Belgiumdigital.com in samenwerking met
Pagina 2 van 6 EersteEerste 123456 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 26 t/m 50 van 134

Standaard Re: Geen Cs7, nu niet en nooit meer!

Gebruikt niemand GIMP2?

Open software.

Karel

Standaard Adobe Cloud

Adobe stopt met gewone upgrades en alles gaat naar de Cloud. Photoshop CS6 is dus de laatste dozenversie. Geen updates meer, wel bugs
    er uit halen en updates voor de camera raw module (voor zolang het duurt).
    Van wat ik zie, zal het voor ons EU burgers, duurder zijn. Lightroom ontspringt voorlopig nog de dans. Kostprijs voor bestaande gebruikers is
    het eerste jaar met korting 12,29 Euro per maand (enkel voor Photoshop dus). Na een jaar wordt dat 24,59 Euro per maand.
    In de US kost hetzelfde respectievelijk 9,99 $ en 19,99 $. Waarom de prijzen verschillen, is me een raadsel aangezien alles per download gaat,
    dus geen vervoerkosten, douane etc.

Ik kan er inkomen dat professionele designers die de hele Creative Suite gebruiken, er wel wat in zien, maar voor de
    professionele fotograaf lijkt het me niet echt het ware. Voor de amateur al helemaal niet.

Iemand hier die van plan is zich in dit gedwongen huwelijk te storten ? En om welke reden ? En zouden Corel en co zich al in de handen wrijven ?

Moderator Note: Zoals je ziet was er al een lopende topic over hetzelfde onderwerp. Die topic was bovendien al vroeger gestart en er waren al heel wat reacties. Daarom heb ik de twee topics samengevoegd tot één. Ik denk ook dat Software (waar de eerder gestarte topic stond) een betere plaats is dan Fotobewerking (waar jij je topic gestart hebt).
    Laatst gewijzigd door LesC; 9 mei 2013 om 22:32
    Computer nerds don't byte, they just nibble a bit ;)

Be careful who you shoot; they may shoot back

Standaard Re: Adobe Cloud

Ik denk er niet aan daarin mee te gaan.
    Ik kan mij voorstellen dat dit voor de doorsnee professional niet meteen een groot probleem is (het is een "onkost" voor het uitvoeren van de professionele activiteit), maar voor een amateur (en dus sporadisch gebruik) is dat gewoon een schandalige prijssetting. En als de amateurs massaal afhaken denk ik niet dat Adobe veel zal winnen.
    Ik denk dat er met de huidige prijssetting van LR nooit meer pakketten verkocht zijn, ook aan amateurs. Dat was een toe te juichen trend (en men voorkomt met een haalbare prijs ook de piraterij, waarom zou je als het betaalbaar is). Ook Microsoft heeft het ondertussen zo begrepen (kijk maar naar de Office prijzen voor thuisgebruik), ook Google met Nik-software heeft het begrepen, ...
    Dat Adobe nu net het omgekeerde doet, is gewoon niet te begrijpen. De kerel die dat beslist heeft, heeft gewoon geen voeling met de makt, en dat is op termijn dodelijk voor een bedrijf.
    De tijd zal het wel uitwijzen, maar ik doe alvast niet mee en ik zal niet de enige zijn !
    Master the craft, and the art will follow.
    Canon 5DMkIII & wat glas voor veraf en kortbij
    Flickr | 500px | jAlbum

4. Standaard Re: Adobe Cloud

Ik gebruik de Creative Cloud ondertussen al 1,5 jaar. Het kost me minder dan mijn Telenet shake en zelfs minder dan mijn Proximus rekening. En het brengt me meer op.
    Ik begrijp de weerstand want ik was eerst ook kritisch. Veranderingen roepen weerstand op. Tot ik ging rekenen. Ik gebruik Photoshop, Lightroom, Illustrator, InDesign, Acrobat Pro,Muse en Dreamweaver. De CC is voor mij een pak goedkoper dan om de paar jaar een volledig nieuwe upgrade van heel de suite. En de kosten zijn gespreid. En ik heb altijd de laatste updates.

Piraterij vind ik niet bespreekbaar. Als ik naar de Mediamarkt ga betaal ik netjes aan de kassa. Ik loop daar niet door de deur met een kar vol DVD's zonder te betalen. En piraterij is precies dat, diefstal ! Als iedereen de producten van elk bedrijf zomaar gaat stelen of niet meer gaat betalen voor diensten dan zijn er straks hélemaal geen jobs meer over.

Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat veel mensen erg emotioneel op de CC reageren zonder te weten waarover het gaat.

Vandaag kwam ik een artikel tegen op Photon Magazine over de materie. http://www.photonmagazine.eu/adobe-s...storische-fout.
    Tot mijn verbazing raakt het overgrote deel van wat in dat artikel wordt beweert kant noch wal.

Na een reactie naar de redactie van Photon kwam de journalist ter verdediging o.a. aandraven met een peiling van Petapixel die vernietigend was voor CC.

Blijkt dat die peiling voorafgegaan wordt door een fragment met geveinsde ondertitels uit "Der Untergang" met Hitler in de hoofdrol. Niet bepaald een objectieve intro. Geen wonder dat de respondanten vernietigend reageerden. En dat wordt door een journalist van een online vakblad als serieuse bron geciteerd...
    Gelukkig doet men bij Shoot beter zijn werk.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door nöteborg Bekijk bericht
    Ik gebruik de Creative Cloud ondertussen al 1,5 jaar. Het kost me minder dan mijn Telenet shake en zelfs minder dan mijn Proximus rekening. En het brengt me meer op.
    Ik begrijp de weerstand want ik was eerst ook kritisch. Veranderingen roepen weerstand op. Tot ik ging rekenen. Ik gebruik Photoshop, Lightroom, Illustrator, InDesign, Acrobat Pro,Muse en Dreamweaver. De CC is voor mij een pak goedkoper dan om de paar jaar een volledig nieuwe upgrade van heel de suite. En de kosten zijn gespreid. En ik heb altijd de laatste updates.

Piraterij vind ik niet bespreekbaar. Als ik naar de Mediamarkt ga betaal ik netjes aan de kassa. Ik loop daar niet door de deur met een kar vol DVD's zonder te betalen. En piraterij is precies dat, diefstal ! Als iedereen de producten van elk bedrijf zomaar gaat stelen of niet meer gaat betalen voor diensten dan zijn er straks hélemaal geen jobs meer over.

Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat veel mensen erg emotioneel op de CC reageren zonder te weten waarover het gaat.

Vandaag kwam ik een artikel tegen op Photon Magazine over de materie. http://www.photonmagazine.eu/adobe-s...storische-fout.
    Tot mijn verbazing raakt het overgrote deel van wat in dat artikel wordt beweert kant noch wal.

Na een reactie naar de redactie van Photon kwam de journalist ter verdediging o.a. aandraven met een peiling van Petapixel die vernietigend was voor CC.

Blijkt dat die peiling voorafgegaan wordt door een fragment met geveinsde ondertitels uit "Der Untergang" met Hitler in de hoofdrol. Niet bepaald een objectieve intro. Geen wonder dat de respondanten vernietigend reageerden. En dat wordt door een journalist van een online vakblad als serieuse bron geciteerd...
    Gelukkig doet men bij Shoot beter zijn werk.
    Dat er bij vele mensen misverstanden ontstaan zijn over de strategie van Adobe kan ik mij heel goed voorstellen. Adobe kan fraaie applicaties bouwen maar blinkt nu niet bepaald uit in helderheid in de persberichten en in houtsnijdende informate op hun website. Correspondentie met geregistreerde gebruikers over de nieuwe strategie is er niet.

Wel kreeg ik afgelopen week een telefoontje van een officiële (Goldpartner) reseller die een afspraak wil maken (op verzoek van Adobe) om de hele strategie uit te leggen. Alleen voor gebruikers van meer dan vijf CS pakketten! Overigens kende ik de reseller niet. Was wat eleganter geweest als Adobe dit naar de gebruikers had aangekondigd. Nu probeerde ik dit telefoontje als eerste reactie af te wimpelen want ik heb het druk genoeg.

Hello,
    De amateur zal voor Adobe geen zorg zijn.
    Een groot deel gebruikt ofwel gekraakte versies, Element of een ander programma.
    Het percentage dat werkt met een officiële versie is waarschijnlijk klein in verhouding met de professionele markt.
    Deze doen met het huren van de volledige bundel wel een goede zaak.
    In tegenstelling wordt Lightroom veel meer gebruikt bij de amateurs, de prijs hier is minder een obstakel. De versie 5 bevat enkele nieuwigheden die ook in de laatste update van Photoshop staan (b.v. automatisch rechtzetten van beelden).
    Dit in combinatie met Element, Corel, Gimp2 (gratis)... zal men niet veel missen.
    De juiste vraag is, betaal ik € 147,48 het eerste jaar en nadien € 295,08, voor de gevorderde functies van Photoshop?
    Aan iedereen om voor zichzelf deze beslissing te nemen.
    Eén zaak is zeker bij Adobe zullen ze er niet van wakker liggen.

Wat ik niet begrijp is dat ze geen lightroom+photoshop bundle uitbrengen voor de hobbyist. Prijs dat rond 10-15 euro per maand en veel mensen betalen dit zonder morren. Niet iedereen is overigend leraar of student.
    5DIII, 7D, 70-200/F2.8 IS II, 100L, 24-105L, 430ex --- Sony rx100

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door DominiekC Bekijk bericht
    En als de amateurs massaal afhaken denk ik niet dat Adobe veel zal winnen.
    Het overgrote deel van die amateurs betaalde sowieso al niet voor z'n gekraakte Photoshop, het zal dus Adobe geheel terecht worst wezen.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door DominiekC Bekijk bericht
    Ook Microsoft heeft het ondertussen zo begrepen (kijk maar naar de Office prijzen voor thuisgebruik).
    Inderdaad, vandaar het Office 365 cloud-model…

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door son-of-jobs Bekijk bericht
    Het overgrote deel van die amateurs betaalde sowieso al niet voor z'n gekraakte Photoshop, het zal dus Adobe geheel terecht worst wezen.
    Net daarom is het zo onnozel dat ze geen betaalbare optie maken voor de amateurs. Kijk maar naar lightroom, nik (google) software en office. Allemaal software die ik officieel heb in huis gehaald omdat het nu eenmaal betaalbaar is en ik ook liever zo werk dan te prutsen met illegale kopieën. Photoshop is altijd enorm duur geweest voor de amateurs met als gevolg gigantische piraterij. Maak ook dit betaalbaar, en je creëert een basis van enerzijds (goedkope) klanten en anderzijds zorg je er zo ook voor dat men je product zodanig gewoon is, dan de stap naar professionaliteit automatisch ook inhoudt dat je bij hun producten blijft. Dubbele win volgens mij. Maar goed, ik ben geen CEO bij Adobe...

Mea culpa, ik had het andere topic niet gezien, maar toen ik postte merkte ik dat is sowieso in het verkeerde onderdeel zat dus ik verwachtte een "verhuis"

Ik merk al dat de meesten er niet zo mee opgezet zijn. Ook mensen die goed geïnformeerd zijn. Gisteren las ik nog een artikel - ik vind het niet meteen terug -
    over een fotograaf met naar eigen zeggen een bescheiden zaak, die klaagde dat hij nu inzake zijn belastingen wel verveeld zit. De aankoop van dure software kon hij
    over een aantal jaren afschrijven, met het abonnementsprincipe zit dat er volgens hem niet meer in (US weliswaar, geen idee hoe dat in België werkt)

Adobe wil wellicht een voortrekkersbeweging maken inzake vernieuwing. Maar vernieuwingen die zo drastisch doorgevoerd worden, roepen meestal weerstand op.
    Het zou wellicht interessanter zijn om de software verder op de gewone manier als pakweg tweejaarlijkse update aan te bieden aan de amateur-gebruiker.
    Aan de kost zal het niet liggen.

Waar ik dan gisteren ook nog aan dacht : streep door de rekening voor iedereen die cursussen geeft.
    Laatst gewijzigd door Lionezz; 10 mei 2013 om 11:06
    Computer nerds don't byte, they just nibble a bit ;)

Be careful who you shoot; they may shoot back

12. Standaard Re: Adobe Cloud

Ik ben wel aan het kijken om Dreamweaver via de cloud te gaan gebruiken. Dit is eigenlijk het enige programma, buiten Lightroom en Elements, dat ik van Adobe gebruik. Photoshop CS is voor mij altijd veel te duur geweest. Ik ga als hobbyist zeker nooit een 1000 EUR neertellen. Dreamweaver was al duur genoeg, maar daar kon ik echt niet zonder als ik wilde bijblijven. Voor mijn foto's heb ik zeker voldoende met enkel Lightroom en Elements. Moesten ze deze twee producten bundelen in een cloud versie, dan zou ik dit zeker overwegen.

Zelf had ik hier de berekening ook al eens gemaakt voor Photoshop alleen. CS6 kost ergens tussen de 900-1000 EUR voor de volledige versie, en dan nadien de updates nog volgen, zelfs als je al eens 1 overslaat, blijft het toch gigantisch duur. En als je dan begint te rekenen wat het maandelijks zou kosten, dan ben je toch al snel enkele jaren aan het werken voordat je aan de aankoopprijs zit van CS6.

In principe vind ik het nu iets meer toegankelijker worden dan voordien. Het enige nadeel is wel als je je abonnement opzegt. Dan zit je natuurlijk helemaal zonder, terwijl je met een aangekochte versie, indien je niet upgrade, toch onbeperkt verder kunt werken. Dus ja, er is ook wel een nadeel aan die kan meetellen.
    Mvg,
    Rudy Mas
    Nikon D5100 - Website: http://www.rmfoto.be/

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door lapino Bekijk bericht
    Wat ik niet begrijp is dat ze geen lightroom+photoshop bundle uitbrengen voor de hobbyist.
    Is in overweging: http://9to5mac.com/2013/05/09/adobe-...reative-cloud/

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door lapino Bekijk bericht
    Photoshop is altijd enorm duur geweest voor de amateurs met als gevolg gigantische piraterij.
    Photoshop is dan ook nooit bedoeld geweest voor de amateur, daarvoor heeft Adobe Photoshop Elements uitgebracht.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Lionezz Bekijk bericht
    Waar ik dan gisteren ook nog aan dacht : streep door de rekening voor iedereen die cursussen geeft.
    Hoezo?

Voor wat het waard is: ik volg Nöteborg volledig. Ik gebruik min of meer de hele suite (Photoshop, After Effects, Premiere, Dreamweaver, Illustrator...) en doe dit al maanden via Creative Cloud. Meer dan correcte prijs voor wat je krijgt. Adobe is uiteraard geen liefdadigheidsinstelling en wil gewoon winst maken. En daar is niks mis mee. Iedereen moet voor zichzelf de afweging maken of het sop de kool waard is. Voor mij wel in ieder geval, en voor veel andere fotografen ook. Ik kan me echter voorstellen dat voor "sporadisch amateurgebruik" dat anders ligt. Maar daarvoor zijn er dan ook alternatieven, hierboven al aangehaald (Elements, Gimp,...)

Just my 2 cts.

Standaard

Voor wat het waard is ...
    Adobe is gestopt met de ondersteuning van CS2 en die staat nu helemaal gratis ter beschikking op hun website, inclusief door Adobe geleverde serienummers ...
    En, met de CS2 heb ik voldoende ...
    Alle onderdelen van CS2 zijn ook apart te downloaden.

Jaja
    Voorzitter Belgiumdigital VZW - Fuji X-series fan!
    Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

Ik bezit Lightroom 4 en Photoshop CS5. Deze laatste als studentenversie, kan dus niet "upgrade" worden.
    Als je raw foto's in LR opent maakt het niet uit of je een oudere versie van Photoshop hebt. Je kunt ten allen tijde een foto vanuit LR doorsturen naar PS zonder over de raw convertor van PS te gaan.

Dus ook als je in de toekomst een nieuwe camera koopt met ander raw formaat hoef je enkel een eventuele upgrade van LR te doen.
    Er zullen allicht nieuwe toeters en bellen aan de volgende PS toegevoegd worden doch zijn die een abonnementsprijs waard?

Als LR gebruiker ga ik enkel nog naar PS om selecties, klonen of lagen te gebruiken. En dat is maar voor een heel klein aantal van mijn foto's nodig.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Peekaa Bekijk bericht
    Gebruikt niemand GIMP2?

Open software.

Karel
    Yep, Gimp 2.8. Voldoet ruim aan mijn behoefte. Ben er zeer tevreden over. Voor raw formaten gebruik ik Darktable. Beiden onder Mint linux.
    Gimp is een goed ontwikkeld programma. Darktable is nog in een vroeg stadium van ontwikkeling maar toch al goed bruikbaar.
    Ik kan niet meepraten over PS want ik er nooit mee gewerkt.
    Volgende GIMP versie zal waarschijnlijk 16 bit kleurendiepte hebben.
    Darktable is er enkel onder linux. Onder windows kan je raw bestanden bewerken met Ufraw.

Ik heb nogal wat ps/lightroom plugins staan die ook behoorlijk want centen kosten, dus zit beetje 'vast' aan adobe.

Als ik het goed begrijp, heeft de amateur die enkel foto's wil bewerken in de toekomst alleen maar de keuze uit Elements. Als Elements dan ook zou uitgerust worden met een RAW verwerking à la ACR en dingen als vullen met inhoud, verandert dat de zaak weer vind ik. Dan zou een en ander voor de amateur juist goedkoper kunnen worden, toch?

Walter
    D800E

Snap ik het goed dat je altijd online moet zijn om met CC te werken ?
    Want dat zou toch al te gek zijn...

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tommmm Bekijk bericht
    Snap ik het goed dat je altijd online moet zijn om met CC te werken ?
    Want dat zou toch al te gek zijn...
    Zo begrijp ik het toch, je foto's naar hun server opladen, ze daar bewerken en vervolgens terug naar je eigen PC downloaden. Pfff, wat een gedoe.

Walter
    D800E

Eerst 20 D800 raw's mogen uploaden, voor je kunt beginnen... en als Telenet nog eens uitvalt voor een halve zondag zit ge hier te koekeloeren...

't Zal met alle Chinezen zijn... maar euh....

we kunnen maar proberen... klik

Soortgelijke discussies

1. help geen usb poorten werken niet meer
    Door devid in forum Chit Chat
    Reacties: 14
    Laatste bericht: 26 september 2010, 10:03
  2. Reacties: 1
    Laatste bericht: 6 mei 2009, 18:51
  3. Geen excuses meer om NIET te back-uppen
    Door sugar in forum Algemeen
    Reacties: 24
    Laatste bericht: 26 december 2006, 15:13