Weergegeven resultaten: 1 t/m 20 van 20

Standaard Aan Nikon D40 eigenaars , gebruik lens AF Nikkor 50mm f/1.8D

Kocht me de AF Nikor 50mm f/1.8D wegens de vele lovende beoordelingen voor op mijn Nikon D40 .
    Nu krijg ik echter telkens de volgende tekst op mijn D40 : vergrendel de diafragmaring van het objectief op het kleinste diafragma (grootste f/waarde) .
    Nu , is dit normaal of wat doe ik verkeerd of nog beter , hoe moet ik het wel doen om het objectief met mijn D40 te gebruiken , en of kan ik de f waarde niet aanpassen .

Bedankt op voorhand .
    Laatst gewijzigd door ikpatje; 11 mei 2008 om 16:39
    Fotografische groeten
    Patrick

Standaard Re: Aan Nikon D40 eigenaars , gebruik lens AF Nikkor 50mm f/1.8D

Het diafragma stel je in via je body. De diafragmaring op het objectief moet je op 22 draaien, en vergendelen met het piepkleine knopje (met rode punt). Pas dan zal je diafragma correct kunnen ingesteld worden door je body.

Groetjes, Wim
    Iedereen heeft recht op mijn eigen mening ... ;-)
    Nikon D7000 - Nikon 17-55mm f/2.8 - Nikon 70-300 VR - Nikon 35mm f/1.8 - Nikon 50mm f/1.8 - Sigma 10-20mm f/4-5.6 - Sony NEX 5 met 18-55 en 18-200

ok - gevonden - nu leren spelen met de f waarden
    Fotografische groeten
    Patrick

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ikpatje Bekijk bericht
    ok - gevonden - nu leren spelen met de f waarden
    Eindelijk iemand die deze manuele focus combinatie kan smaken

Veel succes en plezier ermee!

Door op "manueel" te schakelen leer je waarom al die knopjes en instellingen dienen op je toestel . Echter zijn er dat zoveel dat je in het begin stadium een beetje tilt slaat .
    Fotografische groeten
    Patrick

Met andere woorden zoals ik nu
    Fotografische groeten
    Patrick

Ik heb een (geleende) 50mm f1.4 op m'n D40x staan en 't is inderdaad nogal overweldigend :-)

De mijne staat nu voornamelijk op het A programma , ik probeer eerst daarmee te spelen. Daarna kan ik wat met shutter bezig zijn en tenslotte hoop ik ze alletwee tegelijk te kunnen op M :-)
    (als het even goed blijft gaan , wordt dat een meerjarenplan denk ik)

ik heb ook n 50mm 1.8 voor men D40
    ik heb al gemerkt als je manueel focust je veel meer let op kadrering enz ook om manuele standen te ontdekken vind k een zeer leuk lensje
    scherpe lens voor n zeer goede prijs.
    11-300mm
    jeff heylen

Best wel vermoeiend zo op manueel werken . Juist een 40 tal proef/test fotos gemaakt in de hof . Het manueel scherpstellen duurt toch een tijdje allez seconden voor hij scherp staat. Na enkele fotos begin je dan ook het gewicht van de camera al te merken en voelen . Pluspuntje is wel van maar een D40 te hebben ivm maat/gewicht .

Nu ivm dat scherpstellen , hoe doen jullie dat :
    1- enkel puur door zoekoog en dan op gevoel
    2- via groen bolletje dat oplicht in zoekoog
    3- jullie methode en die is ...... want ........... .
    Fotografische groeten
    Patrick

Klagen over gewicht met een D40 en een 50/1.8???????

Ik kan niet scherpstellen met de groene stip, ik houd dan het beeld niet op zij plaats.

Ik zou graag een ouderwets matglas hebben met de deel- en microprisma's, daar kun je goed meescherpstellen.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Sorry , ik weer , maar jullie zien dat ik dit objectief grondig aan het bestuderen ben . Daarom weeral een vraagje : zoals ik in mijn vorig onderwerp reeds vermelde maakte ik een 40-tal proef/test fotos . Nu heb ik deze op oa verschillende programma standen genomen . Eenmaal ingeladen op de pc kijk ik naar de eigenschappen van de foto om te zien wat wie hoe enz........ , nu stel ik vast dat de eigenschappen veel mededelen maar bij "programma stand " staat vermeld : "niet gedefineerd" ?
    Hoe kan ik deze info wel bekomen , instellingen pc of op mijn camera ? of ?
    Fotografische groeten
    Patrick

Dat laatste lukt me ook niet (D60). Geen probleem echter, ik werk altijd met de A of de S stand.
    Het scherpstellen met dat groene puntje vind ik ook wat lastig. Ik kan het alleen door het centerfocuspunt te selecteren. Maar dat is normaal zeker? (Ben beginner hé)

Nog een grote vraag van mij : ik vind de lichtsterkte van die lens super. Als ik geen geld heb voor een goede tele, hoe is het dan om deze lens te combineren met een teleconverter? Moet toch een leuk resultaat geven? Ik denk bijvoorbeeld aan theater- en concertfotografie als toepassing...

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bart Morrowind Bekijk bericht

Nog een grote vraag van mij : ik vind de lichtsterkte van die lens super. Als ik geen geld heb voor een goede tele, hoe is het dan om deze lens te combineren met een teleconverter? Moet toch een leuk resultaat geven? Ik denk bijvoorbeeld aan theater- en concertfotografie als toepassing...
    Nikon téléconverter zal alvast niet gaan, mischien een ander merk
    En met een twee maal converter heb je twee stops lichtverlies, en verlies aan kwaliteit, ik zou het niet doen.
    Nikon D800/ AF-S Nikkor 24mm f1.4 G/ AF-S Nikkor 35mm f1.4 G/ AF-S Nikkor 50mm f1.4 G/ AF-S Nikkor 85mm f1.4 G/ Nikon SB-700

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
    Nikon téléconverter zal alvast niet gaan, mischien een ander merk
    En met een twee maal converter heb je twee stops lichtverlies, en verlies aan kwaliteit, ik zou het niet doen.
    a-a ik bedoelde natuurlijk een teleconverter die op een nikon kan gebruikt worden. Deze Raynox bijv, is niet echt een converter maar een "conversion lens". Ik dacht dat die mannen géén lichtverlies met zich meebrachten? Heeft iemand daar ervaringen mee?

The model DCR-1540PRO high definition telephoto lens is made of the high index optical glass elements with new concept of lens designing using two-group/four-element lens formulae. This new concept in designing the lens made it possible to achieve an amazing high definition telephoto lens of the 340 lines/mm resolution power at center (MTF30%), low dispersion and the increased light transmittance at fringe area.

There will be no reduction of light value when this conversion lens is attached on the camera's lens.

Ik scharrel dit topic even op.
    Wil voor een kennis een 50mm nikon lens cadeau doe?

Bij konijn hebben ze 4 varianten liggen.

http://www.fotokonijnenberg.be/produ....php?idc=18833

Een 1.4 en een 1.8 versie maar beiden zowel in 52mm als 62mm

Bij canon is het toch simpeler zene

Kan iemand mij snel effe de verschillen uitleggen? Ik overweeg tussen de 3 eerste in het overzicht van Konijn.

Grts Jan
    Canon 350D & 40D / EF 50 1.8 MK I & II / EF 100 2.8 USM macro / EFS 17-55 2.8 IS USM / EF 24-70 2.8 L / EF 70-200 2.8 L IS USM / 580 EX / Panasonic Lumix TZ5 / Imac 24" 

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door janvangent Bekijk bericht
    Wil voor een kennis een 50mm nikon lens cadeau doe?

Bij konijn hebben ze 4 varianten liggen.

http://www.fotokonijnenberg.be/produ....php?idc=18833

Bij canon is het toch simpeler zene

Kan iemand mij snel effe de verschillen uitleggen? Ik overweeg tussen de 3 eerste in het overzicht van Konijn.

Grts Jan

Nikon is toch ook simpel maar je moet wel goed lezen
    De 62mm's zijn geen 50 maar 85's!!!
    Let wel dat ze geen AF hebben op D40(x) en D60.

Hubert
    Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door hub2805 Bekijk bericht
    Nikon is toch ook simpel maar je moet wel goed lezen
    De 62mm's zijn geen 50 maar 85's!!!
    Let wel dat ze geen AF hebben op D40(x) en D60.

Hubert
    Was nog aan het dutten na het middagmaal zeker...
    Geen AF! Pfff dan is het ook de moeite nie.
    Wilde hem eens de echte fotografie leren kennen maar zonder AF zal hij snel gefrustreerd raken.
    Op een D50 wel AF dus.

Bedankt
    Jan
    Canon 350D & 40D / EF 50 1.8 MK I & II / EF 100 2.8 USM macro / EFS 17-55 2.8 IS USM / EF 24-70 2.8 L / EF 70-200 2.8 L IS USM / 580 EX / Panasonic Lumix TZ5 / Imac 24" 

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door janvangent Bekijk bericht

Grts Jan
    Die 52 en 62mm zijn de filtermaat, niet de brandpuntsafstand...

Ik vond het zonder AF zelfs nog geweldig :-) Manuele focus is wel leuk.
    en plus ... dat lenske was zo scherp in vgl met de kitlens op m'n D40x ...
    Nikon D80 - AF-D 50 1.8 - AF-S 18-70 - AF-S 55-200VR - een goeie handleiding :-)

Sorry , ik weer , maar jullie zien dat ik dit objectief grondig aan het bestuderen ben . Daarom weeral een vraagje : zoals ik in mijn vorig onderwerp reeds vermelde maakte ik een 40-tal proef/test fotos . Nu heb ik deze op oa verschillende programma standen genomen . Eenmaal ingeladen op de pc kijk ik naar de eigenschappen van de foto om te zien wat wie hoe enz........ , nu stel ik vast dat de eigenschappen veel mededelen maar bij "programma stand " staat vermeld : "niet gedefineerd" ?
    QUOTE]

Ik ben niet zeker maar je hebt die foto dan wss in RAW getrokken.
    Bewerk deze foto eens en zet die daarna op in JPEG, ik denk dat je dan wel de eigenschappen kan zien, als het dat is wat je bedoelt tenminste.
    Canon 7D + 60D : Canon 17-55mm 2.8 IS + Canon 35mm 1.4 L + Canon 50mm 1.4 + Canon 100mm 2.8 L IS + Flits 430ex
    HDPhotography.be

Regels voor berichten