Belgiumdigital.com in samenwerking met
Weergegeven resultaten: 1 t/m 8 van 8

Discussie: raw files kopieren

Standaard raw files kopieren

Ik vraag me af hoe ik raw files (DNG) kan kopieren van de pc naar vb een externe harde schijf ?
    Ik heb gelezen dat in lightroom de wijzigingen die je doorvoert apart worden opgeslagen. Als ik het goed begrijp word de dng file opgeslagen en de wijzigingen in een aparte file horende bij de dng.
    Als ik nu een kopie van een file (foto) maak moet ik dan enkel de dng kopieren of ook die bijhorende file met de extra info ?

Standaard Re: raw files kopieren

Als ik me niet vergis worden -in tegenstelling tot een klassieke RAW (CR2 voor Canon, NEF voor Nikon) de wijzigingen wel binnen het DNG-bestand opgeslagen en zou er geen aparte "sidecar" zijn.
    Voor CR2s (afkomstig van mijn EOS 7D) worden de wijzigingen die ik via Adobe Camera Raw aangebracht heb aan het Raw-bestand (dus vóór ik naar Photoshop zelf stuur) opgeslagen in een XMP bestand. In Adobe Bridge normaal "hidden", maar makkelijk zichtbaar te maken:

Als je de RAW-bestanden via Lightroom bewerkt, worden wijzigingen opgeslagen in Lightroom's database en eventueel ook in een aparte xmp-sidecar.
    BD1166BE. CANON camera's (7D, 350D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  Intel iMac 27" 3,4GHz 16GB RAM - 1TB HD (0SX 10.13.1) - iPhone 4s (iOS 9.3.5)+iPad5 WiFi (iOS 11.1)

Waarom niet via exporteren in lightroom. Veel gemakkelijker kan het waarschijnlijk niet.

Rexy
    Gino
    Nikon D7100 + D810 / Nikon 70-200 mm f2.8 / Tamron 24-70 mm f2.8 / Tamrom 90 mm f2.8 macro/ sigma 10-20 mm/ Tamron 70-300 mm en nog wat primelenzen

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bart65 Bekijk bericht
    Ik vraag me af hoe ik raw files (DNG) kan kopieren van de pc naar vb een externe harde schijf ?
    Ik heb gelezen dat in lightroom de wijzigingen die je doorvoert apart worden opgeslagen. Als ik het goed begrijp word de dng file opgeslagen en de wijzigingen in een aparte file horende bij de dng.
    Als ik nu een kopie van een file (foto) maak moet ik dan enkel de dng kopieren of ook die bijhorende file met de extra info ?
    Als ik het goed begrijp wil je bestanden verhuizen, doe dat vanuit Lightroom dan verlies je niets.

Zorg dat er op de externe schijf minstens één folder met een foto staat, importeer die in Lightroom (kan je achteraf verwijderen).
    Nu kan je de folders die je wil verplaatsen van je interne schijf slepen naar de externe schijf zonder maar iets te verliezen. Dat doe je in de linker kolom, onder bibliotheek/library.
    Maak wel een backup voor je hier aan begint, bij heel grote folders kan er al eens iets mislopen. Backup van bestanden en cataloog natuurlijk.
    Fuji X-Pro1 - X-Pro2
    van 8mm tot 400mm (en 1.4 extender)
    WWW FB Flickr

inderdaad maar dan moet je steeds lightroom openen wat toch enige tijd in beslag neemt....ik heb het nog niet geprobeerd maar zal het eens checken

alvast bedankt

zal het eens proberen

alvast bedankt

waqarom niet gewoon kopieëren zoals je met andere files doet?
    nog een fijne dag verder!
    Guido

Je kunt natuurlijk elke file kopiëren, maar als je de vraag goed gelezen hebt, wil TS kopiëren met inbegrip van de wijzigingen aan het bestand.
    BD1166BE. CANON camera's (7D, 350D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  Intel iMac 27" 3,4GHz 16GB RAM - 1TB HD (0SX 10.13.1) - iPhone 4s (iOS 9.3.5)+iPad5 WiFi (iOS 11.1)

Soortgelijke discussies

1. Files kopiëren
    Door Alfa Centauri in forum Chit Chat
    Reacties: 1
    Laatste bericht: 24 augustus 2009, 09:04
  2. psdbestanden op cd kopiëren
    Door kacha in forum Software
    Reacties: 2
    Laatste bericht: 23 april 2006, 12:35
  3. DVD kopieren mat toch?
    Door mir in forum Chit Chat
    Reacties: 2