt zoals de Zeiss en dat je ook het diafragma manueel in moet stellen.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Canon EF 35mm f/2 Lens vs Samyang 35mm f/1.4

                      Ik heb sinds een maandje zelfs de canon 35 f2 en is sindsdien niet meer van mijn 60D gekomen...

                      Is prijs/kwaliteit onverslaanbaar denk ik. Enige minpuntje is luid motortje bij autofocus, maar als het voor straatfotografie is zal dat nooit storen. Enkel als je heel discreet moet zijn, wordt het wat moeilijk

                      Ik heb zelf geen ervaring met de Samyang, maar persoonlijk zou ik niet zonder autofocus kunnen. Ik vrees dat je veel spontane foto's zal missen... tenzij je een razend snel arendsoog hebt natuurlijk

                      Comment


                      • #12
                        Re: Canon EF 35mm f/2 Lens vs Samyang 35mm f/1.4

                        Test eens een sigma'tje in de winkel. Niet alle exemplaren hebben front of backfocus. Als je een goed exemplaar vindt is het echt een juweeltje.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Canon EF 35mm f/2 Lens vs Samyang 35mm f/1.4

                          Oorspronkelijk geplaatst door JelleVandeVelde Bekijk bericht
                          Geen AF op zich lijkt me niet het probleem.

                          Wel dat je geen focusbevestiging krijgt zoals de Zeiss en dat je ook het diafragma manueel in moet stellen.
                          Op de Samyang kun je nog altijd een chip kleven om focusbevstiging te krijgen

                          Comment


                          • #14
                            Re: Canon EF 35mm f/2 Lens vs Samyang 35mm f/1.4

                            Ik weet niks over zo'n focus confirm chip. een adapter gekoch die dat zou hebben maar heb er niks van gemerkt lol
                            Wel weet ik dat een samyang met nikon vatting kan kopen met een af adapter voor canon jmet af confirm chip. Goed ik weet niet hoe die dingen werken en dus ........misschien kan iemand ander exact vertellen hoe je dat wel kan krijgen op zo'n lens, ik ben ook benieuwd.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Canon EF 35mm f/2 Lens vs Samyang 35mm f/1.4

                              De Canon 35mm staat in verschillende online stores al geruime tijd op 'tijdelijk niet leverbaar', 'leverdatum onbekend', 'niet meer in voorraad'...

                              Wil dat zeggen dat ze simpelweg uitgeput is en snel weer voorradig zal zijn, of dat ze mogelijk zal verdwijnen of evt. zal vervangen worden?

                              Comment

                              Working...
                              X