Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Beginnende groothoeklens voor Sony A5100

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Beginnende groothoeklens voor Sony A5100

    Goedemiddag allemaal!

    Het is ondertussen een tweetal jaar geleden dat ik mij een Sony A5100 heb aangeschaft met volgende lenzen:
    - 16-50mm (standaard)
    - 55-210mm (meegeleverd, maar enkel gebruikt als zoomlens en in 10-20% van mijn foto's)

    Ik ben eerder een hobbyfotograaf en de meeste foto's worden nog steeds gemaakt op vakantie. Het gebeurt zelden of nooit dat ik dagdagelijks mijn fotocamera mee heb.

    Echter ben ik wel overtuigd dat een groothoeklens nog een leuke toevoeging zou zijn voor mijn kit. Deze zou vooral voor landschappen en citytrips gebruikt worden.
    Helaas zijn er enorm veel beschikbare lenzen in verschillende prijscategorieën.

    Bij deze zou ik jullie ervaringen en suggesties willen weten. Ik zou er wel maximaal een € 200.00 voor over hebben, gezien deze toch maar enkele keren per jaar gebruikt worden.
    Een tweedehandse oplossing is uiteraard ook mogelijk.
    Ik heb al eens wat opgezocht en zou een Sigma 19mm 2.8 EX DN voor +- € 100.00 kunnen verkrijgen. Is dit een goede lens?

    Alvast bedankt!
    Mvg
    Tom
    Last edited by high-contrast; 11 oktober 2018, 13:46.

  • #2
    Re: Beginnende groothoeklens voor Sony A5100

    Probeer je 16-50mm eens op 19mm en je weet wat het oplevert.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: Beginnende groothoeklens voor Sony A5100

      Een tweedehandse Samyang/Rokinon 12mm F2 in E-mount ?

      Comment


      • #4
        Re: Beginnende groothoeklens voor Sony A5100

        De APS-C 10-18 f4 van Sony heeft een degelijke reputatie - maar is niet goedkoop (dus niet van toepassing op deze vraag). De 19mm van Sigma die u beschrijft zou ook niet onaardig zijn.
        Als u de kitlens heeft - kan u deze op ongeveer 19mm zetten en zien of dat is wat u zoekt. Hou er rekening mee dat de 19mm van Sigma geen stabilisatie ingebouwd heeft, en net zoals het Sony-glas dat u heeft enkel APS-C aan kan (dus op een A7 reeks gebruiken kan enkel met crop naar APS-C).
        De 12mm Samyang is manueel - maar voor een groothoekslens is dat niet meteen een probleem, maar u gaat daar tijd moeten in investeren en leren met manueel glas te fotograferen.

        Comment


        • #5
          Re: Beginnende groothoeklens voor Sony A5100

          Oorspronkelijk geplaatst door mutley69 Bekijk bericht
          .....
          De 12mm Samyang is manueel - maar voor een groothoekslens is dat niet meteen een probleem, maar u gaat daar tijd moeten in investeren en leren met manueel glas te fotograferen.
          Met de 12mm op APS-C (A6000) fotograferen is een fluitje van 1 cent ... De scherptediepte is namelijk zooooo verschrikkelijk groot dat vanaf F5.6 of zo je eigenlijk geen scherpstelling meer nodig hebt, er staat namelijk een referentiemarkering op de lens an bij die instelling is alles gewoon "scherp". Ik vind deze lens één van mijn betere aankopen ... JFWIW.

          Comment


          • #6
            Re: Beginnende groothoeklens voor Sony A5100

            Oke bedankt allemaal! Dan ga ik eens op zoek naar die Samyang 12mm. Op zich is tijd investeren niet zo zeer een probleem hoor

            Comment

            Working...
            X