Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Analoge lenzen op dslr

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Analoge lenzen op dslr

    Met een D300 had je alle objectieven perfect kunnen gebruiken met lichtmeting, en had je nog een goed toestel ook voor 1100 euro

    Comment


    • #17
      Re: Analoge lenzen op dslr

      Oorspronkelijk geplaatst door aras Bekijk bericht
      Er schijnt wat mee gedaan te kunnen worden zodat je geen extra glas element hoeft te gebruiken voor de fd lenzen maargoed dat gaat mijn pet teboven....
      Heb je dat van horen zeggen of bestaat daar een website over?
      Ik kan namelijk enkele FD lenzen gratis bekomen maar tot dusver lees ik geen te beste ervaringen over die adapters met glas in.
      Dit is ook de reden waarom ok nog geen FD lenzen heb.

      Grtz, RF
      Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
      Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

      Comment


      • #18
        Re: Analoge lenzen op dslr

        Oorspronkelijk geplaatst door Keeskanon Bekijk bericht
        Aan Nikkor vastzitten is ook niet alles...
        Ik vind het zalig, als je ziet wat Nikon de laatste dertig jaar op de markt heeft gebracht en dat dat nu nog allemaal bruikbaar is, (met enkele jammergenoeg bijna onbetaalbare toppers) inbegrepen.

        Comment


        • #19
          Re: Analoge lenzen op dslr

          Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
          Heb je dat van horen zeggen of bestaat daar een website over?
          Ik kan namelijk enkele FD lenzen gratis bekomen maar tot dusver lees ik geen te beste ervaringen over die adapters met glas in.
          Dit is ook de reden waarom ok nog geen FD lenzen heb.

          Grtz, RF
          Hier één voorbeeldje: http://www.ganymeta.org/~darren/phot...conversion.php
          (gewoon googelen op een bepaalde lens die je wilt gebruiken en "canon fd to eos conversion" oid)
          Beetje hetzelfde principe als mijn Minolta MD Rokkor lens, hoewel je daar zelf geen diafragmakoppeling moet maken
          Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

          Comment


          • #20
            Re: Analoge lenzen op dslr

            Helaas is mijn Engels ontoereikend om me daaraan te wagen.
            En eerlijkheidshalve moet ik toegeven dat mijn handigheid, met een aangrenzende zekerheid, ook ontoereikend zal zijn.


            Grtz, RF
            Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
            Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

            Comment


            • #21
              Re: Analoge lenzen op dslr

              Wat Nikon compatibiliteit betreft (intra Nikon) kan je hier eens kijken:



              Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
              bedoel je dan met bruikbaar dat de mogelijkheid tot het laten invallen van tot punten gebundeld licht op een daarvoor gevoelig vlak aanwezig is, of dat je er vlot mee kan werken?
              Ja hoor... oude zakken kunnen nog aan een scherpstelring draaien tot ze in hun prisma zien dat het goed is, en die AF confirm adaptors geven dan nog eens met een biepje en een oplichtend puntje aan dat het goed is ook. Voor sportfotografie en op concerten ben ik vaak heel blij met de nieuwste snufjes inzake AF en lichtmetingsmethodes, maar op de M kom je in veel gevallen ook heel ver hoor.

              En neen, dat zijn geen vintage lenzen (heb ik ook niet beweerd, alleen dat de redenering mss. een omgekeerde was). Passen op mijn Canon:
              Carl Zeiss Jena R Biotar 120mm 1.0
              Leica Elmarit 35mm 2.8
              Om Zuiko 180mm 2.8
              Asahi (euh... Pentax Takumar) SMC 55mm 2.0
              Nikon F-mount super vintage lens XXX ;-P

              Op een Nikon kan je geen OM, Pentax, M42 plaatsen en volledig gebruiken. Heeft met de 'flange focal distance' te maken die bij Nikon 46,5 mm is en bijCanon 44mm. Lijkt weinig, maar daar zitten die andere mounts tussenin, en om op oneindig te kunnen focussen moet de afstand even groot of groter zijn. Al zijn er bij Canon ook soms beperkingen, vnl. bij de groothoeken (ivm opklappen spiegel) => http://www.panoramaplanet.de/comp/

              Samengevat: je gaat je Nikonlenzen op je Canon kunnen gebruiken. Wel manueel, maar bij Nikon zelf is ook niet alles rozegeur en maneschijn. En je zit voornamelijk bij Nikon zelf te vissen. da's net waarom ik het over die omgekeerde redenering had: wie echt vintage wil experimenteren (met CZJ's en dergelijke, en met gebruik van de M-stand en MF) en een camera zoekt, komt eerder bij Canon dan bij Nikon uit.
              Last edited by Yourt; 22 juni 2011, 15:16.
              Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
              www.musicinframe.be

              Comment


              • #22
                Re: Analoge lenzen op dslr

                Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                bedoel je dan met bruikbaar dat de mogelijkheid tot het laten invallen van tot punten gebundeld licht op een daarvoor gevoelig vlak aanwezig is, of dat je er vlot mee kan werken?
                Voor de meeste, door mij gefotografeerde onderwerpen vlot genoeg.
                Ik ben geen sportfotograaf die een camera als mitraiilleur gebruikt.....

                Comment


                • #23
                  Re: Analoge lenzen op dslr

                  Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                  Ik vind het zalig, als je ziet wat Nikon de laatste dertig jaar op de markt heeft gebracht en dat dat nu nog allemaal bruikbaar is, (met enkele jammergenoeg bijna onbetaalbare toppers) inbegrepen.
                  Tja, sommige mensen vinden beperkingen zalig.

                  Ik hoor niet bij die soort.

                  Comment


                  • #24
                    Re: Analoge lenzen op dslr

                    Oorspronkelijk geplaatst door Keeskanon Bekijk bericht
                    Tja, sommige mensen vinden beperkingen zalig.

                    Ik hoor niet bij die soort.
                    Ik moest effe terug om mee te zijn ... gaat over Nikongebondenheid dus. Beetje zelfde discussie zoals dat andere merk met de i in... zeer gevaarlijk terrein....
                    Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
                    www.musicinframe.be

                    Comment


                    • #25
                      Re: Analoge lenzen op dslr

                      Je moet ook zien welke nikoncamera je koopt, maar als je nog stuk of 4 nikonlenzen liggen hebt en je koopt een D300, dan heb je niet meer beperkingen dan met een canon

                      Comment


                      • #26
                        Re: Analoge lenzen op dslr

                        Oorspronkelijk geplaatst door Yourt Bekijk bericht
                        Ik moest effe terug om mee te zijn ... gaat over Nikongebondenheid dus. Beetje zelfde discussie zoals dat andere merk met de i in... zeer gevaarlijk terrein....
                        ipple ?

                        Comment


                        • #27
                          Re: Analoge lenzen op dslr

                          Ok, volledige zin:
                          Beetje zelfde discussie zoals dat andere merk met de i in de naam van zijn producten... zeer gevaarlijk terrein...
                          Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
                          www.musicinframe.be

                          Comment


                          • #28
                            Re: Analoge lenzen op dslr

                            Oorspronkelijk geplaatst door Yourt Bekijk bericht
                            Ok, volledige zin:
                            Beetje zelfde discussie zoals dat andere merk met de i in de naam van zijn producten... zeer gevaarlijk terrein...
                            Microsoft ? Bill Gates ? ibm ? Aldi ? Belgium Digital ?

                            Ik snap het nie ? ik snap het nie ?

                            on topic ...

                            Ik vind ouwe lenzen wel iets hebben... Als je naar foto's kijkt uit de ouwe jaren... Daar zitten ook pareltjes tussen hoor, en ze hadden geen VR II lenzen met Coatings en stuff op...

                            Comment


                            • #29
                              Re: Analoge lenzen op dslr

                              Oorspronkelijk geplaatst door tommmm Bekijk bericht

                              on topic ...

                              Ik vind ouwe lenzen wel iets hebben... Als je naar foto's kijkt uit de ouwe jaren... Daar zitten ook pareltjes tussen hoor, en ze hadden geen VR II lenzen met Coatings en stuff op...
                              IETS hebben?
                              Ja, ze hadden een focus ring en geen AF.
                              Ze hadden een diafragmaring en geen wieltje.
                              Ze hadden een scherptediepte schaal, geen gissing werk dus.
                              VR, IS, OS of wat dan ook moesten ze nog bedenken.
                              De toestellen hadden wel al TTL lichtmeting en op sommige modellen kon je een "Winder" onder monteren (twee foto's per seconde als alles goed ging).
                              Als gadget kon je nog een rug krijgen waardoor je datum en uur op de foto zag.
                              Sommige toestellen, waaronder mijn Yashica TL Electro X its, kon je de spiegel opklappen, handig bij statief/nacht opnamen.
                              De voeding was een simpel 'pilleke" niet herlaadbaar.
                              A ja, voor ik het vergeet, de lenzen hadden wel een coating tenzij je terug gaat tot de jaren stillekens ene..... ze waren gemaakt van metaal en glas en geen plastiek zoals nu.


                              Grtz, RF
                              Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                              Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                              Comment


                              • #30
                                Re: Analoge lenzen op dslr

                                Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                                IETS hebben?
                                Ja, ze hadden een focus ring en geen AF.
                                Ze hadden een diafragmaring en geen wieltje.
                                Ze hadden een scherptediepte schaal, geen gissing werk dus.
                                VR, IS, OS of wat dan ook moesten ze nog bedenken.
                                De toestellen hadden wel al TTL lichtmeting en op sommige modellen kon je een "Winder" onder monteren (twee foto's per seconde als alles goed ging).
                                Als gadget kon je nog een rug krijgen waardoor je datum en uur op de foto zag.
                                Sommige toestellen, waaronder mijn Yashica TL Electro X its, kon je de spiegel opklappen, handig bij statief/nacht opnamen.
                                De voeding was een simpel 'pilleke" niet herlaadbaar.

                                A ja, voor ik het vergeet, de lenzen hadden wel een coating tenzij je terug gaat tot de jaren stillekens ene..... ze waren gemaakt van metaal en glas en geen plastiek zoals nu.


                                Grtz, RF
                                We hebben het over de lenzen... en zo'n lens op een 5DII werkt qua scherpstelling in MF net hetzelfde als de nieuwe modellen: draaien aan een scherpstelring. Diafragma stel je idd. in met diafragmaring ipv wieltje en verder heb je je TTL en kan je bij een volopen lens zelfs je lichtmeter volgen (of je liegt een stop bvb.)
                                Al de rest heeft met toestellen te maken (achter mijn OM 50mm hing vroeger inderdaad een halfautomaat met 35mm film, maar nu kan ik het resultaat ook onmiddellijk zien op het display).
                                Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
                                www.musicinframe.be

                                Comment

                                Working...
                                X