Nu de 1 TB harde schijf van mijn MAC aan het vollopen is, wil ik een deel van mijn foto's verplaatsen naar een externe harde schijf zonder dat Lightroom het spoor naar de foto's bijster raakt. Kunnen jullie aangeven wat de handigste manier is? Als ik via het menu "Foto's importeren" kies dan kan ik in het linkerpaneel weliswaar de bron (harde schijf van de MAC) aangeven en in het rechterpaneel het doel (de externe harde schijf) kiezen maar de foto's in het midden krijgen dan een "grijze waas" en kunnen niet geselecteerd worden .... Graag verneem ik jullie advies.
Laatst gewijzigd door hapa; 8 mei 2012 om 22:57
je vindt op de link heronder een video die het je haarfijn uitlegt.
http://laurashoe.com/
2e artikel op de pagina met de titel:
Running Out of Space? How to Move Photos to Another Hard Drive
hopelijk helpt dit je.
Misschien niet direct OT maar handig om te weten: een externe harde schijf moet via USB aangesloten zijn voor LR.
Als je bvb. een extra schijf via de router aan het netwerk hangt, kan Lightroom daar niet mee werken. Althans t/m 4.0 niet.
Dpaul
DPaul - AFIAP
5D mkII, D800E, m42, nikkors, czjs, olys and other stuff
Bedankt voor jullie reactiesIk ga er vanavond mee aan de slag ......
Groeten,
Polleke
Toch een kleine naunce graag.
Al mijn fotos staan op een netwerk drive en Lightroom kan daar perfect mee werken.
Maar.....
Het is wel de catalog die lokaal moet blijven staan. Waar dat je originele fotos staan, dat maakt niet uit voor Lightroom.
Ik doe dit al sedert LR2.
Vreemd hoor ...... In het linkerpaneel staat mijn interne harddisk (MacinTosh HD) en in het rechterpaneel mijn externe harddisk (een WD 750 GB). De optie "Verplaatsen" is geselecteerd maar de afgebeelde foto's in het midden hebben een grijze "waas" over zich en kunnen niet geselecteerd (en daarmee niet verplaatst) worden. Hebben jullie een idee wat hier aan de hand kan zijn?
Dan denk ik wel dat je op de verkeerde plaats bezig bent.
Alles gebeurd namelijk in het linker paneel. Tenminste als je alleen de foto's op een andere plaats wil hebben.
Kopieer de mappenstructuur naar de schijf van bestemming.
Ga naar library/bibliotheek.
Klik rechts op de hoogste map mat afbeeldingen, en kies update folder location.
Als alles goed gaat kan je achteraf de mappen op de oorspronkelijk schijf weghalen.