Belgiumdigital.com in samenwerking met
Weergegeven resultaten: 1 t/m 21 van 21

Standaard Nik Silver efex 2 pro

Ik gebruik Lightroom 3 om mijn foto's te bewerken. Ik ben hoofdzakelijk bezig met zwart wit fotografie en naar aanleiding van de discussie" zw-w converter" heb ik de Silver efex pro trial versie gedownload om eens uit te proberen. Je kunt met deze plug-in inderdaad fraaie resultaten bekomen die via LR3 moeilijk te realiseren zijn, alhoewel ik toch ook enkele dingen mis die wel aanwezig zijn in LR. Ik vind deze software duur maar ben toch van plan me deze plug-in aan te schaffen. Wat me wel stoort is wanneer ik van LR doorschakel naar Silver Efex mijn afbeelding duidelijk onscherper wordt. Save ik na bewerking het bekomen resultaat en kom ik terug in LR terecht dan staat het resultaat terug netjes scherp op mijn scherm. Is dit normaal of heeft het te maken met het gebruik van de trial versie ?

Standaard Re: Nik Silver efex 2 pro

Na een 15tal dagen trialperiode, was ik verkocht en heb ik me een license gekocht.
    Ik was eerst zinnens om enkel SilverEfex aan de kopen, maar dan toch de complete collectie Nik-software gekocht: aangekocht als Aperture Plugin: € 250
    Het zijn stuk voor stuk steengoede en makkelijke programma's die mooi geïntegreerd zijn in Aperture.

Dfine 2.0
    Best-in-class noise reduction to improve the quality of virtually every photo. Features new U Point technology for unprecedented selective control.

Viveza 2
    The most powerful tool available to selectively control light and color in photographs without the need for complicated selections or layer masks.

HDR Efex Pro
    The essential new standard for creating amazingly high quality realistic-to-artistic HDR images with a revolutionary all-in-one workflow.

Color Efex Pro 3.0
    52 photographic filters with over 250 effects for professional quality images.

Silver Efex Pro 2
    The leading black and white imaging software.

Sharpener Pro 3.0
    The most advanced, powerful, and complete sharpening solution for photographers.

En wat die onscherpte betreft; ik heb daar nog niets van gemerkt.

gebruik silver efex minder en minder, alhoewel ik het een van de betere zw converters vind, maar kan alles in LR doen wat met SE mogelijk is, zekers met combo LR/PS.

SE is goed om ZW omzetting te leren, eenmaal onder de knie kun je minsten evenveel via LR/PS. Geavanceerde gebruiker heeft evenveel of meer aan LR volgens mij.

Als je kwaliteit verlies krijgt met SE is de reden waarschijnlijk dat je overdrijft met een of andere setting denk ik. Kwaliteit vd program is vrij goed.

vanaf LR3 vind ik dfine2 ook overbodig, is misschien nog net iets beter dan LR voor ruisreductie maar verschil is te klein om het nog te verantwoorden volgens mij.

HDR effex pro is zelfde kwaliteit als recente versie photomatix, denk dat daar via PS5 de beste resultaten kunnen gehaald worden als je over de nodige skills beschikt.

Met Silver Efex heb ik nog geen problemen gehad met de scherpte.
    Maar het probleem dat jij aanhaald met Silver Efex heb ik wel met Color Efex Pro 3.
    Niet zo erg dat het storend is maar je ziet het verschil wel.
    Hoe dit komt kan ik niet zeggen, zo technisch ben ik niet aangelegd...

Eigenlijk heb je hier een probleem van previeuws, niet van een onscherpe foto.
    Als je in silverffects werkt is hun bedoeling om zo snel mogelijk feedback te geven op het scherm. Natuurlijk gebruiken ze daarvoor niet de volle resolutie.
    Eens je terug gaat naar LR of aperture wordt er door deze prog's een aangepaste previeuw van betere kwaliteit gegenereerd, wat de indruk kan wekken dat het een scherper resultaat geeft.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
    gebruik silver efex minder en minder, alhoewel ik het een van de betere zw converters vind, maar kan alles in LR doen wat met SE mogelijk is, zekers met combo LR/PS.
    Met het bijstellen van de "structures" kwam er plots bij één van mijn foto's een mooi subtiel detail tevoorschijn. Heb achteraf geprobeerd om dit in LR ook tevoorschijn te toveren maar dit lukte me niet. Voor zover ik weet kun je in LR geen structures instellen. Ook het systeem van de control points bevalt me wel. Dit zie ik ook niet zo eenvoudig gebeuren in LR of zie ik dit verkeerd Puerte ?

In LR heb je onder presentie 3 opties
    Helderheid, Levendigheid en Verzadiging.

"Helderheid" komt in feite overeen met functie "structuren" in SE

in LR heb je ook het aanpassingspenseel waarmee je lokale aanpassingen kunt maken, vind ik persoonlijk veel soepeler in LR dan in SE.

Je kunt in LR je eigen voorinstellingen definiëren voor ZW omzetting.
    bvb voor verschillende contrasten, verschillende filters, combinatie van contrast en filters ,vignetting, filmkorrel etc, etc.

Als je LR gebruikt in samenwerking met PS of PSE (elements)dan is het hek helemaal van den dam en heb je haast onbeperkte vrijheid welke onmogelijk te evenaren is met SE.

daarbij heb je nog honderden plug-ins beschikbaar voor LR zoals bvb volgende gratis LR presets http://www.ononesoftware.com/downloads/ waaronder ook een groot aantal ZW-omzettingen (zie onder free products)

SE is heel goed en geschikt voor op vrij eenvoudige wijze tot resultaten te komen geschikt voor professioneel gebruik. LR kun je juist hetzelfde op even vlotte manier en in combi met PS(E) kun je zelfs meer. Het probleem van LR is dat 95% van de gebruikers de tijd niet neemt om de ontzettend veel mogelijkheden van LR te leren kennen.

In het kort, voor gebruikers met weinig basiskennis beeldverwerking is SE waarschijnlijk de beste oplossing.
    Mensen met meer kennis, of die willen verwerven, en ook voor diegene die een meer gestroomlijnde workflow wensen is volgens mij LR de beste oplossing eventueel in combi met PS(E).

voordeel is dat je combi LR/PS quasi zelfde workflow behoudt voor zowel kleur als ZW.

gewoon kiezen wat het beste bij je past.
    Laatst gewijzigd door puerte; 19 april 2011 om 15:08

Wat LR, Ps en PSE niet hebben is de U-point techniek en dit spaart enorm veel tijd uit.
    Trouwens zou ik graag eens zien wat LR + Ps beter kunnen dan SE.

Grtz, RF
    FUJIFILM: X-T1 | FUJIFILM: X-E2s | Samyang 12mm f/2.0 NCS CS | Fujinon XF18-55mm f/2.8-4 R LM OIS | Fujinon XF 18-135mm OIS WR f/3.5-5.6 | Fujinon XF 27mm f/2.8 R | Fujinon XF35mm f/1.4 R | NISSIN i60A.

laat me vooreerst heel duidelijk zijn, ik vind silver effex pro een heel goed programma maar zijn functie is beperkt tot ZW convertie.

LR beschikt over alle functie's, en indien je iet of wat creatief bent over meer functies die dan nog volledig getuned zijn naar je eigen behoefte (via presets).

U-point techniek is handig maar je kunt hetzelfde bereiken, met LR en zekers met PS via zogenaamde masks
    in LR heb je het aanpassingspenseel en de gradatie filter en je hebt de heel handige auto mask functie
    neem 10 minuten de tijd en bekijk volgend videoke en je zult begrijpen waarover ik het heb http://tv.adobe.com/watch/learn-ligh...l-corrections/

zoals ik eerder heb geschreven, LR heeft een heel grote set van correctiemogelijkheden, maar je moet enkel effe de tijd nemen om ze te leren ontdekken, en dan snap je dat je heel wat geld kunt uitsparen die je anders spendeert aan SW toolekes zoals SE, die in feite heel weinig extra te bieden hebben, of zelfs minde, dan indien je gewoon effe de tijd neemt om je eigen skills op te bouwen en LR te tunen naar je eigen wensen.

Wat heeft combi LR/PS meer te bieden dan SE, heel eenvoudig in PS heb je heel de set van correctiemogelijkheden, te veel om op te noemen (knippen, plakken, lagen, filters etc etc.) die je kunt toepassen voor ZW-beelden.

Als je beschikt over LR is het volgens mij interessanter te investeren in PS elements dam in SE. Je hebt met deze combinatie meer mogelijkheden voor ZW toepassingen maar je kunt zelfde combi ook gebruiken voor een hele resem ander toepassingen, waar SE beperkt is tot ZW toepassingen.

Beter gezegd
    INVESTEER IN EIGEN SKILLS, BRENGT MEER OP EN IS GOEDKOPER DAN AANKOPEN VAN EEN REEKS SPECIFIEKE TOOLEKES.

Net een ebook over de materie geschreven hebbende zal ik me ook maar eens in het gesprek mengen :-)
    Misschien kan je met LR en PS net hetzelfde als met SEP, ik ben er echter nog niet in geslaagd. Alhoewel je met LR prachtige zwart wit conversies kan maken en het programma het voordeel biedt van presets en synchronisatiemogelijkheden (een foto corrigeren en die correcties dan doortrekken naar een hele reeks andere) en alhoewel je in LR kunt doordrukken en tegenhouden met de aanpassingsborstel, vind ik dat ik met SEP, en zeker met versie 2, sneller tot betere resultaten kom wanneer de foto iets moeilijker is. Vooral de nieuwe Dynamic Brightness schuifregelaar is een ferme timesaver.
    Het is echter geen of/of verhaal: soms gebruik ik enkel LR met prima resultaten (ik heb een aantal custom presets die me meestal flink op weg helpen) en werk ook vaak met zgn. 'modulaire presets' waarbij ik een groep presets heb die enkel contrast aanpassen, een andere groep die vignetteren enz.
    Soms ga ik het beeld gewoon voorbereiden in LR en het in SEP converteren, waarna ik soms in PS nog finishing touches doe. In dat geval stuur ik het beeld van LR als slipm object naar PS, en ga ik daar SEP als Slim Filter laten lopen, zodat ik altijd nog terug kan.
    Enfin, just my 2 cents :-)
    Wie wil kennismaken met SEP moet anders maar donderdag 19 mei om 18 u eens een gratis webinar van hen volgen, gegeven door ondergetekende :-) Meer info daarover binnenkort op m'n blog.
    Laatst gewijzigd door MoreThanWords; 20 april 2011 om 15:59
    Lightroom 6/CC Ontmaskerd: 450 blz. Lightroom
    Bestel het eBook of gedrukte boek nu via deze link.
    GRATIS eBook 'Tien Tips voor Betere Reisfoto's'. Meer info hier.

Natuurlijk moet je wat reklame maken voor je businnes maar ik moet er dan toch op wijzen dat je met LR/PS zelfde resultaten, en zelfs beter, resultaten kunt halen dan met SEP, is een kwestie van de zaken goed te leren kennen en te beheersen. Elke functie van SEP zit verdoken in LR/PS.

Gebruik zelf SEP al 3 a 4 jaar, zeer goed programma, begin super enthousiast en zelfs nog, maar ik heb het het laatste jaar niet veel meer gebruikt omdat ik persoonlijk vind dat ik vrij eenvoudige zelfde resultaten kan halen met LR/PS dan met SE. SEP biedt alleszins niet voldoende meerwaarde voor mij om nog verder in te investeren.

Voor iemand die beschikt over LR en nog niet over PS zal investering in PS(elements) een veel veel grotere meerwaarde bieden dan SEP, tenminste als je er wil mee leren werken.

Als ik echt alleen maar aan mijn business zou denken dan zou ik SEP beter doodzwijgen :-) aan iemand uitleggen hoe ie SEP moet gebruiken duurt amper een uurtje. Ik zie mezelf in een uur tijd nog niet aan iemand LR en de volledige selecitemogelijkheden en zwart wit converqiemogelijkheden van PS uitleggen.
    Mijn stelling is dat je met alle drie de pakketten afzonderlijk zeer goede conversies kan maken. Persoonlijk verkies ik LR boven PS, vandaar dat in het ebook ook voor het overgrote deel over LR gaat. Het pakket dat de beste verhouding heeft tussen kwaliteit van conversie versus gespendeerde tijd, zeker bij iets moeilijjker fotos waar er moet doorgedrukt en tegengehouden worden is voor mij SEP. De beste maar ook meest complexe conversies maak ik meestal met alle drie samen. Maar dat doe ik alleen maar als de foto het potentieel heeft en het verdient. Soms ga ik zelfs twee verschillende conversies in Photoshop combineren mete laagmaskers of ga ik dodging en b urning doen in photoshop wanneer dat sneller g aat dan met de controlepunten van nik . Meestal vind ik echer dat de controlepunten mij veel sneller brengen waar ik wil en met minder storende artefacten.
    Of SEP zijn geld waard is is iets wat elkeen afzonderlijk moet afwegen. Daarvoor bestaan trial versies :-)
    Natuurlijk moet je wat reklame maken voor je businnes maar ik moet er dan toch op wijzen dat je met LR/PS zelfde resultaten, en zelfs beter, resultaten kunt halen dan met SEP, is een kwestie van de zaken goed te leren kennen en te beheersen. Elke functie van SEP zit verdoken in LR/PS.

Gebruik zelf SEP al 3 a 4 jaar, zeer goed programma, begin super enthousiast en zelfs nog, maar ik heb het het laatste jaar niet veel meer gebruikt omdat ik persoonlijk vind dat ik vrij eenvoudige zelfde resultaten kan halen met LR/PS dan met SE. SEP biedt alleszins niet voldoende meerwaarde voor mij om nog verder in te investeren.

Voor iemand die beschikt over LR en nog niet over PS zal investering in PS(elements) een veel veel grotere meerwaarde bieden dan SEP, tenminste als je er wil mee leren werken.

neem 10 minuten de tijd en bekijk volgend videoke en je zult begrijpen waarover ik het heb http://tv.adobe.com/watch/learn-ligh...l-corrections/

INVESTEER IN EIGEN SKILLS, BRENGT MEER OP EN IS GOEDKOPER DAN AANKOPEN VAN EEN REEKS SPECIFIEKE TOOLEKES.
    Message received loud and clear
    Ongetwijfeld goed bedoeld, maar misschien mag je er toch niet zo maar van uitgaan dat andere mensen niet de nodige moeite doen om de gebruikte software onder de knie te krijgen of niet over de nodige kennis beschikken om ze degelijk te gebruiken. Aanleren van digitale fotografie (of zoals in mijn geval overschakelen van analoog naar digitaal) is een lang, boeiend en leuk leerproces met een aantal zeer specifieke problemen die je één voor één tegenkomt. Investeren in hard en software is een must en dat je dat dan ook leert gebruiken om tot een goed resultaat te komen lijkt mij nogal evident. Dat kan alleen door het volgen van de nodige lespaketten maar vooral door alles veel te gebruiken en uit te proberen met vallen en opstaan. (Rome is ook niet in één dag gebouwd hè) Net daarom vind ik dit forum zo interessant. Je kan ideeën uitwisselen met andere mensen of eens advies vragen omtrent een bepaald thema.

Ik heb SEP slechts enkele dagen in een trialversie gebruikt en heb er enkele resultaten mee bekomen die me niet gelukt zijn in LR. Omgekeerd heb ik een foto omgezet in LR en ben er niet in geslaagd om ditzelfde resultaat te bereiken in SEP. Doordrukken met het aanpassingspenseel in LR is niet hetzelfde als het gebruik van de U-points in SEP. Het gebruik van de structures in SEP heb ik niet kunnen nabootsen in LR. Trouwens zijn in LR na het omzetten naar zw-w onder "presentie" de tools "levendigheid" en "verzadiging" niet meer te gebruiken. Misschien is het zoals Piet (Morethanwords) schrijft meer een en/en dan een of/of verhaal.

Gek genoeg zegt de geschiedenis dat de roepers zelden gelijk hebben. Als gebruiker van NIK SE2 kan ik dat uit de praktijk bevestigen. Maar ieder doet er zijn zin mee, schreeuwen valt wel meer op natuurlijk.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ISO200 Bekijk bericht
    Trouwens zijn in LR na het omzetten naar zw-w onder "presentie" de tools "levendigheid" en "verzadiging" niet meer te gebruiken. Misschien is het zoals Piet (Morethanwords) schrijft meer een en/en dan een of/of verhaal.
    Er bestaat een alternatieve ontwikkeltechniek in LR om die tools wel te kunnen blijven gebruiken (wordt ook in het boek uitgelegd, op blz 44 om precies te zijn :-)):
    In plaats van in het HSL / Color / B&W panel op B&W te klikken, kies de HSL tab en zet van alle schuifregelaars de saturation op -100. Maak evt een preset als je dat vaak wil doen. Je kan dan de helderheid beinvloeden met de Luminance schuifregelaars. Ietsje ingewikkelder, maar deze techniek laat wel het gebruik van Vibrance en Saturation toe in het Basic Panel :-)

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ISO200 Bekijk bericht
    Ongetwijfeld goed bedoeld, maar misschien mag je er toch niet zo maar van uitgaan dat andere mensen niet de nodige moeite doen om de gebruikte software onder de knie te krijgen of niet over de nodige kennis beschikken om ze degelijk te gebruiken. Aanleren van digitale fotografie (of zoals in mijn geval overschakelen van analoog naar digitaal) is een lang, boeiend en leuk leerproces met een aantal zeer specifieke problemen die je één voor één tegenkomt. Investeren in hard en software is een must en dat je dat dan ook leert gebruiken om tot een goed resultaat te komen lijkt mij nogal evident. Dat kan alleen door het volgen van de nodige lespaketten maar vooral door alles veel te gebruiken en uit te proberen met vallen en opstaan. (Rome is ook niet in één dag gebouwd hè) Net daarom vind ik dit forum zo interessant. Je kan ideeën uitwisselen met andere mensen of eens advies vragen omtrent een bepaald thema.

Ik heb SEP slechts enkele dagen in een trialversie gebruikt en heb er enkele resultaten mee bekomen die me niet gelukt zijn in LR. Omgekeerd heb ik een foto omgezet in LR en ben er niet in geslaagd om ditzelfde resultaat te bereiken in SEP. Doordrukken met het aanpassingspenseel in LR is niet hetzelfde als het gebruik van de U-points in SEP. Het gebruik van de structures in SEP heb ik niet kunnen nabootsen in LR. Trouwens zijn in LR na het omzetten naar zw-w onder "presentie" de tools "levendigheid" en "verzadiging" niet meer te gebruiken. Misschien is het zoals Piet (Morethanwords) schrijft meer een en/en dan een of/of verhaal.
    iedereen mag uiteraard zijn idee hebben en het is volgens mij goed dat er verschillende ideeën zijn zolang ze zinnig van inhoud zijn wat hier volgens mij het geval is, daar leert iedereen van.

je vraagt hulp en ik tracht van die zo goed en objectief mogelijk te geven, om helpen te vermijden dat je fouten maakt die ik volgens mij in het verleden zelf gemaakt heb.

heb in het verleden de flow LR->SEP->PS gebruikt, maar hoe beter ik LR begon te snappen hoe meer ik SEP overbodig begon te vinden.

Gebruik nu quasi zelfde workflow voor ZW als voor kleur, en voor complexe wijzigingen maak ik in ZW juist als voor kleur een aantal virtuele copies in LR met eventueel verschillende belichting, contrast, wb, of wat dan ook afhankelijk wat ik voor ogen heb.
    Breng dat in verschillende lagen in PS en ik heb een zee van vrijheid en mogelijkheden die haast ondenkbaar zijn in eender welk ander programma.
    Je kunt lagen mixen, aftrekken, vermenigvuldigen bleken, verzachten, verharden, zacht licht effect, hard licht effect, dit allemaal eventueel gemengd met gebruik van maskers etc.
    Biedt niet honderden maar duizenden mogelijkheden.

Zou zeggen als je over PS beschikt gewoon eens uitproberen, beschik je niet over PS(E) denk ik persoonlijk dat de aankoop daarvan een veel veel betere investering is dan SEP, geloof me vrij, maar het zal wel een pak meer tijd in beslag nemen daar leren mee te werken dan met SEP.

alleszins veel succes !

Zou zeggen als je over PS beschikt gewoon eens uitproberen, beschik je niet over PS(E) denk ik persoonlijk dat de aankoop daarvan een veel veel betere investering is dan SEP, geloof me vrij, maar het zal wel een pak meer tijd in beslag nemen daar leren mee te werken dan met SEP. !
    ik beschik over een heel oude versie van PS en heb hier ook avondcursus voor gevolgd maar dan van uit de grafische invalshoek. Ik ken dus het systeem van layers etc. Recent heb ik de CS5 versie besteld bij academicbox maar hier wacht ik inmiddels al een maand op. (was niet meer op voorraad !!?). Ik ben ook van plan om een cursus PS voor fotografen te volgen,omdat ik inderdaad geloof dat je dan veel meer mogelijkheden ter beschikking hebt. Maar inschrijven en duur van de cursus zal me toch een jaartje kosten. Ik beoefen fotografie vanuit een "traditionele" invalshoek, ben hoofdzakelijk bezig met zwart-wit en hou er niet van om mijn opnames te sterk te manipuleren. De tools die SEP aanbiedt lijken me een zinnige aanvulling op LR zonder dat ik een jaar cursus moet volgen om tot een mogelijk zelfde resultaat te komen. Ze zijn met momenten verbluffend en voldoen aan mijn hoogste verwachtingen. Je hebt uiteraard gelijk met je stelling over PS en hier in investeren is zonder meer een verstandige keuze. Misschien adviseer ik over enkele jaren net hezelfde als jij nu. Misschien.
    Toch bedankt voor je advies ik stel het zeer op prijs.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MoreThanWords Bekijk bericht
    Er bestaat een alternatieve ontwikkeltechniek in LR om die tools wel te kunnen blijven gebruiken (wordt ook in het boek uitgelegd, op blz 44 om precies te zijn :-)):
    In plaats van in het HSL / Color / B&W panel op B&W te klikken, kies de HSL tab en zet van alle schuifregelaars de saturation op -100. Maak evt een preset als je dat vaak wil doen. Je kan dan de helderheid beinvloeden met de Luminance schuifregelaars. Ietsje ingewikkelder, maar deze techniek laat wel het gebruik van Vibrance en Saturation toe in het Basic Panel :-)
    Bedankt voor het advies, probeer ik zeker eens uit.

enigste gemis in LR vind ik de mogelijkheid te kunnen werken met layers, en daarvoor blijft PS voor mij althans een noodzaak, foto's bewerken zonder layers is een beetje zelfde als auto rijden zonder spiegels. onOne software heeft dit ook ingezien en heeft een test versie van "Perfect Layers" beschikbaar gesteld.
    Gratis te downloaden en te testen tot 30juni
    http://www.ononesoftware.com/

enigste gemis in LR vind ik de mogelijkheid te kunnen werken met layers, en daarvoor blijft PS voor mij althans een noodzaak, foto's bewerken zonder layers is een beetje zelfde als auto rijden zonder spiegels. onOne software heeft dit ook ingezien en heeft een test versie van "Perfect Layers" beschikbaar gesteld.
    Gratis te downloaden en te testen tot 30juni
    http://www.ononesoftware.com/
    Was hier al een tijdje naar aan het uitkijken, maar de quote 'Layers in Lightroom' is toch enigszins overdreven: het gaat hier om een externe bewerker (zoals ook Photoshop (PS) en Photoshop Elements (PSE) eigenlijk zijn tov Lightroom).
    Persoonlijk zou ik liever 80 € uitgeven aan PSE en me de plug-in 'Elementals' aanschaffen voor een paar dollar, die de interactie tussen LR en PSE ongeveer even goed maakt als de interactie tussen LR en PS.
    Of, nog een ander alternatief dat evenwel nog in zijn beginschoenen staat, is de plugin die Jeffrey Friedl aan het ontwikkelen is, en die eigenlijk een pak dichter staat bij 'Layers in Lightroom' dan de OnOne oplossing.

misschien LR4, verwacht dat beta versie eind dit jaar beschikbaar zal zijn

Regels voor berichten