Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

aankoop groothoek lens/object vr Canon 7D

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • aankoop groothoek lens/object vr Canon 7D

    momenteel gebruik ik object van Canon EF-S 17-55 f2.8 IS USM, maar zit hier met een crop van 1.6, dus ben op zoek nr een groothoeklens bv 10-20
    moet nog wel LEE filters op kunnen gebruiken.
    Graag jullie ervaringen of tips
    Last edited by IngridVD; 29 oktober 2014, 21:03.
    groetjes Ingrid


  • #2
    Re: aankoop groothoek lens/object vr Canon 7D

    Mijn ervaring met filters op 10-20mm sigma op crop 1.5, is dat je bij < 15mm het houder op je beeld krijgt en dus genoodzaakt bent te croppen.

    Comment


    • #3
      Re: aankoop groothoek lens/object vr Canon 7D

      Oorspronkelijk geplaatst door in2lapland Bekijk bericht
      Mijn ervaring met filters op 10-20mm sigma op crop 1.5, is dat je bij < 15mm het houder op je beeld krijgt en dus genoodzaakt bent te croppen.
      Ok, bedankt, maar ik gebruik de LEE filters , jij ook ?
      groetjes Ingrid

      Comment


      • #4
        Re: aankoop groothoek lens/object vr Canon 7D

        Als de filters een must zijn, kan je misschien best eens kijken naar een full frame lens in dat bereik: een Sigma 12-24. Ik heb geen ervaring, maar de grotere beeldcirkel van deze lens zou wel een oplossing kunnen zijn om vignetting te vermijden met de Lee filterhouder. Mensen die deze lens bezitten, kunnen je misschien met meer zekerheid antwoorden.

        Het probleem met donkere hoeken (of erger) zou wel eens kunnen optreden bij elke lens voor APS-C formaat (EFs bij Canon) omdat de beeldcirkel al verkleind is voor gebruik op de crop sensor. Met klassieke schroefdraadfilters ga je dat probleem wellicht minder snel tegenkomen... Waarom is dat geen optie?
        Pieter
        --
        Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

        Comment


        • #5
          Re: aankoop groothoek lens/object vr Canon 7D

          Geen idee over LEE, maar persoonlijk ben ik erg tevreden met mijn Sigma 8-16.
          Er wordt bijzonder weinig geschreven over deze redelijk goedkope lens, maar ja, het werkt.
          Canon G15, 7D en 1000D + Katzeye, met 17-55 2.8, 100-400 4.5-5.6 L + 1.4 ext III, 70-200 2.8 L II, 100 Macro 2.8 L, Carl Zeiss 1.4 50, Sigma 8-16 4.5-5.6, Lensbaby Composer, Speedlite 430 EXII, Manfrotto's

          Comment


          • #6
            Re: aankoop groothoek lens/object vr Canon 7D

            Nee setje Cokin P

            Comment


            • #7
              Re: aankoop groothoek lens/object vr Canon 7D

              Ik gebruik weliswaar geen LEE filters (wij gebruiken schroeffilters, voornamelijk B&W), maar heb er wel voor geopteerd dat al mijn zoomlensen een filtermaat van 77mm hebben. Ik werk meestal met de EF-s 17-55 f/2.8 IS, maar mijn UWA is eveneens een Canon: EF-s 10-22. Je mag gerust 'ns komen proberen, zo je wil.
              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

              Comment


              • #8
                Re: aankoop groothoek lens/object vr Canon 7D

                Op een 12-24 mm Sigma kun je volgens mij alleen insteekfilters gebruiken.Voor de frontlens ????

                Comment


                • #9
                  Re: aankoop groothoek lens/object vr Canon 7D

                  Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                  Ik gebruik weliswaar geen LEE filters (wij gebruiken schroeffilters, voornamelijk B&W), maar heb er wel voor geopteerd dat al mijn zoomlensen een filtermaat van 77mm hebben. Ik werk meestal met de EF-s 17-55 f/2.8 IS, maar mijn UWA is eveneens een Canon: EF-s 10-22. Je mag gerust 'ns komen proberen, zo je wil.
                  Les, bedankt vr je feedback, heb ook die 17-55, ben nog aan het googlen, er wordt gezegd dat je met een canon 10-22 gemakkelijk vervorming en Chromatische aberratie hebt, heb je dit al ondervonden ?
                  groetjes Ingrid

                  Comment


                  • #10
                    Re: aankoop groothoek lens/object vr Canon 7D

                    ik heb filters gebruikt op een sigma 10-20mm en voor een groothoek heb je een speciale (grotere) houder nodig (bij het merk 84.5mm alleszins)
                    bij LEE zullen ze dit beter voor mekaar hebben zeker?
                    portfolio en workshops:
                    https://www.bennybulke.com/

                    Comment


                    • #11
                      Re: aankoop groothoek lens/object vr Canon 7D

                      Oorspronkelijk geplaatst door bulke41 Bekijk bericht
                      ik heb filters gebruikt op een sigma 10-20mm en voor een groothoek heb je een speciale (grotere) houder nodig (bij het merk 84.5mm alleszins)
                      bij LEE zullen ze dit beter voor mekaar hebben zeker?
                      heb al een 77 mm spec. groothoek ring van LEE
                      met die sigma heb je daar last van vervorming en Chromatische aberratie ?
                      groetjes Ingrid

                      Comment


                      • #12
                        Re: aankoop groothoek lens/object vr Canon 7D

                        het is niet de ring waar ik het op heb maar de filterhouder (groothoek-houders van 84.5mm heeft maar plaats voor één filter...
                        die sigma is goed van kleur, zeker ook scherp, maar veel chromatische aberatie, teveel eigenlijk...
                        vignetering met de goeie houders is mijns inzien binnen de perken (als je hem niet scheef gebruikt maar altijd pas....)
                        alweer, ik verwacht dat dit beter zou moeten zijn bij LEE (toch voor die prijzen)
                        portfolio en workshops:
                        https://www.bennybulke.com/

                        Comment


                        • #13
                          Re: aankoop groothoek lens/object vr Canon 7D

                          Oorspronkelijk geplaatst door MG-TF Bekijk bericht
                          Les, bedankt vr je feedback, heb ook die 17-55, ben nog aan het googlen, er wordt gezegd dat je met een canon 10-22 gemakkelijk vervorming en Chromatische aberratie hebt, heb je dit al ondervonden ?
                          Elke lens heeft zijn specifieke eigenschappen. Vervorming (distortie) of vertekening... experts zullen ons weer wijzen op een foutieve woordkeuze is eigen aan ultragroothoeken. Maar zowel distortie als CA kunnen verholpen worden.
                          Ik meende echter dat je vraag was: kan ik mijn Lee filters gebruiken met een UWA? Op die vraag kan ik niet antwoorden, maar ik kan wel zeggen: je mag mijn EF-s 10-22 met jouw filters proberen, zo je wil.
                          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                          Comment


                          • #14
                            Re: aankoop groothoek lens/object vr Canon 7D

                            Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                            Elke lens heeft zijn specifieke eigenschappen. Vervorming (distortie) of vertekening... experts zullen ons weer wijzen op een foutieve woordkeuze is eigen aan ultragroothoeken. Maar zowel distortie als CA kunnen verholpen worden.
                            Ik meende echter dat je vraag was: kan ik mijn Lee filters gebruiken met een UWA? Op die vraag kan ik niet antwoorden, maar ik kan wel zeggen: je mag mijn EF-s 10-22 met jouw filters proberen, zo je wil.
                            Les, bekijk het nog eens, kei tof vr dat proberen, laat nog wel iets weten ten tijde. Wat dat verhelpen betreft is dat hoe jet e werk gaat met de lens of nadien in PS ?
                            groetjes Ingrid

                            Comment


                            • #15
                              Re: aankoop groothoek lens/object vr Canon 7D

                              Oorspronkelijk geplaatst door bulke41 Bekijk bericht
                              het is niet de ring waar ik het op heb maar de filterhouder (groothoek-houders van 84.5mm heeft maar plaats voor één filter...
                              die sigma is goed van kleur, zeker ook scherp, maar veel chromatische aberatie, teveel eigenlijk...
                              vignetering met de goeie houders is mijns inzien binnen de perken (als je hem niet scheef gebruikt maar altijd pas....)
                              alweer, ik verwacht dat dit beter zou moeten zijn bij LEE (toch voor die prijzen)
                              ok, heb deze https://www.dropbox.com/s/yd3ro2r36t...00.02.jpg?dl=0
                              groetjes Ingrid

                              Comment

                              Working...
                              X