Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Advies voor lens Pentax K5

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Advies voor lens Pentax K5

    Hallo

    ik heb een fijne Pentax K5 met de twee kit lenzen.

    Nu is het zo dat ik in July naar Zuid Afrika ga, o.a. een Safari.

    Ik wilde sowieso al investeren in wat beter glas dus vandaar mijn vraag wat jullie zouden aanbevelen.

    In eerste instantie dus een fijne lens voor safari.
    Daarnaast schiet ik graag landschappen en natuur.

    Budget is beperkt maar als er een buitenkansje in zit dan kan je me wel overtuigen ;-)

  • #2
    Re: Advies voor lens Pentax K5

    Met de twee kitlenzen bedoel je neem ik aan de 18-55 en de 55-200? 200mm is inderdaad wat te kort voor Safari). 300mm is allicht een pak handiger. Voor sommige onderwerpen zal je zelfs eerder naar 500mm gaan. Nu laat de K-5 met z'n 16MP wel wat bijsnijden toe, afhankelijk van de bestemming van je foto's: druk je ze af (bvb in een album) of toon je gewoon op scherm? Zelfs bij afdrukken kan je naar mijn ervaring gul bijsnijden met nog steeds een erg goed eindresultaat (ik laat boeken van 30x40cm drukken en sterk bijgesneden beelden kunnen weliswaar niet bladvullend worden gedrukt, maar toch over een derde van de pagina of zo). Bij schermpresentatie kan je nog een pak verder gaan.

    Als je zoals mij voldoening neemt met 300mm, zijn er bij Pentax enkele opties:
    - goedkoopst is de DA55-300. Deze is erg goed voor z'n klasse en geeft je een mooie aansluiting op je standaard 18-55. Mogelijk minder geschikt bij minder licht (erg vroeg op de ochtend en na zonsondergang).
    - Ik heb zelf een FA*300/4.5 waar ik bij zweer. Momenteel heeft Pentax als equivalent daarvan de DA*300/4 die zelfs een graadje beter zou zijn. Op 300mm is dat het beste wat je kan krijgen, maar je mist natuurlijk wel de flexibiliteit van de zoom. Zelf had ik daar nooit last van, omdat ik een zoom toch 99% op 300mm zou gebruiken.
    - Meer flexibiliteit en ook f/4 over het hele bereik (en dus een pak meer licht binnen nemend dan de DA55-300) is de uitstekende DA*60-250/4. De duurste uit de reeks en ook niet helemaal tot 300mm, maar omwille van de bijsnijmogelijkheden van de K-5 is deze zeker een optie. En 60mm kan je nog voor landschappen gebruiken moest het zijn (eventueel in panorama om later aan elkaar te plakken). Als ik ooit m'n FA*300/4.5 zou vervangen, is de kans groot dat ik zelf voor deze zou gaan (tenzij Pentax intss wat nieuws in de aanbieding heeft).

    Daarnaast kan je eventueel ook naar de zgn Bigma's van Sigma kijken, stijl 50-500 of 150-500. Veel groter bereik nog en ok van prijs. Maar ook hier geldt wat voor de DA55-300 geldt: bij minder licht zijn deze minder handig door de nogal kleine opening op de langste brandpuntsafstand (500mm). Ik vind deze persoonlijk een pak minder mooie beelden geven dan de DA* objectieven van Pentax, maar da's ook maar normaal voor de prijs. Nadeel tov Pentax is ook dat deze wat minder goed met het Afrikaanse stof zullen omkunnen. De Pentaxen zijn immers alle drie stofbestendig (als de WR versie van 55-300 neemt tenminste, de DA*'s zowiezo).

    mvg, Wim
    Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

    Comment


    • #3
      Re: Advies voor lens Pentax K5

      Nog even een linkje naar een pas gepubliceerde bespreking van de laatste versie van de 55-300: http://wkoopmans.ca/notebook/?p=11085

      Wim
      Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

      Comment


      • #4
        Re: Advies voor lens Pentax K5

        Oorspronkelijk geplaatst door ishpuini Bekijk bericht
        Nog even een linkje naar een pas gepubliceerde bespreking van de laatste versie van de 55-300: http://wkoopmans.ca/notebook/?p=11085

        Wim
        Bedankt voor je antwoord!
        Is het ook mogelijk om bv een "magnifier" ertussen te zetten die alles 2x vergroot waardoor de 55-200 een 110-400 wordt?
        Gaat dit ten koste van de kwaliteit?

        Comment


        • #5
          Re: Advies voor lens Pentax K5

          Oorspronkelijk geplaatst door BasBreda Bekijk bericht
          Bedankt voor je antwoord!
          Is het ook mogelijk om bv een "magnifier" ertussen te zetten die alles 2x vergroot waardoor de 55-200 een 110-400 wordt?
          Gaat dit ten koste van de kwaliteit?
          Natuurlijk kan dat. Ik heb zelf een Tamron 1.4x teleconverter die daarvoor kan worden gebruikt (1.4x ipv 2x). Ik moet wel eerlijk zeggen dat die op kitzooms meestal wel wat zorgen voor kwaliteitsverlies. Probleem is dat een 55-200 als grootste diafragmaopening f/5.6 heeft op 200mm, en dat is de kant die je op safari het meest zal gebruiken. Een teleconverter (of magnifier zoals jij het noemt) verlengt niet enkel de brandpuntsafstand, maar "verkleint" ook de grootste diafragmaopening. Met een 1.4x geeft dat f/8 en met een 2x zelfs f/11. Je moet dus aardig wat licht binnen krijgen om op f/8 of f/11 voldoende snelle sluitertijden te kunnen gebruiken (of in de hoge ISO's gaan). Bovendien heb je het objectief dan volledig openstaan, terwijl je kitzooms toch liefst een beetje sluit om beste kwaliteit te krijgen. Allez, de Afrikaanse zon geeft meestal wel genoeg licht opdat dat geen enorm probleem is, maar vroeg op de ochtend of bij valavond kan je mogelijk wel wat tekort schieten.

          Eigenlijk doen teleconvertoren het best op een vast brandpunt, dus op een DA*300/4 of zo...

          Moest ik van jou zijn, zou ik me beperken tot een 1.4x. Een goede 2x heb ik eerlijk gezegd nog niet gezien.

          Wim
          Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

          Comment


          • #6
            Re: Advies voor lens Pentax K5

            Pentax zou dit jaar met 'n nieuwe telezoom komen in het bereik van ruwweg 100-400... even daarop wachten? Ik zou echt geen converter tussen de 50-200/55-300 zetten!!!
            Je kitlens 18-55 kan dienst doen voor de landschappen en andere kiekjes. Misschien aanvullen met een goedkope "plastic fantastic", de DA 35 of DA 50? Als er dan nog budget overblijft, kan je eventueel uitkijken naar een groothoek. Ik denk bv aan een Sigma 8-16. Kan tweedehands hé. Ikzelf heb die gehad en vond die wreed goed. Tegenwoordig stel ik het met de DA 15, da's breed genoeg voor mij en 't is de beste lens die ik tot hiertoe heb kunnen gebruiken.

            Comment


            • #7
              Re: Advies voor lens Pentax K5

              Oorspronkelijk geplaatst door DeKevin Bekijk bericht
              Pentax zou dit jaar met 'n nieuwe telezoom komen in het bereik van ruwweg 100-400... even daarop wachten? Ik zou echt geen converter tussen de 50-200/55-300 zetten!!!
              Je kitlens 18-55 kan dienst doen voor de landschappen en andere kiekjes. Misschien aanvullen met een goedkope "plastic fantastic", de DA 35 of DA 50? Als er dan nog budget overblijft, kan je eventueel uitkijken naar een groothoek. Ik denk bv aan een Sigma 8-16. Kan tweedehands hé. Ikzelf heb die gehad en vond die wreed goed. Tegenwoordig stel ik het met de DA 15, da's breed genoeg voor mij en 't is de beste lens die ik tot hiertoe heb kunnen gebruiken.
              Ja ik kan op zich wel wachten.
              Maar de lenzen die je voorstelt zijn toch niet echt voor dierfotografie/safari?

              Comment


              • #8
                Re: Advies voor lens Pentax K5

                Oorspronkelijk geplaatst door BasBreda Bekijk bericht
                Ja ik kan op zich wel wachten.
                Maar de lenzen die je voorstelt zijn toch niet echt voor dierfotografie/safari?
                Alles is relatief hé... Je moet maar eens naar de foto's van Nick Brandt kijken, die zijn meestal met relatief korte brandpunten gemaakt. Persoonlijk vind ik deze het beste wat je op vlak van fotografie van grote Afrikaanse zoogdieren kan vinden. Maar als je weet wat die moet doen om voldoende dichtbij te geraken... Dat is niet op een normale safari-reis mogelijk... Dus inderdaad: beter lang glas.

                Over de ongeveer 100-400 die Pentax zou gaan maken is het momenteel nog koffiedik kijken. Er staat inderdaad een dergelijk objectief op de roadmap, maar Pentax liet nog niets concreets zien. Het kan mogelijk een relatief goedkoop objectief worden, maar evengoed een pokkeduur stuk glas van enkele 1000 EUR (à la de DA560/5.6 die rond de 7000 EUR moet kosten). Weldra start in Japan de fotobeurs CP+ en volgens de laatste persberichten zal ook daar niets te zien zijn van dit nieuwe objectief. Er kan natuurlijk nog steeds een last minute persbericht volgen, maar Pentax liet al weten welke nieuwe producten ze *wel* zouden laten zien. Ik neem bijgevolg aan dat we tot Photokina in Keulen zullen moeten wachten, en dat is pas in september...

                Wim
                Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

                Comment


                • #9
                  Re: Advies voor lens Pentax K5

                  Als je al een 18-55 en een 50-200 hebt ben je al aardig op weg.
                  Vergeet converters op Niet-lichtsterke lenzen. Deze lenzen zijn daar minder voor geschikt.
                  Een 300mm tov uw 200mm is slechts maal 1.5. Dit is de moeite niet waard om te investeren. Als je langer wil dan 200mm dan minimaal X2 gaan, dus 400mm.

                  Kijk maar eens door je zoeker met uw lens ingesteld op 100mm en draai door naar 150mm. Dit is X1.5, je gaat zien dat het verschil niet groot genoeg is om die investering te doen. Dezelfde verhouding is er tussen 200 en 300mm.

                  Ik zou zeggen doe het met het materiaal dat je hebt, tenzij je een 800 a 1000€ ervoor overhebt om een Sigma 170-500 te kopen.

                  Comment

                  Working...
                  X