Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 500mm F4 IS

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Canon 500mm F4 IS

    Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
    Heeft U ervaring met prime lenzen van 500 of 600mm ?
    Geen seconde ervaring heb ik daarmee.

    Maar dat maakt niets uit, de wetten van de fysica gelden voor alle lenzen, ongeacht of ik er ervaring mee heb.

    Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
    Als ik met een 600mm een object op 6m afstand vastleg of ik gebruik een 200mm lens om iets vast te leggen op dezelfde afstand en beide met hetzelfde diafragma dan is het verschil duidelijk
    Ja, van op dezelfde afstand ... maar dát is totaal naast de kwestie,
    de initiële vraag van de TS was "In hoeverre is een portret mogelijk met de 500mm F4 IS ?"
    Ik denk niet dat hij van plan was om op dezelfde plaats te blijven staan na het wisselen van lens.
    Wie een 200mm verwisselt voor een 500mm voor het nemen van een portretfoto,
    zal een stuk verder van zijn model moeten gaan staan om dezelfde kadrage te behouden.
    Daarom ook dat ik zei met behoud van dezelfde vergrotingsfactor, t.t.z. het model blijft even groot afgebeeld.

    Straffer nog : zélfs van op gelijke afstand is er geen verschil !
    Maak een opname met de 200mm en een met de 500mm met hetzelfde diafragma van op dezelfde afstand
    Snijd deze met de 200m bij in nabewerking tot de kadrage exact hetzelfde is als bij de 500mm en druk ze allebei even groot af.
    Als je twee keer nauwkeurig hebt scherp gesteld zullen beide foto's exact dezelfde dieptescherpte vertonen !

    Don't shoot at the messenger ...

    Comment


    • #17
      Re: Canon 500mm F4 IS

      Sieg en phg ik sta niet zo te springen op de eindeloze discussie. Dus als je er een mening bent van je gelijk. Kom dan met gedegen bewijzen. Zoals links van gedegen site of voorbeeld foto's met exif. Alleen zo kunnen we het veriferen. Anders blijft het welles nietes

      Ik wou er portretten meeschieten omdat dit een onderwerp is wat overvloedige aanwezig was op locatie.
      Waar een wil is, is een weg
      ---------------------------------

      Comment


      • #18
        Re: Canon 500mm F4 IS

        Oorspronkelijk geplaatst door PHG Bekijk bericht
        Geen seconde ervaring heb ik daarmee.

        Maar dat maakt niets uit, de wetten van de fysica gelden voor alle lenzen, ongeacht of ik er ervaring mee heb.

        Straffer nog : zélfs van op gelijke afstand is er geen verschil !
        Maak een opname met de 200mm en een met de 500mm met hetzelfde diafragma van op dezelfde afstand
        Snijd deze met de 200m bij in nabewerking tot de kadrage exact hetzelfde is als bij de 500mm en druk ze allebei even groot af.
        Als je twee keer nauwkeurig hebt scherp gesteld zullen beide foto's exact dezelfde dieptescherpte vertonen !

        Don't shoot at the messenger ...
        Theorie, zo zijn er hier al velen door de mand gevallen

        Als ik met een 600mm en een diafragma van f4 een object op 8m afstand fotografeer dan is mijn dof 4 cm
        Als ik met een 200mm en een diafragma van f4 een object op 8m afstand fotografeer dan is mijn dof 37 cm
        En dat is zo in de praktijk ! (beiden op een FF toestel)
        Als je zoals jij zegt de foto van de 200mm uitsnijdt heeft die nog altijd een dof van 37 cm hoor, daar verandert niks meer aan
        Gebruik gewoon een dof calculator KLIK of test het eerst zelf uit in de praktijk

        Voor de rest laat ik deze discussie voor wat het is
        Sorry Rogier maar moest dit toch even verduidelijken

        grts
        Sieg
        Last edited by Sieg; 25 februari 2017, 16:02.
        Voor meer foto's ; www.sieg.be

        Comment


        • #19
          Re: Canon 500mm F4 IS

          PHG op de manier zoals ik aangeef in mijn voorbeeld heb je gelijk dat de 400mm even grote dof heeft als de 600mm.

          Je maakt een foto op 4 meter afstand met een 400mm lens op F4 en je maakt een foto op 6 meter afstand met een 600mm F4 lens.
          Bij beide lenzen is de scherpdiepte 0.05 m. Ik schat zo in dat het object bij zowel de 400mm op 4 meter overeenkomt met de 600mm op 6 meter afstand.
          Waar een wil is, is een weg
          ---------------------------------

          Comment


          • #20
            Re: Canon 500mm F4 IS

            Oorspronkelijk geplaatst door Rogier Bekijk bericht
            Eigenlijk geen moment hieraan gedacht.
            Dan valt het resultaat nog reuze mee, ik weet ook niet of de IS opstond en of je hem bij die lens nog moet afzetten wanneer je vanop statief werkt, bij de laatste nieuwe modellen is dat niet meer nodig geloof ik.

            Wat betreft de scherptediepte discussie, ik vind deze uitleg de beste die ik al ben tegengekomen: http://toothwalker.org/optics/dof.html en hier is er nog eentje: http://www.cambridgeincolour.com/tut...h-of-field.htm
            Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

            Comment


            • #21
              Re: Canon 500mm F4 IS

              Oorspronkelijk geplaatst door Rogier Bekijk bericht
              PHG op de manier zoals ik aangeef in mijn voorbeeld heb je gelijk dat de 400mm even grote dof heeft als de 600mm.

              Je maakt een foto op 4 meter afstand met een 400mm lens op F4 en je maakt een foto op 6 meter afstand met een 600mm F4 lens.
              Bij beide lenzen is de scherpdiepte 0.05 m. Ik schat zo in dat het object bij zowel de 400mm op 4 meter overeenkomt met de 600mm op 6 meter afstand.
              Dat is correct gerekend.
              In beide gevallen is de vergrotingsfactor 0,1 (400mm / 4000mm en 600mm / 6000mm)
              en dus zal jouw model in beide gevallen even groot worden afgebeeld op de sensor (ongeacht of dat een FF of een crop is, dat speelt hier geen rol)

              Concreet voor een portret : stel dat je in die omstandigheden een headshot neemt van een model waarvan het
              hoofd in de hoogte 30cm meet van bovenaan tot onder de kin, dan wordt dat hoofd in beide
              gevallen 3cm groot afgebeeld op je sensor én zal de scherptediepte klop hetzelfde zijn !
              (Merk wel op dat bij een cropcamera het hoofd er niet helemaal gaat opstaan want je sensor is dan maar 22mm groot)

              Doe de proef met andere parameters : van op 1 meter afstand met een 100mm-lens, van op 24cm met een 24mm-lens, ... telkens krijg je dezelfde scherptediepte met hetzelfde diafragma.
              Let wel, naarmate je meer breedhoek gaat gebruiken zal die scherptediepte even ruim blijven maar wel meer naar achter verschuiven t.o.v. je scherpstelpunt.
              Bij die 500mm zal je merken dat de scherptediepte 50/50 voor en achter je scherptepunt ligt, bij een breedhoek zal dat verschuiven naar 30/70.

              Dus op je vraag In hoeverre is een portret mogelijk met de 500mm F4 IS is het antwoord: even goed als met een andere
              tele met maximum opening f4, maar dan met een ander perspectief (ttz minder achtergrond) en met meer risico op bewegingsonscherpte.

              Comment


              • #22
                Re: Canon 500mm F4 IS

                Oorspronkelijk geplaatst door PHG Bekijk bericht
                Dus op je vraag In hoeverre is een portret mogelijk met de 500mm F4 IS
                Ik bedoelde hiermee eigenlijk of de maximale vergroting van de lens voldoende is voor een head shot. Maar na beetje nadenken moet het goed zitten, als bv Sieg objecten/vogels ermee fotografeert die veel kleiner zijn als een mensen hoofd.
                Waar een wil is, is een weg
                ---------------------------------

                Comment


                • #23
                  Re: Canon 500mm F4 IS

                  Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                  Theorie, zo zijn er hier al velen door de mand gevallen
                  Veel technisch, degelijk onderlegde mensen zijn niet door de mand gevallen, ze hebben
                  het hier gewoon al jaren geleden voor bekeken gehouden omdat ze telkens de vlaag vangen
                  van fotografen die zich te vaak aan advies wagen over technische aangelegenheden waar ze
                  eigenlijk geen inzicht in hebben. Want wanneer daar dan een opmerking over valt wordt dat
                  meteen als een persoonlijk aanval beschouwd in plaats van eens na te gaan of dat misschien
                  tóch niet opbouwend/leerzaam zou kunnen zijn ... zelfs voor iemand die al jaren schitterende foto's maakt.

                  Oorspronkelijk geplaatst door oermens Bekijk bericht
                  Wat betreft de scherptediepte discussie, ik vind deze uitleg de beste die ik al ben tegengekomen: ... http://www.cambridgeincolour.com/tut...h-of-field.htm
                  Onderaan staat deze daar deze link waar de theorie wordt bevestigd door de praktijk.

                  Comment


                  • #24
                    Re: Canon 500mm F4 IS

                    Dus als ik jullie uitleg goed begrijp kopen jullie dus een 600mm om verder achteruit te gaan van jullie onderwerp. (aangezien je dichterbij komt met de 200mm)
                    Lijkt me niet logisch hé
                    Ik gebruik een tele om dingen dichter bij mij te halen vanop dezelfde afstand
                    Maar ieder z'n werkwijze hé

                    Aan PHG
                    Met bovenstaand voorbeeld heb ik toch duidelijk bewezen dat uw gegeven uitleg niet correct is want volgens jouw is de dof gelijk wanneer je de foto van de 200mm cropt tot wanneer je dezelfde grote hebt van je onderwerp indien gemaakt met een 500 mm
                    Of het zou moeten zijn dat jij een programma hebt dat wanneer je een foto cropt de dof verandert, maar denk niet dat dit bestaat

                    grts
                    Sieg
                    Voor meer foto's ; www.sieg.be

                    Comment


                    • #25
                      Re: Canon 500mm F4 IS

                      Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                      Of het zou moeten zijn dat jij een programma hebt dat wanneer je een foto cropt de dof verandert, maar denk niet dat dit bestaat
                      Niet vergeten dat zo een calculator ervan uitgaat dat het eindresultaat zal worden bekeken op een 8x10inch van op ongeveer een 25 cm afstand !
                      Wanneer men echter de foto uitvergroot (= wat men doet wanneer men een 200mm opname gelijk trekt met de vergrotingsfactor van de 500mm-versie)
                      dan worden "aanvaardbaar onscherp geachte stipjes" plots toch zichtbaar wazige vlekjes in plaats van kleine puntjes, dus niet langer "aanvaardbaar" ... onze ogen kunnen die vlekken (zoals in bokeh) nu wél onderscheiden van de écht scherpe punten. Dat terwijl op die 8x10inch het scheidend vermogen van onze ogen niet groot genoeg was om dat te zien, zeg maar.

                      Met andere woorden, iemand die zijn foto's wil tenstoonstellen op A1-formaat zal niet klakkeloos een dofcalculator mogen geloven.

                      Comment


                      • #26
                        Re: Canon 500mm F4 IS

                        Oorspronkelijk geplaatst door Rogier Bekijk bericht
                        En wat komt er dan allemaal in beeld bij minimale scherpstel afstand.
                        De minimum scherpstelafstand is volgens de technische fiche 4162mm en de lens is een 500mm
                        500mm/4160mm = 0,12. Dat is de maximum vergrotingsfactor van de lens.

                        Je wilt nu de totale breedte van je sensor vullen, dat is 36mm

                        36mm / 0.12 = 300mm

                        Antwoord : ruw gerekend, op de minimum scherpstelafstand van 4,2m kun je nog net een stoeptegel beeldvullend van links naar rechts op je foto krijgen.

                        Klopt dat in de praktijk ?

                        Comment


                        • #27
                          Re: Canon 500mm F4 IS

                          Oorspronkelijk geplaatst door PHG Bekijk bericht
                          Antwoord : ruw gerekend, op de minimum scherpstelafstand van 4,2m kun je nog net een stoeptegel beeldvullend van links naar rechts op je foto krijgen.

                          Klopt dat in de praktijk ?
                          Kan het momenteel helaas niet meer testen.
                          Waar een wil is, is een weg
                          ---------------------------------

                          Comment


                          • #28
                            Re: Canon 500mm F4 IS

                            Het is een ietwat rare topic imo. Waarom een 500mm in bruikleen nemen om te zien of je er portret beelden van kan maken.
                            Uiteraard is dit mogelijk. Ik doe het ook regelmatig met mijn iets groter materiaal. Maar een 50mm of 70mm tot 200mm. Is toch veel makkelijker.

                            Een 500mm is in uw geval volledig naast de kwestie en overkill als je deze niet gebruikt voor wat deze eigenlijk voor gemaakt is.

                            Ik ga vaak op stap met mijn 300mm 2.8 icm 1.4x tc. dit op een crop camera 1.6x. Met deze maak ik vaak allround beelden. portret tot natuurfotografie.
                            Dus met een 500mm kan dit om je vraag te beantwoorden...

                            De Dof is inderdaad zeer klein. Alhoewel je op een crop meer dof hebt dan op FF. Ik moet Sieg wel toetreden en dit uit ondervinding maar ik leer ook nog steeds bij.
                            Vanuit een vaste schuilhut werk ik met zowel een 200mm/300mm (soms +1.4tc) De Dof op hetzelfde diafragma is totaal verschillend. Met minder mm's heb ik veel meer DOF dan bij meer mm's.
                            Dit in praktijk...
                            http://500px.com/lishapics

                            Comment


                            • #29
                              Re: Canon 500mm F4 IS

                              Je bent werkzaam in een onderwijs instelling en ze hebben er een 500mm lens. Wat is dan het makkelijkste foto onderwerp: Juist studenten. Daarom portretten. Ik had geen zin in om de lens mee naar huis te nemen om hem daar te testen op vogels. En ik weet ook wel dat het overkill is. Maar ik wou gewoon een keer de lens uitproberen, kijken naar focus snelheid, dof, etc etc. Canon 300mm F2.8 (niet IS) en F4 IS heb ik ook al is uitgeprobeerd. Conclusie, ooit zou ik best wel de 2.8 IS willen. Deze probeerde ik ook uit op een persoon.
                              Waar een wil is, is een weg
                              ---------------------------------

                              Comment


                              • #30
                                Re: Canon 500mm F4 IS

                                Oke. Deze lens kan daar inderdaad voor gebruikt worden. Met een lens van dit kaliber kan je perfect beelden gaan maken vanaf een bepaalde afstand zonder gezien te worden, Als dit de bedoeling is? Leuke anekdote ik ken een persoon die met deze 500mm lens beelden aan het maken was aan een school van een zeldzaam vogeltje. De politie heeft deze man opgepakt na klachten. Blijkbaar dachten sommigen daar anders over Ikzelf heb ook een 300-800mm in bezit gehad. Ik kan enkel maar zeggen hoe verder je onderwerp van je af staat hoeveel minder kwalitatief je beelden zullen zijn... Dit is iets waar velen niet bij stilstaan. Dus voor een portret op 500mm op een ff zal je zeker in het zicht staan van je onderwerp...
                                http://500px.com/lishapics

                                Comment

                                Working...
                                X