Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

beste portretlens vr fullframe

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: beste portretlens vr fullframe

    Ik heb NERGENS iets gezegd over fotograferen met "onscherpe lenzen" - dat wordt er door jullie van gemaakt.

    Misschien kunnen jullie eens antwoorden op de vraag die KVE heeft gesteld ipv te proberen mij te kleineren. Veel suggesties heb ik nog niet gelezen, tssss.
    Last edited by philitalia; 19 oktober 2017, 17:15.
    Mvg Philip

    Comment


    • #17
      Re: beste portretlens vr fullframe

      Ik ga akkoord met philitalia, velen lijken hier ook scherpte en resolutie door elkaar te gebruiken.
      Een f/4 zoom (tele of breedhoek, maakt niet uit) verwacht ik dat liefst zo scherp* mogelijk is vanaf volle opening.
      Maar voor een portretlens (+-50-135mm prime met diafragma >f/2.8) mag de scherpte best wat minder zijn op volle opening, bvb door wat ondergecorrigeerde sferische aberraties, maar liefst wel nog steeds met een resolutie die, zeker in het centrum, minstens even hoog is als je sensor.

      Er zijn blijkbaar ook mensen die héél veel geld over hebben voor een lens met belachelijk veel aberraties, of dat hopen ze toch bij Leica (en bij de 'nieuwe' Meyer Optik Görlitz): https://www.dpreview.com/news/168402...lens-from-1935...

      Zoals de meesten lijkt de Sigma 135mm 1.8 Art (of als het nog wat meer mag kosten de Nikkor 200 f/2!) me ook de meest logische aanvulling op de Nikkor 85mm, tenzij je die 85 gewoon zou vervangen door de 105mm 1.4.
      Als het manueel mag zijn heb je ook nog de Nikkors 105 f/2.5 en f/1.8 versies, ik heb die laatste en dat is zo'n lens die prima bruikbaar is en prachtig tekent bij volle opening maar niet zó scherp is en volgens mij kun je dat effect niet echt natuurlijk recreëren op de computer (laat staan met een gsm...)

      Hier een vergelijking van 3 Nikkor 105 portretlenzen: https://towarzystwonieustraszonychso...af-105-mm.html (zijn exemplaar is wel wat scherper dan de mijne heb ik de indruk)

      *scherpte is voor mij: hoog algemeen en microcontrast bij minstens even hoge resolutie als de sensor die je gebruikt
      Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

      Comment


      • #18
        Re: beste portretlens vr fullframe

        Als je niet opziet tegen wat gewicht kan je toch niet beter hebben dan de 70-200 2.8? Je kan je onderwerp isoleren als je eens een niet-geposeerde foto wilt nemen en voor kinderen te portretteren heel interessant, je kan inzoomen en ze weten het niet. Supersnelle focus ook.
        https://www.flickr.com/photos/97971414@N07/albums

        Comment


        • #19
          Re: beste portretlens vr fullframe

          Oorspronkelijk geplaatst door bulke41 Bekijk bericht
          Bedoel je dan niet met een soft portret een softe achtergrond???
          Het model zelf moet toch scherp zijn...

          Ik vind 135mm idd erg magisch door de compressie van beeld, maar je hebt bvb veel minder die 3d pop van de nikon 105

          Maar onscherpe lenzen wil niemand toch??
          Ietsje minder scherp om dan tegenstaande een unieke bokeh te bekomen snap ik wel, maar alst kan liefst beide, én scherp én roomzachte bokeh

          Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
          Nee, ik bedoel niet onscherp hé. Ik noem dat soft en dat is iets heel anders natuurlijk.
          Een Petzval lens is echt scherp hoor maar de foto is (romantisch) soft.
          Vooral in artistiek Z/W en Sepia komt deze lens pas echt goed tot zijn recht.
          De Nikon 105mm ken ik niet dan spreek ik mij daar liever niet over uit.
          Ik heb al veel beroeps bezig gezien met een 70-200.
          Alles is smaak en stijl vind ik.
          Ik ben dus 'weg' van een 135mm.
          In het analoog tijdperk gebruikte ik een B+W Soft filter, ik heb die zelfs nog liggen.
          Dat was gewoon glas met allemaal ringen in, het resultaat was echt prachtig.
          Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
          Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

          Comment


          • #20
            Re: beste portretlens vr fullframe

            Oorspronkelijk geplaatst door Rogier Bekijk bericht
            Of wat dacht je van vooraf een oude panty over de lens spannen. Wel niet de kapotte gedeelte, maar datgene wat nog goed is. Dit trucje heb ik ooit op een cursus gehoord.
            Yepse, stukje karton rond de lenzen spannen en dan aan elkaar lijmen, daar een stukje nylon kous over getrokken en weer een stukje karton erop gelijmd. Heb dat nog gebruikt en als de zon erop scheen had je soms verassende resultaten.
            Maar met dergelijk dingen moest je op statief werken, scherp stellen en pas dan de 'nylon filter' opzetten want met deze erop was scherp stellen quasi onmogelijk.
            Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
            Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

            Comment


            • #21
              Re: beste portretlens vr fullframe

              gaat de nikon 105 mm 1.4 kwalitatief veel beter zijn dan de nikon 70-200mm 2.8 ? of gaat het verschil nauwelijks zichtbaar zijn?

              als je ze allebei op 105mm F 2.8 zet bijvoorbeeld...

              Comment


              • #22
                Re: beste portretlens vr fullframe

                Oorspronkelijk geplaatst door kve Bekijk bericht
                gaat de nikon 105 mm 1.4 kwalitatief veel beter zijn dan de nikon 70-200mm 2.8 ? of gaat het verschil nauwelijks zichtbaar zijn?

                als je ze allebei op 105mm F 2.8 zet bijvoorbeeld...
                View the image quality delivered by the Nikon 105mm f/1.4E ED AF-S Lens using ISO 12233 Resolution Chart lab test results. Compare the image quality of this lens with other lenses.

                Zelfs op 1.4 heb je minder last van chromatische aberratie.
                De vraag is, of je dit in de praktijk merkt.
                Waar een wil is, is een weg
                ---------------------------------

                Comment


                • #23
                  Re: beste portretlens vr fullframe

                  Oorspronkelijk geplaatst door evelynvancky Bekijk bericht
                  Als je niet opziet tegen wat gewicht kan je toch niet beter hebben dan de 70-200 2.8? Je kan je onderwerp isoleren als je eens een niet-geposeerde foto wilt nemen en voor kinderen te portretteren heel interessant, je kan inzoomen en ze weten het niet. Supersnelle focus ook.
                  Mee eens. Dat is ook bij mij de portretlens. Weegt inderdaad wel wat, maar ben daar super tevreden van.
                  Religion, to me, is a bureaucracy between man and God that I don't need.

                  Comment


                  • #24
                    Re: beste portretlens vr fullframe

                    Oorspronkelijk geplaatst door philitalia Bekijk bericht
                    Er is scherp en te scherp. Een foto van een gezicht met te scherpe lens is naar mijn smaak niet mooi en ik ben niet de enige die dat zegt.

                    Als ik foto's neem van familie met de Tamron 90mm (heel scherpe lens) dan zie je details in het gezicht die zelfs niet opvallen met het blote oog. Onderhuidse pukkels, sproeten, rimpels, ... elke oneffenheid is te zien - toch zeker nu met digitale monster megapixel camera's. Ik kan je verzekeren dat de vrouwen in de familie dat niet prettig vinden en continu zeggen : "Amai, hoe zie ik eruit ? Kun je die pukkel, rimpel,... niet wegwerken ?".
                    Te scherp bestaat niet: het beeld verzachten doe je zover nodig later in de nabewerking. Vroeger werden ook wel voorzet filters gebruikt maar dat viel ,meestal tegen.

                    Comment


                    • #25
                      Re: beste portretlens vr fullframe

                      Oorspronkelijk geplaatst door Eenbes Bekijk bericht
                      Te scherp bestaat niet: het beeld verzachten doe je zover nodig later in de nabewerking. Vroeger werden ook wel voorzet filters gebruikt maar dat viel ,meestal tegen.
                      Bedoel je in het analoge tijdperk (eigen een tegenwoordig tijdperk)?
                      Dan kan ik u verzekeren dat dit erg goed mee viel en dat de foto's erg mooi waren.
                      Maar veel hing af van het merk van filter. Ik gebruik een B+W filter en dat kan je niet nadoen in Ps alleszins.
                      Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                      Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                      Comment


                      • #26
                        Re: beste portretlens vr fullframe

                        Met veel objectieven kan je toch mooie portretten maken?
                        Ik zou eens willen wie kan zeggen of raden met welk objectief een portret gemaakt is.
                        Last edited by Guest42; 24 oktober 2017, 16:48.

                        Comment


                        • #27
                          Re: beste portretlens vr fullframe

                          De opgevraagde URL is op deze server niet gevonden. Meer weten we niet.
                          Waar een wil is, is een weg
                          ---------------------------------

                          Comment


                          • #28
                            Re: beste portretlens vr fullframe

                            Oorspronkelijk geplaatst door kve Bekijk bericht
                            gaat de nikon 105 mm 1.4 kwalitatief veel beter zijn dan de nikon 70-200mm 2.8 ? of gaat het verschil nauwelijks zichtbaar zijn?

                            als je ze allebei op 105mm F 2.8 zet bijvoorbeeld...
                            Is eenvoudig: ja
                            Is te zien hoeveel jij ziet en hoe neig je nabewerkt
                            De 70-200 is een zoomlens volopen, de nikon 105 een prime die bij f2.8 bijna geen beeldfouten meer zal vertonen, ook de bokeh is bvb onvergelijkbaar
                            En met een 70-200 kan je idd ook erg beperkte scherptediepte creeëren maar bij andere beeldhoek waardoor het beeld iets platter wordt en een bijna onherkenbare achtergrond door de compressie, ook nog es van nóg grotere afstand
                            Wat ik totnogtoe ervaar met de 105 1.4 is dat de huidtinten erg natuurlijk overkomen en dat die zekere "pop" er echt wel is bij 1.4, ook erg scherp en de bokeh, wel daar wordt je dus blij van hé, chroma is erg beperkt
                            Nadelen voorlopig: vignettering bij 1.4 is behoorlijk sterk maar dat is te verwachten bij dergelijk objectief
                            Nog niet bij hevig tegenlicht kunnen testen helaas, maar volgende week verder testen!


                            Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
                            portfolio en workshops:
                            https://www.bennybulke.com/

                            Comment


                            • #29
                              Re: beste portretlens vr fullframe

                              @ demeyereg, je toont een foto van een kind, kan je niet vergelijken met een dame van 40+...... Mooie scherpte trouwens in die foto.
                              https://www.flickr.com/photos/97971414@N07/albums

                              Comment


                              • #30
                                Re: beste portretlens vr fullframe

                                Oorspronkelijk geplaatst door Eenbes Bekijk bericht
                                Te scherp bestaat niet: het beeld verzachten doe je zover nodig later in de nabewerking. Vroeger werden ook wel voorzet filters gebruikt maar dat viel ,meestal tegen.
                                Een lens die vaak gebruikt wordt als portretlens is de Nikon 58mm/f1.4. Duur, zeer duur, en zeker niet de scherpste van Nikon en toch zweren velen bij deze.
                                Samples kan je hier vinden: http://www.fredmiranda.com/forum/topic/1253369

                                Ons Amerikaanse vrienden lijken helemaal gek te zijn van de eveneens heel dure 105mm/f1.4.
                                Samples hier: http://www.fredmiranda.com/forum/topic/1443427

                                Comment

                                Working...
                                X