Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Beeldhoek en brandpunten vergeleken

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Beeldhoek en brandpunten vergeleken

    Ik heb hier in het verleden al eens een vergelijk van brandpuntsafstanden gepost. Nu heb ik dit vergelijk in een informatieve tutorial gegoten, in navolging van mij startrails tutorial.

    Dus, voor wie wil weten wat het verschil is tussen 10mm en 12mm brandpunt, of het verschil tussen 35mm op een 1,6crop en een 50mm op een fullframe, kijk even op mijn site:
    http://www.nandoonline.com/www/tutor...o_focal01.html

    INmiddels is er ook een deel 2, die wat dieper op de speciale effecten van brandpunten ingaat, wat enige duidelijkheid voor compositiekeuze kan geven.

    Ik hoop dat het hulpvol kan zijn voor de keuze van een objectief.

    ps - voor de mods: de afbeeldingen heb ik zelf gemaakt
    Last edited by azhrarn; 1 mei 2008, 15:37. Reden: Toevoeging link naar deel 2
    meer over mijn fotografie is te vinden op
    http://www.nandoonline.com

  • #2
    Re: Beeldhoek en brandpunten vergeleken

    heel informatief

    Comment


    • #3
      Re: Beeldhoek en brandpunten vergeleken

      Een heel mooie studie heb je daar gemaakt!!
      In de tabel mag je bij groothoek gerust ook nog modelfotografie vermelden, want die worden daar vaak voor gebruikt

      Mvg,
      Frederic

      Comment


      • #4
        Re: Beeldhoek en brandpunten vergeleken

        Interessante, duidelijke en mooi geïllustreerde uitleg!
        home page: http://cage.ugent.be/~hs
        reisblog: http://herser.wordpress.com
        foto montages: http://www.photodex.com/share/hermans

        Comment


        • #5
          Re: Beeldhoek en brandpunten vergeleken

          Erg mooi gedaan!

          Oorspronkelijk geplaatst door Frederic De Smet Bekijk bericht
          In de tabel mag je bij groothoek gerust ook nog modelfotografie vermelden, want die worden daar vaak voor gebruikt
          Dan mag van mij modelfotografie er ook bij tele bij.

          Comment


          • #6
            Re: Beeldhoek en brandpunten vergeleken

            Bedankt voor deze educatieve bijdrage

            [MOD]
            Even verplaats naar objectieven, lijkt me daar meer op zijn plaats gezien het onderwerp

            Comment


            • #7
              Re: Beeldhoek en brandpunten vergeleken

              Dit is inderdaad een bijzondere knappe uitwerking waar veel mensen iets aan zullen hebben.
              There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
              A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
              Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

              Comment


              • #8
                Re: Beeldhoek en brandpunten vergeleken

                knap gedaan,
                zeer informatief

                Comment


                • #9
                  Re: Beeldhoek en brandpunten vergeleken

                  Deze prachtige link kan al heel wat beginnersvragen beantwoorden en zal tijdsbesparend zijn op het forum!
                  Minder glas dan vroeger, maar beter.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Beeldhoek en brandpunten vergeleken

                    Dank je wel voor de complimenten.

                    Ik heb gisteren een aanvulling gemaakt. Er staat nu een rekenveld in die de beeldhoek, berekent bij een gegeven sensorgrootte en brandpuntsafstand. Ik heb er tevens een berekening bij gemaakt voor de correctie brandpuntafstand bij de gegeven cropfactor.

                    Kan gemakkelijk zijn.
                    meer over mijn fotografie is te vinden op
                    http://www.nandoonline.com

                    Comment


                    • #11
                      Re: Beeldhoek en brandpunten vergeleken

                      [MOD]
                      Gezien de educatieve bijdrage, maken we hier een sticky van

                      Comment


                      • #12
                        Re: Beeldhoek en brandpunten vergeleken

                        Heel erg interessant, heel wat bijgeleerd en wat ik intuïtief reeds vermoedde, werd hier verduidelijkt.
                        Nog van dat graag: ttz niet al te veel grote theorieën maar sprekende voorbeelden.
                        gegroet, Ludo

                        Comment


                        • #13
                          Re: Beeldhoek en brandpunten vergeleken

                          Euh 1 ding komt niet bepaald duidelijk naar voren. Vind dat het stuk mensen toch wat op het verkeerde been kan zetten, niet dat er onjuistheden instaan ofzo, maar toch.

                          De lezer van zulke stukken kijkt vaak alleen naar de plaatjes en tabellen. Het stuk suggereerd wel een beetje dat het perspectief afhangt van het aantal mm's. Dat is niet zo! Perspectief is alleen afhankelijk van de afstand tot de onderwerpen.
                          De oppervlakkige lezer zou nu kunnen concluderen dat perspectief afhankeljk is van de brandpuntsafstand, wat dus niet zo is. Dat hangt af van de afstand. Een uitsnede van een 50mm foto levert precies hetzelfde plaatje op als een ongecropte 200mm. Maar de foto's suggereren dat dit niet zo is. De lezer vergeet dat de fotograaf steeds een andere afstand neemt. Dat staat wel in het stuk, maar daar lees je gemakkelijk overheen.

                          Hm denk dat dit wel wat meer verduidelijkt zou kunnen worden.
                          Last edited by Kiekvogel; 19 mei 2008, 18:04.
                          Ik ben op zoek naar een MB-20.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Beeldhoek en brandpunten vergeleken

                            Oorspronkelijk geplaatst door Kiekvogel Bekijk bericht
                            Euh 1 ding komt niet bepaald duidelijk naar voren. Vind het stuk toch wat misleidend, al staan er geen directe leugens in

                            De lezer van zulke stukken kijkt vaak alleen naar de plaatjes en tabellen. Het stuk suggereerd wel een beetje dat het perspectief afhang van het aantal mm's. Dat is niet zo! Perspectief is alleen afhankelijk van de afstand tot de onderwerpen.
                            De oppervlakkige lezer zou nu kunnen concluderen dat perspectief afhankeljk is van de brandpuntsafstand, wat dus niet zo is. Dat hangt af van de afstand. Een uitsnede van een 50mm foto levert precies hetzelfde plaatje op als een ongecropte 200mm. Maar de foto's suggereren dat dit niet zo is. De lezer vergeet dat de fotograaf steeds een andere afstand neemt. Dat staat wel in het stuk, maar daar lees je gemakkelijk overheen.

                            Hm denk dat verbeterpuntje hier op zijn plaats is.
                            Hm - Geen directe leugen, hè?
                            Ik heb een opmerking op deze reactie via PM gestuurd.
                            meer over mijn fotografie is te vinden op
                            http://www.nandoonline.com

                            Comment


                            • #15
                              Re: Beeldhoek en brandpunten vergeleken

                              Ik heb het wat vermilderd. Het is op zich een heel mooi stuk, alleen komt het punt dat ik noem mijns inziens niet helemaal goed uit de verf.

                              Effecten van brandpuntsafstand
                              De keuze voor een brandpuntsafstand is meer dan alleen het 'dichterbij' halen van een onderwerp. Groothoek geeft meer dan alleen een brede hoek. Denk daarbij aan perspectiefverandering en een toename van scherptediepte (DOF). Aan die specifieke aspecten van brandpuntsafstanden is in dit voorbeeld voorbij gegaan, omdat het hier uitsluitend over de beeldhoek gaat: hoeveel krijg ik op de foto.
                              Wat ik wel wil benadrukken is, dat het 'croppen' van een foto die gemaakt is met een groothoek, dat wil zeggen, een klein stukje van de foto gebruiken zodat het onderwerp er naar verhouding groter op staat, niet dezelfde foto oplevert als het gebruik van een telelens. Daar hoop ik in een tweede deel over brandpuntsafstanden op terug te komen.
                              Een ander aspect van brandpuntsafstand is de verhouding tot de scherptediepte (DOF - Depth Of Field). Naarmate de brandpuntsafstand groter wordt, wordt het gebied dat bij een gegeven diafragma en sensorgrootte scherp is, kleiner. In dit vergelijk van brandpuntsafstanden is ook met de effecten op de scherptediepte geen rekening gehouden omdat dit hier niet ter zake doet. Het kan echter wel een afweging zijn voor de keuze van een (tele) objectief
                              Dit bedoel ik dus. Hier wordt dus wel heel erg gesuggereerd dat een crop van een 50mm foto niet hetzelfde perspectief heeft dan een foto gemaakt met een 200mm objectief. Je kunt dus niet eenvoudig croppen, het perspectief verandert ook mee. Maar dat is niet waar, door croppen verandert het perspectief niet.
                              Last edited by Kiekvogel; 19 mei 2008, 18:22.
                              Ik ben op zoek naar een MB-20.

                              Comment

                              Working...
                              X