Belgiumdigital.com in samenwerking met
Weergegeven resultaten: 1 t/m 25 van 25

Standaard photoshop hoe begin ik eraan?

Hallo,
    Binnenkort heb ik mijn lens voor mijn reflex en wil na een tijdje ook photoshop aanschaffen ( wat ongelooflijk duur is ).
    Maar hoe kan ik dat nu leren? Het is allemaal ingewikkeld enz
    Hoe hebben jullie het geleerd.
    Ik dacht misschien om deze cursus te bestellen :

http://photoshoponderdeknie.nl/speciale-aanbieding/
    Canon EOS 450D + Tamron 17-50mm 2.8

Standaard Re: photoshop hoe begin ik eraan?

Het boek 'Photoshop for dummies' kopen ?

Of 'the missing manual' (vind ik eigenlijk beter dan voornoemd boek).

Je moet ook niet alle functies kennen, enkel degene die je het meest nodig hebt.
    Canon-man. Concerten en natuur.
    Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door dorota1974 Bekijk bericht
    Hallo,
    Binnenkort heb ik mijn lens voor mijn reflex en wil na een tijdje ook photoshop aanschaffen ( wat ongelooflijk duur is ).

Als fotografie uw hobby is, heeft U lightroom nodig en niet PS.
    En als het toch moet, is PSE veel voordeliger.

Dpaul
    DPaul - A.FIAP
    D810, nikkors and other stuff

Begin eventueel bij een relatief eenvoudig boek zodat je door de bomen het bos ziet. Er bestaan ook specifieke boeken 'Photoshop voor fotografen', die al enkel focussen op de voor fotografen relevante zaken. Het boek van Johan Elzenga is wat dat betreft wel goed: vrij compact en dus nog overzichtelijk, to the point, ... Een goede inleiding.
    Je zegt dat Photoshop vrij duur is, en voor particulier gebruik is dat idd zo. Er bestaan echter academische versies. Als je les volgt aan bepaalde opleidingsinstituten, kan je op basis van je inschrijvingsformulier in aanmerking kopen om zo'n academische versie te kopen. Die kost ca 300 €. Je spaart dan een hoop geld uit, waarmee je meer dan de opleiding kunt betalen. Je moet wel op voorhand eerst eens vragen aan het institituut of zij ervoor in aanmerking komen.
    Er is nog een beperking: je mag academische software enkel gebruiken voor privé doeleinden (dus niet commercieel).

Vriendelijke groeten,

Piet
    Lightroom 5 Ontmaskerd: 362 blz. Lightroom
    Bestel 'm nu via MoreThanWords.be
    Download hier een gratis sample-hoofdstuk.

Waarom direct een boek aanschaffen?
    Wanneer je het programma hebt, ga gewoon aan de slag.
    Indien je bijvoorbeeld van plan bent rode ogen te verwijderen, zoek dan bij google op "photoshop red eye removal tutorial". Je krijgt dan legio voorbeelden voor hoe dit te doen.
    Of zoek op "photoshop lasso tool tutorial".

Gaandeweg leer je het programma vanzelf kennen.
    WillemClassensDesign: Mijn website
    Body: Sony Alpha 200; Lenzen: Tamron 28-75 F/2.8; Sony 18-70mm; Sony 75-300mm Macro
    Flitsers:HVL-F42AM;

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door DPaul Bekijk bericht

Dpaul
    DPaul heeft hier idd ook een punt: je kan al heel veel in Lightroom en het werkt bovendien een pak sneller. Je zou dan ook kunnen overwegen om Lightroom te kopen met Photoshop Elements (dat gaat samen ongeveer 370 € kosten - als je een academische verssie van Lightroom koopt nog ongeveer 150 € minder). Je kan beelden dan zoveel mogelijk in Lightroom bewerken en voor de Finishing touch naar Photoshop Elements sturen, ze daar bewerken en dan terug invoeren in je Lightroom Catalogus.
    Het neusje van de zalm is de combinatie Lightroom + Photoshop (niet Elements). Je kan zoals al gezegd van beide een Academic Version kopen. Je bent dan in totaal ongeveer 450 € kwijt, maar je zit dan wel met een Rolls Royce :-)

Hey juppekes

Paint shop pro is er ook nog he

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door WillemC Bekijk bericht
    Waarom direct een boek aanschaffen?
    Wanneer je het programma hebt, ga gewoon aan de slag.
    Indien je bijvoorbeeld van plan bent rode ogen te verwijderen, zoek dan bij google op "photoshop red eye removal tutorial". Je krijgt dan legio voorbeelden voor hoe dit te doen.
    Of zoek op "photoshop lasso tool tutorial".

Gaandeweg leer je het programma vanzelf kennen.
    Ik krijg hier wekelijks mensen over de vloer die bv. Lightroom geleerd hebben 'zonder een boek aan te schaffen' en door 'direct het programma te gebruiken' en die zich daardoor ofwel ongelooflijk in nesten gewerkt hebben of het programma totaal ondermaats gebruiken als een soort luxe-Bridge. Aangezien Photoshops leercurve nog een pak steiler is dan LIghtrooms, denk ik dat een goed inleidend boek zeker een aanrader is om door de bomen het bos te zien en een bepaalde structuur in je workflow te brengen.

Je kan de dag van vandaag alle info die in zo'n boek staat ook online vinden, dat klopt. Alleen zal je daar veel langer mee bezig zijn met alles te vergaren, zal je over hetzelfde onderwerp tien verschillende, soms tegenstrijdige adviezen lezen (confusing voor een nieuweling) en zal je ook niet noodzakelijk weten in welke volgorde je de totale workflow moet doen. Ik vind dan ook dat een boek van 20 € ten opzichte van een pakket van - naargelang de versie - 300 à 1000 € een zeer nuttige investering kan zijn.

Een boek, of een goeie cursus (want boeken hebben niet de neiging om te antwoorden als je met een specifiek probleem zit :-) ) Wat je verkiest, hangt grotendeels af van hoe snel je met nieuwe software weg bent in het algemeen.

Als je GIMP neemt ben je 5 minuutjes surfen en installeren kwijt, maar geen halve euro (is open source) en heb je massa's online tutorials en een superhulpvaardige community.
    The Knight That Says Ni...kon

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MoreThanWords Bekijk bericht
    Ik krijg hier wekelijks mensen over de vloer die bv. Lightroom geleerd hebben 'zonder een boek aan te schaffen' en door 'direct het programma te gebruiken' en die zich daardoor ofwel ongelooflijk in nesten gewerkt hebben of het programma totaal ondermaats gebruiken als een soort luxe-Bridge. Aangezien Photoshops leercurve nog een pak steiler is dan LIghtrooms, denk ik dat een goed inleidend boek zeker een aanrader is om door de bomen het bos te zien en een bepaalde structuur in je workflow te brengen.

Je kan de dag van vandaag alle info die in zo'n boek staat ook online vinden, dat klopt. Alleen zal je daar veel langer mee bezig zijn met alles te vergaren, zal je over hetzelfde onderwerp tien verschillende, soms tegenstrijdige adviezen lezen (confusing voor een nieuweling) en zal je ook niet noodzakelijk weten in welke volgorde je de totale workflow moet doen. Ik vind dan ook dat een boek van 20 € ten opzichte van een pakket van - naargelang de versie - 300 à 1000 € een zeer nuttige investering kan zijn.

Een boek, of een goeie cursus (want boeken hebben niet de neiging om te antwoorden als je met een specifiek probleem zit :-) ) Wat je verkiest, hangt grotendeels af van hoe snel je met nieuwe software weg bent in het algemeen.
    Daar zit wat in. Het is natuurlijk ook afhankelijk hoe goed iemand met een pc overweg kan.
    Er zijn mensen die dingen erg snel oppikken en mensen die niet op een knop durven te drukken omdat ze niet weten wat voor effect dat gaat hebben.

Lightroom ben ik overigens niet mee bekend.
    Body: Sony Alpha 200; Lenzen: Tamron 28-75 F/2.8; Sony 18-70mm; Sony 75-300mm Macro

Vooral veel tijd nemen om te oefenen.

Ik ben zelf met PhotoShop 4.0 begonnen indertijd, geen cursus, geen boek, gewoon eraan beginnen (nu moet ik wel toegeven dat versie 4.0 totaal niet meer te vergelijken is met de huidige CS5 bvb, er is enorm veel functionaliteit bij gekomen ondertussen)

Maar er gaat niets boven zelf iets aanleren, dit kan je met een boek doen (de Scott Kelby boeken zijn heel goed trouwens) maar zoals aangegeven kan je nu alles (echt wel alles) online vinden, ofwel als tutorial ofwel als video.

Ook zit bij PhotoShop zelf een DVD met lessen, die zijn een prima basis hoor.

Nu als fotograaf kan je perfect uit de voeten met PSE, je moet niet de volledige PhotoShop Extended hebben om te beginnen.

Ik heb vorig jaar toch beslist om een cursus te volgen, omdat ik ook van het principe was dat je niet alles zelf kan leren, en misschien wel enkele basis principes mist ... mooi niet dus, die cursus was verloren tijd, heb zelfs nog een serieuze discussie gehad over color management met de prof (heb opleiding van Gretag McBeth ontvangen voordat ze door X-Rite gekocht zijn, dus weet er wel iets van ... hij dus niet )

Mijn raad : haal photoshop als trial binnen (kan je 30 dagen spelen) en kijk of je jezelf kan vinden in de manier van werken, koop dan een degelijk boek PhotoShop voor fotografen en ga aan de slag met je eigen foto's ... op die manier leer je het snelst.

Mark
    Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
    Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mriya Bekijk bericht
    Klopt maar de raw ondersteuning is pet en de voorbeelden zijn altijd tergend langzaam, terwijl dat bij PS, maar bij enkele funktie is. Daarbij de meeste tutorials ed zijn voor PS.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Ik ben begonnen met Kelby training, kost +/- € 20/maand (je kan op elk moment stoppen) en vind het zeer interessant en zeer leerrijk. Ik ben begonnen met aperture. Ik heb op enkel uurtjes al meer geleerd dan maanden zelf zitten kl*ten.

Je kan volgen wat je wil wanneer je wil

oa Photoshop, lightroom, aperture, fotografiecursussen enz.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door DPaul Bekijk bericht

Dpaul
    Lightroom is eerder te missen dan Photoshop, goede RAW-bewerking kun je ook in PS. Ik doe dat overigens met de cameragebonden NX2 zodat ik NEF-bestanden behoud.
    Ik werk al sinds 1994 met PS en heb het elektronisch beeldbewerken -toen nog met gescand analoog basismateriaal- door zelfstudie moeten leren. Een openbaring: geen uren lang knip en snijwerk meer met mesjes. In de loop van de jaren zijn er enorm veel functies bijgekomen en met je basiskennis verdient het aanbeveling om zo nu en dan een workshop (van Adobe) bij te wonen om de toegevoegde of verbeterde functies te leren kennen. Voor starters is een goed boek als naslagwerk onmisbaar en voor gevorderde tijdbesparend bij de functies die je zelden gebruikt. Ik raad starters aan niet met het grote en dure Photoshop te beginnen maar met PS-Elements.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door dorota1974 Bekijk bericht
    Hallo,
    Maar hoe kan ik dat nu leren? Het is allemaal ingewikkeld enz
    Hoe hebben jullie het geleerd.
    Ik dacht misschien om deze cursus te bestellen :

http://photoshoponderdeknie.nl/speciale-aanbieding/
    Waarom wil je PS? Kennelijk begin je net met je refles. ik zou zeggen leer die eerst goed kennen en dan kun je later beter PSE en/of Lightroom 3 aanschaffen.
    http://www.opmeeractueel.nl
    Nikon D7000 Sigma 70-200mm f/ 2,8 Flits SB700 Nikkor 16-85mm

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mriya Bekijk bericht
    Hey juppekes

Yeps
    ik gebruik naar grote tevredenheid Paint Shop Pro X3
    dat kost rond de 89€
    http://store1.corel.com/corel/produc...id=prod3580084

Toen ik begon wilde ik dat ook zo snel mogelijk.
    Echter had mijn portemonee toendertijd ook niet echt een inhoud waarvan je zegt doe maar waar je zin in hebt.

Toen heb ik gekeken naar een alternatief en kwam ook uit bij het programma Jasc paint shop pro, Nu inmiddels Corel Paint shop pro. Dit programma is geloof ik tweede in de wereld en heeft heel erg uitgebreide fuctie's en is erg gebruiksvriendelijk. eigenlijk hoef ik persoonlijk niets anders meer omdat dit mij al genoeg verschaft. maar dat kan voor iedereen anders zijn.

Wat ik wel weet is dat de reden waarom photoshop zoveel gebruikt word vooral een commerciele aangelegenheid is en het is vooral de naam die het hem doet, inhoudelijk heeft Corel nog meer te bieden dan Photoshop elements. als je het echter vergelijkt met Cs4 is het natuurlijk een heel ander verhaal maar dan praat je ook over een prijsverschil van honderden euro's.

http://www.corel.com/servlet/Satelli...1#tabview=tab0

Als je je wilt beraden raad ik je aan eerst eens een proefversie te downloaden, dat kost je niks en als het je bevalt kun je het nog altijd aanschaffen en een hoop geld in je zak houden.
    Laatst gewijzigd door Lion31cybershot; 31 augustus 2010 om 10:05
    Al mijn foto's zijn gemaakt van gerecyclede pixels.

Hey,

Ik heb photoshop geleerd via het seniorennet hier kan je via de mailgroep photoshop gratis lesjes volgen, en waar je bij eventuele problemen ook vragen kunt stellen wat toch heel handig is.

Ook mijn website is volledig met photoshop gemaakt : http://www.photoartlynne.net/

Voor wie het mocht interesseren er zijn 2 boeken : "Haal het maximale uit PHOTOSHOP"
    (beslaat alle versies van 7.0 tot CS 4) + 101 mogelijkheden met een DIGITALE CAMERA ( tips + photoshopbewerkingen) momenteel in aanbieding bij de actionwinkel voor 3,89 stuk.

Groetjes Lynne

Hoi , even een kleine bijdrage .
    ik zelf ben indertijd met PS 4,0,1 begonnen en het de leercurve door zelfstudie doorsparteld (dacht ik ) toen een cursus ps cs3 gevolgd en geconstateerd welke kloeier ik was .
    Dus stel ik een avondcursus voorop als je al PS wil aankopen .
    Ikzelf heb de mogelijkheden die in LR kunnen steeds onderschat .
    Dus de oude garde heeft steeds mee kunnen groeien in PS wat hun een inzicht heeft in de materie , de mogelijkheden in PS zijn momenteel zo gevarieerd dat je het programma in vele gevallen maar voor 7% gebruikt (wat trouwens ook voor onze camera geld trouwens )
    probeer eens de trail versie en je zal zien ........

wat een waardvolle reacties mensen, maar waar is dorota?
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    Onze albums: http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Lynne Bekijk bericht
    Hey,

Ik heb photoshop geleerd via het seniorennet hier kan je via de mailgroep photoshop gratis lesjes volgen, en waar je bij eventuele problemen ook vragen kunt stellen wat toch heel handig is.

Ook mijn website is volledig met photoshop gemaakt : http://www.photoartlynne.net/

Voor wie het mocht interesseren er zijn 2 boeken : "Haal het maximale uit PHOTOSHOP"
    (beslaat alle versies van 7.0 tot CS 4) + 101 mogelijkheden met een DIGITALE CAMERA ( tips + photoshopbewerkingen) momenteel in aanbieding bij de actionwinkel voor 3,89 stuk.

Groetjes Lynne
    Even opmerking over die site.. geef even als background aan je hele pagina grijs mee.. Nu zie ik namelijk om m'n 'breedbeeld' witte stroken onder en aan de zijkant. Eenvoudig op te lossen door de gehele pagina een grijze kleur te geven.

Het is inderdaad aan te raden misschien een cursus in avondonderwijs te volgen. Ben deze nu ook net begonnen. Het voordeel is dat je "verplicht" bent enkele uren ermee bezig te zijn (met een boekje ga je er nogal snel over en nooit à fond), het is opbouwend, je leert vooral gestructureerd werken, je weet waarom je een bepaalde handeling doet, je leert trucjes (die meestal niet in een boekje staan),... Nadeel is misschien dat je niet echt kan selecteren wat je precies wil leren, maar het komt vroeg of laat toch 'ns van pas.
    EOS 6D - 24-105 - 70-200 L F4 IS - 50mm - 85mm F1.8 - speedlite 430EX

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MoreThanWords Bekijk bericht
    DPaul heeft hier idd ook een punt: je kan al heel veel in Lightroom en het werkt bovendien een pak sneller. Je zou dan ook kunnen overwegen om Lightroom te kopen met Photoshop Elements (dat gaat samen ongeveer 370 € kosten - als je een academische verssie van Lightroom koopt nog ongeveer 150 € minder). Je kan beelden dan zoveel mogelijk in Lightroom bewerken en voor de Finishing touch naar Photoshop Elements sturen, ze daar bewerken en dan terug invoeren in je Lightroom Catalogus.
    Het neusje van de zalm is de combinatie Lightroom + Photoshop (niet Elements). Je kan zoals al gezegd van beide een Academic Version kopen. Je bent dan in totaal ongeveer 450 € kwijt, maar je zit dan wel met een Rolls Royce :-)
    Academische versie = tot de doelgroep behoren, anders illegaal gebruik. En in dat geval kan je even illegaal een gratische gekraakte versie gaan gebruiken, nog goedkoper
    BD0473BE / www.nete.be / Portfolio op BD
    Pentax K20D / Panasonic FZ200
    Pentax 18-250mm Limited | Metz 48 AF-1

Ik heb Photoshop elements 7 en ben tevreden gebruiker ervan....lekker gemakkelijker tegenover andere programma's

grtz Dirk
    D90 + 17-50mm 2.8f Tamron + 70-300mm VR + 35mm 1.8F Prime +Nikon flits SB600 en compact ixus 870 van Canon+ Panasonic LX5 (En nog een droom de 70-200mm 2.8f VR II)

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Templar Bekijk bericht
    Ik heb Photoshop elements 7 en ben tevreden gebruiker ervan....lekker gemakkelijker tegenover andere programma's

grtz Dirk
    ACDSee Pro 3 doet het ook heel goed: snel en makkelijk te leren.
    Ubi bene, ibi patria.
    BD0388BE
    Een website

Regels voor berichten