Weergegeven resultaten: 1 t/m 13 van 13

Standaard Photomatix HDR teveel ruis

Goedemorgen, ik heb een HDR foto geprobeerd te maken (in een kerk dus ISO 800 ingesteld) als volgt; Nikon D50 bracketing + - 2stops.
    Uiteindelijk zijn het dus 3 foto's geworden
    F5,6 - 1/30sec - 0LW - 800ISO
    F5,6 - 1/125sec - -2LW - 800ISO
    F5,6 - 1/8sec - +2LW - 800ISO

Als ik er een HDR foto van maak en daarna kies voor tonemapping is er heel veel ruis te zien. Op de originele foto's is ook wel wat ruis maar veel minder.
    Ligt het toch aan de instellingen van de camera (en omstandigheden) of kan ik bij Photomatix nog wat aanpassen?

Thanks.
    Groetjes, Damiaan.
    Photoshop Articles + Albus Computers ... proud owner of a Leica X1 :)

Standaard Re: Photomatix HDR teveel ruis

De D50 had al problemen met ruis bij 800iso en als je er dan ook nog een foto van -2EV bij doet krijg je nog extra ruis. Bekijk je start foto's maar eens kritisch.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Werken op statief en met de laagst mogelijke iso...

Walter

Ja, zal nog eens naar die kerk gaan en iso op 400 proberen. Is het beter bij HDR om + en - 2EV te nemen? Of is + en - 1EV beter voor HDR?
    Of is een stel (bijv. 6 fotos) nog beter?
    Groetjes, Damiaan.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door DamnSharp Bekijk bericht
    Ja, zal nog eens naar die kerk gaan en iso op 400 proberen. Is het beter bij HDR om + en - 2EV te nemen? Of is + en - 1EV beter voor HDR?
    Of is een stel (bijv. 6 fotos) nog beter?

Ik geef je hierbij 2 links:

[tutorial] alternatieve HDR bewerkingen

hdr en capture nx 2

Walter

Hoeveel je moet +/- EV'en hangt gewoon van het contrastverschil af, bij de ene foto +/- 1 en bij de andere misschien +/- 3. Gewoon lichtste en donkerste deel meten, dan weet je de uiterste waarden en dan even rekenen.
    Waarom 400 iso en geen 200 op statief en afstandsbediening.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Hier vind je een hele HDR-handleiding! http://handbook.outbackphoto.com/sec...ing/index.html
    Vorige week heb ik Photomatix Pro, Dynamic Photo HDR en easyHDR getest en vergeleken. Uiteindelijk heb ik easyHDR http://www.easyhdr.com/index.php gekocht en één van de doorslaggevende argumenten waarom is dat dit programma de minste ruis geeft. Bij Photomatix kun je proberen om deze ruis te verminderen met de "Microcontrast Smooting"-slider, misschien wel tenkoste van detail... Succes ;-)
    Fuji S5 Pro ~ Nikon AF-S 12-24mm F 4.0 ~ AF-S 16-85mm F 3.5-5.6 VR ~ AF-D 80-200mm F 2.8 ~ Lightroom & RAW-only vanaf dag één

Hartstikke bedankt voor de reacties en tips! Top hoor! Ik zal zeker iso 200 proberen en het verschil tussen photomatix en easyhdr testen.
    Groetjes, Damiaan.

Het ligt zeker niet alleen aan je startfotos, ik heb ook al gemerkt dat photomatix heel wat ruis toevoegd aan het uiteindelijke resultaat (vnl in de hele donkere stukken op een foto).

Misschien dat met de slidertjes spelen wat helpt.

Dat ga ik ook proberen Thx.
    Groetjes, Damiaan.

Imho de reden waarom je veel ruis haalt bij hdr is omdat de info op vele sites gewoon fout is. Je gebruikt meerdere foto's indien je camera het dynamisch bereik niet aankan. Tekort aan dynamisch bereik wil zeggen; ofwel clippen de highlights (overbelichting) ofwel clippen de shadows(onderbelichting). Wat je dus moet doen is ervoor zorgen dat er in één foto alle info in de shaduwpartijen zit zonder al teveel onder te belichten en dat in een tweede foto(van hetzelfde onderwerp) alle info in de hooglichten zit zonder overbelichting. Met deze twee foto's heb je alle info nodig om een hdr te maken. In extreme situaties kan het zijn dat er een derde foto nodig is voor de middentonen omdat er daar soms een gebrek aan is is de twee andere foto's
    Er bestaan allerlei regeltjes van 5-tot 10 foto's te maken in trappen van elk 1 of 1/2stop.Vergeet ze ... Indien je twee of meer stops onderbelicht in een situatie waar de shaduwpartijen reeds heel donker zijn kweek je gewoon extra ruis. De hdr software zal proberen om alle info uit shaduwpartijen te halen en zal dus ook de noise in de te donkere foto's extra versterken.
    De histogram op je camera is de beste hulp wat je kunt gebruiken indien je noise wil voorkomen . De histogram van de donkerste foto moet zo zijn dat de piek aan de linkerkant(de schaduwen) net de linker zijkant van het histogramvenster niet raken. De histogram voor de blekere foto moet er zo uitzien dat de piek aan de rechterkant(hooglichten) de rechter zijkant van het histogramvenster niet raakt.
    Laatst gewijzigd door RUPSELKOPKE; 18 juli 2008 om 13:59
    Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
    http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

Beste Rupselkopke, wat je zegt klinkt overtuigd en als ik er zo over nadenk heel logisch. Bedoel je ook dat je met 2 foto's klaar bent? Ik weet niet hoe het voor de software werkt maar misschien zijn meerdere foto's beter.
    Groetjes, Damiaan.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door DamnSharp Bekijk bericht
    Beste Rupselkopke, wat je zegt klinkt overtuigd en als ik er zo over nadenk heel logisch. Bedoel je ook dat je met 2 foto's klaar bent? Ik weet niet hoe het voor de software werkt maar misschien zijn meerdere foto's beter.
    Sorry voor de late reactie...ben er een weekje tussen uit geweest.

Of je met twee foto's klaar bent of niet hangt van de situatie af. Soms( in uitzonderlijke gevallen) zijn er 3 foto's nodig. Ik kan me vergissen maar ik zie het nut niet van een paar foto's extra indien je het ganse dynamische bereik van een scene perfect in twee of max drie foto's kunt vastleggen. Ik ken weinig van de methode of manier waarop hdr software werkt....maar ik weet zeker dat er noise bijkomt indien je zomaar (zonder nut) onderbelichte foto's bijvoegd aan een reeks om er een hdr van te maken. De paar keren dat ik wat met hdr-software geprobeerd heb lukte het met twee goed belichte foto's en met als resultaat erg weinig ruis. Bij wijze van experiment i.v.m dit teveel aan noise kan je misschien zelf eens testje doen. Gebruik in één probeersel enkel je twee goed belichte foto's en in een ander gebruik je nog een paar extra onderbelichte en een paar overbelichte foto's.
    Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
    http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

Soortgelijke discussies

1. Hdr
    Door Mordred in forum Challenge-of-the-Month
    Reacties: 49
    Laatste bericht: 18 september 2007, 12:36
  2. PS CS3 & HDR bewerking
    Door Stoopken in forum Fotobewerking
    Reacties: 2
    Laatste bericht: 16 juli 2007, 21:20
  3. Reacties: 6
    Laatste bericht: 17 januari 2007, 17:56