Ik ben wat aan het stoeien en testen met Sharpener Pro 3.0 van Nik software. Op het eerste zicht lijkt me dit een zeer interessante photoshop-plugin. De uitgebreide mogelijkheden (selectieve verscherping/blurring dmv controle punten, structuur, focus, etc ...) waarbij met een eenvoudige bediening (ik ben helemaal geen begenadigd photoshopper!) een prima en snel resultaat bekomen wordt kan me ten zeerste bekoren.
Nu ben ik zinnens wat fotos te laten afdrukken bij het fotolab Pixum. De fotos kenden al een standaardverscherping van 25% in adoberaw. Sommigen werden wat bijgewerkt in ps.
Voor ik mijn psdfiles save als jpeg en upload, in de hoop nog een wat scherpere afdruk te bekomen, wens ik nu nog wat (+ 100% standaard)outputsharpening te doen via sharpener pro 3.0 (op smart object layer). Hierbij koos ik als instellingen soort afdruk: Continous tone; kijkafstand: Automatisch.
Nog bij instellingen moet ik een printerresolutie opgeven in dpi: 150,200,300,400 of 500 dpi. Wat geef ik hier op? Speelt het hier een rol of ik de fotos laat afdrukken op 10-15 cm of 30-45 cm bvb?

Echter, ik vraag me af of ik me nu niet bezondig aan een soort van 'overacting'. De fotos werden al verscherpt binnen adoberaw (25%), eventueel selectief wat in ps, ..., overdrijf ik nu niet als ik nogmaals sharpener pro erop loslaat?

Het automatisch laten verscherpen door de software van Pixum is natuurlijk ook een optie. Ik verkies echter zoveel mogelijk zelf de controle over de fotos te behouden. De te verwachten misslagen neem ik erbij, kwestie van bij te leren hé...

Tot slot maak ik van de gelegenheid gebruik om de actieve posters als véronique, blackb@ndit, maniac, en vele anderen ff te bedanken. Via dit fantastische forum leerde ik het afgelopen jaar enorm veel bij.

ps 2 Stonefree: schrap die *gone* & come back!

grtn
hans