Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

50mm op APS-C

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: 50mm op APS-C

    haha ;D
    Twitter: @sam_lovesMJ - Flickr:samdg - Pixoto:sam
    Amateur fotograaf - Canon EOS 400D - Canon EF-S 18-55mm - Canon EF-S 55-250mm - Canon EF 50mm f/1.8

    Comment


    • #17
      Re: 50mm op APS-C

      Er zijn natuurlijk betere lenzen, maar dan ook aan een 'betere' prijs, voor +-100 Euro nieuwprijs is dat nog steeds de beste portretlens die je kunt kopen lijkt me
      Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

      Comment


      • #18
        Re: 50mm op APS-C

        TS,
        Of jij gelukkig wordt met een 50 mm hangt af of jij die beeldhoek gebruikt.
        Ook hangt het af van de verwachtingen die jij hebt t.a.v. zaken als scherpte en bokeh.

        En, heb heb jij 1.8 als grootste opening nodig?
        Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

        Comment


        • #19
          Re: 50mm op APS-C

          Wel, weet je, ik heb niet zo veel lenzen op mijn naam staan, dus ik denk dat praktisch alles goed is, behalve heel slechte lenzen hé ;D
          Twitter: @sam_lovesMJ - Flickr:samdg - Pixoto:sam
          Amateur fotograaf - Canon EOS 400D - Canon EF-S 18-55mm - Canon EF-S 55-250mm - Canon EF 50mm f/1.8

          Comment


          • #20
            Re: 50mm op APS-C

            Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
            Reeds voor jij het gelijke beeldhoek betoog begon. Heb ik in #6 reeds dit geschreven



            Je kan mij onvolledigheid noch verwarringstichterij verwijten.

            Toch wel.Je lanceert een wetenswaardigheid die haaks staat op wat werkbaar is in de praktijk,en ook haaks staat op wat iedereen altijd hoort ,namelijk kleine sensor= grote scherptediepte,grote sensor =kleine scherptediepte.Dat op zich brengt verwarring bij nieuwelingen.Je vermeldt er wel bij dat het dan om een andere beeldhoek gaat ja,maar daar kan zo'n beginneling zich ook niets bij voorstellen en dat besef jij best.


            Walter
            D850

            Comment


            • #21
              Re: 50mm op APS-C

              Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
              Toch wel.Je lanceert een wetenswaardigheid die haaks staat op wat werkbaar is in de praktijk,en ook haaks staat op wat iedereen altijd hoort ,namelijk kleine sensor= grote scherptediepte,grote sensor =kleine scherptediepte.Dat op zich brengt verwarring bij nieuwelingen.Je vermeldt er wel bij dat het dan om een andere beeldhoek gaat ja,maar daar kan zo'n beginneling zich ook niets bij voorstellen en dat besef jij best.


              Walter
              Ik heb Samdg nog niet weten opmerken dat hij verwart is. Ik geef FEITEN weer. Als feiten jou verwarren is dat niet mijn probleem.

              Wat moet ik anders met de oorspronkelijke vraag

              Samdg
              De vraag luidt als volgt: heeft een 50mm lens (f/1.8 <= die dus) het gewenste effect op een APS-C-sensor? De gewilde effecten zijn (lichtsterkte) scherptediepte en uitvergrootting.
              moet ik liegen en zeggen dat de scherptediepte groter gaat zijn dan op een FF sensor, om geen verwarring te stichten? Een andere post van Samdg deed mij vermoeden dat hij vertrouwd is met lenzen in analoge fotografie. Misschien was dat een verkeerde conclusie van mij, maar niemand kan er omheen dat de DOF van een 50mm bij APS-C KLEINER ZAL ZIJN DAN OP FF.

              Ik lanceer ook geen wetenswaardigheid. Ik lanceer een werkbare oplossing voor mensen die uitgaan van de scherptediepteschaal op hun lens. Die zal niet kloppen op een APS-C camera, dus gaat men de lens een beetje verder dicht moeten knijpen. Dat is geen wetenswaardigheid, dat is WERKBARE FOTOGRAFISCHE PRAKTIJK. Daarbij lanceer ik dat ook niet, iedereen die de werking van DOF grondig bekijkt zal tot dezelfde conclusie komen, omdat het gewoon een feit is.

              Als iedereen altijd hoort dat kleine sensor= grote scherptediepte,grote sensor =kleine scherptediepte, dan klopt dat ook enkel als je daarbij vermeld dat het om een gelijke beeldhoek gaat. Als er al verwarring is, dan komt die niet door mij, maar door al degenen die heel kort door de bocht stellen dat kleine sensor= grote scherptediepte,grote sensor =kleine scherptediepte. Dat is onvolledig en wat onvolledig is zorgt voor verwarring als er dan iemand het volledige verhaal verteld.
              Last edited by putor; 23 november 2011, 19:45.
              The Knight That Says Ni...kon

              Comment


              • #22
                Re: 50mm op APS-C

                Canon zelf adviseert het EF135mm f/2L USM-objectief. Klik hier voor het artikel
                Ik ga er wel een beetje van uit dat dit op FF is.
                Hoe een snapshot verbeteren? Klik hier!
                flickr

                Comment


                • #23
                  Re: 50mm op APS-C

                  voor een goedkope alround prime kun je beter kiezen voor 35mm 2 ( 2dehands al rond 150 euro te verkrijgen). kun je veel meer mee dan 50mm op crop. het zijn uiteindelijk keuzes die jij maakt en wat jij mooi/ handig vindt. Probeer ze uit en uiteindelijk maak je eigen keuzes en die kunnen heel anders zijn dan keuzes die een andere maakt. Als je alleen een portret wilt ( kop en schouders ) is 50mm prima maar je hebt wel de ruimte nodig om iemand in het geheel te fotograferen met jouw camera. De lens kost toch geen drol dus veel twijfelen heeft geen zin. Koop en ontdek het zelf. Het is een hele goeie lens en ik vind hem op 1.8 al goed genoeg,
                  Last edited by aras; 23 november 2011, 23:10.

                  Comment


                  • #24
                    Re: 50mm op APS-C

                    [QUOTE=putor;3348922]. Misschien was dat een verkeerde conclusie van mij, maar niemand kan er omheen dat de DOF van een 50mm bij APS-C KLEINER ZAL ZIJN DAN OP FF.

                    ./QUOTE]

                    Komkom, ik kan er niet alleen omheen , ik ontken keihard.

                    Comment


                    • #25
                      Re: 50mm op APS-C

                      Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                      Ik heb Samdg nog niet weten opmerken dat hij verwart is. Ik geef FEITEN weer. Als feiten jou verwarren is dat niet mijn probleem.

                      Je bent denk ik zelf wat verward.

                      Wat moet ik anders met de oorspronkelijke vraag .

                      Ze beantwoorden op zo'n manier dat je vermoedt dat de T.S. het helemaal begrijpt, en dank zij je heldere uitleg het kan blijven onthouden.


                      moet ik liegen en zeggen dat de scherptediepte groter gaat zijn dan op een FF sensor, om geen verwarring te stichten? Een andere post van Samdg deed mij vermoeden dat hij vertrouwd is met lenzen in analoge fotografie. Misschien was dat een verkeerde conclusie van mij, maar niemand kan er omheen dat de DOF van een 50mm bij APS-C KLEINER ZAL ZIJN DAN OP FF.

                      Ik lanceer ook geen wetenswaardigheid. Ik lanceer een werkbare oplossing voor mensen die uitgaan van de scherptediepteschaal op hun lens. Die zal niet kloppen op een APS-C camera, dus gaat men de lens een beetje verder dicht moeten knijpen. Dat is geen wetenswaardigheid, dat is WERKBARE FOTOGRAFISCHE PRAKTIJK. Daarbij lanceer ik dat ook niet, iedereen die de werking van DOF grondig bekijkt zal tot dezelfde conclusie komen, omdat het gewoon een feit is.

                      Als iedereen altijd hoort dat kleine sensor= grote scherptediepte,grote sensor =kleine scherptediepte, dan klopt dat ook enkel als je daarbij vermeld dat het om een gelijke beeldhoek gaat. Als er al verwarring is, dan komt die niet door mij, maar door al degenen die heel kort door de bocht stellen dat kleine sensor= grote scherptediepte,grote sensor =kleine scherptediepte. Dat is onvolledig en wat onvolledig is zorgt voor verwarring als er dan iemand het volledige verhaal verteld.
                      Als je het volledige verhaal wil vertellen aan iemand die aangeeft niet wijs te raken uit crop/FF,zeg er dan in 's hemelsnaam bij dat die andere beeldhoek inderdaad maakt dat een 200mm een beeld geeft als van een 300mm op FF.Dan begrijpt iedereen het,en vooral de T.S. Want daar gaat het wel om in dit forumonderdeel.
                      D850

                      Comment


                      • #26
                        Re: 50mm op APS-C

                        Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
                        Je bent denk ik zelf wat verward.




                        Ze beantwoorden op zo'n manier dat je vermoedt dat de T.S. het helemaal begrijpt, en dank zij je heldere uitleg het kan blijven onthouden.




                        Als je het volledige verhaal wil vertellen aan iemand die aangeeft niet wijs te raken uit crop/FF,zeg er dan in 's hemelsnaam bij dat die andere beeldhoek inderdaad maakt dat een 200mm een beeld geeft als van een 300mm op FF.Dan begrijpt iedereen het,en vooral de T.S. Want daar gaat het wel om in dit forumonderdeel.
                        Dat vroeg TS niet, TS vroeg of in de opgave van de mm's bij een EF-s lens de cropfactor al ingerekend was. Dat is niet zo, dus heb ik hem gezegd dat dat niet zo is.
                        The Knight That Says Ni...kon

                        Comment


                        • #27
                          Re: 50mm op APS-C

                          Volgens mij heeft Sam in deze discussie FF/Aps-c-effecten al lang afgehaakt hoor, dus misschien beter om dit verhaal ergens aan de toog helemaal tot een goed eind te brengen. Dat gaat meestal vlotter dan via een forum of email .


                          Mocht Sam hier toch nog ergens rondhangen :

                          Oorspronkelijk geplaatst door samdg Bekijk bericht
                          Nu komt de hamvraag: zou ik de Canon EF 50mm f/1.8 (voor de volledigheid ;D) kopen of niet?
                          Als je een keer met zo'n prime aan de slag wil om te zien wat je dat kan opleveren op het vlak van lichtsterkte, spelen met DOF enz., dan is zo'n minder dure 50mm zowat het meest budgetvriendelijke dat er te vinden is (geldt voor om het even welk merk eigenlijk).

                          Ga ermee aan de slag en geniet ervan zou ik zeggen.
                          "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                          Comment


                          • #28
                            Re: 50mm op APS-C

                            Ja bedankt voor de discussies, heb er niet alles van begrepen, ma ja, op een dag wordt ik ook nog wel eens zo'n verwoede fotograaf met een FF en de grootste tele die je maar kan krijgen, maar dat kan nog wel even duren. ;D
                            Twitter: @sam_lovesMJ - Flickr:samdg - Pixoto:sam
                            Amateur fotograaf - Canon EOS 400D - Canon EF-S 18-55mm - Canon EF-S 55-250mm - Canon EF 50mm f/1.8

                            Comment


                            • #29
                              Re: 50mm op APS-C

                              Met een cropcamera heb je meer tele hoor.....

                              Comment


                              • #30
                                Re: 50mm op APS-C

                                [QUOTE=Keeskanon;3349173]
                                Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                                . Misschien was dat een verkeerde conclusie van mij, maar niemand kan er omheen dat de DOF van een 50mm bij APS-C KLEINER ZAL ZIJN DAN OP FF.

                                ./QUOTE]

                                Komkom, ik kan er niet alleen omheen , ik ontken keihard.

                                Hoezo? Dat verbaast me van jou.Het is wel degelijk zo natuurlijk,alleen ben je er niets mee want 50mm op crop =totaal ander beeld dan 50mm op FF. om dezelfde beelden ( beeldhoek ) te bekomen zou je op FF een 75mm moeten nemen,en dan geldt bij gelijke beeldhoek :crop =grotere scherptediepte,FF is kleinere scherptediepte.


                                Walter
                                D850

                                Comment

                                Working...
                                X