Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Beginner: lenzen voor Canon EOS 600d?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Beginner: lenzen voor Canon EOS 600d?

    Hallo

    Enkele jaren geleden kocht ik een Olympus C-765 Ultra Zoom. Ik ben altijd heel tevreden geweest over dit toestel: scherpe foto's, mooie kleuren, gemakkelijke bediening... Nu dringt vernieuwing zich echter langzamerhand op: batterijduur gaat achteruit en de lens is ook eens uit elkaar gevallen nadat het toestel op de grond terecht was gekomen. Hoewel ik dit toestel nog steeds kan gebruiken, begon mijn zoektocht naar vervanging.

    Na lang zoekwerk kwam ik bij een Panasonic FZ-45 terecht en ik heb dit dan ook gekocht. Ondanks alle positieve kritieken die ik op verschillende website kon lezen, was ik hier helemaal niet tevreden over: de kleuren waren dof en de foto's waren nooit scherp genoeg (zoals bij mijn Olympus met technisch minder mogelijkheden wel het geval is). Ik heb die Panasonic uitgebreid uitgetest, maar zonder betere resultaten. Uiteindelijk dan maar tweedehands verkocht...

    Dit deed me besluiten om dan toch de overstap naar een DSLR te maken. Ik durf immers niet echt meer om een vergelijkbaar toestel van die Panasonic te kopen, zelfs al is dit een ander merk. Opnieuw veel opgezocht en gelezen en uiteindelijk gaat mijn voorkeur uit naar de Canon EOS 600d (tenzij iemand betere voorstellen heeft voor maximum € 1000???).

    Mijn vraag is nu: welke (kit)lens heeft de voorkeur om te starten en alle mogelijkheden te verkennen?
    * EF-S 18-55 IS II (en eventueel aangevuld met EF-S 55-250 IS II) wat mijn oorspronkelijke voorkeur was.
    * EF-S 18-135 IS. In de winkel zei men dat die lens betere foto's oplevert dan de 2 andere lenzen. De kwaliteit van "het glas is beter dan de 18-55 en 55-250". Klopt dit?
    * Andere (starters)lenzen?

    Doel van mijn foto's: gezinsfoto's (vooral de kinderen) en reisfoto's (natuur en architectuur). In eerste instantie wil ik vooral nog de mogelijkheid om in een automatische stand snel goeie foto's te nemen, maar het is ook de bedoeling om hierin verder te gaan en de mogelijkheden van dit toestel uitgebreid te benutten. Later kunnen er eventueel ook (betere) lenzen bijkomen.

    Alle tips zijn welkom. Alvast bedankt.

  • #2
    Re: Beginner: lenzen voor Canon EOS 600d?

    Oorspronkelijk geplaatst door Dafke Bekijk bericht
    Hallo


    Mijn vraag is nu: welke (kit)lens heeft de voorkeur om te starten en alle mogelijkheden te verkennen?
    * EF-S 18-55 IS II (en eventueel aangevuld met EF-S 55-250 IS II) wat mijn oorspronkelijke voorkeur was.
    * EF-S 18-135 IS. In de winkel zei men dat die lens betere foto's oplevert dan de 2 andere lenzen. De kwaliteit van "het glas is beter dan de 18-55 en 55-250". Klopt dit?
    * Andere (starters)lenzen?
    Qua beeldkwaliteit is de set met 18-55 en 55-250 simpelweg beter dan de 18-135 en het bereik is ook significant meer.
    Je zal alleen wel eens moeten wisselen, is dat geen probleem > 2 lenzen configuratie
    Voordeel van een degelijk setje met 2 lenzen is IMO ook nog dat je zowel aan de korte kant of de lange kant kan "upgraden" naar wens en dan nog steeds een set hebt die elkaar goed aanvult, je kan zo geleidelijk je arsenaal uitbouwen.
    De 18-135 is zeker een geschikte beginnerslens, maar puur op kwaliteit & mogelijkheden moet ie het afleggen , het is vis, maar geen vlees.

    Comment


    • #3
      Re: Beginner: lenzen voor Canon EOS 600d?

      Ben het volmondig met voorganger eens. En voor foto's van de kinderen een goedkope 50
      1.8 bij kopen en je hebt een prachtig setje waar je vele kanten mee opkan.

      Comment


      • #4
        Re: Beginner: lenzen voor Canon EOS 600d?

        Heb momenteel de "Sigma 17-50" en "Canon 70-300". Ben super tevreden over deze, alleen heb bereik van de 17-50 is wat weinig.
        Daarom denk ik eraan om de "Canon EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM" te kopen zodat ik op vakantie niet constant hoef te wisselen. Heb veel positieve reviews gelezen over deze lens. Alleen de prijs .....

        Comment


        • #5
          Re: Beginner: lenzen voor Canon EOS 600d?

          Bedankt voor de tips.

          Oorspronkelijk geplaatst door Keeskanon Bekijk bericht
          Qua beeldkwaliteit is de set met 18-55 en 55-250 simpelweg beter dan de 18-135 en het bereik is ook significant meer.
          Je zal alleen wel eens moeten wisselen, is dat geen probleem > 2 lenzen configuratie
          Is het daarbij dan belangrijk om IS II lenzen te kopen? Of is de beeldkwaliteit van hun voorgangers (IS lenzen) even goed? Deze laatste zijn immers meestal al een beetje goedkoper...

          Hoe komen ze er dan bij om in de winkel de 18-135 beter te noemen? Ik had al mijn twijfels bij die woorden...
          Last edited by Dafke; 19 januari 2012, 17:57.

          Comment


          • #6
            Re: Beginner: lenzen voor Canon EOS 600d?

            @JohnnyCE,

            Wanneer je overstapt van Sigma 17-50 mm naar Canon 15-85 mm loop je het risico teleurgesteld te raken over de scherpte van je foto's.
            Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

            Comment


            • #7
              Re: Beginner: lenzen voor Canon EOS 600d?

              Oorspronkelijk geplaatst door annoh Bekijk bericht
              @JohnnyCE,

              Wanneer je overstapt van Sigma 17-50 mm naar Canon 15-85 mm loop je het risico teleurgesteld te raken over de scherpte van je foto's.
              Zijn er andere vergelijkbare lenzen (15-85) maar dan met een groter diafragma?

              Comment


              • #8
                Re: Beginner: lenzen voor Canon EOS 600d?

                Hier is een handig hulpmiddeltje om tot antwoord op je vraag te komen:

                De Nikon Z 28-400mm F4-8 VR zet weer een nieuwe standaard voor alles-in-een-zooms voor kleinbeeld met een bereik van 28mm groothoek tot 400mm tele. Dat is dus ruim 14x zoom. Het weegt net over de 7 ons en is daardoor ook nog eens makkelijk om mee te nemen.
                Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

                Comment


                • #9
                  Re: Beginner: lenzen voor Canon EOS 600d?

                  Oorspronkelijk geplaatst door JohnnyCr Bekijk bericht
                  Zijn er andere vergelijkbare lenzen (15-85) maar dan met een groter diafragma?
                  Eigenlijk de enige is de Sigma 17-70 F 2.8-4 OS HSM , maar het bereik is minder en de lichtsterkte niet heel veel beter.
                  Er wordt over het algemeen positief over bericht , ik heb er geen ervaring mee.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Beginner: lenzen voor Canon EOS 600d?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Dafke Bekijk bericht
                    Bedankt voor de tips.

                    Is het daarbij dan belangrijk om IS II lenzen te kopen? Of is de beeldkwaliteit van hun voorgangers (IS lenzen) even goed? Deze laatste zijn immers meestal al een beetje goedkoper...
                    Ik vermoed dat het kosmetisch iets opgeleukte versies zijn , optisch identiek aan de voorgangers, maar zeker weet alleen Canon dat

                    Comment


                    • #11
                      Re: Beginner: lenzen voor Canon EOS 600d?

                      Wanneer een fabrikant uitkomt met een vernieuwde lens waabij in het nieuwe exemplaar beeldstabilisatie zit dan blijkt altijd dat het om een totaal nieuwe ontwerp te gaan.

                      Dus even opleuken met OS/IS/VC of VR gaat niet.
                      Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

                      Comment


                      • #12
                        Re: Beginner: lenzen voor Canon EOS 600d?

                        Lezen blijft moeilijk.
                        Het betreft hier lenzen met identieke specificaties , inclusief IS met alleen een predikaat II in plaats van niks.

                        Dus niet IS II , maar XXXXXXX IS en XXXXXXX IS II

                        Comment


                        • #13
                          Re: Beginner: lenzen voor Canon EOS 600d?

                          Lezen blijft moeilijk. Het betreft hier lenzen met identieke specificaties , inclusief IS met alleen een predikaat II in plaats van niks. Dus niet IS II , maar XXXXXXX IS en XXXXXXX IS II
                          Als ik het goed begrijp, maakt die "II" dus niet zo veel uit?

                          En voor foto's van de kinderen een goedkope 50 1.8 bij kopen en je hebt een prachtig setje waar je vele kanten mee opkan.
                          Wat is het grote voordeel van zo'n lens?

                          Comment


                          • #14
                            Re: Beginner: lenzen voor Canon EOS 600d?

                            Lichtsterke lens voor een lage prijs.
                            Canon-man. Concerten en natuur.
                            Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

                            Comment


                            • #15
                              Re: Beginner: lenzen voor Canon EOS 600d?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Keeskanon Bekijk bericht
                              Lezen blijft moeilijk. Het betreft hier lenzen met identieke specificaties , inclusief IS met alleen een predikaat II in plaats van niks. Dus niet IS II , maar XXXXXXX IS en XXXXXXX IS II
                              Dit heb ik nog niet echt begrepen. Het verschil tussen gewoon "IS" en "IS II" is dus verwaarloosbaar? Ze hebben immers beide IS (optische stabilisatie) en dan maakt die "II" eigenlijk niet zoveel uit? Begrijp ik dit goed zo?

                              Wat is het verschil tussen beide dan?

                              Comment

                              Working...
                              X