Hallo allemaal,
Ik heb een vraagje, ik wilde een website maken naar aanleiding van bekende met de vraag waar kan ik jou foto's bekijken / zou je ze willen mailen.
Nu word mailen een tijdrovende kwestie en als ik ze op mijn ftp zet dan kunnen ze ze niet bekijken van tevoren.
Ik was dus van plan om een website te gaan maken maar dat is toch nog lastiger dan ik dacht.
Is er iemand die mij kan vertellen hoe ik een simpele ( het moet functioneel zijn niet mooi in het begin ) website maak in deze vorm:
1e pagina - mappen tbv onderwerpen
In een onderwerpmap - subcategorieën
in een subcategorie - thumbnails en als je daar op klikt krijg je de grote foto
dus zoiets:
En alles zou dan een klikbare thumbnail moeten worden en de laatste grote foto kan dan : rechts klik > opslaan als
Hoe kan ik dit het makkelijkst verkrijgen zonder dat ik een avond aan het uploaden en plaatsen ben?
Alvast bedankt
Greets rich
D700+grip |F80+grip| Nikkor 50 1.8+1.4 AF-D / 80-200 f2.8 AF-S / 300mm f4 IF-ED | Sigma 12-24 / 150 macro | Tamron 28-75 | M42 spul | SB28 / 800 / 900 / R1C1| Strobist Gear | 055xprob + 486rc2 / 680B + 484rc2 | Tamrac Expedition 5/7 | Lowepro 200aw
Er bestaan WYSYWIG progjes die je gratis kan downloaden, hiermee kan je perfect een index pagina maken met een menu balk met onderverdelingen.
Die onderverdelingen kunnen dan verwijzen naar je albums met foto's.
Ikzelf heb voor mijn website NVU gebruikt om de pagina's aan te maken en als fotogallerij gebruik ik Simpelviewer, beide zijn freeware en makkelijk in gebruik. Let wel verklein je foto's naar webformaat anders zal het uploaden wel lang duren.
Mag ik vragen waarmee je in een keer een map met foto's kan verkleinen?
ik zet alles op mijn pc in mappen die zo het web op zouden kunnen maar deze foto's zijn 3 a 4 mb en dit is toch wat veel, en om nu iedere foto apart te gaan verkleinen is bijna geen doen.
Greetz rich
D700+grip |F80+grip| Nikkor 50 1.8+1.4 AF-D / 80-200 f2.8 AF-S / 300mm f4 IF-ED | Sigma 12-24 / 150 macro | Tamron 28-75 | M42 spul | SB28 / 800 / 900 / R1C1| Strobist Gear | 055xprob + 486rc2 / 680B + 484rc2 | Tamrac Expedition 5/7 | Lowepro 200aw
Je kan dit uiteraard met fotoshop, maar als je een hele map met foto's in batch wil uitvoeren kan je ook gebruik maken van BDsizer. Gebruik hier eens de zoekfunctie en je vind wel een link.
Dankjewel,
Ik had bd sizer er al opstaan en had het middelste helemaal over het hoofd gezien aangezien ik dat nooit nodig heb gehad.
Ik gebruikte BDsizer alleen maar voor 1 plaatje te resizen voor op BD.
Al eens gekeken op http://www.jalbum.net ?
Gratis tooltje dat ook tumbnails aanmaakt, met de standaard skins heb je een album op je site in 5 minuutjes (afhankelijk van aantal en ftp upload natuurlijk)
Zelf gebruik ik ook NVU... bestaat er nog makkelijker???![]()
Nog maar net heb ik nu Jalbum gedownload om eens te bekijken wat betreft albums. Als ik op jou site die Simpleviewer aan het werk zie lijkt me dat ook wel leuk. Kan je je lay-out en kleuren vrij kiezen?
(ik heb een typ-foutje opgemerkt in één van je albums... Lange Nel(l)e.![]()
Op mijn website(s) heb ik Gallery2 draaien. Hier zit alles in wat je nodig hebt. Thumb's, wachtwoorden, structuur enz enz.
zie: http://www.hroling.nl/gallery
PS: ik draai (Embeded) in een CMS (Joomla) vandaar dat de letters wat vreemd groot zijn.
Je kan bij simpleviewer bijna alles instellen, achtergrondkleur of achtergrondafbeelding, hoeveel thumbs per pagina en in hoeveel rijen en kolommen, de maximale afmeting van je grootste foto, waar je tekst en waar de thumbs- foto.
Als je naar de download pagina van simpleviewer gaat, daar staat een zeer duidelijke handleiding.
@ Bolke:
Is dit een wysiwyg-programma? Ik kan met moeite html verstaan, laat staan php...![]()
@photogRAF:
Dank voor de info!![]()
Er zijn genoeg kant en klare php-scripts te vinden die zo'n fotoalbum automatisch maken![]()
Het is een Apache/PHP/MySQL programma. Zelf heb ik het gehost op een Linux server bij Sylconia.nl. Je hebt geheel geen HTML of PHP kennis nodig. Zelf heb ik ook geen PHP kennis. Het is uploaden naar je website en de setup draaien.
Er is ook een versie waar je geen database voor nodig hebt. (Versie 1.5)
De website waar je het gratis kunt downloaden: http://gallery.menalto.com/
Porta.
8x sneller dan Jalbum en doodsimpel.
http://www.stegmann.dk/mikkel/porta/
Bekijk mijn website eens. http://www.hroling.nl/gallery
Foto's kun je gewoon uploaden met webapplicatie. Overal ter wereld en er hoeft niets op de PC/Mac te staan. Gewoon een browser en HTTP toegang is genoeg.
Adobe Dreamweaver en dan de webalbum functie.
Zie voorbeeld van mijn webalbums op mijn site.
Groeten,
Hans
Beter onvolmaakt en echt, dan gemaakt volmaakt
In lightroom gaat het ook zeer vlotjes.
Aperture (MAC) heeft ook zo'n handige export mogelijkheid om van je collectie een web album te maken.
Ik heb op m'n website Plogger staan. Deze heeft een 2-tal niveaus: collecties en albums. Werkt allemaal goed, maar integratie met Wordpress kan beter.
Ik heb recentelijk ook NextGEN Gallery geinstalleerd. Dit is een plugin voor Wordpress en bied dezelfde functionaliteit als Plogger maar geheel geintegreerd met Wordpress. Let wel: NextGEN Gallery gebruikt een album als collectie waarbinnen meerdere galleries kunnen worden opgenomen.
Kijk eens op mijn website voor een voorbeeld.
Bodies: Nikon D700, D200
Zoom: Nikkor AF-S 18-70, AF-S 24-120VR, AF-S 70-200/2.8, Tokina 12-24
Primes: Nikkor AF-D 50/1.8, AF-D 85/1.8, AF-S 300/4, Sigma 150/2.8 EX