Ik heb een nederlandstalige versie van Lightroom 3.6.
Als ik Lightroom open, is dat vanzelfsprekend in het nederlands.
Als ik echter uit de verkenner op een foto klik die het Lightroom icoontje heeft, opent een engelstalige Lightroomversie, waarvan ik de taal niet kan wijzigen in "nederlands".
Hoe komt dat en wat kan ik eraan doen ?
Ervaring is de som van je fouten.
Het zou interessant zijn om te weten welk platform je gebruikt (PC of Mac?) en wat de taal is van je Operating System.
Bovendien vind ik dit, wat Lightroom betreft, niet meteen de manier van werken.
Ik vermoed dat de meesten onder ons Lightroom lanceren (Engels of Nederlands - ik verkies Engels voor Mac en moest dat ook telkens opnieuw instellen, omdat mijn OS nederlandstalig is), en vanuit Lightroom hun foto's gaan 'oproepen'. Ofwel importeren, ofwel reeds geïmporteerde foto's bewerken. Maar Lightroom lanceren door een foto te dubbelklikken?![]()
BD1166BE. CANON camera's (7D, 350D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto monopod; tripod 190CXPro4 met Markins Q3 - Intel iMac 24" 2,8GHz (0SX 10.6.8)
Ik werk vanaf een windows PC waarvan de taal van het operating system nederlands is.
Ik heb zelf een oplossing gevonden voor het taalprobleem van Lightroom.
Er stond, naast de versie 3.6 (met diverse taalkeuzes) ook nog een versie 3.5 (alleen engelstalig) op mijn PC.
Nu heb ik onder de versie 3.6, in de map "resources" de submap "nl" gekopieerd naar de map "resources" onder de versie 3.5.
Als ik nu een foto open vanuit de verkenner, opent Lightroom in het nederlands.
Nu vraag ik me alleen nog af waarom hij de (oudere) versie 3.5 opent in plaats van de nieuwere versie 3.6.
Laatst gewijzigd door paddy8908; 17 mei 2012 om 21:42
Gewoon omdat je dat ooit zelf zo hebt aangegeven door bv. jpg-files te linken aan de exe van lightroom 3.5. Die van 3.6 staat in een andere directory...
Normaal wordt tijdens de installatie van een update van 3.5 naar 3.6, de 3.5 versie verwijderd : dus eigenlijk is het al vreemd dat die is blijven staan...
Daarnaast is het openen van foto's in lightroom via dubbelklikken in de verkenner echt niet de manier om foto's te gebruiken in lightroom.
Je moet maar eens zoeken in de interface ervan : je zal nergens iets zien staan dat lijkt op "openen" of "opslaan". Importeren en exporteren zal je wel terugvinden, en dat heeft zo z'n redenen...
Groeten,
Polleke
taal wijzigen bij Mac doe je als volgt : in programma's rechts klikken op icoon van prog-toon pakket inhoud -hier krijg je dan de map contents-in die map ga je naar de map resources -in deze map staan de diverse talen - wil je bv geen engels , gooi dan " en.Iproj" in de vuilbak .
denk dat je bij windows ook de pakket inhoud kan zien ; hier zullen wel mensen zijn die dat weten .
Vanaf Lightroom 4 kun je ook de taal instellen via de Voorkeuren/Preferences.
Voor LR3 gebruikte ik Zappa's truuk, wat jij ook (min of meer) beschrijft.![]()
BD1166BE. CANON camera's (7D, 350D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto monopod; tripod 190CXPro4 met Markins Q3 - Intel iMac 24" 2,8GHz (0SX 10.6.8)
Neen : je wijzigt de taal in de voorkeuren van Lightroom, het is enkel lightroom die dan van taal wijzigt. Voor zover ik weet kan je van Photoshop ook de taal niet "live" aanpassen. Hoewel er wel zo'n instelling staat in CS 6 (tussen de interface-instellingen), maar ik kan daar enkel de taal kiezen waarmee ik Photoshop geïnstalleerd heb.
Om windows van taal te veranderen heb je de ultimate versie nodig van vista of 7. Vanaf windows 8 zullen alle versie het normaal kunnen. Bij oudere versies, moest je het zaakje herinstalleren...
Groeten,
Polleke