Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door anvds
Ik volg met veel aandacht het draadje over al dan niet fotograferen in raw of jpeg.
Onlangs ontdekte ik dat het in Photoshop Elements (6.0) mogelijk is om een jpeg-bestand als raw te openen en dat ik er aldus meer aanpassingen kan aan doen. Dat heb ik nu al meermaals toegepast.
Maar dan rijst bij mij nu de vraag: Hoe groot is het verschil of wat is het verschil om toch te fotograferen in jpeg en dan als raw te openen en aan te passen of anderszijds toch te fotograferen in raw.
Ik neem aan dat er wel degelijk nog voordeel zal zijn aan het werken in raw. Maar kom ik in de buurt als ik het op mijn manier blijf doen?
An
http://anvds.blogspot.com
|
Adobe Photoshop CS3 en later, en dus ook Elements, laten toe om JPEG bestanden te openen met Adobe Camera Raw. Dat laat toe om dezelfde bewerkingen toe te passen (behalve White Balance, moet je maar eens op letten) maar daarom beschikt de software nog niet over dezelfde hoeveelheid gegevens om van te vertrekken.
Als je weet dat een RAW bestand makkelijk 12 bits per pixel bevat, en een JPEG daarvan slechts 8 bits overhoud, dan begrijp je meteen wat ik bedoel.
Dus: doe wat je wil. Maar als je ooit een shot tegenkomt waarvan het moment en de focsus fantastisch zijn maar de belichting of de white balance net erbuiten valt, dan ben je blij als je die in RAW hebt.
Dave