Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 25 van 53

Standaard Upgraden naar Lightroom 4

Misschien is deze vraag al wel enkele keren gesteld, maar ik kon er zo direct niets van terugvinden in dit forum.

Ik werk momenteel met Lightroom 3. Lijkt het jullie aangeraden om een upgrade te doen naar Lightroom 4 of zijn er hier nadelen aan verbonden? Ik lees sosm dat bewerkte foto's terug moeten bewerkt worden???

Alvast bedankt voor de eventuele reactiesi

Grtz
    Blog: Tim Geerts - Digital Creations
    Nikon D7000 / Nikon D80 / SB-900 / Sigma 24 - 70 mm F 2.8 EX DG IF / Nikon AF-D 80 - 200 mm F 2.8 ED / Tamron 90 mm F 2.8 macro

Standaard Re: Upgraden naar Lightroom 4

Upgraden verloopt pijnloos en probleemloos, en je behoudt wel alle bewerkingen.
    Er zijn wat verschillen met de versie drie die echt de moeite lonen hoor.
    Tegelijk zijn er wat nieuwe probleempjes, wachten op de 4.1 (voor zeer binnenkort want in de labs al beschikbaar) kan kleine ergernissen voorkomen. (traag voor sommigen, meer dan 100 foto's ineens vormt soms een probleem en nog wat ...)

Ik vind 't alvast de moeite van 't upgraden. Waarom staat in een artikel van 5 bladzijden van me dat in meest recente Shoot staat :-) En neen, je moet helemaal niet al je foto's opnieuw bewerken. Je kan dat, maar het hoeft niet. Maar heb je foto's die je vroeger niet naar behoren kon bewerken, dan is de kans groot dat je met Lightroom 4 een pak meer eruit haalt...
    Lightroom 4 Ontmaskerd: 352 blz. Lightroom
    Met gratis 1,5 uur tutorials op DVD indien besteld via MoreThanWords.be
    Nieuw: 2-daagse intensieve Lightroom cursus in Antwerpen: 26 jan en 2 feb 2013

Waarom draait Lightroom V4.0 niet meer onder Windows XP? Ik heb op de pc en de laptop Windows XP Pro en ben niet van plan om Windows 7 aan te schaffen.
    Wordt Adobe nu ook al gesponsord door Microsoft?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JeanP Bekijk bericht
    Waarom draait Lightroom V4.0 niet meer onder Windows XP? Ik heb op de pc en de laptop Windows XP Pro en ben niet van plan om Windows 7 aan te schaffen.
    MS zou toch ook de ondersteuning van XP gaan stop zetten, dan vind ik het niet gek dat Adobe daar op inspeelt en vereenvoudigd waarschijnlijk het geheel, als je nagaat wat er na invoering van Vista allemaal niet meer werktte.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JeanP Bekijk bericht

Slechte zaak; vorige week kwam een kennis van mij er achter (niet slim natuurlijk) dat zijn LG 4.0 niet op XP te installeren was.
    Hou het gewoon bij Lightroom 3.0: de enkele toegevoegde functies van versie 4.0 zijn te verwaarlozen en rechtvaardige niet om je PC nieuw te installeren met Windows 7.
    Voor de kaart en boekfunctie zijn er genoeg en betere gratis progjes.
    De voor mij enige nuttig toegevoegde functie is de hooglichten regelaar.

Dit is wel héél kort door de bocht. Voor elk van Lightroom's 7 modules bestaat wel een gratis programmaatje. Alleen zit je dan met 7 verschillende interfaces, 7 verschillende upgrade-cycli en noem maar op. En dan heb ik het nog niet over het feit dat dat gratis boekenprogrammaatje uiteraard geen raw leest, waardoor je TIF's of JPG's moet gaan aanmaken. Idem voor dat gratis printprogrammaatje, dat gratis slideshowprogrammaatje en dat gratis webprogrammaatje.
    Lightroom is een workflowpakket. Het handige is net dat alles in één overkoepelende interface zit.
    De Highlights zijn alleen al de reden van de upgrade waard, maar er is veel meer: lokale controle over witbalans, bijvoorbeeld, of het nieuwe lossy DNG formaat.
    En dan hebben we nog de prijs: de upgrade is 70 € goedkoper geworden. Daarmee betaal je volgens mij al een deel van je upgrade naar Windows Seven :-)

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Binnenuit Bekijk bericht
    Slechte zaak; vorige week kwam een kennis van mij er achter (niet slim natuurlijk) dat zijn LG 4.0 niet op XP te installeren was.
    Hou het gewoon bij Lightroom 3.0: de enkele toegevoegde functies van versie 4.0 zijn te verwaarlozen en rechtvaardige niet om je PC nieuw te installeren met Windows 7.
    Voor de kaart en boekfunctie zijn er genoeg en betere gratis progjes.
    De voor mij enige nuttig toegevoegde functie is de hooglichten regelaar.
    Lightroom 4 Ontmaskerd: 352 blz. Lightroom
    Met gratis 1,5 uur tutorials op DVD indien besteld via MoreThanWords.be
    Nieuw: 2-daagse intensieve Lightroom cursus in Antwerpen: 26 jan en 2 feb 2013

hier is lr4 in alle geval besteld!
    beta en nu in afwachting trail zijn overtuigend genoeg!

ohja en ene "piet van den eynde" (sorry moest er een fout in je naam staan) heeft nen schone blog waar meer dan genoeg op staat moest je nog overtuiging nodig hebben.

nu kan je tenminste met manieren je highlights en shadows terughalen!
    test maar op een foto!
    alleen daarom al
    nikon stuff
    webstekje

De afgelopen dagen (eindelijk) LR4 gebruikt.
    Mijn mening? 'k Heb er al vreselijk spijt van dat ik LR3 verwijderd heb!!!
    Dat spel is hier niet vooruit te branden, ZOOOOOOOO traag. En de kwaliteit van de ontwikkeling is er m.i. NIET beter op geworden.
    De enkele "nice-to-have's" die in LR4 zitten zijn zelfs de lage upgradeprijs NIET waard.
    Nutteloze en af te raden upgrade als je 't mij vraagt. 't Moet niet altijd lofzang van het hoogste niveau zijn.
    Moet ik zelf bakker zijn om een mening te hebben over het brood van mijn bakker?
    Oók wandelen met GPS?

Doen die upgrade, ik loop sinds LR2 deze RAW bewerker. LR 3 was heel goed maar toen LR4 uitkwam was ik in de wolken. De extra functionaliteit is zeker welkom zoals een verbeterde ruis onderdrukking, meer schuivers die het eenvoudige fill light schuivertje vervangen brengen veel meer controle. Een Moire en temperatuur borstel, als dat niet goed is samen met een ruis borstel.

Er is nog zoveel meer.

De upgrade verliet als een fluitje van een cent en alle catalogen werden gewoon geïndexeerd in LR4 zonder enig probleem. Foto's moesten helemaal niet worden herwerkt op de conditie dat je deze saved in RAW. Ik dacht te hebben gelezen dat het voor DNG ietsje anders was.

P.S ik denk eraan om Phase One Capture Pro te gaan gebruiken samen met LR

Groeten
    Een fotograaf zonder persoonlijkheid is zoals een cafe zonder bier .

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door VIM Bekijk bericht
    De afgelopen dagen (eindelijk) LR4 gebruikt.
    Mijn mening? 'k Heb er al vreselijk spijt van dat ik LR3 verwijderd heb!!!
    Dat spel is hier niet vooruit te branden, ZOOOOOOOO traag. En de kwaliteit van de ontwikkeling is er m.i. NIET beter op geworden.
    De enkele "nice-to-have's" die in LR4 zitten zijn zelfs de lage upgradeprijs NIET waard.
    Nutteloze en af te raden upgrade als je 't mij vraagt. 't Moet niet altijd lofzang van het hoogste niveau zijn.
    Hoe staan je preferences ? Zoals de kleurspace, Photoview formaat ? Cash instellingen ? etc... Heb je plugins ? Wat is het operating systeem en CPU van je machine.....

Het kan wat trager gaan maar dat was ook zo in LR3 wanneer je een tweede scherm gebruikt voor survey. Als je Video kaart geen Open GL supporteert of niet voldoende geheugen heeft (videokaart) dan kan het wel wat trager gaan maar dat is een video kaart probleem.

Je kan LR-4 afschieten, maar dan moet je wel even checken als alles resources voldoen aan de eisen. Is dat niet zo , dan ja het zal traag gaan en zelfs vastlopen.

@flashsplash
    Al eens ge-googled op "Lightroom 4 traag"? Er staan een ZILJOEN rapporteringen i.v.m. deze "Trein der traagheid". Ik hoef het niet af te schieten! Het programma doet dat zelf wel .

Ik verwacht, als ik software installeer, dat hij tenminste vooruit te branden is met de standaard instellingen. Dit is gewoon ONWERKBAAR. Ik maakte een nieuwe catalogus met zo'n 1000 foto's (JPG en RAW door elkaar). Ik weet dat hij dan de previews moet aanmaken.
    Maar als ik 5 uur later nog altijd geconfronteerd wordt met tussen de 50 en 100% CPU-tijd, kan ik het bezwaarlijk normaal noemen. O.a. minstens 15 seconden "Laden..." vooraleer een foto zichtbaar wordt als ik op de filmstrip klik vind ik NIET normaal.

Met een i5 processor van 3,6GHz, een SSD van 240GB (Windows en Programma's), een snelle RAID0 van 2TB voor de foto's en andere data, 16GB ram, een 2GB video op Win7 64bit meen ik toch over een redelijk performant machientje te beschikken.
    En ja, ik probeerde alle aangeraden instellingen binnen LR4 zelf (cache verwijderen, grootte previews te verminderen,...) al eens uit en de traagheidswinst is nihil.
    En ik ben ECHT niet alleen: klik. Daar lees ik (voordat het spel begint): ook Mac's hebben er last van.
    Eerlijk is eerlijk: vandaag gaat het al een ietsje pietsje sneller. 'k Moet maar 10 seconden meer wachten vooraleer de foto geladen is.

En voor mij zijn de nieuwigheden niet van dien aard dat het zijn upgradeprijs waard is. Veel geblaat, weinig wol.
    LR3 was ZEER DUUR maar wél zijn geld waard.

MIJN eerlijke mening.
    Ik weet het: tegen de schenen stampen van Adobe is "not done". Maar de waarheid heeft zijn rechten.

PS: er is NIETS veranderd met mijn opstelling sedert LR3 en die werkte vlotjes. 'k Heb wel spijt dat ik die er af gooide in de veronderstelling een goed nieuw programma te hebben gekocht.
    Laatst gewijzigd door VIM; 22 april 2012 om 09:34
    Moet ik zelf bakker zijn om een mening te hebben over het brood van mijn bakker?
    Oók wandelen met GPS?

VIM,
    Hoewel voor mij de traagheid van LR4 meevalt: http://www.eosdigitaal.nl/forum/view...p?f=3&t=100602 moet ik je gelijk geven de veranderingen zijn buiten de voor mij zinloze progjes zoals de kaart -video en fotoboek minimaal. De belangrijkste verbetering is het hooglichten filter; deze vind ik evenals het ruisfilter beter dan in NX 2.
    Ik verwerk mijn rawbestanden meest met NX 2 maar gebruik LR4 soms voor het maken van presentaties.
    Laatst gewijzigd door Binnenuit; 22 april 2012 om 10:41

Ik gebruik LR4 op een laptopje (i7 720 QM 1.6 Ghz !!!, 4 GBram en een GT230M grafisch kaartje, 2 harddisks (7200 tr./min)).
    Dus zeker niets uitzonderlijk. LR4 is inderdaad niet sneller dan LR3, maar ook niet wezenlijk trager. Onwerkbaar zou ik het zeker niet noemen.
    Hier zijn de foto's onmiddellijk zichtbaar. Als je de eerste maal op een foto klikt (in de ontwikkelingsmodule) dan zie je wel een paar seconden dat "wieleke" draaien (wat ik ook had in LR 3). Maar dat is zeker geen 15 seconden, en enkel de eerste maal... Ik werk op 2 schermen, en als ik dat actief zet dan verschijnen de foto's ogenblikkelijk als ik er met de muiscursor overga.
    Er zitten een aantal fouten in de 4, die met de update binnenkort wel zullen opgelost geraken. Hopelijk komt die er snel aan.
    Laatst gewijzigd door polleke_cgc; 22 april 2012 om 11:19
    Groeten,

Polleke

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door VIM Bekijk bericht
    @flashsplash
    Al eens ge-googled op "Lightroom 4 traag"? Er staan een ZILJOEN rapporteringen i.v.m. deze "Trein der traagheid". Ik hoef het niet af te schieten! Het programma doet dat zelf wel .

Ik verwacht, als ik software installeer, dat hij tenminste vooruit te branden is met de standaard instellingen. Dit is gewoon ONWERKBAAR. Ik maakte een nieuwe catalogus met zo'n 1000 foto's (JPG en RAW door elkaar). Ik weet dat hij dan de previews moet aanmaken.
    Maar als ik 5 uur later nog altijd geconfronteerd wordt met tussen de 50 en 100% CPU-tijd, kan ik het bezwaarlijk normaal noemen. O.a. minstens 15 seconden "Laden..." vooraleer een foto zichtbaar wordt als ik op de filmstrip klik vind ik NIET normaal.

Met een i5 processor van 3,6GHz, een SSD van 240GB (Windows en Programma's), een snelle RAID0 van 2TB voor de foto's en andere data, 16GB ram, een 2GB video op Win7 64bit meen ik toch over een redelijk performant machientje te beschikken.
    En ja, ik probeerde alle aangeraden instellingen binnen LR4 zelf (cache verwijderen, grootte previews te verminderen,...) al eens uit en de traagheidswinst is nihil.
    En ik ben ECHT niet alleen: klik. Daar lees ik (voordat het spel begint): ook Mac's hebben er last van.
    Eerlijk is eerlijk: vandaag gaat het al een ietsje pietsje sneller. 'k Moet maar 10 seconden meer wachten vooraleer de foto geladen is.

En voor mij zijn de nieuwigheden niet van dien aard dat het zijn upgradeprijs waard is. Veel geblaat, weinig wol.
    LR3 was ZEER DUUR maar wél zijn geld waard.

MIJN eerlijke mening.
    Ik weet het: tegen de schenen stampen van Adobe is "not done". Maar de waarheid heeft zijn rechten.

PS: er is NIETS veranderd met mijn opstelling sedert LR3 en die werkte vlotjes. 'k Heb wel spijt dat ik die er af gooide in de veronderstelling een goed nieuw programma te hebben gekocht.
    Ik kan je volgen, maar er moet dan toch iets verkeerd zijn want zo traag zou het niet mogen zijn. Ikzelf heb 30.000 opnames zonder enig probleem.
    Misschien even opnieuw installeren....
    Oh , als je op het forum van adobe even kijkt zal je mijn kritische opmerkingen over het LR-4 wel vinden. Ik heb ook tegen hun schenen gestampt met betrekking tot de nutteloze add on tools zoals het Album en de Locatie module.....

Groet Flash

Ondertussen gebruik ik de 4.1 uit adobe labs en heb ik geen probleem, ik blijf er bij dat LR4 iets te snel uitgebracht werd.
    Maar om nu te zeggen onwerkbaar...en het internet als bewijs er bij halen...

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Zappa Bekijk bericht
    Maar om nu te zeggen onwerkbaar...en het internet als bewijs er bij halen...
    Je mag altijd eens komen mee "genieten" van de slakkengang hier. Weinig "flow" in mijn "workflow".
    Het internet als bewijs? Nou, nou; zouden in de link naar het Adobe forum die ik hierboven neerzette dan enkel melodramatische gebruikers aan het woord komen dan?
    'k Zal wachten tot 4.1 vooraleer er nog woorden aan vuil te maken (de Beta ga ik niet downloaden). Maar vind het NOT DONE van (zoals bijna iedereen erkent) een versie de wereld in te sturen die verre van stabiel is.
    We zijn dat niet echt gewoon van Adobe toch?
    'k Zal toch nog eens een her-installatie uitvoeren.

Een gedachte die zo bij mij opkomt: zou Adobe misschien de hete adem van Corel's AfterShot Pro in de nek gevoeld hebben om zo overhaast te werk te gaan aan (voor hen) dumpingprijzen? Dat zal wel niet zeker?
    Oók wandelen met GPS?

Ik ben recentelijk ook ge-upgraded naar Lightroom 4. Op zich werkt het bij mij wel okee, qua snelheid dan. Wat mij echter wel opvalt is dat mijn computer (een Macbook Pro, quad core i7 @ 2.0ghz en 8Gb RAM) het enorm warm krijgt van Lightroom 4... zeg maar gerust bloedheet LR4 vraagt bespottelijk veel meer van de CPU dan LR3 vroeg. 't Is wat mij betreft dan ook nog geen onverdeeld succes, deze upgrade
    Laatst gewijzigd door MarkEL; 23 april 2012 om 17:06

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MarkEL Bekijk bericht
    Ik ben recentelijk ook ge-upgraded naar Lightroom 4. Op zich werkt het bij mij wel okee, qua snelheid dan. Wat mij echter wel opvalt is dat mijn computer (een Macbook Pro, quad core i7 @ 2.0ghz en 8Gb RAM) het enorm warm krijgt van Lightroom 4... zeg maar gerust bloedheet LR4 vraagt bespottelijk veel meer van de CPU dan LR3 vroeg. 't Is wat mij betreft dan ook nog geen onverdeeld succes, deze upgrade
    Loop ik ook op een MacBook Pro als ik op locatie ben, heb ik wel opgemerkt met 4.0 maar sinds de upgrade naar 4.1 merk ik daar niet zoveel van.

4.1 is nog beta ofzo zeker.
    nog nie al update te vinden ofwel?
    nikon stuff
    webstekje

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door david_ve Bekijk bericht
    4.1 is nog beta ofzo zeker.
    nog nie al update te vinden ofwel?
    Het is een release candidate; dat is een getested versie maar nog niet in production.

Hier de link http://labs.adobe.com/technologies/lightroom4-1/

Nog even terug met de verbeteringen in LR 4.1

Fixes:

• Lightroom 4 werkt niet altijd zoals het moest wanneer je een foto opent met “Edit In” .
    • Point Curve adjustments zoals in Lightroom 3 is terug .
    • Performance problemen zijn opgelost zoals loading GPS track logs, gebruik tweede monitor, en de controles in de Develop module.
    • Update DNG previews en metadata voor meer dan 100 photos is terug.
    • Verbeterde viewing van subfolders en stacks in folders met veel photos.
    • Opslaan van boeken kan niet meer verloren gaan wanneer LR wordt afgesloten.

Je kan deze downloaden, maar let wel het is een candidate release.

owkey mercikes voor de bevestiging!
    rustig wachten tot die er komt dan.

tijdens selecteren (uit 900 foto's) regelmatig waarschuwingen gehad da mijn cpu te warm begon te komen!!

was effe aan't denken op andere cpu koeler te zetten dan de stock intel
    nikon stuff
    webstekje

Misschien is dit al ergens vermeld maar toch mijn vraag(je)

Op hoeveel pc's mag men LR4 installeren? Eén of twee?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tuttebelleke Bekijk bericht
    Misschien is dit al ergens vermeld maar toch mijn vraag(je)

Op hoeveel pc's mag men LR4 installeren? Eén of twee?
    Op 2 , ik heb 1 op ,mijn laptop en 1 op mijn PC

Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste

Regels voor berichten