Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Beginner - eerste lens

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Beginner - eerste lens

    Ik ben een typische point&shooting-huisvader die voor 99% van zijn tijd (als ik een camera in mijn hand heb) foto's neemt van zijn kleine bengels (binnen/tuin/uitstapjes/reisje met gezin).
    Van deze foto's kunnen er echter ook 99% direct het vuilnisbakje in en van de rest is een afdruk groter dan een postkaart gewoon niet wenselijk wegens te onscherp etc.

    In die context wilde ik een kleine upgrade qua kwaliteit en een Nikon d3300 aanschaffen. Maar nu weet ik niet precies welke lens of lenzen erbij te kopen.
    Dit zijn de opties die ik voor ogen had:

    A - kitlens: AF-P DX 18-55mm F/3.5-5.6G VR
    B - kitlens 2: AF-S 18-105mm f/3.5-5.6G ED VR (iets meer zoom, maar wel niet de bedoeling om een koolmees op 20m afstand nader te halen)
    C - enkel body + genre Tamron of Sigma 17-50mm f/2.8 (klopt het dat ontbreken beeldstabilisatie deels opgevangen wordt door beter beter lichtsterk te zijn? f/2.8 tov de f/3.6-5.6 in opties A/B?)

    D - andere?

    Daarnaast had ik ook evt aan een 35mm 1.8 prime (op termijn) gedacht erbij te kopen voor de binnenfoto's (bvb kinderen thuis, musea, geen hoofd-hals portretten)

    Iemand die hierover wat advies kan geven?

    Alvast bedankt!

  • #2
    Re: Beginner - eerste lens

    Aanbeveling is om toch eens te kijken op welke brandpuntsafstanden je nu de foto's maat en dan een passend objectief daarbij te zoeken.
    Naar mijn weten hebben de tamron/sigma 17-50 ook beeldstabilisatie resp aanduiding: VC/OS

    mijn advies is wel dat als het gaat om het bereik van 18-200mm dit op te splitsen in 2 a 3 objectieven.
    Last edited by in2lapland; 4 maart 2017, 14:43.

    Comment


    • #3
      Re: Beginner - eerste lens

      Oorspronkelijk geplaatst door in2lapland Bekijk bericht
      Aanbeveling is om toch eens te kijken op welke brandpuntsafstanden je nu de foto's maat en dan een passend objectief daarbij te zoeken
      Dit is natuurlijk moeilijk te beantwoorden momenteel.

      * zoom gebruik ik op mijn p&s eigenlijk nooit wegens meestal nog slechtere resultaten. Als ik iets dichter wil, loop ik er zoveel mogelijk naartoe.
      * Voor zover dit klopt (35mm equivalent?) zijn 90% van de foto's nu op 25mm maar nu en dan eens een beetje kunnen zoomen zou toch wel handig zijn.

      Comment


      • #4
        Re: Beginner - eerste lens

        Het maakt ook niet zoveel uit of je nu voor C, B of A - mijn voorkeurs volgorde - gaat, voor binnenshuis misschien nog een eenvoudige externe flitser erbij.

        Oh je hebt ook een optie D die je dan als volgt kan invullen:
        18-35 f/1.8
        24-105 f/4
        70-200 f/2.8 of f/4
        maar ben bang dat je dan ver boven je gestelde budget uit gaat komen

        Comment


        • #5
          Re: Beginner - eerste lens

          Ik zou gaan voor de 18-200 van Nikon, of de 18-270 van Tamron.

          Deze lenzen zijn niet zo duur en je bestrijkt er een heel gebied mee.

          Later kan je dan zien welke brandpuntsafstand je het meest gebruikt en kan je indien nodig dan een betere (duurdere) lens kopen

          mvg
          nikon D90 Nikon7200 Nikkor 70-300 VRII Nikor18-140VR Tamron 18-270 VC Tamron 17-50/2.8 Tamron 70-200/2.8 Tamron 150-600 nikon sb700

          Comment


          • #6
            Re: Beginner - eerste lens

            Lijkt mij een verkeerde investering. In mijn ogen kan de TS dan beter blijven p&s-en

            Comment


            • #7
              Re: Beginner - eerste lens

              Hallo,

              Persoonlijk denk ik dat de D3300 + 18-105mm voor jou momenteel de beste oplossing is.

              Jaja
              Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
              Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

              Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

              Comment


              • #8
                Re: Beginner - eerste lens

                Oorspronkelijk geplaatst door jaja Bekijk bericht
                Hallo,

                Persoonlijk denk ik dat de D3300 + 18-105mm voor jou momenteel de beste oplossing is.

                Jaja
                Dit is idd een erg leuke startkit
                Maar bijkomstig stel ik me de vraag of ge uzelf gaat verdiepen in fotografie, want een reflex camera zonder kennis is beetje overkill denk ik

                Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
                portfolio en workshops:
                https://www.bennybulke.com/

                Comment


                • #9
                  Re: Beginner - eerste lens

                  Eerst en vooral bedankt voor de (snelle) reacties en suggesties!

                  Oorspronkelijk geplaatst door bulke41 Bekijk bericht
                  Maar bijkomstig stel ik me de vraag of ge uzelf gaat verdiepen in fotografie, want een reflex camera zonder kennis is beetje overkill denk ik
                  Ik ga momenteel geen fotografiecursussen volgen wegens moeilijk te combineren met werk/kinderen, maar er wel zoveel mogelijk zelf gaan op nalezen (heb al een waslijst blogs / online artikelen / ... opgeslagen waar ik me doorheen aan het werken ben). En deze site uiteraard

                  Comment


                  • #10
                    Re: Beginner - eerste lens

                    Oorspronkelijk geplaatst door DimitriDec Bekijk bericht
                    Eerst en vooral bedankt voor de (snelle) reacties en suggesties!



                    Ik ga momenteel geen fotografiecursussen volgen wegens moeilijk te combineren met werk/kinderen, maar er wel zoveel mogelijk zelf gaan op nalezen (heb al een waslijst blogs / online artikelen / ... opgeslagen waar ik me doorheen aan het werken ben). En deze site uiteraard
                    Heb dezelfde situatie (werk en kinderen) het op dezelfde manier geleerd, daar zit dus geen probleem

                    Het enige dat je voor jezelf moet uitmaken wat belangrijkst is: langer telebereik of lichtsterker
                    Een mooie tussenoplossing die betaalbaar is, is de sigma 17-70 f2.8-f4
                    Prijs/kwaliteit een goede lens

                    Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
                    Last edited by bulke41; 5 maart 2017, 12:29.
                    portfolio en workshops:
                    https://www.bennybulke.com/

                    Comment


                    • #11
                      Re: Beginner - eerste lens

                      Oorspronkelijk geplaatst door in2lapland Bekijk bericht
                      mijn advies is wel dat als het gaat om het bereik van 18-200mm dit op te splitsen in 2 a 3 objectieven.
                      Oorspronkelijk geplaatst door jeevanhoof Bekijk bericht
                      Ik zou gaan voor de 18-200 van Nikon, of de 18-270 van Tamron.


                      Je hebt mensen van de megazoom en je hebt erbij die het niks vinden. Weet wel dat een goede kwaliteit ook zo zijn prijs kaartje heeft. En hoe meer zoom, hoe meer lens fouten zullen optreden. Of ze moeten deze weer deels compenseren, wat ook weer zo zijn prijs zal hebben.
                      Waar een wil is, is een weg
                      ---------------------------------

                      Comment


                      • #12
                        Re: Beginner - eerste lens

                        Oorspronkelijk geplaatst door Rogier Bekijk bericht
                        Je hebt mensen van de megazoom en je hebt erbij die het niks vinden. Weet wel dat een goede kwaliteit ook zo zijn prijs kaartje heeft. En hoe meer zoom, hoe meer lens fouten zullen optreden. Of ze moeten deze weer deels compenseren, wat ook weer zo zijn prijs zal hebben.
                        Een derde soort mensen bestaat ook.
                        Ik heb de range 18-200 zowel in 1 enkele lens als in diverse stukken. Naargelang de goesting/opdracht/situatie vul ik een fotozak. En de 18-200 gaat heel dikwijls mee!

                        Comment


                        • #13
                          Re: Beginner - eerste lens

                          Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
                          Een derde soort mensen bestaat ook.
                          Ik heb de range 18-200 zowel in 1 enkele lens als in diverse stukken. Naargelang de goesting/opdracht/situatie vul ik een fotozak. En de 18-200 gaat heel dikwijls mee!
                          Hallo,

                          Ook ik kan me hierin vinden ...
                          Zelf heb ik de 16-300mm van Tamron als wandel- en vakantielens en voor dat doel voldoet die prima.
                          Ik moet wel zeggen dat die lens aanvankelijk niet erg scherp was (inconsequent), maar na controle (en blijkbaar nazicht door Tamron in D) terugkwam als een erg scherpe en goed presterende allround lens met héél weinig missers.
                          Een voorbeeldalbumpje uit Schotland:
                          https://www.flickr.com/photos/jajabd...57674535483833
                          Maar ook ik heb dat bereik in verschillende stukken ... (11mm - ... - 600mm).

                          Jaja
                          Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
                          Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

                          Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

                          Comment


                          • #14
                            Re: Beginner - eerste lens

                            Oorspronkelijk geplaatst door jaja Bekijk bericht
                            Hallo,

                            Persoonlijk denk ik dat de D3300 + 18-105mm voor jou momenteel de beste oplossing is.

                            Jaja
                            Dito, goed starterskit. Zou persoonlijk voor de 5 serie gaan ipv de 3...

                            Verstuurd vanaf mijn SM-G361F met Tapatalk

                            Comment


                            • #15
                              Re: Beginner - eerste lens

                              Ook ik zou de D3X00 reeks laten liggen en naar de D5X00reeks gaan. Het verschil ligt vooral in instelmogelijkheden die het prijsverschil echt de moeite waard maken. Hoewel ik vaak met een 24-70 en 70-200 f2.8 op een fullframe pad ben, heb ik de 18-105 als standaard lens op de D90 staan. Op vlak van bereik vind ik dat een super lens. De lichtsterkte is een andere zaak daar loop ik al wel eens op de grenzen van die combinatie maar ik ben dan ook anders gewoon. Deze lens lijkt mij dan ook een zeer goede starter, en dat is ook geen grote investering en na een tijdje kan je kijken tegen welke limieten jij aan loopt om dan in die richting uit te breiden. Als je budget het toelaat kan je natuurlijk ook direct voor een 17-50 f2.8 gaan dat is zowat de meest standaard zoom lens op een crop body.

                              Comment

                              Working...
                              X