Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

AF-S DX Zoom Nikkor 55-200 f/4-5.6G ED

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • AF-S DX Zoom Nikkor 55-200 f/4-5.6G ED

    Hey,

    Ik ben op zoek naar een tele voor mijn Nikon D70.
    Het zou vooral voor natuur/landschap/architectuurfotografie zijn.
    Niet voor sportfotografie.

    Belangrijke punten :

    * toch betaalbaar zijn
    * gewicht moet redelijk zijn om mee rond te lopen
    * VR en 2.8 is out of scope want te duur en te zwaar
    * Voor Nikon D70

    Ik had gedacht aan de nieuwe AF-S DX Zoom Nikkor 55-200 f/4-5.6G ED
    die samen met de D50 zou gereleased worden. Deze lens is blijkbaar gemaakt voor de D50 maar de D50 heeft dezelfde CCD als de D70. Lens is ook specifiek gemaakt voor Nikon DSLR's. Weegt niet veel, heeft SWM en is betaalbaar ( 249 EUR op topfoto).

    Op topfoto staat hij wel als f/4.5-5.6 ???

    Graag jullie ideeën en advies.

  • #2
    Re: AF-S DX Zoom Nikkor 55-200 f/4-5.6G ED

    Stefken,

    ik denk dat je voor 'landschap/architectuurfotografie' beter naar een groothoek (12-24) gaat. Want 55mm *1.5 = 82.5 mm.,dat is al serieus tele voor een landschap.

    Ik weet niet wat je met 'natuur' bedoeld maar als het de bedoeling is om beestjes te fotograferen dan is 200mm op 5.6 juist genoeg om je poes en hond (of beestjes van die grote) van vrij dichtbij op de foto te zetten. Zijn vogels je doel (meesjes, mussen, .....) dan is 400mm de minimum.

    Ik weet niet of deze 55-200 je verwachtingen gaat inlossen. Probeer ze eens uit in de winkel dan doe je geen miskoop.
    BD0497BE : Nikon body + glas
    www.RudyVerrijt.info

    Comment


    • #3
      Re: AF-S DX Zoom Nikkor 55-200 f/4-5.6G ED

      Dag JePe,

      Voor typische landschappen en architectuur heb ik al een groothoek 18-70
      die daar inderdaad heel goed voor is.

      In die context bedoelde ik het inzoomen in een landschap (vb in de bergen in frankrijk) of het inzoomen op architecturale details.
      Mijn vriendin - die meer de stimulerende factor is voor deze lens - neemt
      ook graag foto's van vb een kerktoren die wat veraf staat maar met een 18-70 krijg je dan wel een heel klein torentje.

      Voor natuur had ik het inderdaad voorzien voor vogels enzo.
      De 200mm wordt op de D70 een 300 mm dus ik had gehoopt dat ik daarmee toch al redelijk ver kon gaan.
      Maar volgens jou is 400 mm een minimum ?

      Gebruiksgemak is voor mij ook een factor ; Ik - of mijn vriendin - willen niet met lenzen van kilo's en kilo's gaan sleuren.
      Weet je soms wat een standaard 400mm (naar 35 mm omgerekend) zou kosten en wegen op een D70/digitaal toestel ?

      Thx.

      Comment


      • #4
        Re: AF-S DX Zoom Nikkor 55-200 f/4-5.6G ED

        Inderdaad een 200mm wordt 300mm op een D50. Als je graag een detail van een gebouw fotografeert zal dit waarschijnlijk een deel van je behoefte dekken.


        Een betaalbaar alternatief :
        Een Sigma 70-300 mm F4 - 5,6 MACRO APO SUPER II
        Sigma 135-400 mm F4,5 - 5,6 APO ASFERISCH RF.

        Voor de laatste heb je zeker een monopod of statief nodig om scherpe foto's te nemen op 400mm. Dit geldt eigenlijk voor alle niet gestabiliseerde lenzen.

        Er is een regel die ik al geleerd heb, zeergoede lenzen die ook nog goedkoop zijn, bestaan niet.

        Er zijn twee lenzen die ik zeker zou aanbevelen en waar je veel plezier gaat aanbeleven (als je het geld ervoor over hebt):

        Sigma 80-400 mm F 4.5-5.6 EX OS APO.
        Nikkor AF 80-400/4.5-5.6 ED D VR.

        Voordeel :
        - Ze hebben al een serieus bereik
        - Ze wegen relatief weinig 1.3kg/1.7kg
        - Ze hebben allebei VR of OS zodat je scherpe foto's uit de hand kan nemen
        Nadeel :
        - Het zijn vrij trage lenzen (dit is geen probleem bij zonnig weer)
        - Ze zijn duur +1000 Eur.

        Het hangt er beetje vanaf hoe dikwijls je de lens gaat gebruiken en hoeveel geld je wil investeren. Als het voor occasioneel gebruik is (op vakantie) dan zou ik voor een goedkopere 70-300 of 135-400. (Er zijn er nog andere) gaan.

        Kijk eens op http://www.cornevaniperen.nl . Niet achterover vallen als je de prijzen ziet (het van de laagste die je zal tegenkomen op het net)

        Ik zou toch aanraden om eens bij een serieuze foto winkel binnen te springen en eens een paar lenzen te proberen zodat je het verschil ziet tussen 200mm,300mm,400mm,..... En of je het plezant vindt een iets zwaardere lens mee te nemen.
        BD0497BE : Nikon body + glas
        www.RudyVerrijt.info

        Comment


        • #5
          Re: AF-S DX Zoom Nikkor 55-200 f/4-5.6G ED

          JePe,

          Dikke merci voor uw professioneel advies.
          ik zal het zeker te harte nemen.

          Greetz

          Comment


          • #6
            Re: AF-S DX Zoom Nikkor 55-200 f/4-5.6G ED

            Een tweedehands 70-210 is ook een goed alternatief als je die voor 100 à 150 euro kan kopen. Stevig gebouwd, goede beeldkwaliteit en een goede prijs/kwaliteit verhouding.
            Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

            Comment

            Working...
            X