Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

aankoop groothoek lens/object vr Canon 7D

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: aankoop groothoek lens/object vr Canon 7D

    Oorspronkelijk geplaatst door MG-TF Bekijk bericht
    Les, bekijk het nog eens, kei tof vr dat proberen, laat nog wel iets weten ten tijde. Wat dat verhelpen betreft is dat hoe jet e werk gaat met de lens of nadien in PS ?
    Met een UWA is het van belang dat de lens loodrecht op het onderwerp staat gericht. Een programma als Viewpoint van DxO (maar het kan in DxO OP10 Elite versie ook!) kan ik niet genoeg aanprijzen om achteraf dergelijke correcties, waar nodig, te maken. Zorg bij het nemen van de foto alleszins dat je voldoende ruimte links/rechts/onder/boven je onderwerp hebt, want je verliest altijd bij serieuze correcties.
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

    Comment


    • #17
      Re: aankoop groothoek lens/object vr Canon 7D

      Oorspronkelijk geplaatst door MG-TF Bekijk bericht
      momenteel gebruik ik object van Canon EF-S 17-55 f2.8 IS USM, maar zit hier met een crop van 1.6, dus ben op zoek nr een groothoeklens bv 10-20
      moet nog wel LEE filters op kunnen gebruiken.
      Graag jullie ervaringen of tips
      Ik heb geen 10-20, maar wel een tokina 12-24 die eveneens de filtermaat 77mm heeft. De tokina 12-24 gebruik ik regelmatig met het Lee-filtersysteem met de houder die jij hebt. Bij de breedste stand heb ik wel soms wat last van donkere hoeken, maar dit valt vrij gemakkelijk te corrigeren. Een voorbeeld van een foto gemaakt met de 12-24 en een Lee soft grad vind je hier.

      Mvg,
      Chris
      Geniet van foto's maken

      Comment


      • #18
        Re: aankoop groothoek lens/object vr Canon 7D

        Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
        Ik gebruik weliswaar geen LEE filters (wij gebruiken schroeffilters, voornamelijk B&W), maar heb er wel voor geopteerd dat al mijn zoomlensen een filtermaat van 77mm hebben. Ik werk meestal met de EF-s 17-55 f/2.8 IS, maar mijn UWA is eveneens een Canon: EF-s 10-22. Je mag gerust 'ns komen proberen, zo je wil.
        Ik gebruik de Canon EF-s 10-22 mm op mijn Canon 7 D in combinatie met Lee filters en dat gaat prima.
        Op de Sigma 12-24 mm kan je geen filters zetten zonder speciale aanpassingen omdat die een bolle lens heeft.
        Goed materiaal maakt nog geen goed fotograaf,maar het helpt wel.

        https://www.flickr.com/photos/ronald_ceulemans/

        Comment


        • #19
          Re: aankoop groothoek lens/object vr Canon 7D

          Oorspronkelijk geplaatst door The digital hunter Bekijk bericht
          Ik gebruik de Canon EF-s 10-22 mm op mijn Canon 7 D in combinatie met Lee filters en dat gaat prima.
          Op de Sigma 12-24 mm kan je geen filters zetten zonder speciale aanpassingen omdat die een bolle lens heeft.
          heb je geen last van Chromatische aberratie ? zo ja is dit dan gemakkelijk te corrigeren ?
          groetjes Ingrid

          Comment


          • #20
            Re: aankoop groothoek lens/object vr Canon 7D

            Oorspronkelijk geplaatst door chris Bekijk bericht
            Ik heb geen 10-20, maar wel een tokina 12-24 die eveneens de filtermaat 77mm heeft. De tokina 12-24 gebruik ik regelmatig met het Lee-filtersysteem met de houder die jij hebt. Bij de breedste stand heb ik wel soms wat last van donkere hoeken, maar dit valt vrij gemakkelijk te corrigeren. Een voorbeeld van een foto gemaakt met de 12-24 en een Lee soft grad vind je hier.

            Mvg,
            Chris
            en geen last van Chromatische aberratie ?
            die donkere hoeken corrigeren via PS en hoe ?
            groetjes Ingrid

            Comment


            • #21
              Re: aankoop groothoek lens/object vr Canon 7D

              heb de nieuwe van Canon EF-S 10-18 bekeken zou goed zijn volgens deze
              Win Sony a7iii GIVEAWAY LIVE NOW http://photorec.tv/win➨ My Recommended Gear: https://kit.co/photorectobyGet Awesome Music for your videos: http://photo...

              canon 10-18 STM IS 2.8 heeft wel een plastieke bajonet, STM ipv USM en géén indicatie van afstand wel wat negatieve punten denk ik
              groetjes Ingrid

              Comment


              • #22
                Re: aankoop groothoek lens/object vr Canon 7D

                De prijs is een stuk goedkoper (bijna de helft). De filtermaat is 67mm t.o.v. 77mm voor de EF-s 10-22 die ik heb.
                BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                Comment


                • #23
                  Re: aankoop groothoek lens/object vr Canon 7D

                  Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                  De prijs is een stuk goedkoper (bijna de helft). De filtermaat is 67mm t.o.v. 77mm voor de EF-s 10-22 die ik heb.
                  ja dat weet ik, maar heb zo m'n twijfels over die plastieke bajonet => gemakkelijker stuk ?
                  en dan misschien vlugger donkere hoeken ?

                  Les heb jij last van die Chromatische aberratie ?
                  groetjes Ingrid

                  Comment


                  • #24
                    Re: aankoop groothoek lens/object vr Canon 7D

                    Oorspronkelijk geplaatst door MG-TF Bekijk bericht
                    ja dat weet ik, maar heb zo m'n twijfels over die plastieke bajonet => gemakkelijker stuk ?
                    en dan misschien vlugger donkere hoeken ?

                    Les heb jij last van die Chromatische aberratie ?
                    Die plastic bajonet is kwalitatief wat minder, maar dit is ook geen zware lens, dus dat zal niet gauw een probleem veroorzaken.
                    Donkere hoeken zijn afhankelijk van het ontwerp van de lens. De 10-18 en de 10-22 zijn allebei EFs lenzen, dus hebben ze al kleinere beeldcirkels specifiek voor APS-C formaat. Het diafragma wat toedraaien, helpt al veel. Dat geldt trouwens ook voor chromatische aberratie. Op basis van samples heb ik de indruk dat beide lenzen mekaar niet veel ontlopen, ondanks dat de 10-22 geen goedkope lens is. De 10-18 is wat minder degelijk gebouwd, en de STM motor is misschien een fractie trager dan de USM, alhoewel dat op een ultra wide angle wellicht niks uitmaakt.

                    (Ik wou niet echt in de plaats van Les antwoorden, maar ik heb de 10-22 ook gehad en was er heel tevreden over.)
                    Pieter
                    --
                    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                    Comment


                    • #25
                      Re: aankoop groothoek lens/object vr Canon 7D

                      Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
                      Die plastic bajonet is kwalitatief wat minder, maar dit is ook geen zware lens, dus dat zal niet gauw een probleem veroorzaken.
                      Donkere hoeken zijn afhankelijk van het ontwerp van de lens. De 10-18 en de 10-22 zijn allebei EFs lenzen, dus hebben ze al kleinere beeldcirkels specifiek voor APS-C formaat. Het diafragma wat toedraaien, helpt al veel. Dat geldt trouwens ook voor chromatische aberratie. Op basis van samples heb ik de indruk dat beide lenzen mekaar niet veel ontlopen, ondanks dat de 10-22 geen goedkope lens is. De 10-18 is wat minder degelijk gebouwd, en de STM motor is misschien een fractie trager dan de USM, alhoewel dat op een ultra wide angle wellicht niks uitmaakt.

                      (Ik wou niet echt in de plaats van Les antwoorden, maar ik heb de 10-22 ook gehad en was er heel tevreden over.)
                      Pieter bedankt vr deze reactie
                      zal toch eens een ei moeten leggen
                      groetjes Ingrid

                      Comment


                      • #26
                        Re: aankoop groothoek lens/object vr Canon 7D

                        Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
                        Die plastic bajonet is kwalitatief wat minder, maar dit is ook geen zware lens, dus dat zal niet gauw een probleem veroorzaken.
                        Donkere hoeken zijn afhankelijk van het ontwerp van de lens. De 10-18 en de 10-22 zijn allebei EFs lenzen, dus hebben ze al kleinere beeldcirkels specifiek voor APS-C formaat. Het diafragma wat toedraaien, helpt al veel. Dat geldt trouwens ook voor chromatische aberratie. Op basis van samples heb ik de indruk dat beide lenzen mekaar niet veel ontlopen, ondanks dat de 10-22 geen goedkope lens is. De 10-18 is wat minder degelijk gebouwd, en de STM motor is misschien een fractie trager dan de USM, alhoewel dat op een ultra wide angle wellicht niks uitmaakt.

                        (Ik wou niet echt in de plaats van Les antwoorden, maar ik heb de 10-22 ook gehad en was er heel tevreden over.)
                        Een lensje dat maar 240gr weegt zal inderdaad niet zomaar afbreken met die plastieken lensvatting.
                        Ik heb een 18-55 IS STM gehad (kitlens 700D), en gebruik nu een 18-135 IS STM op de 700D, beide lenzen hebben een heel snelle autofocus, mijn ervaring is dat de STM scherpstelmotoren zeker niet trager zijn dan USM.
                        (De kitlens heb ik vervangen door de 18-135, dat is een handiger bereik, en de beeldkwaliteit van die lens is ook nog heel goed.)

                        De 10-18 en de 10-22 heb ik zelf nooit gebruikt, maar volgens deze test is de 10-18 een heel goede lens voor een heel beperkt budget http://www.photozone.de/canon-eos/874-canon_1018_4556is .

                        Of je de Lee filters kan gebruiken op die lens, dat zal je waarschijnlijk zelf moeten uitproberen.
                        Hoe breder de lens, hoe meer kans op vignetting door filters, maar als je een adapter gebruikt, en het filter is een stuk groter dan de lensdiameter, dan zal het met de vignetting ook wel meevallen.
                        http://barthuysmans.smugmug.com/
                        BD0338BE

                        Comment


                        • #27
                          Re: aankoop groothoek lens/object vr Canon 7D

                          Oorspronkelijk geplaatst door MG-TF Bekijk bericht
                          ja dat weet ik, maar heb zo m'n twijfels over die plastieke bajonet => gemakkelijker stuk ?
                          en dan misschien vlugger donkere hoeken ?

                          Les heb jij last van die Chromatische aberratie ?
                          Ikzelf heb geen last van CA, nee!
                          CA is in principe een van de lensafwijkingen die het makkelijkst te corrigeren is. Ik ken zeker lenzen (die ikzelf niet heb) die meer last hebben van CA.
                          Wat plastic betreft, tja... de EF 50mm is misschien wel het bekendste voorbeeld. Ik denk ook niet (omdat het om een lichte lens gaat) dat die plastic bajonet een probleem geeft, maar wil me daarover niet uitspreken. Daarom ben ik maar wat blij met het antwoord van BB@!
                          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                          Comment


                          • #28
                            Re: aankoop groothoek lens/object vr Canon 7D

                            Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                            Ikzelf heb geen last van CA, nee!
                            Dat is zijn broer: LesCA... *kuch*
                            Pieter
                            --
                            Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                            Comment


                            • #29
                              Re: aankoop groothoek lens/object vr Canon 7D

                              Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                              Ikzelf heb geen last van CA, nee!
                              CA is in principe een van de lensafwijkingen die het makkelijkst te corrigeren is. Ik ken zeker lenzen (die ikzelf niet heb) die meer last hebben van CA.
                              Wat plastic betreft, tja... de EF 50mm is misschien wel het bekendste voorbeeld. Ik denk ook niet (omdat het om een lichte lens gaat) dat die plastic bajonet een probleem geeft, maar wil me daarover niet uitspreken. Daarom ben ik maar wat blij met het antwoord van BB@!

                              ok, sorry verkeerd verwoord je weet wel hé wat ik bedoelde
                              groetjes Ingrid

                              Comment


                              • #30
                                Re: aankoop groothoek lens/object vr Canon 7D

                                Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                                Een lensje dat maar 240gr weegt zal inderdaad niet zomaar afbreken met die plastieken lensvatting.
                                Ik heb een 18-55 IS STM gehad (kitlens 700D), en gebruik nu een 18-135 IS STM op de 700D, beide lenzen hebben een heel snelle autofocus, mijn ervaring is dat de STM scherpstelmotoren zeker niet trager zijn dan USM.
                                (De kitlens heb ik vervangen door de 18-135, dat is een handiger bereik, en de beeldkwaliteit van die lens is ook nog heel goed.)

                                De 10-18 en de 10-22 heb ik zelf nooit gebruikt, maar volgens deze test is de 10-18 een heel goede lens voor een heel beperkt budget http://www.photozone.de/canon-eos/874-canon_1018_4556is .

                                Of je de Lee filters kan gebruiken op die lens, dat zal je waarschijnlijk zelf moeten uitproberen.
                                Hoe breder de lens, hoe meer kans op vignetting door filters, maar als je een adapter gebruikt, en het filter is een stuk groter dan de lensdiameter, dan zal het met de vignetting ook wel meevallen.
                                Bart ook bedankt vr de feedback, Grobet gaat me verwittigen als de lens binnen is en dan mag ik ze eens testen met m'n LEE Filters en vergelijken met andere, ben benieuwd zal waarschijnlijk/hopelijk een doorslag/keuze van komen.
                                groetjes Ingrid

                                Comment

                                Working...
                                X