Ik wil mijn Tamron 17-35 van de hand doen. 't Is een uitstekende lens, maar ik heb voor mijn toepassingen te weinig breedhoek. en nu komt het:
Die Tamron is écht een hele goeie lens: scherp, vol contrast, mooie kleuren, en daar wil ik dus niet aan inboeten.
Waarvoor heb ik die ultra wide angle nodig: landschappen, maar even goed portretten (ten voeten uit dan wel) met veel achtergrond, bijvoorbeeld in de natuur, groepsfoto's, enzovoort. Lichtsterkte is niet belangrijk. Als 't effe kan, zou hij ook op Ff moeten werken, want daar ga ik mettertijd toch naartoe. Mijn Tamron werkt ook op FF. Gaat dat niet: tant pis, want ik wil ooit ook nog een 16-35L, en die is breed genoeg op FF voor mij.
Mijn budget ligt rond de 450 Euro, maar 't kan ook ietske meer zijn als de lens het waard is. Maar die richtprijs dus.
______
[B]Canon 350D - Canon 17-40 f4L - Canon 50 1.8 II - Canon 70-200 f4L IS - Nikon bodies en lenzen - SUPER Takumar lenzen - Canon en Philips flitsers - Jinbei studio flitsers - ... constante uitbreiding
Indien je later nog FF wil gaan, is er maar 1 optie:
Sigma 12-24 aan +-700 Euro
Tenzij je primes ook in overweging neemt, maar 't zal ook een dure aangelegenheid zijn...
Ok dan: de Canon 10-22 EF-S, absoluut zonder twijfel. Die is super: uiterst scherp, nauwelijks vervorming (hoewel dat bij landschappen al helemaal geen probleem zal zijn.)
Ik heb de 10-22 en de 17-40 L - en die 10-22 is scherper.
Er zit denk ik weer een cashback bij, dus dat kan lukken. Ze is het in elk geval waard.
hmm, ik ga hem niet nieuw kopen hoor. Ik wacht wel even tot er iets voorbij komt.
Wat ik vergeten zeggen was: niet al te veel vervorming gewenst. je kan het niet vermijden, maar er bestaan wel grote verschillen. Ik ken die lenzen echter niet, en wil graag gebruikerservaringen. Eerlijk hé, zonder je eigen lens te verheerlijken.
______
[B]Canon 350D - Canon 17-40 f4L - Canon 50 1.8 II - Canon 70-200 f4L IS - Nikon bodies en lenzen - SUPER Takumar lenzen - Canon en Philips flitsers - Jinbei studio flitsers - ... constante uitbreiding
Ik heb ook die 10-22 lens en die is superscherp 'k heb echter geen vergelijk met andere breedhoek lenzen.
Maar ik ben allesinds zeer tevreden over die lens.
'k heb ze trouwens gekocht na hier en op veel andere forums erover te lezen en niets dan goede comentaren te vinden.
President Merkin Muffley: Gentlemen, you can't fight in here! This is the War Room.
Laatst gewijzigd door K-2; 21 maart 2008 om 17:15
"If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein
Wow, lekker breed allemaal... tja... toch maar breed dan... 't zal me voor de vervallen fabrieken en dergelijke ook goed van pas komen denk ik.
______
En nog eentje als dessert:
![]()
"If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein
Jaja, 't is al goed man... pestkop! Ik ben helemaal overtuigd. Nu nog wachten tot er eentje in Aangeboden voorbij komt gewandeld.
______
Geduld is een schone deugd, vooral in de paastijd
(ps: de Sigma 10-20 levert wel dezelfde kwaliteit, maar ik heb voor de 12-24 gekozen vanwege het feit dat ik de lens ook op een filmbody (of FF-dlsr - wie weet -) wil gebruiken.)
ik vind die eigenlijk redelijk soft & weinig scherpte
wat denk je hier van (canon 10-22mm):
http://www.rackhost.be/tmp/oostende2.jpg
Nikon D7000 - Nikkor 35mm 1.8 DX - Tamron 17-50 2.8 VC
Ik ga ook ooit wel eens naar FF, maar dan valt die lens nog goed om te ruilen. De Canon dan hé. Ik zit dan wel met een flink gat tussen de 20 en de 50mm. Dat zijn veelgebruikte brandpunten. Maar goed, ik zal dan wel een paar stappen vooruit zetten. Allé, waar zijn die mannen met een Canon 10-20? Stap maar allemaal over naar FF!
______
______
______
Oh man, die MkII zit zo vol met pixels, dat het beeld nergens meer op lijkt. Meteen voor de MkI gaan! NU!
______
Gewoon voor de Sigma 10-20 gaan.
Niet twijfelen.
Betaalbaar en super groothoek.
399 bij geheugenkaart.be
Gr Kees
![]()
Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800