Ga terug   Belgiumdigital forum - Digitale fotografie > Fotografie Technisch > Software

jpeg als raw openen in elements

Reageren

Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 30 mei 2008, 15:08
anvds anvds is offline
Junior Member

Standaard jpeg als raw openen in elements

Ik volg met veel aandacht het draadje over al dan niet fotograferen in raw of jpeg.
Onlangs ontdekte ik dat het in Photoshop Elements (6.0) mogelijk is om een jpeg-bestand als raw te openen en dat ik er aldus meer aanpassingen kan aan doen. Dat heb ik nu al meermaals toegepast.
Maar dan rijst bij mij nu de vraag: Hoe groot is het verschil of wat is het verschil om toch te fotograferen in jpeg en dan als raw te openen en aan te passen of anderszijds toch te fotograferen in raw.
Ik neem aan dat er wel degelijk nog voordeel zal zijn aan het werken in raw. Maar kom ik in de buurt als ik het op mijn manier blijf doen?

An
http://anvds.blogspot.com
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 31 mei 2008, 15:25
GroovBird's schermafbeelding
GroovBird GroovBird is offline
Senior Member

Standaard Re: jpeg als raw openen in elements

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door anvds Bekijk bericht
Ik volg met veel aandacht het draadje over al dan niet fotograferen in raw of jpeg.
Onlangs ontdekte ik dat het in Photoshop Elements (6.0) mogelijk is om een jpeg-bestand als raw te openen en dat ik er aldus meer aanpassingen kan aan doen. Dat heb ik nu al meermaals toegepast.
Maar dan rijst bij mij nu de vraag: Hoe groot is het verschil of wat is het verschil om toch te fotograferen in jpeg en dan als raw te openen en aan te passen of anderszijds toch te fotograferen in raw.
Ik neem aan dat er wel degelijk nog voordeel zal zijn aan het werken in raw. Maar kom ik in de buurt als ik het op mijn manier blijf doen?

An
http://anvds.blogspot.com
Adobe Photoshop CS3 en later, en dus ook Elements, laten toe om JPEG bestanden te openen met Adobe Camera Raw. Dat laat toe om dezelfde bewerkingen toe te passen (behalve White Balance, moet je maar eens op letten) maar daarom beschikt de software nog niet over dezelfde hoeveelheid gegevens om van te vertrekken.

Als je weet dat een RAW bestand makkelijk 12 bits per pixel bevat, en een JPEG daarvan slechts 8 bits overhoud, dan begrijp je meteen wat ik bedoel.

Dus: doe wat je wil. Maar als je ooit een shot tegenkomt waarvan het moment en de focsus fantastisch zijn maar de belichting of de white balance net erbuiten valt, dan ben je blij als je die in RAW hebt.

Dave
  #3 (permalink)  
Oud 2 juni 2008, 15:17
hjanssen's schermafbeelding
hjanssen hjanssen is offline
Senior Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door GroovBird Bekijk bericht
Als je weet dat een RAW bestand makkelijk 12 bits per pixel bevat, en een JPEG daarvan slechts 8 bits overhoud, dan begrijp je meteen wat ik bedoel.
Nee, ik begrijp niet precies wat je bedoeld. Een jpeg bevat 3x8 = 24bit per pixel
  #4 (permalink)  
Oud 2 juni 2008, 15:30
GroovBird's schermafbeelding
GroovBird GroovBird is offline
Senior Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
Nee, ik begrijp niet precies wat je bedoeld. Een jpeg bevat 3x8 = 24bit per pixel
Hahaa, maar 2 van die 3 bytes zijn verzonnen, op basis van de naburige pixels. Uw sensor ziet niet op elke pixel alle kleuren. Google maar eens op bayer pattern.

Dave

Labels
adobe, elements, jpeg, raw

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten