| |||||||
| Registreer | All Albums | FAQ | Ledenlijst | Kalender | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| |||
|
Ik ken Aperture niet zo goed, maa Lightroom des te beter. Volgens mij kan je met beide schitterende zwart-wit conversies maken. Wat Lightroom volgens mij zeker de moeite waard maakt is: 1) de Targeted Adjustment Tool: waarmee je - zonder de precieze kleur te kennen - eenvoudig bepaalde gebieden lichter of donkerder kan maken (ben niet zeker of Aperture die mogelijkheid heeft) 2) de Localised Adjustment Brush, waarmee je niet-destructief lokale aanpassingen kan 'schilderen' en bv. niet-destructief kan dodgen en burnen. In Aperture kan iets vergelijkbaars, maar volgens mij wordt het toegepast op een gerenderde kopie van het bestand. Je werkt dus niet langer in Raw-modus dan. Om deze redenen zou ik persoonlijk Lightroom verkiezen. Op mijn blog vind je hier en daar nog wat artikels over Lightroom & zwart-wit: http://morethanwords.be/blog/schoon-...-in-photoshop/ Succes met de keuze! |
| |||||
|
ik ben zeer tevreden van Aperture Mogelijkheden zijn legio Van beide programma's kan je een 30-dagen demo downloaden Vergelijk en kies het resultaat dat jou het beste bevalt
__________________ Samen een dagje op pad met BD'ers? Klik hier voor het aanbod. Wens je zelf een SD te organiseren? We helpen je graag op weg. 27 sept 2009: Belgiumdigital LIVE - San Marco Village te Schelle (B) |
| |||
|
Je kan Lightroom een handje helpen en je post-productiecreativiteit een boost geven door al bij het fotograferen op de kleuren te letten: stel dat je model een rode trui aanheeft. Als je dat model fotografeert op een groene achtergrond, dan zal je in Lightroom, zelfs zonder de Local Adjustment Brush, heel gemakkelijk de kleur van de pull kunnen verdonkeren en de kleur van de achtergrond verbleken, of omgekeerd. Om die reden kan je bv. er ook voor zorgen dat je model - als je toch weet dat je voor zwartwit gaat - geen huidkleurige kleren draagt. Je zal dan de kleur van de huid onafhankelijk van de kleren kunnen beinvloeden met de Target Adjustment Tool. Waar is de tijd dat je een halve wiskundige moest zijn om in Photoshop met de Channel Mixer mooie zwartwit conversies te maken? |
| |||
| Toch doe ik het nog liefst in Photoshop (Image / Adjustments / Black & White) zelfs al doe ik mijn raw via Lightroom.
|
| |||||
|
Ik ben nu deze plug-in aan het testen: klik Gisteren de demo pas gedownload, maar het lijkt me wel wat |
| |||
| Citaat:
|
![]() |
| Labels |
| adobe, aperture, apple, lightroom, zwart-wit |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |
Soortgelijke discussies | ||||
| Discussie | Auteur | Forum | Reacties | Laatste bericht |
| Aperture 2.0 en Adobe Lightroom 2.0 | steven007 | Software | 2 | 10 augustus 2008 12:13 |
| Aperture 2.0 VS Lightroom | b@rney | Software | 39 | 25 juni 2008 12:17 |
| Aperture of Lightroom | tomclaessens | Chit Chat | 0 | 4 maart 2008 14:02 |
| Aperture - Lightroom - Capture NX | James71 | Software | 41 | 2 april 2007 20:56 |
| Lightroom, Adobes antwoord op Apple Aperture | vicberger | Software | 3 | 15 januari 2006 09:59 |
![]() |