Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Beginner - eerste lens

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Beginner - eerste lens

    Oorspronkelijk geplaatst door kawaracer Bekijk bericht
    Het verschil ligt vooral in instelmogelijkheden die het prijsverschil echt de moeite waard maken.
    Puur budgettair gezien moet ik dan de D3300 vergelijken met de D5300. Wifi & gps laat ik even terzijde en voor zover ik kan zien is het grootste verschil het aantal AF punten in de 5300. Maar als beginner (zelfs nog niet, ik moet de eerste camera nog kopen) kan ik dat verschil moeilijk evalueren.

    * Wil dit zeggen dat je met een snellere autofocus zit bij anders gelijke omstandigheden of heeft de lens de je erop zet daarin het grootste aandeel?
    * Wil dit zeggen dat de continuous focus beter werkt? (als dat kan met de lenzen die ik voor ogen heb? of is de body hiervoor verantwoordelijk?)

    In beide gevallen lijkt me dat dan wel nuttig gezien kinderen weinig of niet (zoals mijn 2 rakkers) stilzitten. Als er geen merkbaar verschil is op dat vlak tussen de 3300 & 5300 dan lijkt mij de meerprijs van 150€ misschien beter besteed aan een (betere) lens?
    Interpreteer bovenstaande vragen aub niet als "in vraag stellen van jullie oordeel", maar een poging om te begrijpen "waarom" die 5300 beter is dan de 3300 en een betere investering zou zijn.

    Nog even terug op de adviezen ivm lenzen want daar zit ik eigenlijk ook nog met een aantal vragen (die er zijn omwille van gebrekkige kennis & ervaring): er van uitgaande dat 70% van de foto's buiten genomen worden bij relatief goed (Belgisch) weer en 30% binnenshuis (en rekening houdend dat er een externe flits voorhanden is).

    Welke winst in kwaliteit zal dan significanter zijn:

    * Buitenshuis met de 17-70/f2.8-4 tov 17-105/f3.5-5.6
    * Binnenshuis met een 35mm f/1.8 (niet gestabiliseerd) tov 17-70/f2.8-4

    Daarnaast: wat laat meeste creativiteit toe want naarmate ervaring stijgt vermoed ik dat ik ook meer ga experimenteren en de grenzen opzoeken? De 17-70 of de 17-105+35mm prime combo?

    Of misschien maak ik het mezelf (en jullie) te moeilijk, stel ik rare vragen of zal dat gezien mijn ervaringsniveau/kwaliteit van de lenzen globaal gezien helemaal niet veel uitmaken?

    Comment


    • #17
      Re: Beginner - eerste lens

      D5300 zal beter zijn op verl vlakken, zeker ook op beweeglijke rakkers
      Qua lenzen vraag je een groeicurve en creativiteit, wel dan is de 18-105 + de 35mm 1.8 de meest logische keuze, een primelens is perfect hiervoor en de 18-105 lekker veelzijdig
      Zo zal je vlug merken hoeveel hoger de beeldkwaliteit van een primelens tov zoomlenzen is, en kan je ook makkelijker portretjes maken met zachte achtergrond

      Ps je vragen zijn heel normaal, en duidelijk

      Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
      portfolio en workshops:
      https://www.bennybulke.com/

      Comment


      • #18
        Re: Beginner - eerste lens

        Check ook zeker dit topic eens. Hier staat o.a. een vergelijking tussen de D3300 en de D5300.
        Rozemarijn

        Nikon D5300 + Sigma AF 18-300MM F/3.5-6.3 + Sigma 18-35mm F/1.8 + Tokina 11-16mm F/2.8

        Comment


        • #19
          Re: Beginner - eerste lens

          Fotografie van kinderen heeft weinig vandoen met 'welk' fototoestel je gebruikt bij de opnames maar wel hoe je, je inleeft in de kinderwereld en over hoeveel geduld je beschikt. Verdiep je eens in het werk van Alain Laboile en je weet wat ik bedoel.
          http://www.laboile.com/works.html
          Maw: fototoestel dag en nacht rondom de nek, bij wijze van spreken. Zorgen dat de kinderen niet meer opkijken van een fototoestel in de buurt.
          mvrgr
          Fred
          https://efbeo.wordpress.com

          Comment


          • #20
            Re: Beginner - eerste lens

            Oorspronkelijk geplaatst door DimitriDec Bekijk bericht
            Puur budgettair gezien moet ik dan de D3300 vergelijken met de D5300. Wifi & gps laat ik even terzijde en voor zover ik kan zien is het grootste verschil het aantal AF punten in de 5300. Maar als beginner (zelfs nog niet, ik moet de eerste camera nog kopen) kan ik dat verschil moeilijk evalueren.

            * Wil dit zeggen dat je met een snellere autofocus zit bij anders gelijke omstandigheden of heeft de lens de je erop zet daarin het grootste aandeel?
            * Wil dit zeggen dat de continuous focus beter werkt? (als dat kan met de lenzen die ik voor ogen heb? of is de body hiervoor verantwoordelijk?)

            In beide gevallen lijkt me dat dan wel nuttig gezien kinderen weinig of niet (zoals mijn 2 rakkers) stilzitten. Als er geen merkbaar verschil is op dat vlak tussen de 3300 & 5300 dan lijkt mij de meerprijs van 150€ misschien beter besteed aan een (betere) lens?
            Interpreteer bovenstaande vragen aub niet als "in vraag stellen van jullie oordeel", maar een poging om te begrijpen "waarom" die 5300 beter is dan de 3300 en een betere investering zou zijn.

            Nog even terug op de adviezen ivm lenzen want daar zit ik eigenlijk ook nog met een aantal vragen (die er zijn omwille van gebrekkige kennis & ervaring): er van uitgaande dat 70% van de foto's buiten genomen worden bij relatief goed (Belgisch) weer en 30% binnenshuis (en rekening houdend dat er een externe flits voorhanden is).

            Welke winst in kwaliteit zal dan significanter zijn:

            * Buitenshuis met de 17-70/f2.8-4 tov 17-105/f3.5-5.6
            * Binnenshuis met een 35mm f/1.8 (niet gestabiliseerd) tov 17-70/f2.8-4

            Daarnaast: wat laat meeste creativiteit toe want naarmate ervaring stijgt vermoed ik dat ik ook meer ga experimenteren en de grenzen opzoeken? De 17-70 of de 17-105+35mm prime combo?

            Of misschien maak ik het mezelf (en jullie) te moeilijk, stel ik rare vragen of zal dat gezien mijn ervaringsniveau/kwaliteit van de lenzen globaal gezien helemaal niet veel uitmaken?
            Die extra focus punten en vooral de cross-type punten zullen de autofocus accurater maken de D5300 heeft 39 focus punten waarvan 9 cross-type, wat dus maakt dat je makkelijker kan scherpstellen zonder te moeten herkaderen dan met de 11 focus punten van de D3300 waarvan enkel het punt het het midden een cross-type is. Maar het verschil zit hem zeker ook in zaken die op de ene wel mogelijk zijn en op de andere niet, ik ken deze cameras niet voldoende om daar echt de verschillen uit te gaan halen daarvoor moet je de handleidingen maar eens online doornemen. Maar bij de D3300 ga je voor bijna alles in je menu moeten duiken om het aan te passen en bij de D5300 zal er al meer te in te stellen zijn door middel van een knopje, wat dus sneller in te stellen is. De mogelijkheden om de FN of de AE knop een bepaalde functie te geven zullen ook beperkter zijn bij de D3300. De flits mogelijkheden zullen ook minder zijn. Het is natuurlijk erg moeilijk om in te schatten wat jij gaat missen en wat niet,voor ons en ook voor jou als je er zelf nog niets van kent en nog niet weet welke richting dit voor jou uit gaat gaan.

            Comment


            • #21
              Re: Beginner - eerste lens

              Als absolute beginner start je best met de bijgeleverde kitlens 18-55 op die crop sensor. Leer eerst je toestel kennen en ervaar de verschillen in focale afstanden en zie dan wat je leukst vindt... met de 18-55 heb je een "lichte" breedhoek" tot een "lichte" tele (zonder in de extremen te gaan) waarmee zowel je iets bredere foto's kan nemen bij uitstapjes, als portretfoto's... als je naar die 180 gaat, dan ben je met andere dingen bezig dan je initiële openingspost, dan wil je bvb ook in de dierentuin die leeuw achteraan in z'n hok in close-up... Fotograferen is ook keuzes maken van wat je wel en vooral niet mee in beeld neemt om de essentie van een situatie/subject aanschouwelijk te maken. Hoe minder materiaal hebt in het begin, hoe meer je moet kiezen, hoe meer je leert... en als je op een gegeven moment tegen je grenzen aanbotst, dan weet je precies welk materiaal je moet bijkopen.. Als je dat allemaal kent en beheerst en begrijpt en ziet waar je interesses liggen, kan je tegen de grote vakantie eventueel een tweede lens nemen. (Misschien vind je na een tijdje landschappen wel interessant en dan moet je onderaan met 8 of 10 beginnen in plaats van 18... of macro...) Een veelgemaakte beginnersfout is om direct veel "glas" te willen kopen in plaats van altijd en overal een camera mee te slepen en plezier te vinden in het fotograferen. De rest komt vanzelf...
              Je start je openingspost met "Ik ben een typische point&shooting-huisvader..." Waarom dan geen kleine point&shootcamera? Goede kinderfoto's maken is ook op je buik gaan liggen en meespelen, je samen rot amuseren in de speeltuin, samen taart eten, hen in bed stoppen en een verhaaltje, enthousiasmeren en animeren,.. en dan op het juiste moment afdrukken, zorgen dat ze de camera niet meer opmerken omdat die er intussen altijd is... met een point&shoot hoef je je niet te concentreren op het technische aspect. Alles automatisch en shooten maar... have fun with your kids!!
              www.freddyhelsen.be

              Comment


              • #22
                Re: Beginner - eerste lens

                Oorspronkelijk geplaatst door ddyhel Bekijk bericht
                als je naar die 180 gaat, dan ben je met andere dingen bezig dan je initiële openingspost
                Er is geen sprake van een 180 hoor, de lens die ik voor ogen heb (18-105) is een kitlens en helemaal bedoeld voor de zaken waarover ik het had. De tweede lens die ik ter sprake bracht was de 35mm f1.8. De achterliggende reden was dat die binnen geschikter zou zijn. Mijn huidige p&s (een canon sx280hs) is helemaal geen slecht toestelletje, maar binnen heeft die héél veel moeite: veel kleinere sensor, goedkoop lensje en vooral heel traag. Die kan mijn kinderen gewoon niet volgen binnenshuis.

                Ik heb een tijd zitten testen met het toestel van mijn schoonbroer (sony dsc hx400v) en die geeft al stukken betere resultaten hoewel die dezelfde grootte van sensor heeft. Ik vermoed dat die een heel wat betere lens heeft, betere stabilisatie en vooral f2.8 wanneer wijd open. Voor de prijs van dat toestel heb je echter al een dslr-body en voor iets meer een eerste lens (kit) erbij. Ook qua grootte en gewicht moet die niet bepaald veel onderdoen voor een dslr én het stopt bij die ene lens die je niet kunt vervangen. Vandaar dat ik nu een kleine stap verder wil zetten naar een dslr die mee kan groeien.

                Enne, wat dat spelen/verhaaltjes/etc betreft: die zaken zijn zonder camera tout court hoor, maar als ik iets wil vastleggen wil ik wel een stukken beter resultaat dan nu

                Comment


                • #23
                  Re: Beginner - eerste lens

                  Oorspronkelijk geplaatst door DimitriDec Bekijk bericht
                  Er is geen sprake van een 180 hoor, de lens die ik voor ogen heb (18-105) is een kitlens en helemaal bedoeld voor de zaken waarover ik het had. De tweede lens die ik ter sprake bracht was de 35mm f1.8. De achterliggende reden was dat die binnen geschikter zou zijn. Mijn huidige p&s (een canon sx280hs) is helemaal geen slecht toestelletje, maar binnen heeft die héél veel moeite: veel kleinere sensor, goedkoop lensje en vooral heel traag. Die kan mijn kinderen gewoon niet volgen binnenshuis.

                  Ik heb een tijd zitten testen met het toestel van mijn schoonbroer (sony dsc hx400v) en die geeft al stukken betere resultaten hoewel die dezelfde grootte van sensor heeft. Ik vermoed dat die een heel wat betere lens heeft, betere stabilisatie en vooral f2.8 wanneer wijd open. Voor de prijs van dat toestel heb je echter al een dslr-body en voor iets meer een eerste lens (kit) erbij. Ook qua grootte en gewicht moet die niet bepaald veel onderdoen voor een dslr én het stopt bij die ene lens die je niet kunt vervangen. Vandaar dat ik nu een kleine stap verder wil zetten naar een dslr die mee kan groeien.

                  Enne, wat dat spelen/verhaaltjes/etc betreft: die zaken zijn zonder camera tout court hoor, maar als ik iets wil vastleggen wil ik wel een stukken beter resultaat dan nu
                  Ook begonnen met zelfde objectieven. Niets dan positieve ervaringen hierover

                  Verstuurd vanaf mijn SM-G361F met Tapatalk

                  Comment


                  • #24
                    Re: Beginner - eerste lens

                    Dit weekend kom je op de Heizel in Brussel alles te weten over eender welk toestel en je kunt je laten adviseren door kenners.

                    http://forum.belgiumdigital.com/f19/...ng-542832.html
                    Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

                    Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

                    Comment


                    • #25
                      Re: Beginner - eerste lens

                      waarom niet een compactcamera zoals Panasonic Lumix DMC-FZ1000 Zwart dan heb je al veel lenzen op zak :-)

                      Comment


                      • #26
                        Re: Beginner - eerste lens

                        Na wikken en wegen is het een d5300 geworden met de 18-105 kittens, bedankt allemaal voor de adviezen en opmerkingen.

                        En nu leren, leren en ...

                        Sent from my Moto G (4) using Tapatalk

                        Comment


                        • #27
                          Re: Beginner - eerste lens

                          Goeie keuze, ga je veel plezier van hebben!

                          Comment


                          • #28
                            Re: Beginner - eerste lens

                            Top keuze ! Have fun

                            Verstuurd vanaf mijn SM-G361F met Tapatalk

                            Comment

                            Working...
                            X