Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Beeld in zoeker trilt hevig vertikaal vanaf 50mm bij Nikkor 24-120 VR

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Beeld in zoeker trilt hevig vertikaal vanaf 50mm bij Nikkor 24-120 VR

    Hoi,

    Tijdens mijn vakantie begon het beeld in de zoeker van mijn camera (D300s) hevig verticaal te trillen en de lens (Nikkor 24-120 VR) een raar geluid te maken bij alle brandpuntafstanden voorbij 50mm.
    Dit telkens wanneer ik de meters van de camera activeerde (ontspanknop half indruk).

    Lens is niet gevallen of ergens tegen gebotst.

    Heeft iemand enig idee wat het probleem zou kunnen zijn?

    Alvast bedankt voor jullie feedback.
    One picture says more than a thousand words...

  • #2
    Re: Beeld in zoeker trilt hevig vertikaal vanaf 50mm bij Nikkor 24-120 VR

    Volgens mij kan alleen een haperende VR dit veroorzaken.
    Ik zou beginnen met een grondige schoonmaak van de contacten tussen objectief en camera.
    Vriendelijke groet,

    Jos

    Comment


    • #3
      Re: Beeld in zoeker trilt hevig vertikaal vanaf 50mm bij Nikkor 24-120 VR

      Oorspronkelijk geplaatst door Jos Vanhengel Bekijk bericht
      Volgens mij kan alleen een haperende VR dit veroorzaken.
      Ik zou beginnen met een grondige schoonmaak van de contacten tussen objectief en camera.
      Dag Jos,

      Ik heb de contacten tussen objectief en camera schoongemaakt, echter het probleem blijft bestaan :-(
      Ook het uitzetten van de VR optie op de lens lijkt het probleem niet op te lossen.

      Zijn er nog andere mogelijkheden die ik zou kunnen proberen?

      Mvg,
      The MenTor
      One picture says more than a thousand words...

      Comment


      • #4
        Re: Beeld in zoeker trilt hevig vertikaal vanaf 50mm bij Nikkor 24-120 VR

        Oorspronkelijk geplaatst door The MenTor Bekijk bericht
        ... Zijn er nog andere mogelijkheden die ik zou kunnen proberen? ...
        Ik veronderstel dat je in de zoeker het beeld ziet trillen en niet in live view op het LCD scherm.

        Dit vond ik bij Nikon: klik! Het sterkt mijn overtuiging dat de VR de oorzaak is, ook al heb je de schakelaar uitgezet. Misschien zit de fout wel in die schakelaar.

        Mijn tweede stap zou zijn: testen met een ander objectief dat ook voorzien is van VibratieReductie.
        Last edited by Jos Vanhengel; 15 mei 2013, 02:42.
        Vriendelijke groet,

        Jos

        Comment


        • #5
          Re: Beeld in zoeker trilt hevig vertikaal vanaf 50mm bij Nikkor 24-120 VR

          Dag Jos,

          Een ander objectief met VR functie (Nikkor AF-S 70-200mm f/2.8 G IF-ED VR) werkt normaal.
          Zojuist even geprobeerd in de live view stand. Ook hier blijft het beeld op het scherm vertikaal trillen en de lens een raar geluid maken.

          Ik denk dat de lens aan een herstelling toe zal zijn. Het enige wat ik nog kan bedenken is de lens eens proberen op een andere Nikon camera.

          Zie jij eventueel nog andere mogelijkheden?

          Mvg,
          The MenTor
          One picture says more than a thousand words...

          Comment


          • #6
            Re: Beeld in zoeker trilt hevig vertikaal vanaf 50mm bij Nikkor 24-120 VR

            Oorspronkelijk geplaatst door The MenTor Bekijk bericht
            ... Ik denk dat de lens aan een herstelling toe zal zijn. Het enige wat ik nog kan bedenken is de lens eens proberen op een andere Nikon camera.

            Zie jij eventueel nog andere mogelijkheden? ...
            Neen.
            Vriendelijke groet,

            Jos

            Comment


            • #7
              Re: Beeld in zoeker trilt hevig vertikaal vanaf 50mm bij Nikkor 24-120 VR

              Oorspronkelijk geplaatst door Jos Vanhengel Bekijk bericht
              Ik veronderstel dat je in de zoeker het beeld ziet trillen en niet in live view op het LCD scherm.
              Dit vond ik bij Nikon: klik! Het sterkt mijn overtuiging dat de VR de oorzaak is,
              Ik zou willen weten hoe de VR de oorzaak kan zijn van 2 verschillende beelden, die in essentie het zelfde beeld zijn(het één rechtstreeks geprojecteerd en het andere via spiegel, matglas en prisma), maar je de wonderen zijn de wereld nog niet uit.
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

              Comment


              • #8
                Re: Beeld in zoeker trilt hevig vertikaal vanaf 50mm bij Nikkor 24-120 VR

                Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                Ik zou willen weten hoe de VR de oorzaak kan zijn van 2 verschillende beelden, die in essentie het zelfde beeld zijn(het één rechtstreeks geprojecteerd en het andere via spiegel, matglas en prisma), maar je de wonderen zijn de wereld nog niet uit.
                Er is één ding dat zeker trilt in een D300s: de sensor als 'sensorreiniging' geactiveerd is. Wat zie je in live view als die sensorreiniging defect is en actief blijft?
                Vriendelijke groet,

                Jos

                Comment


                • #9
                  Re: Beeld in zoeker trilt hevig vertikaal vanaf 50mm bij Nikkor 24-120 VR

                  Vandaag mijn lens binnengebracht bij Procirep.
                  Ze vermoeden een defecte VR unit.

                  Mvg,
                  The MenTor
                  One picture says more than a thousand words...

                  Comment

                  Working...
                  X