Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon EF 24-105 F4 vervangen maar voor wat?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon EF 24-105 F4 vervangen maar voor wat?

    Hallo allemaal.

    Sinds een tijdje zit ik al met een probleem met wat te doen.
    Ik ben al jaren in het bezit van een Canon EF 24-105 van de eerste serie.
    Nu ben ik bezig om foto's van de afgelopen vakantie te bekijken en bewerken.
    Maar het valt me op dat er veel of te veel foto's niet goed gefocust zijn.
    Niet scherp terwijl het geen haast foto's zijn geweest maar waar toch keurig de tijd voor is genomen.
    Ik had dit probleem ook al op mijn vorige camera , een Canon 40 D , en nu nog steeds op mijn Canon 7DII.
    Eigenlijk had ik de lens al willen wegdoen, maar heb het toch geprobeerd op de 7DII.
    De lens is al eens nagekeken en met de fijn afstemming ingeregeld,er zat wel een focus afwijking in, maar toch blijft het probleem bestaan.
    Nu heb ik dan toch maar besloten afscheid te nemen van deze lens, wat jammer is want het is een lens met een fijn bereik.
    Maar de vraag komt dan om de hoek, waarmee ga ik hem vervangen.
    Ga ik voor de tweede serie EF 24-105 die wel wat beter zou zijn of moet ik dan gaan denken aan de EF 24-70 F4 of de 24-70 F2.8 II.
    Er zit wat kosten nogal een behoorlijk verschil in aanschafprijs.
    De 24-70 zou wel aansluiten op mijn EF 70-200 mm F 2.8, maar dan word het wel vaker wisselen.
    Ik gebruik de camera het meest op mijn vakantie reizen in de VS, veel daar in de nationale parken zoals Yellowstone.
    Daar is de 24 -105 best een prima allround lens .

    Ik weet dat dit nou niet de meest makkelijke vraag is en dat er meerdere fotografen met dit dilemma zaten.

    Is er iemand die me een goede richting in kan sturen met welke lens ik het beste kan aankopen.

    alle advies is zeer gewaardeerd.

  • #2
    Re: Canon EF 24-105 F4 vervangen maar voor wat?

    Als ik je zo hoor, dan denk ik dat je best terug voor een 24 - 105 kunt gaan. Tenzij je toch vind dat je f2.8 moet hebben.

    -TT-

    Comment


    • #3
      Re: Canon EF 24-105 F4 vervangen maar voor wat?

      Ik zou haast zeggen, kijk naar een EFs lens, 15-85 IS ofzo. Maar je zal waarschijnlijk perse een L lens willen. Dan zou ik ook is kijken naar 2 lenzen. 16-35 F4 IS en de 70-200F4 IS / 70-300L
      Waar een wil is, is een weg
      ---------------------------------

      Comment


      • #4
        Re: Canon EF 24-105 F4 vervangen maar voor wat?

        Misschien ligt het aan je techniek? Want de 24-105 is best wel een fijne lens qua autofocus. Daar zal het waarschijnlijk toch niet aan liggen vermoed ik, tenzij je lens defect is.

        Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
        Fuji X-Pro2 / Fuji X-H1 / XF 18-135 / Samyang 12 / XF 16 / XF 23 / XF 27 / XF 35 / XF 56/ XF 90 / XF 50-140

        Comment


        • #5
          Re: Canon EF 24-105 F4 vervangen maar voor wat?

          Ook is was niet zo tevreden over de scherpte van de 24-105 versie 1.
          Kocht de 24-70 2.8 II van Canon. Heel tevreden.
          Zou nu ook de f 4 overwegen omwille van gewicht en prijs.

          Comment


          • #6
            Re: Canon EF 24-105 F4 vervangen maar voor wat?

            De 24-105 L is een zeer scherp objectief en dan vooral op een crop camera.
            Op een FF heeft dit objectief veel te veel lensvertekening.
            Als vervanger heb je twee opties.
            De EF-S 17-55mm F2.8 IS of de EF-S 18-135mm F3.5-5.6 IS STM.
            De 18-200 zou ik overslaan. Mijn keus zou de 18-135mm zijn.
            Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
            Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

            Comment


            • #7
              Re: Canon EF 24-105 F4 vervangen maar voor wat?

              Mijn ervaringen betreffen inderdaad een FF.

              Comment


              • #8
                Re: Canon EF 24-105 F4 vervangen maar voor wat?

                Oorspronkelijk geplaatst door OpaJM Bekijk bericht
                Ook is was niet zo tevreden over de scherpte van de 24-105 versie 1.
                Vandaag een afstuderen vast gelegd met de 6D + 24-105 versie 1. Volgens mij was geen 1 foto echt scherp :-(
                Waar een wil is, is een weg
                ---------------------------------

                Comment


                • #9
                  Re: Canon EF 24-105 F4 vervangen maar voor wat?

                  Zelf neig ik steeds meer naar de 24-70 F4 of toch nog de 24-70 II F2.8.
                  De kosten zijn niet gering maar ik hoop er wel weer een aantal jaren mee te kunnen fotograferen.
                  De versie II van de 24-105 mm F4 word nou niet in alle testen een gigantische verbetering genoemd.
                  Het zoom bereik van de 24 -105 F4 is zo prettig om mee te werken, hoef ik niet zo snel de 70-200 f2.8 er op te zetten.
                  Zal binnenkort bij een fotoshop langs gaan om er wat te kunnen experimenteren.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Canon EF 24-105 F4 vervangen maar voor wat?

                    Waarom kijk je alleen naar full frame alternatieven ?
                    Als je niet van plan bent om over te gaan, dan zeul je wel een hoop glas mee die je niet gebruikt.
                    Of vind je het bereik beter ? Ga je niet onder de 24mm ?

                    Dit is geen kritiek of zo, ik probeer gewoon je redenering te volgen
                    Nikon shooter - Samyang fan

                    Comment


                    • #11
                      Re: Canon EF 24-105 F4 vervangen maar voor wat?

                      Voor het groothoek bereik zet ik er de 10-22 mm erop.
                      Mijn lijn van objectieven is zo opgebouwd, EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM , EF 24-105mm f/4L is usm, EF 70-200mm F/2.8 L USM is ,EF 100-400mm F/4.5-5.6 L iS.
                      Maar ik moet toegeven dat het soms wel een hoop zeulen is.
                      De 24-105 mm F4 is gewoon een lens met een prettig bereik.
                      Dat zit ook gewoon standaard op de camera, maar met natuur en wildlife fotografie heb je wel meer bereik nodig.
                      Ik kan gaan voor de EF-s 17-55mm F2.8 maar dat is wel een heel klein bereik vergeleken met de 24-105 maar wel lichtsterker.
                      De 24-70 F2.8 of F4 zit daar dan weer net tussen.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Canon EF 24-105 F4 vervangen maar voor wat?

                        Zonder een uitgebreid betoog maar kijk ook eens naar de Canon EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM. Dit is een zeer goede en scherpe lens. Ik heb hem zelf jaren gebruikt op mijn 60D en was met name erg tevreden over de combinatie zoom en groothoek. Uiteraard levert de 24-105mm je meer zoom op maar persoonlijk zou ik de groothoek teveel missen (voor op FF is de 24-105 dan weer wel perfect).

                        Comment

                        Working...
                        X