Ga terug   Belgiumdigital forum - Digitale fotografie > Fotografie Technisch > Software

Photoshop CS2 print te donker

Reageren

Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 12 maart 2006, 17:33
top top is offline
Member

Standaard Photoshop CS2 print te donker

Ik heb een fenomeen aan de hand dat al geregeld in artikels op Internet is beschreven, maar waar ik nog geen afdoend antwoord voor heb gevonden.

Wanneer ik met Photoshop CS2 een foto afdruk op een Epson Stylus Photo R220 is deze afdruk VEEL te donker. Op een gecalibreerd CRT scherm is de foto ok. De afdruk wordt gedaan met color management actief (let Photoshop determine the colors) en alle color management of kleurmanipulatie in de printdriver is gedesactiveerd. Het juiste ICC profiel is geselecteerd voor de printer.

Er is enige beterschap als ik in de printdriver 'Photo enhance' activeer; maar ik wil eigelijk niet dat de printdriver nog enige manipulatie doet (wil al mijn bewerkingen in Photoshop concentreren).

Mijn vraag is nu: weet iemand wie er in de fout gaat (Photoshop / print driver / icc profile van de printer / ikke)

Het probleem is beschreven op de adobe site, maar ik voer exact uit wat er als oplossing is beschreven en dat maakt geen verschil.

Met Photoshop CS (vorige versie) had ik onder exact dezelfde omstandigheden dit probleem NIET.

Bijkomende vraag: ik begrijp dat het meegeleverd profiel voor de R220 vrij generiek is. Heeft er toevallig iemand een nauwkeuriger ICC profiel voor deze printer (voor de echte Epson inkt)?
  #2 (permalink)  
Oud 13 maart 2006, 00:24
theokus is lid van de Belgiumdigital VZW
theokus theokus is nu online
Senior Member

Stuur een bericht via MSN naar theokus
Standaard Re: Photoshop CS2 print te donker

Ik de loop der jaren heb ik me "blauw" gelezen aan informatie
over printen...
Je wordt er niet wijzer van
Zelden wordt er in die "proza" gesproken over handgemaakte
printerprofielen.
En jij maar proberen en testen en inkt verknoeien en papier
naar de vaantjes printen

Om resultaten te bekomen moet:
- jouw scherm/monitor gecalibreerd zijn.
(zorg dat je een degelijk scherm hebt om te beginnen)

- je een handgemaakt printerprofiel hebben.

En één printerprofiel past slechts bij één papiersoort.

Dit is de enige manier om zeker te zijn van hetgeen je doet
of waar je mee bezig bent.
Een gewoon of standaardprofiel kan dit zelden of nooit.
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 13 maart 2006, 00:28
Maarten_T's schermafbeelding
Maarten_T Maarten_T is offline
Senior Member

Stuur een bericht via MSN naar Maarten_T

Theokus, zo is dat, kheb mij ook bijna blauw gelezen, maar je hebt mij nog geholpen voor ik ook blauw werd

Om het goedkoper op te lossen dan 10 testprints te maken kan je op de site van www.marc-en-ciel.be een profiel voor slechts 5€ laten maken. En zoals hierboven staat, geldt slechts voor één papiersoort, maar het werkt wel degelijk!
  #4 (permalink)  
Oud 13 maart 2006, 00:31
Senior Member

En waarom je dat probleem ervoor niet had is heel eenvoudig, alle photoshops op CS2 na staan standaar op "print as source" of als "printen als bron" of als "geen kleurbeheer" of als "no colormanagement" maar de cs2 niet, dus hier moet je dat wel nog handmatig aanduiden. Maar ik vind dat dat nog geen perfecte resultaten geeft.
  #5 (permalink)  
Oud 13 maart 2006, 09:30
Digipics357's schermafbeelding
Digipics357 Digipics357 is offline
Senior Member

Waarom blijven printen vanuit Photoshop ? De mogelijkheden en de kwaliteit van Qimage hebben me reeds lang overtuigd. Nu met de nieuwe Epson R 2400 werkt het ook weer prima. Ik gebruik geen printerprofiel. ik stel de printerdriver van Epson in op Adobe RGB, Kleurmangement is ingeschakeld maar er is geen enkele correctie gedaan met de sliders, dus alle sliders op 0
De monitor is gekalibreerd met de Colorvision Spyder en alle opnames zijn gemaakt in Adobe RGB, de werkomgeving van PS is ook Adobe RGB.

De afdrukken worden gemaakt op Ilford Smooth Pearl en zijn identiek aan wat ik op het scherm zie.

MVG, Jeff
  #6 (permalink)  
Oud 13 maart 2006, 12:34
Senior Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357
Waarom blijven printen vanuit Photoshop ? De mogelijkheden en de kwaliteit van Qimage hebben me reeds lang overtuigd. Nu met de nieuwe Epson R 2400 werkt het ook weer prima. Ik gebruik geen printerprofiel. ik stel de printerdriver van Epson in op Adobe RGB, Kleurmangement is ingeschakeld maar er is geen enkele correctie gedaan met de sliders, dus alle sliders op 0
De monitor is gekalibreerd met de Colorvision Spyder en alle opnames zijn gemaakt in Adobe RGB, de werkomgeving van PS is ook Adobe RGB.

De afdrukken worden gemaakt op Ilford Smooth Pearl en zijn identiek aan wat ik op het scherm zie.

MVG, Jeff
Met diezelfde instellingen, met hetzelfde papier zelfs heb ik ookal in Qimage geprint, wel met een pro4000 (niet dat het zou mogen uitmaken) maar dan waren de kleuren toch niet hetzelfde als op het scherm (wat ook hardware matig gekalibreerd).
  #7 (permalink)  
Oud 13 maart 2006, 12:36
Senior Member

Als de printer te donker print, kan je misschien ook eens niet op de hoogste resolutie printen, het hoogste van mijn printer is 1440dpi, maar ik print vaak op 720dpi, er is nauwelijks kwaliteitsverschil wat met het oog zichtbaar is. Voor het serieuze werk print ik wel op 1440dpi. Allesinds zou de printer lichter lagere dpi, en dan kijken als de kleuren juist zitten. Gemakkelijk te testen, print maar eens een nachtopname.
  #8 (permalink)  
Oud 13 maart 2006, 14:31
alainD alainD is offline
Member

Een eerste bedenking : staat je papierkeuze goed ingesteld? Per papier is er ook een instelling op je printer en deze moet je ook instellen als je een profiel gebruikt. Voor papier van andere leveranciers staat dat meestal op hun verpakking of op hun website. Als ik het goed begrepen heb heeft dat o.a. een impact op de hoeveelheid inkt.

Qimage is inderdaad aan te raden en goedkoop. Er is een demo beschikbaar, je kan het dus zonder problemen uitproberen. één van de vele voordelen is dat het zorgt dat de printerinstellingen hetzelfde gezet worden, afhankelijk van het profiel. De softproof heeft jammer genoeg wel geen kleurbereikwaarschuwing (gamut warning), maar is voor het overige in orde. Als de softproof niet ok is, zal je print ook niet ok zijn en -belangrijk- anders wel.

Als je zonder printerprofiel een match krijgt, kun je zonder profiel werken. Als je echter een kleurafwijking hebt, heb je een specifiek profiel nodig. Het is veel beter een profiel te kopen en ik raad hier ook Marc en Ciel aan en voor 5 of 25 euro kan je echt niet veel zoeken en/of prutsen. Een profiel zorgt ervoor dat je, binnen de beperkingen van je printer, een goede kleurweergave krijgt. Let op: een profiel is specifiek voor een printer, een type inkt en een type papier. Soms durft de samenstelling van inkten of de eigenschappen van een papier wel eens te veranderen en dan kan het zijn dat je terug een nieuw profiel nodig hebt.

Alain
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 14 maart 2006, 20:13
Hansel's schermafbeelding
Hansel Hansel is offline
Senior Member

Tip: neem een standaard foto.
Bewerk in PS tot je afdruk goed is.
Instellingen onthouden.
  #10 (permalink)  
Oud 15 maart 2006, 23:54
top top is offline
Member

Bedankt voor alle reakties.

De reden waarom ik photoshop verkoos is uit gemakszucht en anderzijds omdat ik intuitief zou vermoeden dat dat wat kleurconsistientie betreft de minste problemen zou geven. Fout dus.

De foto zelf manipuleren om tot een acceptabel print resultaat te komen is geen oplossing vind ik. Dan schiet color management totaal aan zijn doel voorbij.

Die website over color management ziet er wel bijzonder interessant uit. Er staan daar een paar stevige stukjes op het eerste zicht zeer interessant lektuur op. Hier ga ik mij toch nog eens doorworstelen. Color management is absoluut niet het meest triviale onderwerp, maar in mijn ogen is een fatsoenlijk begrip hiervan onontbeerlijk.

Dat Qimage pakket kende ik niet, maar het lijkt mij ook wel iets. Ik ga daar eens wat testen mee doen. Ik ben er namelijk zeker van dat alle instelling bij mij correct staan (papier instelling, color management opties, printer instellingen), maar alle fotos worden veel te donker afgedrukt. Aan de resolutie kan het ook niet schelen, want met de vorige versie van photoshop (cs) printte ik op dezelfde resolutie en daar had ik het probleem niet. Als de default settings inderdaad verschillend zijn zal dat vermoedelijk wel de reden zijn dat het probleem in CS niet opdook. Ik weet helaas niet meer of ik die settings had aangepast Daar er op internet veel artikels over bestaan (epson vs. cs2) ben ik er zeker van dat ofwel de Epson driver, ofwel het kleurprofiel, ofwel photoshop CS2 in de fout gaat. Met Qimage kan ik misschien uitvissen wie de schuldige is.

Heb ook eens bij Epson support geinformeerd, maar vanzelfsprekend bot gevangen.

Alvast allemaal bedankt voor de reakties.
  #11 (permalink)  
Oud 18 maart 2006, 16:54
top top is offline
Member

Ik heb de test gedaan met Qimage.
Voor mijn CRT scherm heb ik het sRGB profiel ingesteld, voor mijn printer het bij de printer bijgeleverde profiel. In de printer driver opnieuw alle color management en alle andere kleurmanipulatie uitgeschakeld.

Resultaat: perfect afdruk.

Er is dus duidelijk een incompatibiliteit tussen photoshop CS/2 en epson printers.

Bedankt Jeff voor de Qimage hint.
  #12 (permalink)  
Oud 22 maart 2006, 11:08
Digipics357's schermafbeelding
Digipics357 Digipics357 is offline
Senior Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door top
Ik heb de test gedaan met Qimage.
Voor mijn CRT scherm heb ik het sRGB profiel ingesteld, voor mijn printer het bij de printer bijgeleverde profiel. In de printer driver opnieuw alle color management en alle andere kleurmanipulatie uitgeschakeld.

Resultaat: perfect afdruk.

Er is dus duidelijk een incompatibiliteit tussen photoshop CS/2 en epson printers.

Bedankt Jeff voor de Qimage hint.

Nu nog even verder testen en als monitorprofiel het profiel verkregen door kalibratie instellen in Qimage, en dan proberen met printerprofiel off en met het gekozen printerprofiel.

MVG, Jeff
  #13 (permalink)  
Oud 19 mei 2006, 12:45
refibe's schermafbeelding
refibe refibe is offline
Member

Unhappy Re: Photoshop CS2 print te donker

Zelfde probleem met Epson C86...te donker..
Nog steeds geen oplossing...iemand nog tips???
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten