|
|||||||
| Registreer | All Albums | FAQ | Ledenlijst | Kalender | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
|
|
Discussietools | Weergave |
|
|||
|
de f2.8 versie zal scherper zijn op f4 dan de f4 versie...
en de f2.8 is wordt ook wel gepromoot als horende bij de snelste AF ter wereld (in combinatie met de 1 reeks) |
|
||||
|
Ik had de 300 2.8 IS en heb ze met enigzins gemengde gevoelens verkocht voor een 500mm, vogelfotografie is nu eenmaal meer m’n ding en dan zijn mm’s zoiezo in het voordeel. Maar die 300 was en is een erg veelzijdig ding die het in combinatie met extenders heel goed doet ( met de 2x iets minder dan de 1.4x ). De lens is echt héél erg scherp vol open, vanaf F4 vlijm maar dan ook vlijmscherp, draai je ze verder toe dan merk je eigenlijk geen verbetering meer, zonder twijfel topglas maar daar is het prijs en gewichtsverschil met de F4 ook naar natuurlijk
…De AF snelheid is idd ongelooflijk ( kan wel niet vergelijken met de F4 ), zeker op een 1D reeks is dit de sportlens bij uitstek. Ik had ze graag gehouden maar twee zo’n lenzen kan ik niet verantwoorden thuis
|
Je moet het ook nog tillen hoor! Een 4.0 is vol open zelfs met extender (wordt dan 5.6) nog steeds behoorlijk scherp.
|
Citaat:
|
Als ik die foto zie van f 4 (of met extender 5.6) dan kan ik dergelijke scherpte nooit halen met mijn 75-300 mm (f3.5-5.6) op 300mm op een weliswaar voorlopig nog analoge CANON EOS 500N.
Aan wat kan dit liggen als beide 5.6 zijn? Zoom? Body? |
|
||||
|
Een zoom is altijd een beetje een compromis. Een zoom kan nooit perfect zijn op alle brandpunten tegelijk, er is altijd wel een verlies. Een vast brandpunt daarentegen kan geperfectioneerd en geoptimaliseerd worden omdat de lenzenopstelling van begin af aan al eenvoudiger is en correcties dienaangaande gemakkelijker te verwezenlijken zijn. Een speciaal ontworpen 1.4 converter zal geen groot verlies opleveren bij vaste brandpunten.
|
Citaat:
Ondertussen is er voor die 75-300 een opvolger, de 70-300 IS, en die is heel wat beter. Maar tegen een objectief met een vaste brandpuntsafstand kan die ook niet op. |
|
||||
|
Ik ben de gelukige eigenaar van een 300 2.8 IS. Dit is echt een toplens, super snel en haarscherp. Een genot om mee te werken. Alles klopt aan die lens, behalve... de knopjes aan de zijkant die nog wel eens per ongeluk een in verkeerde stand staan. Dat ligt echte niet aan de 300 2.8, maar datzelfde probleem heeft ook de 70-200 2.8. Daar zou Canon eens naar moeten kijken bij een volgend ontwerp. Met de 1.4 converter is de lens nog steeds haarscherp en werk dan ook veel met de combinatie. Ik moet soms in de exif file kijken of ik nou de converter gebuikt heb of niet. Met de 2.0 converter heb ik geen ervaring
Maar ik heb een aantal full size testfoto's van de 300 2.8 IS online staan. http://www.pbase.com/steldat/canon_300_28_is |
|
||||
|
Citaat:
Ik doe dit met al mijn lenzen zodat ik per ongeluk (door het dragen van mijn toestel van hier naar daar) mijn 'af' of 'scherpstelafstand' niet verander. J.
|
Citaat:
groeten romulus |
|
|||
|
Vergeet ook niet dat de minimum scherpstelafstand van de f2.8 3 meter is tov 1.4 meter voor de f4. Voor wat ik ermee doe (macro) is de f2.8 dus onbruikbaar.
|
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
|
|
![]() |