Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 300mm F4.0 <-> Sigma 100-300mm F4.0

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon 300mm F4.0 <-> Sigma 100-300mm F4.0

    Ik zit te dubben tussen de volgende twee combinaties:

    Canon 300 mm F 4.0 met 1.4x converter van Canon

    Sigma 100-300 mm F 4.0 met de 1.4 converter van Sigma

    Wie kan me helpen met suggesties, tips en goede adviezen?

    Alvast bedankt

  • #2
    Re: Canon 300mm F4.0 &lt;-&gt; Sigma 100-300mm F4.0

    Dan vertaal ik even je voorstel naar de volgende vraag:
    Wat heeft jouw voorkeur :
    - de kwaliteit van een prime OF
    - de veelzijdigheid van een zoom

    Comment


    • #3
      Re: Canon 300mm F4.0 &lt;-&gt; Sigma 100-300mm F4.0

      Dat is het juist: zoom altijd wel handig natuurlijk, maar is
      die canon dus echt een stuk beter? Qua prijsverschil maakt niet
      zo gek veel uit.

      Comment


      • #4
        Re: Canon 300mm F4.0 &lt;-&gt; Sigma 100-300mm F4.0

        Zoals je waarschijnlijk al weet is een prime niet te kloppen door een zoom!

        Ik heb zelf de EF 300mm F4 L USM en ik kan je zeggen dat dit in orde is ook het gebruik met een Canon extender 1.4 zal nooit een probleem opleveren.
        Als je behoefte hebt aan een zoom, zou ik de combinatie van twee lenzen en één extender is overwegen, concreet de 70-200 F2.8 L USM en de 300mm F4 L USM in combinatie met de extender 1.4

        dan krijg je
        - de zoom op 2.8 zijnde 70-200 mm
        - de zoom met extender op F4 zijnde 98-280 mm
        - de 300mm prime zonder extender op F4
        - de 300 mm met extender geeft je dan 420mm op F5.6


        Met deze combinatie haal je kwaliteit in huis en veezijdig inzetbaar met een behoorlijke lichtsterke zodat op alle brandpunten de autofocus behouden blijft.

        MVG, Jeff
        Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

        Comment


        • #5
          Re: Canon 300mm F4.0 &lt;-&gt; Sigma 100-300mm F4.0

          Kloppen de meningen wat dat de je met die 300 mm F 4.0 en 1.4x converter
          eigenlijk niet onderdoet voor de 400 mm F 5.6 qua scherpte (even afgezien van andere verschillen zoals kortste scherpstelafstand e.d.)?

          Comment


          • #6
            Re: Canon 300mm F4.0 &lt;-&gt; Sigma 100-300mm F4.0

            Oorspronkelijk geplaatst door Langede Bekijk bericht
            Kloppen de meningen wat dat de je met die 300 mm F 4.0 en 1.4x converter
            eigenlijk niet onderdoet voor de 400 mm F 5.6 qua scherpte (even afgezien van andere verschillen zoals kortste scherpstelafstand e.d.)?

            Ja hoor, een 1.4 op de juiste lens geeft bangelijke resultaten .

            MVG, Jeff
            Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

            Comment


            • #7
              Re: Canon 300mm F4.0 &lt;-&gt; Sigma 100-300mm F4.0

              Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357 Bekijk bericht
              Ja hoor, een 1.4 op de juiste lens geeft bangelijke resultaten .

              MVG, Jeff
              ook op een 400 mm 5.6f met de 1.4 extender goede resultaten?
              Mvg des

              Comment


              • #8
                Re: Canon 300mm F4.0 &lt;-&gt; Sigma 100-300mm F4.0

                Ja, ben daar ook benieuwd naar! Werkt AF nog met die 400 F 5.6 en 1.4x converter van Canon?

                Comment


                • #9
                  Re: Canon 300mm F4.0 &lt;-&gt; Sigma 100-300mm F4.0

                  Oorspronkelijk geplaatst door Langede Bekijk bericht
                  Ja, ben daar ook benieuwd naar! Werkt AF nog met die 400 F 5.6 en 1.4x converter van Canon?
                  De af zal niet meer werken , je komt immers boven de 5.6f uit, (als je de extender van canon gebruit) maar als je bv een tamron 1.4 extender gebruikt zal dat wel nog lukken,(Dacht ik) ,en dat zou ik zelf doen, ik wil eigenlijk weten of de beelden nog kwalitatief aanvaarbaar zijn als je met een 3e party extender,op de canon 400 mm werkt.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Canon 300mm F4.0 &lt;-&gt; Sigma 100-300mm F4.0

                    Oorspronkelijk geplaatst door Langede Bekijk bericht
                    Ik zit te dubben tussen de volgende twee combinaties:

                    Canon 300 mm F 4.0 met 1.4x converter van Canon

                    Sigma 100-300 mm F 4.0 met de 1.4 converter van Sigma

                    Wie kan me helpen met suggesties, tips en goede adviezen?

                    Alvast bedankt
                    Ik heb de 100-300 en de kenko 1.4 convertor. Als je dat ens wil proberen, altijd welkom!

                    Comment


                    • #11
                      Re: Canon 300mm F4.0 &lt;-&gt; Sigma 100-300mm F4.0

                      Om terug te keren tot hoofdonderwerp kunnen we dus concluderen
                      dat die vaste 300 F 4.0 gewoon betere beelden geeft als de zoom 100-300
                      F4.0? Heeft iemand daar ervaring mee of nog verdere tips, suggesties e.d.?

                      Comment


                      • #12
                        Re: Canon 300mm F4.0 &lt;-&gt; Sigma 100-300mm F4.0

                        I.v.m. de 400mm.
                        Ik heb deze lens al een hele tijd en dit is echt wel een zeer goede lens. Ze is haarscherp.
                        Ik zou niet durven zeggen dat de 300mm met een 1,4 TC zo goed presteert als de 400mm. Er zal toch wel wat verschil zijn in het voordeel van de 400mm.

                        De 400mm werkt trouwens ook nog goed met een 1,4 TC. Weliswaar manueel scherpstellen en bij voldoende licht. Ik heb de 400mm ook nog gebruikt met een Kenko 1,4 (Pro versie) en merk eigenlijk weinig verschil t.o.v. de Canon 1,4 TC die ik nu gebruik. Ik vond de autofocus op een afgeplakte Kenko zelf beter functioneren dan op een afgeplakte Canon TC.
                        Portfolio, workshops & fotoreizen: www.bartheirweg.com - Beeldenbank: library.bartheirweg.com

                        Comment


                        • #13
                          Re: Canon 300mm F4.0 &lt;-&gt; Sigma 100-300mm F4.0

                          Ik heb me onlangs de 300 F4 IS aangekocht, en de eerste experimenten zijn zeer bemoedigend. De lens is haarscherp, snel, en licht in gebruik. De 1.4 TC ga ik me ook nog aanschaffen. De bedoeling is vooral natuurfotografie. Zoals je kan merken aan mijn handtekening heb ik ook een zoom die tot 300 mm gaat. Ik weet niet waarvoor je de lens wilt gebruiken, maar voor natuurfotografie zoom je toch volledig uit, en op 300 mm is deze toch scherper en focust sneller, en op de prime kan ik de extender gebruiken, de zoom niet (toch niet de extender van Canon). Zoals hiervoor reeds aangehaald, heb ik, zoals de meeste getwijfeld met de 400 F5.6.
                          Voordelen 300 F4 die voor mij hebben doorgewogen
                          - IS : vind ik toch een belangrijk voordeel, ik fotografeer graag 'walking around' dus ik heb niet altijd een statief bij.
                          - veelzijdiger, met de extender heb ik 420 mm + IS
                          - stelt korter scherp, met gebruik van een tussenring kan je blijkbaar mooie close-ups maken.

                          Voordelen van de 400 F5.6 (niet uit eigen ervaring, maar bemerkingen die ik al dikwijls ben tegengekomen)
                          - scherper op 400, een extender neemt altijd een beetje kwaliteit weg.
                          - focust sneller dan voornoemde combinatie met TC, wat ook logisch is. Dus als je graag bewegende onderwerpen fotografeert op 400 mm heeft deze lens een voordeel.

                          Ik heb recent al een paar foto's gepost in fotodiscussie, niet veel, dus als je in dat forumgedeelte zoekt op mijn naam, vind je foto's dewelke genomen zijn met de 300 mm.
                          Ik vraag me toch of hoeveel scherper een foto is genomen met de 400 mm uit de hand, in tegenstelling met de 300 + 1.4 met IS, voor geen snel bewegende onderwerpen.

                          *Edit* : ik persoonlijk gebruik op het ogenblik het zoombereik tussen 130 en 300 mm nauwelijks, daarom dat ik ook geopteerd heb voor een vaste lens.
                          Religion, to me, is a bureaucracy between man and God that I don't need.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Canon 300mm F4.0 &lt;-&gt; Sigma 100-300mm F4.0

                            Misschien helpen deze vergelijkingen:

                            Canon EOS 30D | EF-S 17-85mm IS USM | EF 70-200mm L f4 IS USM | Canon S50

                            Comment


                            • #15
                              Re: Canon 300mm F4.0 &lt;-&gt; Sigma 100-300mm F4.0

                              Oorspronkelijk geplaatst door whendrix Bekijk bericht
                              WOW deze testen bevestigen, dat een van de betse lenzen die ik faglopen tijd aangekocht heb, wel degelijk de Sigma 100-300 apo ex is! zelfs vergelijkbaar met de prime.
                              Dus, topicstarter, think twice, and buy once ...

                              Comment

                              Working...
                              X