Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

AF-S 80-400 vs. AF-S 300mm f4

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • AF-S 80-400 vs. AF-S 300mm f4

    Ik ga binnenkort een safari doen en ga een beetje fotomateriaal meedoen en eigenlijk een ideaal excuus om een nieuwe lens aan te schaffen.
    Voorlopig heb ik "enkel" de 500mm f4 die zal meegaan op reis en op 1 van de bodies zal geklikt zijn maar op de tweede body zoek ik een meer universele oplossing, voor als de 500mm teveel zou zijn.

    Daarom dat ik voor mezelf 2 opties heb:
    1/ De Nikon AF-S 300 f4
    2/ De Nikon AF-S 80-400

    Er valt iets te zeggen over beide lenzen natuurlijk. Ik heb de 3 TC's (de 2x is het laatste model) dus de 300mm geeft me ook wat speelruimte maar ja, de zoom nog meer hé.

    Iemand die voor zichzelf al deze overweging heeft moeten maken? Input van iemand? Thx

  • #2
    Re: AF-S 80-400 vs. AF-S 300mm f4

    Ik veronderstel dat je wel degelijk de vernieuwde versie van de 80-400 bedoeld.
    Ik heb enkel de 300 f4 AFs en een TC14E. Ik kan stellen dat dit een schitterende combinatie is voor safari en wildlife.
    Deze lens heeft eigenlijk maar 1 tekort en dat is een goede VR.
    Ik probeer bij het gebruik steevast mijn snelheden zo hoog mogelijk te houden (1/500 en sneller) en/of een degelijke ondersteuning te vinden (rijstzak, statief) en haal op die manier waanzinnig scherpe beelden.
    De nieuwe 80-400 heeft gelukkig VR, een interessant zoombereik en eveneens een snelle AF
    Daarentegen staat een zeer hoog prijskaartje. Ik denk dat beide lenzen optisch mekaar niet ver zullen ontlopen, de diverse testen op het net tonen dit aan.
    Ook zou de 80-400 niet goed presteren met converters.
    Het is een moeilijke afweging, maar ik hou het vooralsnog nog altijd op de 300 f4.

    En hier een vergelijk: http://photographylife.com/reviews/nikon-80-400mm-vr/5
    Last edited by Leopard; 15 april 2014, 07:39. Reden: Link toegevoegd
    Minder glas dan vroeger, maar beter.

    Comment


    • #3
      Re: AF-S 80-400 vs. AF-S 300mm f4

      Ik heb de AF-S 300 F/4 gehad: prima lenske, licht in gebruik, mooi bokeh en prima bruikbaar met de TC14. De ander TC's zou ik er niet op gebruiken omdat de AF te traag wordt. VR heb ik er nooit op gemist.
      Ik heb vorig jaar de 300 geruild voor een AF-S 80-400.
      Deze lens is prima scherp en AF is snel (op een D3s). Ik vind de Bokeh iets drukker dan van de 300 ( maar enkel als de achtergrond kortbij het onderwerp zit.
      Zoomring is niet zo soepel omdat de lens uitschuift tijdens het zomen,, maar dat went wel.
      Ik heb ze nog nooit getest met een tc14, maar dan zit je met een F/8 op 400mm (dus heel trage AF lock)

      Al bij al heel te vreden over de 80-40. Ik zou niet meer terug gaan naar de 300mm F/4
      BD0497BE : Nikon body + glas
      www.RudyVerrijt.info

      Comment


      • #4
        Re: AF-S 80-400 vs. AF-S 300mm f4

        Oorspronkelijk geplaatst door Sultana Bekijk bericht
        Ik ga binnenkort een safari doen en ga een beetje fotomateriaal meedoen en eigenlijk een ideaal excuus om een nieuwe lens aan te schaffen.
        Voorlopig heb ik "enkel" de 500mm f4 die zal meegaan op reis en op 1 van de bodies zal geklikt zijn maar op de tweede body zoek ik een meer universele oplossing, voor als de 500mm teveel zou zijn.

        Daarom dat ik voor mezelf 2 opties heb:
        1/ De Nikon AF-S 300 f4
        2/ De Nikon AF-S 80-400

        Er valt iets te zeggen over beide lenzen natuurlijk. Ik heb de 3 TC's (de 2x is het laatste model) dus de 300mm geeft me ook wat speelruimte maar ja, de zoom nog meer hé.

        Iemand die voor zichzelf al deze overweging heeft moeten maken? Input van iemand? Thx
        Ik vraag me af waarom je de Tamron 150-600 mm niet in overweging neemt? De beeldkwaliteit zal niet die van de 300mm Nikon halen, maar daar staat tegenover het gemak van het grote zoombereik. Ik heb echter de indruk dat de leverbaarheid voor een Nikon mount problematisch is.

        Walter
        D850

        Comment


        • #5
          Re: AF-S 80-400 vs. AF-S 300mm f4

          Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
          Ik vraag me af waarom je de Tamron 150-600 mm niet in overweging neemt? De beeldkwaliteit zal niet die van de 300mm Nikon halen, maar daar staat tegenover het gemak van het grote zoombereik. Ik heb echter de indruk dat de leverbaarheid voor een Nikon mount problematisch is.

          Walter
          Precies, ik nam/neem die in overweging maar vraag me af waarom de Nikon mount zolang op zich laat wachten.

          Comment


          • #6
            Re: AF-S 80-400 vs. AF-S 300mm f4

            Naast een vaste 500mm lijkt een zoom me toch wel practischer.
            Ik heb zelf naast mijn 500mm P lens een Sigma 2.8 120-300mm OS omdat ik verder geen 2.8 telezoom meer heb wegens te weinig gebruik. In jouw geval nam ik er de 80-400 bij. Vlotte AF, scherp en ruim bereik.
            Sony en Olympus
            Fotoseries

            Comment

            Working...
            X