Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 70-200 4.0 / 2.8 USM / 2.8 USM IS - Canon 28-300 - L. Wat, waar en hoe kies ik?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon 70-200 4.0 / 2.8 USM / 2.8 USM IS - Canon 28-300 - L. Wat, waar en hoe kies ik?

    Wie kan mij helpen?

    Een paar maanden geleden kocht ik een nieuwe telelens van Canon (75-300 4.5 USM IS) ter vervanging van een oude telelens. De range leek me wel wat, en zo duur was deze lens nu ook weer niet.
    Maar je doet zoiets, je geraakt weer meer dan vroeger gefascineerd in de fotografie. Je wordt frequent bezoeker van BD, en andere sites, en je merkt dat dit niet zo'n goede lens is. Ik stel dit trouwens vast: traag, niet echt scherp, ... Kortom ik ben niet tevreden.

    En dan begin uit te kijken naar beter materiaal en kom je onvermijdelijk terecht bij de L-lenzen van Canon. Inmiddels al veel schitterende zaken hierover gelezen. Reviews op www.fredmiranda.com .

    Alleen zijn die zaken zo duur, dat ik me niet meer wens te riskeren aan een avontuurtje.

    De 70-200 4.0 lens is nog doenbaar. Ik lees kritiek over het uitschuiven, dat wel gewenning vraagt. De 70-200 2.8 zonder IS geniet voor het ogenblik mijn voorkeur, maar overal lees ik dat deze lens samen met de versie met IS en de 28-300 zo zwaar zijn. OK een 1,6 kg lens is meer dan 600 g lens, maar is dit echt hinderlijk?
    Als je dan het totale plaatje bekijkt en je kan met een 28-300 een lens minder in je koffer meenemen, dan win je toch wel weer wat. Dit is wel de duurste lens uit de reeks, maar je zeult er eentje minder mee.
    De 28-300 zou ook iets minder scherp zijn als de 70-200 2.8.

    Ik lees veel over deze lenzen, ken inmiddels een beetje de vele pro's en de paar con's, maar beslissen blijft moeilijk. Ik ken geen winkel in de buurt waar ik eens gemakkelijk op afstap, EN waar ze deze zaken binnen hebben, EN/OF waar je deze verschillende lenzen eens kan testen.

    Trouwens, canon-lenzen zijn zo duur in België. Ter vergelijking:
    Pixmania.be 70-200 2.8 IS USM: 2427 Euro.
    Konijnenberg (NL) 70-200 2.8 IS USM: 1766 Euro.

    Ik betaal graag voor service van een vakman, maar trop is teveel, en teveel is trop. In de winkel waar ik tot een jaar geleden mij klant kon noemen, moest men toegeven duurder in te kopen bij Canon, dan de verkoopprijzen bij een Konijnenberg. Zij overwogen te stoppen met Canon-lenzen...

    Daarom mijn vraag: zijn er BD-mensen die ervaring hebben met 2 van die lenzen, en mij zodoende hun ervaring kunnen delen.
    Zijn er mensen in Zuid-West-Vlaanderen die zo'n lens hebben, en bereid zijn die even op mijn toestel te plaatsen, en een paar kiekjes te laten schieten.

    Als ik dit moet huren, moet ik naar Antwerpen of Hasselt, moet ik 100 euro betalen voor de huur en een waarborg.

    Ik betaal liever 1000 euro waarborg aan iemand uit de streek, en nog eens 50 euro drinkgeld voor het gebruik. Maar bespaar me de verplaatsing, en het onaangename gevoel iets te testen in een winkel en daar dan NIET te kopen.

    Alle tips, in de ruimste zin, zijn welkom.
    Canon Eos 20D - Canon Lenzen EF-s 10-22m / EF-s 17-55 / L 28-300.
    En nog wat studiomateriaal en gerief voor sferische fotografie.

  • #2
    Re: Canon 70-200 4.0 / 2.8 USM / 2.8 USM IS - Canon 28-300 - L. Wat, waar en hoe kies ik?

    De 28-300 L IS is de beste zoomlens in die klasse (met zo'n groot zoombereik dus), maar verwacht niet dat ze zo scherp zal zijn als een 70-200 f2,8 L IS. Die 28-300 is ook niet zo lichtsterk als de 70-200.

    Van de 75-300 heb ik zelf de versie zonder beeldstabilisatie gehad, en die was inderdaad niet zo goed, zeker niet tussen 200 en 300mm. Van de nieuwe Conon 70-300 IS heb ik al veel scherpere foto's gezien, ze hebben bij Canon dus eindelijk door dat de oude versie niet voldoet op een DSLR .

    Volgens alle reviews die ik gelezen heb is de 70-200 f2,8 L IS één van de scherpste zoomlenzen die er bestaan. Ik gebruik zelf de Sigma 70-200 f2,8 en die is ook wel heel goed, maar toch staat de Canon 70-200 f2,8 L IS nog op mijn verlanglijstje, omdat de beeldstabilisatie in sommige situaties ook heel erg handig is.

    Kijk ook eens bij www.cornevaniperen.nl voor de prijs van die 70-200 f2,8 L IS , want daar is ze nog iets goedkoper, en hij komt ze aan huis afleveren als je dat wil .
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Canon 70-200 4.0 / 2.8 USM / 2.8 USM IS - Canon 28-300 - L. Wat, waar en hoe kies ik?

      Van waar ben je? De mijne mag je wel eens testen.

      Ik kan niet vergelijken. Maar ben zeer tevreden over de kwaliteit van die 70-200.
      Blijft mijn beste lens. Qua scherpte en kleuren... Stel gewoon vast als ik iemand zefgenomen foto's toon. Ik vaak de beste commentaren krijg op de foto's met de 70-200 genomen.


      Groeten JO
      Canon 5DMkII + Canon 30D(te koop) + efs 10-22(te koop) + ef 17-40L + ef 50 f1.8 II + ef 85mm 1.2L MII + tamron 28-75/2.8 xr di + ef 70-200L 2.8 + sigma ef-500 dg super(te koop) + 1.4 II canon converter + canon 580 II

      Comment


      • #4
        Re: Canon 70-200 4.0 / 2.8 USM / 2.8 USM IS - Canon 28-300 - L. Wat, waar en hoe kies ik?

        Oorspronkelijk geplaatst door jambo
        Trouwens, canon-lenzen zijn zo duur in België. Ter vergelijking:
        Pixmania.be 70-200 2.8 IS USM: 2427 Euro.
        Konijnenberg (NL) 70-200 2.8 IS USM: 1766 Euro.
        Ja, als je een van de goedkoopste NL-sites gaat vergelijken met een van de duurste BE-sites is het verschil natuurlijk groot ...

        BE => klik maar On-Line prijs: EUR 1889,00

        En vergeet niet ... het zijn prijzen op een website hé, neem eens contact met hen op voor de laatste prijs.

        De 70-200L 2.8 IS USM is inderdaad ook mijn beste lens.

        De IS is volgens mij wel een must ...
        Last edited by VerSeg; 21 oktober 2005, 08:34.
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

        Comment


        • #5
          Re: Canon 70-200 4.0 / 2.8 USM / 2.8 USM IS - Canon 28-300 - L. Wat, waar en hoe kies ik?

          Ik heb in de koopjeshoek nog een 70-200 F4 staan
          http://www.dullaert.net

          Comment


          • #6
            Re: Canon 70-200 4.0 / 2.8 USM / 2.8 USM IS - Canon 28-300 - L. Wat, waar en hoe kies ik?

            voor algemene fotografie gaat er niets boven de 70-200f4L: licht en haarscherp. Ik begrijp je zorg niet over dat 'uitschuiven': het is gewoon een draaizoom

            Comment


            • #7
              Re: Canon 70-200 4.0 / 2.8 USM / 2.8 USM IS - Canon 28-300 - L. Wat, waar en hoe kies ik?

              'k ben van nabij Roeselare , mijne 70-200L f4.0 mag je wel eens komen testen.
              Digitale groeten
              K.J.W.

              Comment


              • #8
                Re: Canon 70-200 4.0 / 2.8 USM / 2.8 USM IS - Canon 28-300 - L. Wat, waar en hoe kies ik?

                Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit

                Kijk ook eens bij www.cornevaniperen.nl voor de prijs van die 70-200 f2,8 L IS , want daar is ze nog iets goedkoper, en hij komt ze aan huis afleveren als je dat wil .
                En ze is meteen dan ook getest op front- en backfocus. Ik heb mijn L70-200 f2.8 IS lens daar gekocht, en er nog geen seconde spijt van gehad.
                Uitlenen doe ik niet graag (al teveel probs mee gehad), maar je mag ze gerust eens op jouw toestel komen uittesten in de fotostudio.
                Fullator
                Fotostudio Candela Zone
                website: http://www.chronax.be
                website: http://www.marquisemodels.eu

                Comment


                • #9
                  Re: Canon 70-200 4.0 / 2.8 USM / 2.8 USM IS - Canon 28-300 - L. Wat, waar en hoe kies ik?

                  Hallo jambo,

                  Ik woon in Zuidwest Vlaanderen (Geluwe) èn ik heb een 70-200 f/2.8L IS USM èn je bent altijd welkom om de lens eens bij mij thuis of ergens in de omgeving te komen testen. Uitlenen doe ik echter niet.

                  Het gewicht, tja dat is er en het is niet gering, maar echt storend wordt het niet. Zelfs bij uit de hand fotograferen (350D + grip). Als ik erna mijn 17-85 op mijn camera zet (waarvan ik sommigen al heb horen beweren dat die lens "zwaar" is), dan lijkt het alsof je niks meer in handen hebt. Hoedanook ben ik toch aan het kijken voor een goeie monopod.

                  De 2.8 en de IS is voor mij bijna onmisbaar geworden (en ik heb de lens nog maar twee weken) omdat ik graag optredens fotografeer, en daarbij zonder flits wil werken. Ik heb ook een 75-300 IS en het verschil is ronduit fenomenaal. Het is een beetje wennen aan de beperkte DOF bij zo'n diafragma, maar na een tijdje ga je de compositie van de foto's die je neemt daar wel aan kunnen aanpassen zodat dit niet storend wordt.

                  Nog een plus(je) is de 70 ipv 75. 't scheelt niet zoveel, maar als je op het einde van een concertzaal staat kan het podium er nog niet helemaal op in de breedte, zelfs op 70 mm.

                  En de AF snelheid, die is niet te geloven.


                  Laat maar iets horen als je even wilt langskomen.

                  grtz,
                  PieterR.
                  It is possible to fly without motors, but not without knowledge and skill. - Wilbur Wright

                  Comment


                  • #10
                    Re: Canon 70-200 4.0 / 2.8 USM / 2.8 USM IS - Canon 28-300 - L. Wat, waar en hoe kies ik?

                    Oorspronkelijk geplaatst door PieterR
                    Het is een beetje wennen aan de beperkte DOF bij zo'n diafragma, maar na een tijdje ga je de compositie van de foto's die je neemt daar wel aan kunnen aanpassen zodat dit niet storend wordt.


                    vreemd, in de meeste 70-200IS lenzen zit een diafragma dat net zover dichtgedraaid kan worden als op de 75-300IS, met dezelfde DOF als gevolg

                    Comment


                    • #11
                      Re: Canon 70-200 4.0 / 2.8 USM / 2.8 USM IS - Canon 28-300 - L. Wat, waar en hoe kies ik?

                      Oorspronkelijk geplaatst door fotofiel


                      vreemd, in de meeste 70-200IS lenzen zit een diafragma dat net zover dichtgedraaid kan worden als op de 75-300IS, met dezelfde DOF als gevolg
                      Dat klopt, Fotofiel, maar ik bedoel dat de DOF als je op 2.8 werkt is heel wat kleiner is dan bij de 75-300 die rond de 5.0 of 5.6 zit op 200mm. En net die 2.8 heb je nodig in low light situaties, dus dichtdraaien is hier n.v.t.

                      Mensen op een rij op een podium krijg je bij een foto vanaf de zijkant nooit allemaal meer scherp, dus met dat soort foto's moet je wat meer oppassen, en eventueel er één uitpikken en zorgen dat de rest onscherp genoeg is om bewust onscherp te zijn. Iets in dien aard toch. Ik hoop dat deze uitleg het een beetje kan verduidelijken.
                      It is possible to fly without motors, but not without knowledge and skill. - Wilbur Wright

                      Comment


                      • #12
                        Re: Canon 70-200 4.0 / 2.8 USM / 2.8 USM IS - Canon 28-300 - L. Wat, waar en hoe kies ik?

                        Beste BD'ers,

                        In elk geval al bedankt voor de reacties. Ik kijk zeker om een aantal mensen eens te contacteren in de komende dagen of 2 à 3 weken.

                        Op de 28-300L kreeg ik voorlopig nog geen reactie. Is dit geen populaire lens, wegens te duur en dan net niet perfect? Of vanwege de 3.5 en geen 2.8?

                        Dat van die DOF vind ik net zo goed. Dus voor mij geen probleem.
                        Canon Eos 20D - Canon Lenzen EF-s 10-22m / EF-s 17-55 / L 28-300.
                        En nog wat studiomateriaal en gerief voor sferische fotografie.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Canon 70-200 4.0 / 2.8 USM / 2.8 USM IS - Canon 28-300 - L. Wat, waar en hoe kies ik?

                          Ik zou eens op Fred Miranda kijken naar de Sigma 80-400 OS.
                          www.sportactiefoto.nl

                          Comment


                          • #14
                            Re: Canon 70-200 4.0 / 2.8 USM / 2.8 USM IS - Canon 28-300 - L. Wat, waar en hoe kies

                            Hi Jambo,

                            De 28-300L IS is inderdaad geen goedkope lens, maar ik ben er zeer tevreden van. De "schuifzoom" was voor mij wel iets om aan te wennen. De lens is geen lichtgewicht, maar dat valt voor mij persoonlijk wel mee (ik ben ook geen lichtgewicht ).

                            Een paar testfoto's die ik indertijd genomen heb, staan nog hier: http://gspep.smugmug.com/gallery/423578

                            En de eerste 10 à 11 pagina's van deze reeks zijn ook met deze lens genomen: http://gspep.smugmug.com/gallery/486876
                            (Ja, het was zeer mistig die dag)
                            Peter
                            2011 BMW R1200GSA + Canon EOS EOS 5DIII / EOS 1DIV
                            gspep.smugmug.com & steendorp.info

                            Comment


                            • #15
                              Re: Canon 70-200 4.0 / 2.8 USM / 2.8 USM IS - Canon 28-300 - L. Wat, waar en hoe kies

                              Oorspronkelijk geplaatst door dzjee Bekijk bericht
                              Ik heb in de koopjeshoek nog een 70-200 F4 staan
                              Nu nog altijd? Anders persoonlijk berichtje?
                              ::: Flickr :::

                              Comment

                              Working...
                              X