Belgiumdigital.com in samenwerking met
Weergegeven resultaten: 1 t/m 12 van 12

Standaard Photoshop: Betaalbare alternatieven?

Aangezien ik een doorsnee hobby-fotograaf ben, die geen onkosten van dergelijke dure Photoshop-pakketen kan inbrengen.
    Ben ik als Mac-gebruiker op zoek naar een betaalbaar en goed alternatief dat Photoshop EL + Lightroom enigszins kan vervangen.

Uiteraard benutte ik als hobby-fotograaf de bovenstaande Photoshop-pakketen nooit voor de volle 100% en zie om deze reden alleen al, deze hoge Adobe-prijzen voor de maandabonnementen niet neer leggen.

Ik wil best wel voor een alternatief Adobe-pakket betalen, maar zie echt tegen een maandabonnement op.
    Verder heb ik geen nood aan software voor een archivering of het aanleggen van bibliotheek, daar ik liever alles (Raw + Jpeg) op mijn eigen manier de structuur erin hou.

Graag zou ik via dit forum eens willen horen welke software voor de hobbyist er als alternatief voor Photoshop EL + Lightroom, zoal wordt aanbevolen
    Zelf zat ik aan affinity te denken, maar het kan net goed zijn, dat er heel wat beters is dan dit.
    https://affinity.serif.com/en-gb/photo/
    Fuji X-T2 + X-T20: 14 f/2.8 * 23 f/2 * 50 f/2 * 18-55mm f/2.8-4 R LM OIS *

Standaard Re: Photoshop: Betaalbare alternatieven?

Je kan toch een probeerversie van Affinity downloaden, dan zie je meteen of goed (voor jou) is.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door vonkske Bekijk bericht
    Je kan toch een probeerversie van Affinity downloaden, dan zie je meteen of goed (voor jou) is.
    Tja, tegen de tijd dat ik Affinity en andere pakketten volledig heb doorgrond, zitten we al aan een nieuwe versie, lol

Bedoeling van mijn vraag hier, was ook om gebruikerservaringen te delen, waaronder bevindingen van het betreffende softwarepakket, ondersteuning, deftige updates, vlotte leercurve, enz.....

Vergeet Pixelmator niet!

Dit gaat wel geen oplossing bieden voor Lightroom functionaliteiten, maar ben er wel best tevreden over.

Ik denk dat het nu trouwens afgeprijsd staat in de app store.

Jan
    Een zwart toestel met wat glas
    Mijn foto's: Flickr

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jan Cools Bekijk bericht
    Vergeet Pixelmator niet!

Dit gaat wel geen oplossing bieden voor Lightroom functionaliteiten, maar ben er wel best tevreden over.

Ik denk dat het nu trouwens afgeprijsd staat in de app store.

Jan
    Deze ben ik niet uit het oog verloren :-)
    Helaas valt deze af vanwege.....de vele klachten.

In het kort
    Het bedrijf doet helemaal niets aan het vreselijke UI van de Mac app. Hun eigen support forum staat bomvol met klachten over het zwarte UI en dat sommige mensen dit lichter willen hebben maar blijkbaar doen ze er helemaal niets aan.
    Ook is Pixelmator heel erg cursor gericht. Bijna niets werkt i.c.m. je toetsenbord. Stel je wilt de opacity van een laag van 100% naar 60% brengen, dan zal je met je muis de slider naar 60% moeten bewegen of ruwweg 60 intypen daar waar je dit normaal gewoon doet met je toetsenbord en de (Shift) -pijltjes toetsen doet, om deze te verhogen/verlagen. Dit soort dingen zitten mij niet lekker, zelfs de meest standaard en eenvoudige apps die je vandaag de dag kunt kopen hebben dit soort functies standaard ingebakken. Ik heb het idee dat we over 5 jaar nog steeds zeggen “Maar de app kost ook maar …. in vergelijking tot Photoshop” wanneer iets niet werkt binnen Pixelmator.

Euh, aan de weinige reactie te zien......blijkbaar hier allemaal gebruikers van dure Adobe pakketten :confuse:

zal het nog maar eens herhalen, laatste keer, staat al 100x in 't archief .. ik ben ferm tevreden met Paintshop pro (Corel, ex Jasc Paintshop pro)

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Moris Bekijk bericht
    Tja, tegen de tijd dat ik Affinity en andere pakketten volledig heb doorgrond, zitten we al aan een nieuwe versie, lol
    Ik denk dat dàt net de sterkte is van de adobe paketten, langs alle kanten kun je jezelf behelpen als je iets niet weet, bij de andere aanbieders is dat veel beperkter uiteraard!

Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
    Nikon d800E, nikon d750, nikkor 16-35 f4, sigma 12-24 f4.5-5.6 II, nikkor 24-120 f4 ED AF-S, sigma 35mm 1.4 ART, NIKKOR 105mm 1.4 ED, sb900,
    https://500px.com/benny_b_photography

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
    zal het nog maar eens herhalen, laatste keer, staat al 100x in 't archief .. ik ben ferm tevreden met Paintshop pro (Corel, ex Jasc Paintshop pro)
    Helaas geen support voor de Mac-gebruikers

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bulke41 Bekijk bericht
    Ik denk dat dàt net de sterkte is van de adobe paketten, langs alle kanten kun je jezelf behelpen als je iets niet weet, bij de andere aanbieders is dat veel beperkter uiteraard!
    Gek dat je hiervoor de hoofdprijs wil neertellen :confuse:
    Ik zie bij andere concurrerende pakketten ook meer dan voldoende, tutorials, forums, enz.... dus Adobe is her geen uitzondering op, toch?

Nee... maar het is wel zo dat Adobe min of meer de standaard is (zoals MSOffice dat ook is voor tekstverwerking/spreadsheet, presentaties, enz.), en dus de meeste gebruikers en dus ook boeken/tutorials/cursussen, enz heeft.
    Ik probeer ook van Adobe weg te gaan, omdat ikzelf niet de CC-route uit wil (ik heb geen probleem met geld neer te tellen voor een bepaald pakket; ik ben enkel tegen de maandelijkse "melkerij" van CC-abonnees), en gebruik intussen verschillende valabele alternatieven.
    Maar je voelt je vaak een linksrijder in het hoofdzakelijk rechtsrijdend verkeer, hoewel je dat met Macintosh sowieso al een stukje bent.
    Photos, het nieuwe "ingebouwde" fotopakket van OSX (vanaf Yosemite 10.10.3) maakte helaas een einde aan iPhoto en (veel erger!) Aperture. Nu, zelfs onder El Capitan (10.11.2 momenteel) werken die oude programma's nog als je tijdig voor een update gezorgd hebt. Maar de nieuwe Photos wordt met elke versie beter, en nu kun je zelfs bepaalde apps installeren als extensie. De nieuwste versie van het bovenvermelde Affinity Photo levert verschillende extensies aan Photos, en is alweer een stap in de goede richting.
    https://www.facebook.com/MacAffinity...16192131888969

PS: nog even tonen hoe die Affinity extensies vanuit Photos/Edit kunnen 'opgeroepen' worden:
    Laatst gewijzigd door LesC; 13 december 2015 om 11:16
    BD1166BE. CANON camera's (7D, 350D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  Intel iMac 27" 3,4GHz 16GB RAM - 1TB HD (0SX 10.13.1) - iPhone 4s (iOS 9.3.5)+iPad5 WiFi (iOS 11.1)

Intussen toch maar eens een trial van Affinity Photo geïnstalleerd en enkele tutorials erop losgelaten.
    Met deze tutorials ziet het er alvast zeer veelbelovend uit https://affinity.serif.com/en-gb/tutorials/photo/

Soortgelijke discussies

1. Goedkopere alternatieven ?
    Door toerist in forum Chit Chat
    Reacties: 5
    Laatste bericht: 14 augustus 2014, 23:49
  2. Alternatieven Batterij
    Door Ylva in forum Accessoires
    Reacties: 13
    Laatste bericht: 23 juni 2010, 12:22
  3. Senseo alternatieven aub?
    Door yowan-kenobi in forum Chit Chat